Sist vi sågs på SuCen i Lödde så gjorde det ont i själen på mig när du råkade skrapa ena fälgen mot betongkanten när du körde iväg. Där och då kändes det som en jobbig skada på en så fantastiskt fin bil. Men när jag nu ser bilderna på den totalkvaddade bilen känner jag bara lycka, eftersom jag vet att ni mår bra. Det är ju det enda som har någon betydelse, när allt kommer omkring.
Tack för de orden! Det gör ont när bilen skadas, men man kommer över det. Självklart kommer jag att klaga till grabbarna som gjorde lackförseglingen, dock...
De måste ha sluntit med polermaskinen....
Polermaskinen gick nog sönder så han tog vinkelslipen istället.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Kan bara konstatera att det är ett otroligt härligt gäng som hänger här! Ni är för goa...
Och ett stort plus i kanten till Boreno (som jag antar fortfarande är i chocktillstånd...)
+1
Chocken är över nu. Jag oroar mig inte över PTS, för mig eller min son, även om jag är vaken på symptom. Nu är det över, vi lever och har lärt, vi har våra ägodelar tillbaka och glaset har borstats och tvättats ur kläder och gosedjur.
Kalle är död (han hette så, eftersom registreringsnumret var 313, som Kalle Ankas bil), han gav sitt liv för oss. Min tacksamhet för detta är oändlig.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Läste din otroliga berättelse redan igår, men känner fortfarande inte att jag kan förstå att det är verklighet, så snabbt det kan gå, verkligen gripande beskrivit och jag är som alla andra väldigt glada att det bara blev smärre personskador!
Jag hoppas att mina grabbar kommer att vilja följa med mig på road-trips när de blir lite större, hoppas då att lastbilarna har någon form av förarstöd som varna dem för att svänga hur som helst!
Det är då fan att man måste krasha bilen för at E.M. ska reagera.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Otroligt att ni klarade er så bra! Tack för att du orkade skriva så detaljerat om detta!
Själv åkte jag på motorväg i torsdags kväll med min lilla Renault Zoe. Eftersom jag var på långtur hade jag intresse av att ha koll på elförbrukningen och låg med farthållaren på 80. Då kom en långtradare ikapp mig och segade sig för bi. Det gick verkligen långsamt eftersom den inte körde mycket fortare än jag. Det var inte mycket trafik, men en bilförare som kom ikapp oss började blinka och tuta på långtradaren. Så plötsligt, när halva min bil fortfarande var i bredd med släpet så bestämmer sig föraren för att den var förbi mig och kastar sig in i högerfilen. Jag hade naturligtvis inga problem att bromsa och släppa in den, men om jag hade varit ouppmärksam just i det ögonblicket så hade det smällt. Så jag fattar hur snabbt det kan gå från att vara en helt normal trafiksituation till en katastrof!
Om man ska analysera vad som hände där så kan man ha lite olika synpunkter på mitt, långtradarchaufförens och den andra bilförarens agerande. Å ena sidan kan man tycka att långtradaren skulle ha låtit bli att köra om eftersom den då överträdde hastighetsbegränsningen. Eller så kunde den ha väntat tills det var utförslut och den kunde utnyttja det. Å andra sidan kan man tycka att jag borde ha bromsat ner så att den snabbt tog sig förbi. Men vi var ensamma på vägen under nästan hela tiden som den körde om mig, så jag ansåg inte att det var nödvändigt. När den andra bilen kom ikapp så tycker jag att den föraren agerade dumt som inte kunde vänta de sekunder det skulle ta för långtradaren att hinna passera mig. Så tradarchaffisen blev väl stressad och tappade omdömet.
Det är då fan att man måste krasha bilen för at E.M. ska reagera. ;-)
Din bil ser lite sliten ut, du får hojta när grabben vill åka en hel tesla igen... "tur" att det var i Europa där lastbilar måste ha sidoskydd, min fru sidokrockade med en lastbil i mycket lägre fart, hon hämtade sig aldrig från det, men då fick jag köra om dem snabbt istället typ fart x3 helst
Otroligt att ni klarade er så bra! Tack för att du orkade skriva så detaljerat om detta!
Själv åkte jag på motorväg i torsdags kväll med min lilla Renault Zoe. Eftersom jag var på långtur hade jag intresse i att ha koll på elförbrukningen och låg med farthållaren på 80. Då kom en långtradare ikapp mig och segade sig för bi. Det gick verkligen långsamt eftersom den inte körde mycket fortare än jag. Det var inte mycket trafik, men en bilförare som kom ikapp oss förarna började blinka och tuta på långtradaren. Så plötsligt, när halva min bil fortfarande var i bredd med släpet så bestämmer sig föraren för att den var förbi mig och kastar sig in i högerfilen. Jag hade naturligtvis inga problem att bromsa och släppa in den, men om jag hade varit ouppmärksam just i det ögonblicket så hade det smällt. Så jag fattar hur snabbt det kan gå från att vara en helt normal trafiksituation till en katastrof!
