Kvalite äldre o nyare S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Kvalite äldre o nyare S

Inlägg av bylund »

Oktavos skrev:
Sen läser jag något om spakarna vid ratten? sitter inte blinkers o helljus o farthållare på samma sätt som
i våra normala bilar?
Om Mercedes räknas som en normal bil så sitter de likadant. Faktum är att det är samma reglage, då Tesla köpt samma. När Mercedes möblerade om mellan spakarna gjorde Tesla det också.
Oktavos skrev:
Läser också (regen styr bromsljuset själv) vad betyder det?
När bilen "motorbromsar" tillräckligt mycket tänds bromsljusen. Det borde de göra på en fossilbil som motorbromsar också. Det är själva det att man minskar farten de ska indikera, inte att man trycker på bromspedalen.
Oktavos skrev:
Och till sist (för att inte tala om automatisk avbländning) Är det problem med den funktionen?
Den är i alla fall skickligare än mig på att blända av. Kanske inte på motorväg där det är buskar och dylikt mellan körbanorna. Då missar den ibland att blända av när jag tycker den borde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Precis inget av det där är unikt för Tesla har exakt samma på min E-klass.
Spakarna sitter precis som på den första generation Model S, alltså helt rätt. Det är väldigt bekvämt att använda farthållare och växelväljare. Den enda nackdelen är att det är svårt att se hur ljusreglagen och vindrutetorkarna står. Men det har varit samma på MB sedan 70-talet, så jag har lärt mig.
Kör man med farthållare så bromsar bilen själv när den behöver sakta ner, då tänts bromsljusen.
Halvljusautomatiken är guld och jag använder den jämt. Har aldrig känt minsta behov av att aktivera hel eller halvljus själv. Om jag inte ska tillrättavisa någon så klart ;)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jag tackar för snabba svar och har nu fått klart för mig angående spakar, bromsljus och helljus automatiken.
Det där med bromsljus när man saktar ner utan att trycka på bromsen är ju en alldeles utmärkt grej,
de borde givetvis vara så på alla bilar.
Då väntar jag bara på lite feedback angående hur mycket bättre de nyare model S är ;)
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tror jag inte på att Tesla har en anmärkningsvärt sämre byggkvalité än många andra premiumbilar utan kvalitén hänger ofta ihop med brukaren. Pga av förmånliga skatteregler och subventioner så ägs de flesta Teslor av företag och leasingbolag medan andra premiumbilar som till exempel Porsche ofta är privatägda och vårdas därefter.
Själv har jag ägt min Tesla i drygt ett år och är mer än supernöjd. Inget gnissel, skrammel, slitna skinnstolar eller annat irriterande. Men om man vill att bilen ska kännas som en rullande lyxsvit i miljonklassen med separata kranar i badrummet så är Tesla inte rätt val. Den är mer som mitt pojkrum (stor skön säng, minimalt möblerad men fullsmetad med all skönast teknik. Ett rum som man kunde tillbringa hur många timmar som helst i utan att tröttna eller vilja gå ut
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Det låter förtroendeingivande det du skriver, att det inte finns gnissel eller skrammel.
Men miljonklassen är det ju, eller hur, bara det att det är ett vanligt pojkrum och de kan man ju tycka e dyrt :lol:
När det gäller äldre Porsche bilar så stämmer det nog att de är privata, men när vi pratar nyare o dyrare så
är det vanligt med firmaleasing där också.
Här på detta forumet så skulle det vara intressant och se hur många bilar som är köpt i privat regi, inte många.

