Köpråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. Bilen kommer användas till och från förskola och mataffär, ett par veckor på Gotland på sommaren men i övrigt inga långresor eller behov av megastort bagage.

Tar tacksamt emot tips och förslag på allt från bil-modeller till hur man bäst finansierar köp för att minimera förlusten dagen man gör sig av med bilen.
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Köpråd

Inlägg av lawe »

Köp ett nummer av tidningen Elbilen (finns också på Ready). Där finns alla elbilar listade. Sedan har du tonvis med diskussionstrådar här att tröska igenom för att börja gallra. Åk sedan och prova några kandidater och bilda dig en uppfattning. Bilval beror på så många parametrar så det är inte något någon annan kan göra åt dig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:16
Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. [...
Hej!

Har du testat Model 3? Vad tyckte du i så fall om vindljudet i den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:47
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...

Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...

Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.

Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.

Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...

Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:47
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Finns ju en del motorväg i Sverige där man får köra 120 km/h. Hade du möjlighet att testa nya 2024 Model 3 Highland i 120? Finns uppgifter om att det av ngn anledning kan bli vibrationer i ratten i den hastigheten. Se t.ex:
viewtopic.php?p=793807#p793807

Gissar att Tesla kommer åtgärda detta ifall man beställer en ny, men personligen så skulle jag nog vilja veta att det var löst innan jag beställde...

Även det här kanske man vill kolla upp innan beställning av en ny bil just med tanke på komfort...
viewtopic.php?t=35585
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6469
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd

Inlägg av spacecoin »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:16
Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. Bilen kommer användas till och från förskola och mataffär, ett par veckor på Gotland på sommaren men i övrigt inga långresor eller behov av megastort bagage.

Tar tacksamt emot tips och förslag på allt från bil-modeller till hur man bäst finansierar köp för att minimera förlusten dagen man gör sig av med bilen.
För din budget (400-500) är ett alternativ till en beggad M3 är en beggad Model S Long Range 2019/2020 . Något tystare, har spakar, parkeringsensorer, mer utrymme och bättre komfort och större batteri, men "legacy"-plattform ut ett uppdateringsperspektiv.

Ex: 405k
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400599097
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:47
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Här har du lite info. om beg. Model 3 (ifall du inte redan sett det dvs.):
viewtopic.php?p=795262#p795262
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

SwedishAdvocate skrev: 09 maj 2024 16:14
Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:47
Ja jag provkörde först en 2024 hos Tesla, dagen efter körde jag en 2021 performance hos Riddermark. Jag blev minst sagt förälskad i körupplevelsen, men upplevde 2024 som betydligt tystare och uppskattade även skärmen för barnen i baksätet. Men frågan är om det är värt 250.000 extra att låna till en 2024P istället för att betala en 2021 kontant?
Som jag förstår det ovanstående så 'leker du med tanken' att höja budgeten till ~650K...

Från cirka 520K finns det ju även begagnade BMW i4. Till skillnad från Model 3 så har ju den en mer praktiskt halvkombibaklucka. Vet dock inte hur mkt prutmån det kan finnas på i4, eller hur mkt billigare det skulle kunna bli ifall man skulle kunna buda hem en på t.ex. Kvarndammen...

Mercedes EQE verkar finnas beg. från ca 569K.

Om du gillar Hyundai Ioniq 6 så verkar den finnas beg. från ca 535K.

Är osäker på prutmån även kring EQE och Ioniq 6...

Ytterligare alternativ skulle kanske kunna vara VW ID.3 och Cupra Born. Är dock osäker på hur väl förvärmning av batteri inför snabbladdning funkar på dessa två t.ex. vintertid, så det får du dubbelkolla ifall de här (ID.3/Born) skulle vara av intresse.
Jag har 400.000 i kontant och om bilen blir dyrare än så måste resten finansieras med billån, skulle helst undvika det men är inte helt främmande att låna lite för ”rätt” bil.

Har inte haft möjlighet att testa varken Mercedes, bmw eller Hyundai men ska definitivt försöka göra det tack för tipsen!

Har testat både id3 och born och tycker dom är småtrevliga, men saknar den där kicken jag fick med Teslan vid gaspådrag. Det där med förvärmning är jag inte alls insatt i men låter som jag bör titta närmare på.

Återigen tack för alla tips och hjälp det uppskattas mycket!
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

spacecoin skrev: 09 maj 2024 16:37
Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:16
Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. Bilen kommer användas till och från förskola och mataffär, ett par veckor på Gotland på sommaren men i övrigt inga långresor eller behov av megastort bagage.