Om man ska analysera vad som hände där så kan man ha lite olika synpunkter på mitt, långtradarchaufförens och den andra bilförarens agerande. Å ena sidan kan man tycka att långtradaren skulle ha låtit bli att köra om eftersom den då överträdde hastighetsbegränsningen. Eller så kunde den ha väntat tills det var utförslut och den kunde utnyttja det. Å andra sidan kan man tycka att jag borde ha bromsat ner så att den snabbt tog sig förbi. Men vi var ensamma på vägen under nästan hela tiden som den körde om mig, så jag ansåg inte att det var nödvändigt. När den andra bilen kom ikapp så tycker jag att den föraren agerade dumt som inte kunde vänta de sekunder det skulle ta för långtradaren att hinna passera mig. Så tradarchaffisen blev väl stressad och tappade omdömet.
Så vems hade felet varit om det blivit en olycka?
Oj, vad obehagligt. Undrar om det hade gått lika bra för dig i Zoen som det gick för boreno i Teslan. Jag är tveksam.
Om långtradaren hade mosat dig och din Zoe så hade det naturligtvis varit långtradarchaffissens fel. Dessutom får man inte köra om en annan bil om man inte klarar av det inom rimlig tid. Visst kan man hävda att du borde släppt förbi långtradaren, men det tycker jag är lite orimligt framförallt på en motorväg.
Han som kom och pushade på tror jag inte heller kan belastas för en eventuell olycka, mer än att han förmodligen körde för nära och så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Själv åkte jag på motorväg i torsdags kväll med min lilla Renault Zoe. Eftersom jag var på långtur hade jag intresse av att ha koll på elförbrukningen och låg med farthållaren på 80. Då kom en långtradare ikapp mig och segade sig för bi. Det gick verkligen långsamt eftersom den inte körde mycket fortare än jag. Det var inte mycket trafik, men en bilförare som kom ikapp oss började blinka och tuta på långtradaren. Så plötsligt, när halva min bil fortfarande var i bredd med släpet så bestämmer sig föraren för att den var förbi mig och kastar sig in i högerfilen. Jag hade naturligtvis inga problem att bromsa och släppa in den, men om jag hade varit ouppmärksam just i det ögonblicket så hade det smällt. Så jag fattar hur snabbt det kan gå från att vara en helt normal trafiksituation till en katastrof!
Så vems hade felet varit om det blivit en olycka?
Vems fel det var är ju ganska tydligt, lastbilschauffören. Men du måste så klart inse att lastbilsföraren inte ser dig i det läget, eller har väldigt svårt att se dig. Han kan faktiskt ha uppfattat blinkningen som ett du är förbi kör åt sidan, så den som kommer ikapp är inte utan skuld. Och slutligen du som skicklig förare borde naturligtvis direkt lättat lite på gasen när omkörningen började.
Här är föröverigt ett läge då en tutta kan användas med fördel så att lastbilen inser att hen är påväg att köra över någon.
Här är föröverigt ett läge då en tutta kan användas med fördel så att lastbilen inser att hen är påväg att köra över någon.
Jag hängde mig på tutan och blinkade samtidigt som jag bromsade, men han verkade inte reagera alls på det utan fullföljde filbytet.
Ja, lastbilar är otäcka! Det kloka är att ligga bredvid dem så lite som möjligt.
Precis. Jag brukar instinktivt lätta på foten när en galen lastbil försöker att köra om mig. Fast numera händer det inte så ofta längre. Kan ju bero på att man bytt bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du vet att det inte är tillåtet att köra för långsamt på en motorväg?
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'
Fast 80 är inte för långsamt eftersom det är maxhastigheten för långtradare och bil med släp t.ex. Och jag räknar naturligtvis med att jag inte hindrar en långtradares färd på motorväg när jag ligger i 80 eftersom de då inte får köra om mig...
Jag hängde mig på tutan och blinkade samtidigt som jag bromsade, men han verkade inte reagera alls på det utan fullföljde filbytet.
Ja, lastbilar är otäcka! Det kloka är att ligga bredvid dem så lite som möjligt.
Precis. Jag brukar instinktivt lätta på foten när en galen lastbil försöker att köra om mig. Fast numera händer det inte så ofta längre. Kan ju bero på att man bytt bil. ;)
alldeles för ofta som en lastbil kör om en annan med ett hastighetsdelta på <1km/h, med omkörningsträckor på 4-5 km, händer mig ofta runt arboga låååånga svaga uppförslut, ibland tänk ringa bolagen och gnälla, i vissa länder har lastbilar omkörningsförbud, då de inte får köra i det mest vänstra körfältet
Du vet att det inte är tillåtet att köra för långsamt på en motorväg?
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'
Fast 80 är inte för långsamt eftersom det är maxhastigheten för långtradare och bil med släp t.ex. Och jag räknar naturligtvis med att jag inte hindrar en långtradares färd på motorväg när jag ligger i 80 eftersom de då inte får köra om mig...
Dock är 80 km/h på din mätare antagligen en bit under 80 km/h. Lastbilar ser till att inte ligga och köra i 76 km/h om man säger så. Fast det kanske du tog höjd för?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS