Detta blir mitt första inlägg och jag har letat runt här på forumet utan att hitta svar på denna frågan då jag är kluven själv.
Jag bor i Oslo och överväger att skaffa en S85 från tidigt 2014 som alltså inte har AP, detta pga min budget inte tillåter en nyare
Hur tror ni avsaknaden av AP kommer påverka bilens andra(tredje)handsvärde om några år när "alla" Teslor har AP?
Tesla utvecklar allt i rasande fart och vad man än beställer eller köper kommer kännas beggat kort efter man får bilen. Mitt tips är att njuta av det plånboken räcker till. Tror stora delen av värdeminskningen redan gjorts om du köper en Tesla från 2014.
AP tror jag innebär en minskning av andrahandsvärdet på cirka 50k. Men om du åker till Nederländerna och köper en tesla för 550tkr då har du gjort en bra affär trots avsaknaden av ap
AP tror jag innebär en minskning av andrahandsvärdet på cirka 50k. Men om du åker till Nederländerna och köper en tesla för 550tkr då har du gjort en bra affär trots avsaknaden av ap
Fast det finns knappast någon anledning att importera nederländska Teslor till Norge...
Men som andra sagt, det största tappet har redan skett. När nästa stora grej kommer från Tesla kommer dessa "Classic" såklart tappa lite igen, men nuvarande AP-bilar kommer nog att tappa mer då (och det sker nog nu i viss mån med ansiktslyftningen som kom nyss).
Du får en grym elbil även om du köper en äldre Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den bilen du köper saknar ju AP, så eventuellt genomslag på andrahandsvärdet jämfört med dagens AP borde väl vara som störst nu.
Värdet av dagens AP lär väl sjunka rejält när nästa förhoppningsvis mycket förbättrade version dyker upp.
En tidig 2014 kan vara ett riktigt bra köp. Dagens AP känns som en "kul funktion" och är märk väl fortfarande "beta".
Den är inte värdelös, men så länge man fortfarande kan råka ut för tvära kast, även på motorväg, känns den inte oumbärlig.
Den bilen du köper saknar ju AP, så eventuellt genomslag på andrahandsvärdet jämfört med dagens AP borde väl vara som störst nu.
Värdet av dagens AP lär väl sjunka rejält när nästa förhoppningsvis mycket förbättrade version dyker upp.
En tidig 2014 kan vara ett riktigt bra köp. Dagens AP känns som en "kul funktion" och är märk väl fortfarande "beta".
Den är inte värdelös, men så länge man fortfarande kan råka ut för tvära kast, även på motorväg, känns den inte oumbärlig.
Adaptiv farthållare är inte "en kul grej", den är avgörande för många köpare inkl mig. Auto steer är "en kul grej", det håller jag med om även om det är en väldigt praktisk kul grej. Jag hade kunna "leva utan" auto steer men inte adaptiv farthållare. Summon och autopark hade jag inte betalat nåt extra för, tar det bara för att det följer med autopilotpaketet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Beror väl lite på hur länge du vill ha bilen. Värdeminskningen är nog inte så stor trots avsaknaden av AP, du har ju redan fått vinsten av avsaknad av AP när du köper en sådan bil (om du prutar ordentligt...).
Jag tycker inte AP är nödvändigt även om jag använder den för att kunna öppna chipspåsen med bägge händerna då o då...
Efter en tids användning känns det som att den gör körningen lite säkrare så skulle jag köpa igen, skulle jag inkludera denna i köpet.
Gillar mest den adaptiva farthållaren, men är osäker på om den fanns med redan före AP ? En sån vill jag inte vara utan. Helljusautomatiken tycker jag också är bra, funkr för det mesta minst lika bra som jag själv...
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Att skaffa en så ny och välutrustad bil som budgeten tillåter som Alexander skriver är min tanke. Adaptiv farthållare står högt upp på önskelistan, men, då måste jag upp minst 100tkr från de jag nu ser på och det är en killer för ett eventuellt köp.
Hej,
jag befann mig i samma situation. Antingen så hostar man upp 100k extra eller så väntar man nåt år tills AP-modellerna blivit lite mindre dyra. Jag köpte till sist en 2014-modell utan AP. Fast ganska fullutrustad för övrigt med låga mil. Luftfjädring var betydligt viktigare för mig än AP, eftersom jag kör en del skogsvägar som är oplogade på vintern. Har inte ångrat det. Visst hade det varit roligt att ha AP, bara för teknikens skull, men jag vill ju köra själv. Jag använder heller aldrig den adaptiva farthållaren i vår andra bil (om det nu går att jämföra med en AP), så det kändes inte som ett absolut måste för mig.
Men det beror såklart mycket på vilka vägar man kör på. Jag bor på landsbygden och kör mycket på 70-vägar. Nästan aldrig motorväg. Då har man av naturliga skäl inte så mycket nytta av AP eller adaptiv farthållare. För det mesta är jag ganska ensam på vägarna när jag kör till jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När jag läser din rubrik så tänker jag spontant: Ja, AP är ett absolut krav för min del. Jag pendlar 30 mil enkel väg och det är till 95% på motorväg. För mig är det otänkbart att köpa en Model S utan AP.
MEN när jag sedan läser ditt inlägg så inser jag att frågan egentligen handlar om andrahandsvärdet. Och då skulle jag säga att det inte spelar någon roll, eftersom begagnatpriserna numera skiljer 50-100k beroende på om de har AP eller inte, på i övrigt likvärdiga bilar. Och mer än så kommer det nog inte att skillja i framtiden heller. Så att köpa en bil utan AP är en bra affär ekonomiskt sett, pga det klart lägre priset. De kommer antagligen inte att tappa mer i värde än bilarna med AP.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Detta blir mitt första inlägg och jag har letat runt här på forumet utan att hitta svar på denna frågan då jag är kluven själv.
Jag bor i Oslo och överväger att skaffa en S85 från tidigt 2014 som alltså inte har AP, detta pga min budget inte tillåter en nyare
Hur tror ni avsaknaden av AP kommer påverka bilens andra(tredje)handsvärde om några år när "alla" Teslor har AP?
Nu får jag naturligtvis på skallen av alla AP-fans, men det kan inte hjälpas. Har inte AP och saknar den inte heller. Har kört några stycken med AP och kan konstatera följande. Kör man inte minst 50 % på större, välmarkerade vägar, utan mest på landsbygdens smärre vägar, är AP absolut undgänglig. Att slanta upp över 30 papp för dedär milen man KANSKE kör på motorväg eller motsvarande, tycker jag är mestadels bortkastat.
Måste man ändå hålla händerna på ratten -vad är det då för vits med att ha dendär grunkan?
När jag läser din rubrik så tänker jag spontant: Ja, AP är ett absolut krav för min del. Jag pendlar 30 mil enkel väg och det är till 95% på motorväg. För mig är det otänkbart att köpa en Model S utan AP.
MEN när jag sedan läser ditt inlägg så inser jag att frågan egentligen handlar om andrahandsvärdet. Och då skulle jag säga att det inte spelar någon roll, eftersom begagnatpriserna numera skiljer 50-100k beroende på om de har AP eller inte, på i övrigt likvärdiga bilar. Och mer än så kommer det nog inte att skillja i framtiden heller. Så att köpa en bil utan AP är en bra affär ekonomiskt sett, pga det klart lägre priset. De kommer antagligen inte att tappa mer i värde än bilarna med AP.
Tråden var tänkt dels för att svar på hur viktigt andra anser AP är men också hur det påverkar priset framöver. Det har ju blivit lite diskussion om båda teman!
Jag hoppas och tror att det är som du säger att de utan AP kommer ha en normal värdeminskning och konstant ligga ett hack under de som har.
Nu får jag naturligtvis på skallen av alla AP-fans, men det kan inte hjälpas. Har inte AP och saknar den inte heller. Har kört några stycken med AP och kan konstatera följande. Kör man inte minst 50 % på större, välmarkerade vägar, utan mest på landsbygdens smärre vägar, är AP absolut undgänglig. Att slanta upp över 30 papp för dedär milen man KANSKE kör på motorväg eller motsvarande, tycker jag är mestadels bortkastat.
Måste man ändå hålla händerna på ratten -vad är det då för vits med att ha dendär grunkan?
Jag är böjd att hålla med. Jag kör mest i och runt Göteborg och här är den nästan bara användbar i köer. Jag tycker ändå det är riktigt trevligt att ha på långresor så för mig var det ändå värt pengarna, men jag kan förstå de som bestämmer att det inte är det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har testat AP en hel del, och tycker att som APn fungerar idag är den inte helt tillförlitlig, lite som ett kul partytrick men inget som är nödvändigt. Tillvalet kostar 30 kkr och skulle tro att bilar utan AP ligger lägre i pris än de med, men kanske inte så mycket mer än just 30kkr.
Hoppas och tror att autopiloten funkar bättre i framtiden med SW-uppdateringar och kanske bättre hårdvara.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Nu är det ju inte bara filföljandet man får, utan även
- adaptiv farthållare
- autoparkering
- automatisk avbländning av helljus
- summon (klart fall av partytrick än så länge...)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Personligen hade jag aldrig köpt en Tesla utan AP. Jag kör 15 mil om dagen, varav 12-13 mil på autopiloten. 30kkr är mycket pengar, men jag är säker på att de flesta som provat på autopiloten längre än ett par kilometer helst inte lever utan den om de får välja, vilket kommer påverka andrahandvärdet. Det är alltid så att det är roligare att köpa en bil som redan har den än en som inte har det och sedan uppgradera den. När man vill ha bilen så vill man ha den direkt, så att säga. Och ännu mer så i andra hand än i första hand. Jämför med att köpa ett hus med indraget fiber mot att köpa ett hus utan det för att sedan dra in det.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tråden var tänkt dels för att svar på hur viktigt andra anser AP är men också hur det påverkar priset framöver. Det har ju blivit lite diskussion om båda teman!
Jag hoppas och tror att det är som du säger att de utan AP kommer ha en normal värdeminskning och konstant ligga ett hack under de som har.
på samma sätt som åsikterna är delade på forumet är nog också gemene man på gatan. Därför tror jag du hittar köpare till bilar med och utan AP. Prisdroppet har nog redan infunnit sig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är det ju inte bara filföljandet man får, utan även
- adaptiv farthållare
- autoparkering
- automatisk avbländning av helljus
- summon (klart fall av partytrick än så länge...)
Plus flera säkerhetsfunktioner, t.ex. autobroms, som kom med AP bilarna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag har letat efter lämplig tråd. Jag väljer denna.
De senaste dagarna upplever jag att AP styr lite vingligare än tidigare. Det är lite störande eftersom jag inte kör så själv. Jag körde mellan Borås och Göteborg två gånger igår (4 enkelresor alltså.) AP var på mellan 95-99% av tiden. Vid varje påfart på motorvägen, i slutet av själva påfarten, drar AP mot höger en lite böj. Det känns som om den ger den heldragna linjen på höger sida av påfarten prioritet över motorvägsfilens streckade linje just när de båda linjerna är på väg att mötas.
Dessutom vinglar bilen mer nu på "rak" väg!
Jag har letat efter lämplig tråd. Jag väljer denna.
De senaste dagarna upplever jag att AP styr lite vingligare än tidigare. Det är lite störande eftersom jag inte kör så själv. Jag körde mellan Borås och Göteborg två gånger igår (4 enkelresor alltså.) AP var på mellan 95-99% av tiden. Vid varje påfart på motorvägen, i slutet av själva påfarten, drar AP mot höger en lite böj. Det känns som om den ger den heldragna linjen på höger sida av påfarten prioritet över motorvägsfilens streckade linje just när de båda linjerna är på väg att mötas.
Dessutom vinglar bilen mer nu på "rak" väg!
Är det inte nybyggt där? isåfall är min förklaring att inte speciellt många Teslor har kört där så den har inte "lärt" sig hur den ska köra där. Var exakt som du beskriver i Norra Stockholm förut, men har blivit mycket bättre med tiden.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos