Tonade rutor Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Eliard »

Så kan det vara.. Och då ska man nog inte utgå från en bild tagen av en mobiltelefon heller.
Då måste man se bilen irl..

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

I vilket fall som helst så är alla bilar otroligt snygga! Jag vill tona mina rutor också.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
Kollade nu när jag satte mig i bilen, samma tidningsbranschen som takluckan runt om, vad tror ni om det?
Sjuk auto correct..

Här är en bild på min - tror att jag har 15% ljusinsläpp, men kan minnas fel. Gjordes av Wrapzone som är otroligt duktiga, men de har slutat att svara på telefon och mail så dem bör man hålla sig undan.
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

HelectriC skrev:
Jocce skrev:
Kollade nu när jag satte mig i bilen, samma tidningsbranschen som takluckan runt om, vad tror ni om det?

/Jocce

Nej, jag brukar inte ha tidningar på rutorna :lol:

Ha ha, jäkla autocorrect. "Samma toning som takluckan" tänkte jag mig mer att det skulle stå ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Dan Persson hjälpte mig med min toning av rutorna.
Det är "näst mörkaste" filmen. Vad nu det innebär...
Betalade 3000:- men då var det som del i ett större paket med massa lackunderhåll mm.

Ingen lånebil och han finns i Skåne. Så kanske inte så aktuellt för er i Stockholmsområdet.. Men bra blev det!
image.jpeg
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Samma här, Dans näst mörkaste bak, tror det är 20%, o Dans näst ljusaste fram, tror det kan vara 80%. :lol:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Sorry om jag låter tråkig, men att skriva att man har mörkaste eller ljusaste är ungefär som att säga det är kallt eller varmt ute=betyder ingenting! Om nån frågar hur fort du körde till jobbet och svaret blir "så fort det går" eller "nästan så fort det går", hur ska man tolka det då? Det finns mängder med olika solfilmer och toningsgrader, det enda man någorlunda objektivt kan jämföra är %. Annars kan vi ju iofs bara kalla tråden "visa upp dina tonade rutor", men vet inte hur mkt det hjälper de som funderar på vad dom ska skaffa.

Bara mina fem sura cent ;)
Jo men i krockartikeln skrev dom ju att bilen voltade "at full speed" så det är väl vanligt att uttrycka sig så. Sen att man bara kan få ut en känsla av det och ingen jämförbar siffra är ju väldigt sant.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Sorry om jag låter tråkig, men att skriva att man har mörkaste eller ljusaste är ungefär som att säga det är kallt eller varmt ute=betyder ingenting! Om nån frågar hur fort du körde till jobbet och svaret blir "så fort det går" eller "nästan så fort det går", hur ska man tolka det då? Det finns mängder med olika solfilmer och toningsgrader, det enda man någorlunda objektivt kan jämföra är %. Annars kan vi ju iofs bara kalla tråden "visa upp dina tonade rutor", men vet inte hur mkt det hjälper de som funderar på vad dom ska skaffa.

Bara mina fem sura cent ;)
Jo men i krockartikeln skrev dom ju att bilen voltade "at full speed" så det är väl vanligt att uttrycka sig så. Sen att man bara kan få ut en känsla av det och ingen jämförbar siffra är ju väldigt sant.
sen är ju då frågan om det faktiskt är någon som vill återskapa olyckan och göra likadant kontra hur många som vill återskapa en viss toningsgrad på bilen? i vissa fall har man kanske mer behov av mer detaljerad info :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Precis i olyckans fall är det ju mycket viktigare med detaljer så att man inte återskapar den :)
(Man ska inte skämta om olyckor jag vet men kunde inte hålla mig)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Bild
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Glömde 20% runtom
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Steffen skrev:
Glömde 20% runtom
Även vindrutan? :o :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

20% runt om är väldigt mörkt även med ljus klädsel.

Vill man köra även framsidorutor skulle jag satsa på 35% runt om.

Har idag 35% fram och 20% bak på min halvmesyr och skulle gott kunna ha 35% även bak för ett trevligare utseende.

Bild
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Thompal
Teslaägare

Inlägg av Thompal »

HEJ OM DU BOR I STOCKHOLM, VAR LÄMNAR DU BILEN DÅ?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Finns det inte elektrokromatiska glas som blir svarta då spänning läggs på dem? Skulle ju vara perfekt för toning av främre sidoglas ;)

Smart glass blir ju snarare mjölkvit så den blir inte lika fin.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Thompal skrev:
HEJ OM DU BOR I STOCKHOLM, VAR LÄMNAR DU BILEN DÅ?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag kommer troligen lämna den till Brotec, dom är erkänt duktiga och har viss känning där dessutom :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

TiborBlomhall skrev:
Finns det inte elektrokromatiska glas som blir svarta då spänning läggs på dem? Skulle ju vara perfekt för toning av främre sidoglas ;)

Smart glass blir ju snarare mjölkvit så den blir inte lika fin.
Maybach bland annat har det i sitt glastak, så varför inte. Klart dyrt, men kör det runtom ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hoppas lite på att M3 ska ha sådant i tak + bakruta allra minst.. det vore perfekt.

Har tonat med riktigt mörkt i nuvarande kombi och det har ju sina fördelar, ingen insyn och lite svalare i bilen, bra med barn i baksätet också (hatar fula solskydd med disneyfigurer) men det är högst begränsad sikt bakåt när man backar. Blir ju bättre med backkamera iofs.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Någon som känner till hur mycket i % panoramataket har i en Model S?
Tänkte tona rutorna i något mörkare ton på sidorna men bakluckan i samma ton som panoramataket.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

jonasl skrev:
men det är högst begränsad sikt bakåt när man backar. Blir ju bättre med backkamera iofs.
I teslan kan man ändå inte se något genom bakrutan oavsett om man tonat eller inte. Kameran är räddningen.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Heiko skrev:
Tänkte tona rutorna i något mörkare ton på sidorna men bakluckan i samma ton som panoramataket.
20% från b-stolpen och bak är optimal toning på MS med panotak tycker jag. Flera jag har pratat med som håller på med solfilm som tycker man ska ha samma grad på bakrutor som baklucka för att behålla helhetsintrycket. Jag var också först inne på mörkare bak och lite ljusare på sidorna, men fick rådet att inte göra det och nu är jag jättenöjd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

HelectriC skrev:
Heiko skrev:
20% från b-stolpen och bak är optimal toning på MS med panotak tycker jag. Flera jag har pratat med som håller på med solfilm som tycker man ska ha samma grad på bakrutor som baklucka för att behålla helhetsintrycket. Jag var också först inne på mörkare bak och lite ljusare på sidorna, men fick rådet att inte göra det och nu är jag jättenöjd.
Tack för tipset!
Ska lämna in bilen nästa vecka för att fixa detta.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Heiko skrev:
Jag har mörkare på bakluckan än på bakrutorna och tycker det blev jättebra, har aldrig tänkt på att det skulle ge ett oenhetligt helhetsintryck eller nåt. Min firma hade tre olika grader att välja på - jag tog det mörkaste till bakluckan och mellanalternativet till bakrutorna.

Bild

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det är nästan omöjligt att bilda sig en uppfattning om toningsgrad på bild eftersom det är extremt mycket som spelar in; ljus, tid på dagen, solvinkel, väder etc. Ibland ser mina rutor helt kolsvarta ut och ibland som att dom knappt är tonade alls. Bästa är om man ser på de olika solfilmerna, sätter upp en provbit på bilen och tar ett beslut. Då kan man även räkna in det specifika väder och ljus som råder just då.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Snart leverans för mig. Någon rekommendation på firma som är duktiga på att tona rutor i Göteborg? Funderar även på någon lackbehandling, så gärna rekommendationer på det också.
Skriv svar