Tar tacksamt emot tips och förslag på allt från bil-modeller till hur man bäst finansierar köp för att minimera förlusten dagen man gör sig av med bilen.
För din budget (400-500) är ett alternativ till en beggad M3 är en beggad Model S Long Range 2019/2020 . Något tystare, har spakar, parkeringsensorer, mer utrymme och bättre komfort och större batteri, men "legacy"-plattform ut ett uppdateringsperspektiv.

Ex: 405k
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400599097

Model S har jag faktiskt inte kört eller tittat så mycket på, men det låter ju absolut intressant det du beskriver. Men vad menas med legacy-plattform? Förlåt för dumma frågor är väldigt grön på detta.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd

Inlägg av Legato »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:16
Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. Bilen kommer användas till och från förskola och mataffär, ett par veckor på Gotland på sommaren men i övrigt inga långresor eller behov av megastort bagage.

Tar tacksamt emot tips och förslag på allt från bil-modeller till hur man bäst finansierar köp för att minimera förlusten dagen man gör sig av med bilen.
Kombinationen körglädje, komfort, allergi mot vindljud samt prisklass så tycker jag Jaguar i-Pace är den enda som tickar alla boxar.

Personligen tycker jag annars både Model 3 och Polestar 2 är riktigt körglada och prisvärda bilar, men båda är relativt bullriga och jag skulle inte heller klassa dem som direkt "komfortabla".

i-Pace är riktigt tyst, riktigt komfortabel med luftfjädringen i "comfort" samt riktigt trevlig att köra i "dynamic".

Nackdelar är enfasladdning, dåligt infotainment (som dock delvis räddas av Android Auto respektive Carplay), samt relativt höga underhållskostnader.

Model S är komfortabel, men jämfört med övriga inte särskilt körglad imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6469
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd

Inlägg av spacecoin »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 16:53
Model S har jag faktiskt inte kört eller tittat så mycket på, men det låter ju absolut intressant det du beskriver. Men vad menas med legacy-plattform? Förlåt för dumma frågor är väldigt grön på detta.
Det betyder att den fungerar bra och underhålls med uppdateringar och buggfixar, men får färre nya funktioner. T ex kan man inte titta på live-feeds från sentry-kamerorna et.c. Det mesta är ju på sin höjd nice-to have.

Long Range modellerna har "Intel Atom" (Infotainment-dator MCU2)

Det här är för v11.
legacy.jpeg
BEV[e-Rage]
Inlägg: 517
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Köpråd

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Om komfort och 4WD är prio kanske en begagnad Audi E-Tron Quattro skulle passa.
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Köpråd

Inlägg av Eldsig »

Även om jag förstår önskan om tvåhjulsdrift så överväg tvåhjulsdrift med din begränsade budget.

Tidigare skrivet på ämnet:
https://www.ok.se/aktuellt/fyrhjulsdrif ... er-onodigt
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... -nackdelar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd

Inlägg av Legato »

BEV[e-Rage] skrev: 09 maj 2024 19:02
Om komfort och 4WD är prio kanske en begagnad Audi E-Tron Quattro skulle passa.
Jag gillar e-tron, men det är bland de sista elbilarna som jag skulle klassa som "körglad". Bekväm, tyst och lyxig, men samtidigt en riktig gäspning att köra.

Jag vidhåller att den enda bil som uppfyller alla kraven är i-Pace :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

Tack igen för alla svar!

Legato-Jag har sneglat lite på i-pace men aldrig provkört, blev lite avskräckt då dom verkar sakna vindrutetorkare bak? Men ska nog ändå ge mig ut och provköra en 👍

Hur är mach e?
Teslasemitruck
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Köpråd

Inlägg av Teslasemitruck »

Model 3 rwd kostar nu bara 500 000. Så blir inte ett stort lån på den.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

@Nattugglan: En aspekt till skulle väl kunna vara hur länge du tänkt behålla en här bilen. Utifrån det kan man ju resonera kring framtida värdeminskning för t.ex. Model 3, E-Tron och I-Pace som nämnts ovan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

Jag har tänkt behålla bilen under många år, men om något oförutsett händer i livet och man tvingas sälja för att klara ekonomin är det såklart bra om man tappar så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd

Inlägg av Legato »

Nattugglan skrev: 10 maj 2024 00:58
Tack igen för alla svar!

Legato-Jag har sneglat lite på i-pace men aldrig provkört, blev lite avskräckt då dom verkar sakna vindrutetorkare bak? Men ska nog ändå ge mig ut och provköra en 👍

Hur är mach e?
Vindrutetorkare bak har ju inte någon av Teslas modeller heller... Personligen har jag inte upplevt det som ett problem på någon bil (inte heller PS2 btw).

Jag tycker Mach-E är en bra bil, problemet är bara att Y är bättre ;) Tycker de är alldeles för lika. Mach-E har klart högre förbrukning samt klart sämre infotainment och ljudanläggning, men i övrigt en trevlig bil. Dock väldigt lite som den gör bättre än Y imo.

i-Pace har samma svagheter när det gäller förbrukning och infotainment, men den har distinkta fördelar som Y och Mach-E saknar imo. Den är som sagt lyxig, tyst och roligare att köra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

@Nattugglan:
Du nämner att ditt 'user case' inkluderar några längre resor per år. Om du vill jämföra hur lång tid olika resor som inkluderar snabbladdningsstopp kan komma att ta med olika bilmodeller så fungerar webbtjänsten A Better Route Planner – ABRP relativt bra. Där kan du även ändra faktorer som temperatur, motvind samt ev. nederbörd. Resor som inkluderar snabbladdningsstopp tar i regel lite längre tid under den kallare delen av året.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

En grej till:
Ifall en äldre BMW i4 skull vara intressant kanske du vill dubbelkolla hur förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid fungerar. Har tyvärr inte stenskoll på den biten...

Se t.ex:
viewtopic.php?p=765764#p765764
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 384
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Köpråd

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Sätt dina krav i prioordning. Testa sedan.
tyst - då gäller EQE. i4 är alls inte lika tyst men tystare än Highlinder enl mina öron (individuellt)
kul - tesla 3
räckvidd - tesla 3, i4 och EQE är ganska lika

Andra som finns i tråden - Polestar 2, ID.3/Cupra mm är i en lägre klass enl mig.

Personligen har jag lätt tagit en beggad i4 eller EQE, före ny Higlinder. Trots mer pengar och dyrare i drift.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nattugglan skrev: 09 maj 2024 16:53
spacecoin skrev: 09 maj 2024 16:37
Nattugglan skrev: 09 maj 2024 15:16
Hej alla!

Har nyligen hittat detta fantastiska forum och vänder mig nu till alla er kunniga för lite rådgivning och stöttning inför mitt första elbilsköp.

Jag har en budget på cirka 400.000 kontant, vill gärna ha fyrhjulsdrift och prioriterar körglädje och komfort (lite allergisk mot vindljud) framför räckvidd. Bilen kommer användas till och från förskola och mataffär, ett par veckor på Gotland på sommaren men i övrigt inga långresor eller behov av megastort bagage.

Tar tacksamt emot tips och förslag på allt från bil-modeller till hur man bäst finansierar köp för att minimera förlusten dagen man gör sig av med bilen.
För din budget (400-500) är ett alternativ till en beggad M3 är en beggad Model S Long Range 2019/2020 . Något tystare, har spakar, parkeringsensorer, mer utrymme och bättre komfort och större batteri, men "legacy"-plattform ut ett uppdateringsperspektiv.

Ex: 405k
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400599097
Model S har jag faktiskt inte kört eller tittat så mycket på, men det låter ju absolut intressant det du beskriver. [...
Här finns en tråd med lite info. om de här årsmodellerna av beg. Model S:

viewtopic.php?p=771862#p771862
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nattugglan
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 maj 2024 13:59

Re: Köpråd

Inlägg av Nattugglan »

Tack återigen alla för all hjälp!

Jag har sedan senast provkört en i-pace (2019), denna hade dock ett otroligt irriterande missljud från AC/fläkt som förstörde hela upplevelsen. Har kört model Y och 3 ytterligare en gång, både en 2021 och 2024 på model 3. Måste säga att jag är smått förälskad i hur rolig model 3 är att köra, performance ger ju det där pirret i magen jag inte upplevt på någon annan bil. Velar dock rejält om man ska köpa en begagnad 2021 eller satsa på en ny 2024, köper jag nyare modellen måste allt över 400.000 finansieras med billån.

Jag såg en annons på blocket på en begagnad, är inte detta väldigt bra pris? Om man inte får posta annonsörer får någon admin gärna ta bort.

https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1400773440
Skriv svar