Är detta lagligt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Jag har sökt jobb som tekniker på tesla på orten där jag bor, har varit på intervju och det verkar positivt.

Jag har jobbat som Mek under ca 20 år mellan 87-07 och efter det i byggbranschen (är +55 år nu), nu är jag trött på att "jobba" och ser en möjlighet till pension från IF Metall.

Om jag får jobbet, kommer jag gå med i Metall direkt och bli uttagen i strejk direkt "har en representant lovat mig" alltså inte en enda dag på teslas verkstad.....

Jag kommer få 130% av 37000Kr som jag begärt och fått ja på, antagligen ända tills jag fyller 65år.

Så till min fråga , Gör jag något olagligt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av taliz »

Du har tänkt att det kommer vara strejk i 10 år?
Har dom inte nån form av provanställning där man kan bli uppsagd utan riktig orsak?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wheels
Inlägg: 541
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av wheels »

Seriöst?? Eller är du bara något annat
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Jag får tillsvidare anställning och ja detta långt gånget och tror konflikten vara lääääänge.
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av perla1975 »

Macgiver6 skrev: 09 maj 2024 11:00
Jag har sökt jobb som tekniker på tesla på orten där jag bor, har varit på intervju och det verkar positivt.

Jag har jobbat som Mek under ca 20 år mellan 87-07 och efter det i byggbranschen (är +55 år nu), nu är jag trött på att "jobba" och ser en möjlighet till pension från IF Metall.

Om jag får jobbet, kommer jag gå med i Metall direkt och bli uttagen i strejk direkt "har en representant lovat mig" alltså inte en enda dag på teslas verkstad.....

Jag kommer få 130% av 37000Kr som jag begärt och fått ja på, antagligen ända tills jag fyller 65år.

Så till min fråga , Gör jag något olagligt?

Du kommer inte få jobb på tm, du har begärt för hög lön och orkar inte jobba 12h per dag och vid behov utan övertidsersättning.

Sorry, du får istället söka jobb inom laddningsbranschen.
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Lurkern »

Perfekt upplägg. Du kan ta ett annat jobb parallellt dessutom. Kanske på Werksta.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Verdi_ »

Macgiver6 skrev: 09 maj 2024 11:00
Jag har sökt jobb som tekniker på tesla på orten där jag bor, har varit på intervju och det verkar positivt.

Jag har jobbat som Mek under ca 20 år mellan 87-07 och efter det i byggbranschen (är +55 år nu), nu är jag trött på att "jobba" och ser en möjlighet till pension från IF Metall.

Om jag får jobbet, kommer jag gå med i Metall direkt och bli uttagen i strejk direkt "har en representant lovat mig" alltså inte en enda dag på teslas verkstad.....

Jag kommer få 130% av 37000Kr som jag begärt och fått ja på, antagligen ända tills jag fyller 65år.

Så till min fråga , Gör jag något olagligt?
Varför skulle Tesla anställa dig om du är med i Metall och inte tänker jobba? Dessutom lär det inte pågå i 10 år.

Äh, trolltråd från nån Tesla-trogen most likely...
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Jobbet är i princip klart, bara detaljer kvar.... jag har JA till 37" begärde 39" och kohandlade till 37"

Dom har inte frågat om jag är med i facket och det är jag ju inte heller .... än , men kommer gå med när jag har kontraktet i handen (fysiskt)
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av perla1975 »

Macgiver6 skrev: 09 maj 2024 11:51
Jobbet är i princip klart, bara detaljer kvar.... jag har JA till 37" begärde 39" och kohandlade till 37"

Dom har inte frågat om jag är med i facket och det är jag ju inte heller .... än , men kommer gå med när jag har kontraktet i handen (fysiskt)
Du frågade om det är lagligt, det är lagligt men rätt barnsligt att ljuga.
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Vad ljuger jag om?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av jonasl »

Är lite förvånad över att inte fler gjort så. Är man less på att jobba så är det ju ett klockrent upplägg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Oscar11 »

Du tappar din SGI vilket är dumt om du råkar bli sjukskriven.
Du får troligen inte heller några pensionsinbetalningar.
Tesla MYLR -23
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Planen är att "Pensionerna" mig, och ja man får bara dom 130% en, absolut inget annat, kan inte ens få sjukpenning haha... men det blir ganska bra på 37" brutto, och det är 12 månader/per år det betalas ut.
backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av backe »

Macgiver6 skrev: 09 maj 2024 11:00
Jag har sökt jobb som tekniker på tesla på orten där jag bor, har varit på intervju och det verkar positivt.

Jag har jobbat som Mek under ca 20 år mellan 87-07 och efter det i byggbranschen (är +55 år nu), nu är jag trött på att "jobba" och ser en möjlighet till pension från IF Metall.

Om jag får jobbet, kommer jag gå med i Metall direkt och bli uttagen i strejk direkt "har en representant lovat mig" alltså inte en enda dag på teslas verkstad.....

Jag kommer få 130% av 37000Kr som jag begärt och fått ja på, antagligen ända tills jag fyller 65år.

Så till min fråga , Gör jag något olagligt?
Du tänkte inte på att fråga representanten för metall om det var lagligt istället för att gå in på ett Tesla-forum och fråga?

Fått en bild av att det bara är de hungrigaste hardcore-arbetarna som får jobb på Tesla då det är så populärt, du verkar ha maskat din intention bra utan att ljuga som du sa att du inte gjort längre ner i tråden 👌
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av MarkusL »

Vissa säger att strejken inte kommer att pågå i 10 år, det är väl inget man kan veta? Den kan mycket väl pågå i 10 år men blir man inte strejkvakt eller vad tomtarna i tälten nu kallar sig? Antar att du inte är sugen på att stå och frysa i ett tält till pensionen?
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Klart att ingen kan veta hur länge sen kommer pågå?

Enligt min kontakt på Metal kommer jag inte behöva stå strejkvakt, Om han nu lurar mig om detta kommer jag att vara "sjuk" varje gång jag blir uttagen , har ju varken karensdag eller möjlighet till sjukskrivning, kommer verkligen vara ett drömjobb för mig som anser att jag jobbat klart i det jordelivet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7229
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av fth »

Nu är det väl väldigt tveksamt om något av detta öht är sant, men jag inbillar mig att det absolut är skäl för avsked om man tar anställning under falska förespeglingar.

Att hela upplägget är fullständigt förkastligt rent moraliskt råder det väl iaf inga tvivel om hoppas jag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av p1457 »

Kan detta vara ett sätt för tesla att dränera strejkkassan? Anställa 10000 mekaniker som går ut i strejk. ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5398
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En trött 55 plussare som vill gå i pension, och som inte varit i bilbranschen på 17 år och därmed torde ha noll erfarenhet av elbilar...
... låter som klippt och skuren för anställning i en Teslaverkstad.
:lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av iAkita »

Det är inte olagligt. Däremot kan det kanske anses som ett märkligt/tveksamt agerande av andra själ. I synnerhet för någon som i strejktråden påstår sig ha köpt en Model Y enbart för att stötta Tesla i konflikten, och ska sluta besiktiga sina fordon hos Dekra då Unionen tagit ut dem i sympatiåtgärder.

Att något inte är olagligt innebär inte med nödvändighet att det är rätt eller bra. Men var och en har naturligtvis rätt till sin egen moral, så länge man håller sig inom lagens gränser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Verdi_ »

Det är inte olagligt men det är inte heller sant. TS är antagligen 20-30 år yngre än han utger sig för att vara och mest troligt ett Tesla-fan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av frippe »

Det är inte så att tesla som många andra tillämpar provanställning på 6 månader? Jag själv skulle aldrig fastanställa någon utan provanställning så vi har det på alla tjänster.

Då blir det lite tråkigt att direkt efter anställningen gå ut i strejk. För att avsluta en provanställning är det inte direkt några större krav.
Model Y LR.
Model S70D
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Provanställning har inte ens varit uppe för diskussion för mig på dom 2 intervjuerna jag har gjort. Mitt CV och betyg från bil meckar åren är grymt kan jag tillägga.
Macgiver6
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Macgiver6 »

Nu är jag offisielt anställd , kontraktet i fysiskt papperformat (33 sidor) kommer efter 12 månader att få mina första aktier... ska testa att tacka nej till dom. Nu ska jag bli medlem i IF Metall (Fy fan) må gud fårlåta mig... haha.
Det verkar som den gamle Furirens uttryck "Arbete ger frihet" verkligen kommer stämma.... wish me luck.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8671
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Är detta lagligt?

Inlägg av Pontus »

Tur att det finns några som är villiga att arbeta för brödfödan och bidra till samhället :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar