Två korta eller en laddning?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Två korta eller en laddning?

Inlägg av Jocce »

Är nu "nästan" hemma igen (är i Danmark och bor i Stockholm) efter en trip till Rivieran med Teslan.
(separat redovisning av trippen kommer senare...)

Jag har under resan "justerat" navins förslag på laddning ett par gånger. Inte för att de varit dåliga / olämpliga, men däremot för att passa mig bättre.


Ta t.ex. Som nu, jag står i Nørre Alslevs Supercharger och den tycker jag ska ladda 50 min här för att sedan köra till Lagan.
Här stannar jag hellre i 10-15 min här och stannar till även på Køge 35-40 min istället.

Teoretiskt borde jag inte tappa någon tid på det hela (förutom tiden av och på motorvägen) bara att jag får ta en paus extra, eller tänker jag fel?

Har även ett par gånger justerat åt andra hållet, laddat lite längre för att hoppa över en SC och då köra en stund längre.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av bylund »

Jocce skrev:
Är nu "nästan" hemma igen (är i Danmark och bor i Stockholm) efter en trip till Rivieran med Teslan.
(separat redovisning av trippen kommer senare...)

Jag har under resan "justerat" navins förslag på laddning ett par gånger. Inte för att de varit dåliga / olämpliga, men däremot för att passa mig bättre.


Ta t.ex. Som nu, jag står i Nørre Alslevs Supercharger och den tycker jag ska ladda 50 min här för att sedan köra till Lagan.
Här stannar jag hellre i 10-15 min här och stannar till även på Køge 35-40 min istället.

Teoretiskt borde jag inte tappa någon tid på det hela (förutom tiden av och på motorvägen) bara att jag får ta en paus extra, eller tänker jag fel?

Har även ett par gånger justerat åt andra hållet, laddat lite längre för att hoppa över en SC och då köra en stund längre.

/Jocce
När det är så kort av från motorvägen som med dessa så lär du inte tappa något på ett par korta stopp istället. Dessutom är ju Nørre Alslev kanske den tråkigaste superladdaren jag varit på, så jag skulle lätt åkt till Køge när jag har tillräckligt med laddning och laddat lagom för Löddeköpinge där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av leiflodde »

Nørre Alslev kan jag hålla med om är lite tråkig men igår på väg hem från vår Tysklands tur fick man först hjärtat i i halsgropen är laddarna borta???

Passerade här i höstas och då fanns 4 platser men är nu flyttad närmre en restaurang och 8 platser, har inte ätit men toaletten är öppen dygnet runt.

På färjan mellan Rödby Putgarden kan man boka VIP och då får man bredare utrymme om så önskas.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av Jocce »

Även nu på Toftaholm (Lagan) kommer jag justera, då jag troligen kommer äta middag där trots att jag bara "behöver" ladda i 15 min...men dom extra minuterna slipper jag stå i Ödeshög istället.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av Jocce »

Nähä..tydligen stängt idag! Får hålla mig med mat till Ödeshög helt enkelt...

Bra drag i Superchargern dock, över 600 km/h ett tag :-)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av bylund »

Km/h är ett förrädiskt mått då det anger snittet för sessionen hittills. Så om det börjar långsamt för att man delar laddare så ser man aldrig när det går som snabbast.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av Bow »

leiflodde skrev:
Nørre Alslev kan jag hålla med om är lite tråkig men igår på väg hem från vår Tysklands tur fick man först hjärtat i i halsgropen är laddarna borta???

Passerade här i höstas och då fanns 4 platser men är nu flyttad närmre en restaurang och 8 platser, har inte ätit men toaletten är öppen dygnet runt.

På färjan mellan Rödby Putgarden kan man boka VIP och då får man bredare utrymme om så önskas.
Fick samma chock i söndags men nu var det riktigt bra vi åt riktigt gott och rikligt till ett rimligt pris dessutom är personalen (ägarna) väldigt trevlig. Kan rekommenderas.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Två korta eller en laddning?

Inlägg av ekenman »

Det går mycket snabbare att ladda ett nästan tomt bateri än ett nästan fullt. Så om man vill undvika att sitta och ladda ska man bara ladda så mycket man behöver till nästa laddare. Det är effektivaste sättet. Men det känns ju alltid bra när det är mycket grönt :)
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Skriv svar