Kvalite hänger ihop med brukaren, ja det gör det ju, men om en bil har väldigt hög kvalite så håller den också
för att brukas hårdare utan synligt slitage. Kan nämna att jag för tid sen satt i en Porsche Panamera 16000 mil
utan att på något sätt vara nersutten på förarplats och allt var helt o fint.
Eller varför inte en ford maverick som jag köpte ny 2005. Jättefin läderinredning men efter ca: 7-800 mil började
förarstolen bli nersutten och när jag sålde bilen 12000 mil var stolen helt kass, lädret var helt men det var allt.
Har bilen lägre kvalite så slits den ju även vid moderat bruk.
Jag har ägt en hel del amerikanska bilar och hur man än resonerar så har dom alltid haft en något lägre
kvalitet på sina inredningar och även passformen, men de kan vara trevliga ändå, precis som tesla är.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

En annan fråga som är viktig, hur är kvaliteten på lacken eller färgen?
Har läst att lacken som tesla använder är lite mjuk och håller inte glansen,
stämmer det?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Oktavos skrev:
Läser också (regen styr bromsljuset själv) vad betyder det?
Jag har ingen Tesla själv så jag kan inte svara på kvalitén men detta kan jag svara på.
Vi behöver kanske inte gå in på exakt varför även om jag kan förklara men när du släpper gasen så omvandlas elmotorn till en generator som laddar upp batteriet. Detta gör så att bilen bromsar ner även om du inte rör bromspedalen och för att varna bakomliggande trafik att bilen saktar ner så tänts bromsljusen eftersom att det blir nästan samma sak som en svag inbromsning. Hur kraftig inbromsningen är går att välja men det är ett nytt sätt att köra på och du blir mindre beroende av bromspedalen.
värt att tillägga är att bromsljuset inte automatiskt går på med en gång. det beror på hur mycket man låter bilen regenerera. Det är alltså inte så att det flashar till hela tiden så fort du släpper pedalen. DET hade varit störande för de bakom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Du har liksom träffat huvudet på spiken där. Tesla är Amerikanskt och byggs av Amerikaner och kommer antagligen aldrig att kunna jämföras med Tyska eller Japanska bilar vad gäller kvalitet och passform men det finns något annat som är svårbeskrivbart med Tesla och som jag egentligen bara känner igen från Alfa Romeo... Och där har vi samma kvalitetsproblem men en väldigt skön känsla och lika lätt att bli "besatt"... :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Oktavos skrev:
Nästa inlägg är också intressant, byta till next gen stolar, kan man det, eller är det ett garantiärende?
Ja, du kan antingen köpa själv och få de bytt för ca 70 000kr :shock: eller om stolarna av någon anledning skulle behöva bytas ändå på garantin passa på att uppgradera till next gen (som är det jag gör på måndag för 3800kr per stol :D )
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Oktavos skrev:
Det låter förtroendeingivande det du skriver, att det inte finns gnissel eller skrammel.
Men miljonklassen är det ju, eller hur, bara det att det är ett vanligt pojkrum och de kan man ju tycka e dyrt :lol:
När det gäller äldre Porsche bilar så stämmer det nog att de är privata, men när vi pratar nyare o dyrare så
är det vanligt med firmaleasing där också.
Här på detta forumet så skulle det vara intressant och se hur många bilar som är köpt i privat regi, inte många.

Kvalite hänger ihop med brukaren, ja det gör det ju, men om en bil har väldigt hög kvalite så håller den också
för att brukas hårdare utan synligt slitage. Kan nämna att jag för tid sen satt i en Porsche Panamera 16000 mil
utan att på något sätt vara nersutten på förarplats och allt var helt o fint.
Eller varför inte en ford maverick som jag köpte ny 2005. Jättefin läderinredning men efter ca: 7-800 mil började
förarstolen bli nersutten och när jag sålde bilen 12000 mil var stolen helt kass, lädret var helt men det var allt.
Har bilen lägre kvalite så slits den ju även vid moderat bruk.
Jag har ägt en hel del amerikanska bilar och hur man än resonerar så har dom alltid haft en något lägre
kvalitet på sina inredningar och även passformen, men de kan vara trevliga ändå, precis som tesla är.
Du har liksom träffat huvudet på spiken där. Tesla är Amerikanskt och byggs av Amerikaner och kommer antagligen aldrig att kunna jämföras med Tyska eller Japanska bilar vad gäller kvalitet och passform men det finns något annat som är svårbeskrivbart med Tesla och som jag egentligen bara känner igen från Alfa Romeo... Och där har vi samma kvalitetsproblem men en väldigt skön känsla och lika lätt att bli "besatt"... :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Japp, det där med spiken stämmer bra :)
Jag har haft många bilar under livets gång mycket beroende på att jag bott utombys, de har gjort att
vi alltid har haft minst två ibland tre bilar.
Ford, Mercedes, Bmw ett mängd amerikanska bilar men av alla dessa bilar så har det bara varit
ett märke som har levererat kvalitet, glädje och otrolig serviceanda, och det är Porsche.
Jag vet det finns andra som säger de blivit dåligt bemötta på Porsche men det blir de aldrig
på Porsche syd Center.
De bilar som jag haft som har haft lika hör driftsäkerhet som min Porsche är faktiskt Ford, ja ni
läste rätt :lol:
Det är bara att hoppas att Tesla kan leverera för min del också, det finns många därute som
är supernöjda.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Den uppgraderingen för 3800 låter ju vettig eller hur :o
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har aldrig ägt en Porsche, kan kan således inte jämföra serviceandan. Däremot så kan jag säga att jag aldrig har upplevt ett så fantastiskt bemötande som man får hos Tesla. Det tror jag de flesta här kan hålla med om.

Angående skrammel och gnissel som jag skrev ovan, vill jag gärna förtydliga lite. Teslan är en väldigt tyst bil. Den är i princip ljudlös i låga hastigheter. Detta medför att man hör en massa saker som man inte brukar höra i bilar med förbränningsmotor, eftersom motorljudet gärna tar över i dessa. Jag kör ganska mycket grusväg och då blir detta extra tydligt. Jag hade lite oljud på vissa ställen som Tesla service faktiskt kunde åtgärda. Nu är den knäpptyst och ingenting skramlar längre.
Värsta skrammelbilen jag har ägt var faktiskt en Volvo V70 2011. En sk premiumbil. Det fanns nog inte mycket i den bilen som inte skramlade eller gnisslade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bror också på vad man menar med premium och kvalité. Toyota har ju de mest tillförlitliga bilarna. Det är kvalité men de känns inte så premium. Många klassiska bilar har en himla massa knappar och känns mest plottrigt. Tesla tycker jag känns väldigt premium med sin minimalistiska stil och andra tillverkare börjar ta efter denna stil nu. Var skulle tesla vara plastig?

Premium är väldigt subjektivt och pålitlighet/kvalité ska du isf köpa en Toyota.

Gällande tesla är en ny bil helt klart bäst ur både premium och pålitlighet. Även ljudnivån har sänktd markant i de nyare bilarna.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jag tackar alla för era svar på mina kvalitets frågor, hjälpsamheten ligger verkligen på topp detta tesla forum.
Jag har nu beställt en S60D utan att ens prova en???? Men jag hinner nog med det inom de 14 dagar man kan ångra sig :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oktavos skrev:
Jag tackar alla för era svar på mina kvalitets frågor, hjälpsamheten ligger verkligen på topp detta tesla forum.
Jag har nu beställt en S60D utan att ens prova en???? Men jag hinner nog med det inom de 14 dagar man kan ångra sig :D
Grattis. :) Du kommer bli nöjd. Det är jag ganska övertygad om. Hoppas att du har använt någons referral för att få lite rabatt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Apropå bemötande hos Porsche så var jag för ett par år sen hos Porsche Center i Göteborg för en provkörning, och jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv fått ett så dåligt bemötande hos någon bilhandlare. Helt undermåligt, det värsta jag varit med om. Så därifrån köper jag aldrig några bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Apropå bemötande hos Porsche så var jag för ett par år sen hos Porsche Center i Göteborg för en provkörning, och jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv fått ett så dåligt bemötande hos någon bilhandlare. Helt undermåligt, det värsta jag varit med om. Så därifrån köper jag aldrig några bilar.
Ja, men man får skilja mellan de olika säljarna på Porsche Gbg. Jag var också där för några år sedan för att provköra. Vi kom dit i min kompis Audi R8, som syntes tydligt inne i butiken när vi kom in. De två säljarna som var närvarande hade låååååånga viktiga samtal på sina telefoner, inget försök att gestikulera att de snart var färdiga eller ta ner telefonen två sekunder och säga att vi snart får hjälp. Efter 10min gick vi därifrån. Men vi kunde inte ge oss eftersom min kompis verkligen var intresserad av en Porsche, så vi kom tillbaks nån dag senare. Då var det en yngre tjej som med en gång vi gick runt en av hallbilarna kom fram och frågade om hon kunde hjälpa till. Efter en stunds konversation, så fick vi ut två bilar att provköra. Senare på kvällen ringde hon även och bjöd med oss på en Porsche track day veckan efter. Vi åkte gemensamt till Anderstorp där vi fick köra en del av Porschesortimentet samt åka med nån racerförare och känna på hur en Porsche faktiskt kan köras. Det var det bästa bildagen jag varit med om, hur grymt som helst, så det är inte alla Porschenärkontakter som är dåliga :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Klart det är olika mellan olika säljare, men bara det faktum att en sån klåpare som han jag mötte där ens får jobba där säger att ledningen är klåpare.

Audi Göteborg är ett annat ställe som totalt misslyckats med att sälja bil till mig fastän jag försökte med flera säljare. Hur svårt ska det vara att sälja en fabriksny bil för över halvmiljonen till en kunnig och påläst köpare som redan bestämt sig? Jättesvårt, uppenbarligen. Till slut köpte jag den i Alingsås.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Klart det är olika mellan olika säljare, men bara det faktum att en sån klåpare som han jag mötte där ens får jobba där säger att ledningen är klåpare.

Audi Göteborg är ett annat ställe som totalt misslyckats med att sälja bil till mig fastän jag försökte med flera säljare. Hur svårt ska det vara att sälja en fabriksny bil för över halvmiljonen till en kunnig och påläst köpare som redan bestämt sig? Jättesvårt, uppenbarligen. Till slut köpte jag den i Alingsås.
Håller helt klart med dig att generellt så är det väldigt många bilsäljare som är oseriösa, slime:iga och okunniga. Det går bra när medelålders kvinnor med liten bilkunskap ska köpa bil, men någon som är påläst behöver dom en annan approach. Det är ju helt ok att vara ärlig och tex säga "wow, du kan ju verkligen mycket om denna bil, säkert mer än mig, men jag hoppas jag kan hjälpa till med de delar du behöver svar på åndå" ofta så försöker dom bara sig på en dålig lögn istället. Jag minns en gång på Audi i Berlin när R8 Coupé precis hade kommit till hallen. Pratade med en säljare och frågade om en öppen variant skulle komma. Fick till svar "NEJ, det kommer inte, det går inte att tillverka denna bil utan tak pga vridstyvheten" varpå jag påpekade att syskonbilen från Lambo finns som öppen! Säljaren viftade bort det. Efter några månader (1år?) kom så R8 spider trots allt. Sjukt dålig respekt jag fick för det stället efter den incidenten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

mati skrev:
Jag har aldrig ägt en Porsche, kan kan således inte jämföra serviceandan. Däremot så kan jag säga att jag aldrig har upplevt ett så fantastiskt bemötande som man får hos Tesla. Det tror jag de flesta här kan hålla med om.

Angående skrammel och gnissel som jag skrev ovan, vill jag gärna förtydliga lite. Teslan är en väldigt tyst bil. Den är i princip ljudlös i låga hastigheter. Detta medför att man hör en massa saker som man inte brukar höra i bilar med förbränningsmotor, eftersom motorljudet gärna tar över i dessa. Jag kör ganska mycket grusväg och då blir detta extra tydligt. Jag hade lite oljud på vissa ställen som Tesla service faktiskt kunde åtgärda. Nu är den knäpptyst och ingenting skramlar längre.
Värsta skrammelbilen jag har ägt var faktiskt en Volvo V70 2011. En sk premiumbil. Det fanns nog inte mycket i den bilen som inte skramlade eller gnisslade.

Jag har både läst o hört att Tesla har ett gott och positivt bemötande och vikten av det skall icke förringas.
Att ha en bil ifrån ett märke där all personal är vänliga och service inriktade, är viktigt, för då talar jag som kund varmt om dem.
Underbart att du fått en tyst bil, en härlig känsla :)
Min Cayenne går fantastiskt tyst upp till 70 km och jag har då gärna soltaket helt öppet
och lyssnar på fåglar o annat. Då måste den känslan vara total i en Tesla :)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

apkungen skrev:
Bror också på vad man menar med premium och kvalité. Toyota har ju de mest tillförlitliga bilarna. Det är kvalité men de känns inte så premium. Många klassiska bilar har en himla massa knappar och känns mest plottrigt. Tesla tycker jag känns väldigt premium med sin minimalistiska stil och andra tillverkare börjar ta efter denna stil nu. Var skulle tesla vara plastig?

Premium är väldigt subjektivt och pålitlighet/kvalité ska du isf köpa en Toyota.

Gällande tesla är en ny bil helt klart bäst ur både premium och pålitlighet. Även ljudnivån har sänktd markant i de nyare bilarna.

DU har helt rätt premium är subjektivt och betyder säkert helt olika för dig eller mig, det gäller också för kvalitet.
Idag förknippas gärna premiumbilar med dyra bilar, ju dyrare ju bättre :?:
Se på volvo som hissade upp priset på xc90:an så den skulle kunna fightas ihop med mercedes, bmw och en del andra men
de betonade att de slogs inte med porsche?
Blev den då en premiumbil bara för det? För mig är den fortfarande en volvo en volvo som kostar lika mycket som en bra Porsche.
Ordet premium står i mina ögon för förväntad kvalite och framkant i design o teknik men som sagt, allt i betraktarens ögon.

Pålitlighet och kvalité kanske man skall skilja på, men om bilen innehåller både och så är det ju kanon :)
Då måste jag hålla med dig, att toyota ligger bra till där, saknar dock en del premium :lol:
Man kan säkert skriva spaltkilometer om dessa ord.

Var är Teslan plastig? En bra fråga, i nuläget så är det en känsla en känsla som jag haft många gånger i mina
amerikanska bilar.
Känslan är alltid svår att återge, men den känns inte solid när man kommer in och sätter sig i den och då menar jag inredning
inte säkerhet.
Sätt dig i en Tesla gå sen in i en xc90 eller en porsche så förstår du, helt olika intryck får man.
Tesla kan säkert nå längre om dom vill, de är ju fortfarande väldigt unga bilbyggare.

Vad skulle en bra bil vara för mig som innehåller allt, kvalité, design, pålitlighet o teknik :?:
Jo det skulle bli en hybridbil, Teslas motor o batteriteknik på porsche underrede och ovanpå de
antingen panameras kaross eller Tesla S kaross om porsche fick bygga den :D
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

mati skrev:
Oktavos skrev:
Grattis. :) Du kommer bli nöjd. Det är jag ganska övertygad om. Hoppas att du har använt någons referral för att få lite rabatt.

Man tackar för grattis :D :)
Jo rabatt är fixad
Men nu är det så att allt är inte frid o fröjd med köpet ännu.
Måste få min förening att fixa laddställe.
Vårt garage är väldigt trångt och Tesla S är inte liten.
Vi har inte ens provet en Tesla ännu :shock:
Vi har valt en (nästan) fullutrustad S60D men vet
ej om det är ultimat när det gäller räckvidd.

Tur att man har 14 dagar på sig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Oktavos skrev:
apkungen skrev:

DU har helt rätt premium är subjektivt och betyder säkert helt olika för dig eller mig, det gäller också för kvalitet.
Idag förknippas gärna premiumbilar med dyra bilar, ju dyrare ju bättre :?:
Se på volvo som hissade upp priset på xc90:an så den skulle kunna fightas ihop med mercedes, bmw och en del andra men
de betonade att de slogs inte med porsche?
Blev den då en premiumbil bara för det? För mig är den fortfarande en volvo en volvo som kostar lika mycket som en bra Porsche.
Ordet premium står i mina ögon för förväntad kvalite och framkant i design o teknik men som sagt, allt i betraktarens ögon.

Pålitlighet och kvalité kanske man skall skilja på, men om bilen innehåller både och så är det ju kanon :)
Då måste jag hålla med dig, att toyota ligger bra till där, saknar dock en del premium :lol:
Man kan säkert skriva spaltkilometer om dessa ord.

Var är Teslan plastig? En bra fråga, i nuläget så är det en känsla en känsla som jag haft många gånger i mina
amerikanska bilar.
Känslan är alltid svår att återge, men den känns inte solid när man kommer in och sätter sig i den och då menar jag inredning
inte säkerhet.
Sätt dig i en Tesla gå sen in i en xc90 eller en porsche så förstår du, helt olika intryck får man.
Tesla kan säkert nå längre om dom vill, de är ju fortfarande väldigt unga bilbyggare.

Vad skulle en bra bil vara för mig som innehåller allt, kvalité, design, pålitlighet o teknik :?:
Jo det skulle bli en hybridbil, Teslas motor o batteriteknik på porsche underrede och ovanpå de
antingen panameras kaross eller Tesla S kaross om porsche fick bygga den :D
Man kan diskutera Teslas kvalitetskänsla fram och tillbaks, men det kokar alltid ner till om man kan acceptera bilen eller inte? Självklart finns det bilar som känns mer solida än Tesla, men INGEN är en komplett långfärdselbil. Det är det enda och viktiga man borde ta med sig när man bestämmer sig eftersom DET är vad som ändrar hela uppfattningen om bilar. Det är helt ok att det är nåt litet knak här och där, för i sin helhet är bilen helt fantastisk! Om man däremot har mycket starka behov av tex Porsches kvalitetskänsla, så tycker jag faktiskt inte man ska köpa en Tesla. Då kommer man sitta och störa sig på Teslan hela tiden och det blir inte bra. Då får man helt enkelt vänta tills Porsche kommer med sin egen elbil och hoppas att den blir lika mångsidig map laddnätverk etc. Det är lite samma åt andra hållet också, om man verkligen inte klarar av fossilbilar och dess uråldriga teknik, vibrationer, jämförelsevis dåliga krockegenskaper etc så ska man inte köpa en Cayenne. Man sitter i en solid bil, men kommer att störa sig på medeltidsdrivlinan varje gång man kör den. Det hör vi på alla Teslaägare hör på forumet, som efter varje fossillånebil håller på att bli galna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Klart man kan diskutera fram o tillbaka, men ner kokandet är ju färdigt för min del, eftersom jag har lagt in en beställning.,
Tesla är ju trots allt ett framtida tänk med allt vad det innebär, ett tänk som alla borde ta del av för vår egen skull.
Miljön är mitt absolut starka motiv till att ha en tesla och det väger över allt jag gillar med min nuvarande bil och de jag inte gillar med tesla.
Att köpa en normal bil innebär alltid ekonomi och en massa känslor, att köpa en Tesla ger så mycket nya känslor och
fakta som man inte handskats med innan, så man måste verkligen övertyga sig att man gör rätt.
Jag tror absolut inte att Tesla är en dålig bil för då hade jag inte beställt en, men jag måste sätta den i relation till något.
Det låter kanske panikartat, men att slänga upp den summan pengar privat på något som bara funnits i några år,
det är skrämmande.
Men tack vare er här på forumet så har jag vågat ta det steget, för här lever något som man inte finner överallt,
Hopp om framtiden!
Skriv svar