Fakta sökes, stereo: Standard vs HiFi
Moderator: Redaktion
Fakta sökes, stereo: Standard vs HiFi
Har någon fakta angående skillnader mellan standard och HiFi?
Det finns flera trådar på ämnet men alla verkar behandla tycke och smak om man är nöjd med ljudet eller inte. Jag är på jakt efter fakta.
Fördelarna/extra funktioner i HiFi-paketet som jag kunnat läsa mig till är:
- Fler högtalare
- Sub
- DAB+
- EQ
Finns det andra funktioner i HiFi?
Det finns flera trådar på ämnet men alla verkar behandla tycke och smak om man är nöjd med ljudet eller inte. Jag är på jakt efter fakta.
Fördelarna/extra funktioner i HiFi-paketet som jag kunnat läsa mig till är:
- Fler högtalare
- Sub
- DAB+
- EQ
Finns det andra funktioner i HiFi?
Har drömt om elbil sedan 2005!
Re: Fakta sökes, stereo: Standard vs HiFi
Andra högtalarelement i dörrarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-större förstärkare (i princip givet eftersom den ska driva fler högtalare)
-eftersom fler högtalare = 7.1 kanaler
-osäker på om standard har Dolby Surround som ultra har?
-eftersom fler högtalare = 7.1 kanaler
-osäker på om standard har Dolby Surround som ultra har?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
TeslaTap har lite mer detaljer kring systemen:
http://teslatap.com/articles/audio-syst ... d-model-x/
http://teslatap.com/undocumented/
Speakers – Standard Audio – a total of 200 W (details from a sinn press release, s1nn acquired by Harmon), and TeslaTap’s rip-down). For the Model S:
Door mid-woofers (4) – 160 mm, 40 W each, 2 ohm
Front pillar tweeters (2) – 30 mm (passive)
Front middle dash mid-range – 80 mm, 40 W
Speakers – Ultimate Audio – a total of 480 W; For the model S:
Front door woofers (2) – 200 mm, 80 W each, 2 ohm
Rear door mid-woofers (2) – 160 mm, 40 W each, 2 ohm
Front pillar Tweeters (2) – 30 mm, 20 W
Dash mid-range (3) – 80 mm, 40 W
Hatch mounted mid-range (2) – 80 mm, 40 W
Passenger side, rear sub-woofer -200 mm, 80 W, 1 ohm (in a 25-liter bass box)
samt
http://teslatap.com/modifications/audio-enhancements/
http://teslatap.com/articles/audio-syst ... d-model-x/
http://teslatap.com/undocumented/
Speakers – Standard Audio – a total of 200 W (details from a sinn press release, s1nn acquired by Harmon), and TeslaTap’s rip-down). For the Model S:
Door mid-woofers (4) – 160 mm, 40 W each, 2 ohm
Front pillar tweeters (2) – 30 mm (passive)
Front middle dash mid-range – 80 mm, 40 W
Speakers – Ultimate Audio – a total of 480 W; For the model S:
Front door woofers (2) – 200 mm, 80 W each, 2 ohm
Rear door mid-woofers (2) – 160 mm, 40 W each, 2 ohm
Front pillar Tweeters (2) – 30 mm, 20 W
Dash mid-range (3) – 80 mm, 40 W
Hatch mounted mid-range (2) – 80 mm, 40 W
Passenger side, rear sub-woofer -200 mm, 80 W, 1 ohm (in a 25-liter bass box)
samt
http://teslatap.com/modifications/audio-enhancements/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack för alla svar.
Min uppfattning förstärks att det är mest hårdvara som är skillnaden men med mjukvara/funktioner skiljer det lite.
Min uppfattning förstärks att det är mest hårdvara som är skillnaden men med mjukvara/funktioner skiljer det lite.
Har drömt om elbil sedan 2005!
DAB+ finns på samtliga bilar numera, inte enbart de med Ultra HiFi:JOW skrev:Tack för alla svar.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22194.0
För mig hade de lika gärna kunna skippa DAB helt.
Dolby ProLogic finns enbart för Ultra men verkar mest strula till ljudet så den funktion skall vara avstängd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
DAB är ingenting jag använder.
Däremot har jag Dolby Pro Logic igång, strular inte med ljudet för mig.
Däremot har jag Dolby Pro Logic igång, strular inte med ljudet för mig.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.Svenssons skrev:DAB+ finns på samtliga bilar numera, inte enbart de med Ultra HiFi:JOW skrev:Tack för alla svar.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22194.0
För mig hade de lika gärna kunna skippa DAB helt.
Dolby ProLogic finns enbart för Ultra men verkar mest strula till ljudet så den funktion skall vara avstängd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:
Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
ms 76132 "Eleamore"
En dum fråga kanske - men har nuvarande Model S FM-radio?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ja, fast med rätt så dålig mottagning. Funkar bättre att streama radion via TuneIn.StefL skrev:En dum fråga kanske - men har nuvarande Model S FM-radio?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Där ser man - får kanske se till att retro-kitta min Model 3 då eftersom jag i princip uteslutande lyssnar på Sveriges Radio. Nu har de ju helt OK streaming också men jag har en känsla av att täckningen kanske inte är 100% över hela landetbylund skrev:Ja, fast med rätt så dålig mottagning. Funkar bättre att streama radion via TuneIn.StefL skrev:En dum fråga kanske - men har nuvarande Model S FM-radio?

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Får du lite dålig mottagning och ljud på FM så får du inget ljud alls på DAB/DAB+. Det är rätt bra miljöförstöring också att kasta miljoner FM-radio (och äldre DAB-radio) för att köpa ny DAB+-radio som aldrig kan bli lika liten och enkel som en FM-radio. Ser ingen vinst eller mening med det heller. Skulle fler kanaler behövas så skulle de gå att sända på dagens FM-nät men framtiden är egentligen media över IP. Folk kommer inte köpa DAB+-radio, de kommer istället streama ljud över IP. Bra sätt att ta död på radio alltså.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
Med DAB menar man självklart DAB+, som väl är det enda som används idag, men känns inte som man alltid behöver lägga till "+" för förståelsen.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
FM funkar inget vidare, ofta får man knappt in P1, så DAB är på lik linje, men ibland bättre. Har man varken FM eller DAB täckning så funkar ibland nätradio, något av alla alternativ brukar gå att få in även i de norska fjällen. Men FM är ju knappt nån som lyssnar på längre som har DAB i bilen i Norge känns det som. Betydligt bättre ljudkvalitet på DAB, det märker man speciellt när man kommer ur en tunnel där DAB har plockat upp FM som ersättning, det blir som ett kliv upp i ljud när man kan jämföra rätt av.
Model 3-24/Polestar 3-24
beror på vad du jämför med, min byggd feb-16, har sämre mott på fm än 5år gammal volvo men bättre än 5år gammal bmw, tror min volvo har 3 olika antenner för fmStefL skrev:Där ser man - får kanske se till att retro-kitta min Model 3 då eftersom jag i princip uteslutande lyssnar på Sveriges Radio. Nu har de ju helt OK streaming också men jag har en känsla av att täckningen kanske inte är 100% över hela landet ;)bylund skrev:Ja, fast med rätt så dålig mottagning. Funkar bättre att streama radion via TuneIn.StefL skrev:En dum fråga kanske - men har nuvarande Model S FM-radio?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons skrev:Får du lite dålig mottagning och ljud på FM så får du inget ljud alls på DAB/DAB+. Det är rätt bra miljöförstöring också att kasta miljoner FM-radio (och äldre DAB-radio) för att köpa ny DAB+-radio som aldrig kan bli lika liten och enkel som en FM-radio. Ser ingen vinst eller mening med det heller. Skulle fler kanaler behövas så skulle de gå att sända på dagens FM-nät men framtiden är egentligen media över IP. Folk kommer inte köpa DAB+-radio, de kommer istället streama ljud över IP. Bra sätt att ta död på radio alltså.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
Fast man tar ju inte död på radio, bara ett medium som det sänds över. Jag lyssnar ofta på radio via nätet och tänker inte sluta med det bara för att FM läggs ner.
Model 3-24/Polestar 3-24
I framtiden när FM-nätet släcks kommer då norrbaggar inte ha något ljud i radion i biltunnlar eller dalar. Vinsten är att de får bättre ljud när de väl har mottagning. Tur att Norge inte har så många tunnlar eller dalar...HelectriC skrev:Med DAB menar man självklart DAB+, som väl är det enda som används idag, men känns inte som man alltid behöver lägga till "+" för förståelsen.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
FM funkar inget vidare, ofta får man knappt in P1, så DAB är på lik linje, men ibland bättre. Har man varken FM eller DAB täckning så funkar ibland nätradio, något av alla alternativ brukar gå att få in även i de norska fjällen. Men FM är ju knappt nån som lyssnar på längre som har DAB i bilen i Norge känns det som. Betydligt bättre ljudkvalitet på DAB, det märker man speciellt när man kommer ur en tunnel där DAB har plockat upp FM som ersättning, det blir som ett kliv upp i ljud när man kan jämföra rätt av.
Radio som inte streamas över etern menar jag. Lyssnar själv mycket på strömmat över IP (just nu på 80s Forever - We Keep The 80s Alive) men även en hel del på FM (främst P1) eftersom det tar mycket mindre energi och inte kräver något abonnemang. Detta kommer alltså försvinna. Mina hörselskydd med inbyggd FM-radio skulle sörpla slut på batteriet på några timmar ifall det var IP-trafik och mycket snabbare än FM om det var DAB+.HelectriC skrev:Fast man tar ju inte död på radio, bara ett medium som det sänds över. Jag lyssnar ofta på radio via nätet och tänker inte sluta med det bara för att FM läggs ner.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
Streaming funkar klockrent i princip överallt. Jag har aldrig använt FM radion. Jag kör enbart med TuneIn, och Spotify givetvis. Jag var också tveksam angående täckningen i början, eftersom den är helkass här på vischan där jag bor. Men Teslan verkar ha betydligt bättre antenn än mobiltelefonerna. Jag har alltid minst 2 staplar för 3g, medan mobilen inte har någon täckning alls.StefL skrev:Där ser man - får kanske se till att retro-kitta min Model 3 då eftersom jag i princip uteslutande lyssnar på Sveriges Radio. Nu har de ju helt OK streaming också men jag har en känsla av att täckningen kanske inte är 100% över hela landetbylund skrev:Ja, fast med rätt så dålig mottagning. Funkar bättre att streama radion via TuneIn.StefL skrev:En dum fråga kanske - men har nuvarande Model S FM-radio?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I princip så har man då ingen radiotäckning nej, men det ingår i utbyggnaden att utrusta tunnlar med DAB sändare, så det kommer bättring. Men FM är knappt bättre nu heller. Inte många FM kanaler som funkar i de flesta tunnlar.Svenssons skrev:I framtiden när FM-nätet släcks kommer då norrbaggar inte ha något ljud i radion i biltunnlar eller dalar. Vinsten är att de får bättre ljud när de väl har mottagning. Tur att Norge inte har så många tunnlar eller dalar...HelectriC skrev:Med DAB menar man självklart DAB+, som väl är det enda som används idag, men känns inte som man alltid behöver lägga till "+" för förståelsen.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
Model 3-24/Polestar 3-24
DAB+ eller inte skapar lika mycket animositet som elbilar gör hos vissa, kul att Norge går föreHelectriC skrev:Fast man tar ju inte död på radio, bara ett medium som det sänds över. Jag lyssnar ofta på radio via nätet och tänker inte sluta med det bara för att FM läggs ner.Svenssons skrev:Får du lite dålig mottagning och ljud på FM så får du inget ljud alls på DAB/DAB+. Det är rätt bra miljöförstöring också att kasta miljoner FM-radio (och äldre DAB-radio) för att köpa ny DAB+-radio som aldrig kan bli lika liten och enkel som en FM-radio. Ser ingen vinst eller mening med det heller. Skulle fler kanaler behövas så skulle de gå att sända på dagens FM-nät men framtiden är egentligen media över IP. Folk kommer inte köpa DAB+-radio, de kommer istället streama ljud över IP. Bra sätt att ta död på radio alltså.12man skrev:DAB kommer inte att fortleva däremot DAB+, men funkar FM bra i (norska) fjällen? flera länder i Europa (dk,de,fr,ch,uk,it) + Australien planerar eller försöker planera övergångSvenssons skrev:Sista Sovjetstaten... Jag lider med norrbaggarna. DAB kommer fungera jättebra för dom i fjällen...HelectriC skrev:Tror dom la till DAB på alla för att blidka den norska marknaden. 2017 ska FM-nätet släckas ner här.
ms 76132 "Eleamore"
Det kommer ju bli sämre med DAB-radion. Där FM idag inte fungerar kommer inte DAB heller fungera. Där FM fungerar men inte med bästa ljudet kommer inte DAB heller fungera på. Ifall man bygger fler sändare så hade de lika gärna kunnat sända FM istället och gett bättre täckning för alla miljoner mottagare som finns. Resultatet nu kommer vara miljoner om inte miljarder i bortslösade pengar för att verkligen ta död på öppen streaming av ljud.HelectriC skrev:
I princip så har man då ingen radiotäckning nej, men det ingår i utbyggnaden att utrusta tunnlar med DAB sändare, så det kommer bättring. Men FM är knappt bättre nu heller. Inte många FM kanaler som funkar i de flesta tunnlar.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Inte utanför Stockholm.mati skrev:Streaming funkar klockrent i princip överallt.
Iaf inte i dalarna. Hackade så det var olyssningsbart när jag testade.
(Jaja du skrev "i princip" men dalarna är större än "princip")
Okej, jag jämförde med här i Skaraborg. Jag kan intyga att det garanterat ligger långt utanför Stockholm.TiborBlomhall skrev:Inte utanför Stockholm.mati skrev:Streaming funkar klockrent i princip överallt.
Iaf inte i dalarna. Hackade så det var olyssningsbart när jag testade.
(Jaja du skrev "i princip" men dalarna är större än "princip")

Det jag menade var egentligen att täckningen i Teslan är betydligt bättre än i mobilen. Jag har ingen mobiltäckning alls stora delar av de 5 milen jag har till jobbet. Framförallt inte 3g. Men streaming fungerar hela vägen hur bra som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det många glömmer idag är att vi dels har telefoner med rätt usla inbyggda antenner, och dessutom sätter man sig inuti en plåtlåda som skärmar av signalen ytterligare. Tror egentligen inte att täckningen är så dålig om du ställer dig utanför bilen - som själv rimligen har antenner på utsidan vilket gör en enorm skillnad för signalstyrkan. Jag är faktiskt lite förvånad över hur ovanligt det är idag med handsfreemontage anslutet till extern antenn som man i princip alltid hade på den gamla NMT900-tiden.mati skrev:Det jag menade var egentligen att täckningen i Teslan är betydligt bättre än i mobilen. Jag har ingen mobiltäckning alls stora delar av de 5 milen jag har till jobbet. Framförallt inte 3g. Men streaming fungerar hela vägen hur bra som helst.