EU valet och betydelsen för elbilar
Moderator: Redaktion
EU valet och betydelsen för elbilar
Alla har väl sett Naturskyddsföreningens genomgång av hur de olika EU parlamentarikerna har röstat för och emot miljöförslag i EU.
Men någon elbilsklubb borde göra ett liknande gräv för hur de har röstat i frågor som rör elbilar och EU. Det skulle i alla fall jag tycka vara väldigt intressant.
Men någon elbilsklubb borde göra ett liknande gräv för hur de har röstat i frågor som rör elbilar och EU. Det skulle i alla fall jag tycka vara väldigt intressant.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Det är ett bra förslag, och hade varit intressant att veta.strejf skrev: ↑27 apr 2024 09:07Alla har väl sett Naturskyddsföreningens genomgång av hur de olika EU parlamentarikerna har röstat för och emot miljöförslag i EU.
Men någon elbilsklubb borde göra ett liknande gräv för hur de har röstat i frågor som rör elbilar och EU. Det skulle i alla fall jag tycka vara väldigt intressant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Är verkligen elbilar det viktigaste i EU medlemskapet? Finns lite viktigare frågor tänker jag.
BMW i4 M50 -22
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Allt hör ju ihop. Elbil, klimat, miljö, laddstationer och betalning. Eftersom att klimat och miljö är den viktigaste frågan för svenskarna i EU valet bör nog relaterade frågor också vara viktiga.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Klimat och miljö är nog inte den viktigaste frågan i EU för mig men om det är det för dig så rösta utifrån elbilar du. Spontant finns det viktigare frågor för mig inom EU än privatbilism driven av el eller ej
BMW i4 M50 -22
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Vilka frågor är det okej att rösta utifrån? Bara så jag vet. Vill ju inte ha min rösträtt indragen.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Det viktiga gällande att rösta utifrån en frågeställning är att det är ok om det är politiskt korrekt.
Jämför klimatet kontra invandringen
Jämför klimatet kontra invandringen
Tesla Model Y Performance
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Det gäller väl att väga in så många faktorer som möjligt innan man lägger sin röst. Hur olika partier eller dess företrädare ställer sig till elbilar är en viktig faktor. Ofta är den hållningen inbäddad i en massa andra värderingar som ger en större bild av politikern/partiet. Så jag tycker inte att man ska avfärda TS:s frågeställning.
Politik är oerhört komplicerat att ta ställning till och därför är det väl bra ju mer fakta man kan lägga på bordet för att bygga ett underlag för hur man sen kommer att rösta.
Politik är oerhört komplicerat att ta ställning till och därför är det väl bra ju mer fakta man kan lägga på bordet för att bygga ett underlag för hur man sen kommer att rösta.
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Arctic Drifter skrev: ↑08 maj 2024 07:37Det viktiga gällande att rösta utifrån en frågeställning är att det är ok om det är politiskt korrekt.
Jämför klimatet kontra invandringen
"Politiskt korrekt" står inte alls lika starkt som för 5-10 år sen. Jag märker det på en massa sätt, både stort som smått.
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
I Tyskland så har glorian fallit från Die Grünen
Analysen är att folk fått mer akuta saker att tänka på.
Som en liten passning till en viss annan tråd här på forumet så är tyskarna tydligen inte helt nöjda med nedläggningen av kärnkraften.
https://www.dn.se/varlden/bakslag-vanta ... -eu-valet/Vad händer med engagemanget för klimatet i Europa? Trots att frågan står högt på agendan för väljarna sjunker de gröna partierna i opinionsmätningarna. Prognosen inför EU-valet är att partigruppen för De gröna krymper och blir mindre än två partigrupper på yttersta högerkanten.
https://www.dn.se/varlden/lovisa-herold ... ligt-folk/Det tyska miljöpartiet De gröna rasar i opinionen inför EU-valet.
Partiet som gav många invånare framtidshopp betraktas numera som ett hot mot Tysklands välstånd.
Analysen är att folk fått mer akuta saker att tänka på.
Liam Beiser-McGrath, lektor vid London School of Economics, skriver i ett mejl till DN att klimatet bara är en av flera frågor som väljarna anser är viktig. Han nämner inflation, energipriser och ryska invasionen i Ukraina. ”Det gör det svårt för klimatet att bli helt avgörande för väljarna”.
Som en liten passning till en viss annan tråd här på forumet så är tyskarna tydligen inte helt nöjda med nedläggningen av kärnkraften.
Medan kritiken rasade och lagförslaget omarbetades följde en annan kontroversiell omställning. I april 2023 stängdes Tysklands sista kärnkraftverk. Motståndet mot energislaget är en hjärtefråga för många gröna politiker, och trots att det var kristdemokraterna som inledde utfasningen var det framför allt De gröna som fick stå till svars för den.
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Jag har nu tagit tag i detta själv och mailat och ringt alla partier. Än så länge har jag fått svar av två partier. Bara det kan ju säga en hel del.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Vore trevligt att få ta del av de svar du får.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Ok. Men hur ska man kunna kontrollera av vilka anledningar folk röstar som de gör? Och vem ska avgöra vilka anledningar som berättigar till att få rösta och vilka som ska leda till indragen rösträtt?
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Ibland menar folk inte vad de säger/skriver bokstavligt.
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Min fråga till partierna:
Vi undrar hur ni har röstat i frågor som gäller elbilar i EU-parlamentet. Om ni kan skicka en kort redovisning med källhänvisning (https://www.europarl.europa.eu/) vore det jättebra. Därefter kan det tänkas att vi kontaktar fler i vårt elbilsnätverk och media för att sprida denna information.
Ni kan ta med hur ni jobbat för att utöka (eller minska) laddinfrastruktur i EU, lagar för att ge individen rätt till en egen laddplats vid sitt boende exempelvis. Gröna batterier, batterifabriker. CO2 krav för nya bilar, nollutsläppszoner med mera. Grön el kan ni ta med som parantes eller annat som ni tycker är relevant för elbilister.
Vi kommer att granska detta och jämföra med svar som vi har fått från andra svenska partier.
Svaren i turordning som de svarade.
Miljöpartiet:
CO2 krav för nya bilar (skynda på utveckling av elbilar)
● Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna röstade för att inte ha ett datum när alla nya bilar måste vara nollutsläppsbilar. (ÄF 75 = 126)
● SD röstade för ett lägre 2035 mål (ÄF 110S)
● Centern, Moderaterna, KD och SD röstade emot ett ytterligare delmål 2027 (ÄF 83PC)
● SD röstade emot förslaget i helhet
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (även ändringsförslag): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
AFIR (bl.a. krav på laddstolpar)
● SD röstade emot lagstiftningen i sin helhet, Malin Björk (Vänsterpartiet) nollade parlamentspositionen.
● Röstprotokoll:
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Parlamentsposition: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Energiprestanda för byggnader - installation av laddstationer i byggnader
● M, KD och SD röstade för att ta bort kommissionens text om att medlemsstater bör ta bort hinder för att få installera privata laddstationer hemma eller i kontorsbyggnader, särskilt hinder i form av att behöva hyresvärd eller delägares godkännande. De röstade istället för ett förslag som tydliggjorde att få sådant godkännande fortsatt är ett måste för att installera laddstationer. Centern nollade. (ÄF 65/2).
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (inkl. äf 65/2): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Vänsterpartiets svar:
Vänsterpartiet – med partiets EU-parlamentariker Malin Björk – har röstat elbilspositivt i samtliga omröstningar som varit uppe i EU-parlamentets plenum och i dess miljöutskott (med undantag för plenumomröstning nr 2, efter den institutionella överenskommelsen med Rådet, om utfasningen av bilar med förbränningsmotor i februari 2023, eftersom Malin av privata skäl var förhindrad att delta i detta plenum, och därför inte röstade alls då).
Vi har stött de mest långtgående ändringsförslagen när det gäller att fasa ut förbränningsmotorn och inrätta en omfattande laddinfrastruktur (och även stött de något mer urvattnade slutförslag som hamnat i slutplenumomröstningarna, eftersom det på de här punkterna är bättre med en försiktig framåtrörelse än ingen framåtrörelse alls, trots att omställningen skulle behöva gå fortare).
Socialdemokraternas svar:
I förslaget om reglering av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) röstade vi för följande förslag:
· Att ha minst 1 elektrisk laddningsstation på huvudvägarna i Sverige (längs den skandinaviska korridoren) som ska vara utplacerad 2025 och med en ökad effektkapacitet på 400 kW. Och 1 var 90:e kilometer för mer sparsamt befolkade områden (med vägar med mindre än 3000 bilar per dag).
· Förbättrade och stärkta bestämmelser om laddningsinfrastruktur för fordon, vilket möjliggör en snabbare och geografiskt omfattande utbyggnad, med ytterligare konsumentskyddsåtgärder för prissättning och betalningsvariabler.
· Laddstationer ska placeras ut i tillräcklig utsträckning i bostadsområden där fordon vanligtvis parkeras under längre perioder.
· Laddning måste alltid vara möjlig vid alla allmänt tillgängliga laddningsstationer och bestämmelserna om kortbetalning stärks (viktigt inslag för att förbättra användarvänligheten för laddningsinfrastruktur och för att säkerställa tillgång för alla konsumentgrupper). Operatörerna kommer att vara skyldiga att tillhandahålla en kortbetalningslösning för laddning vid laddare med en uteffekt på 50 kW eller mer (”=fast chargers”). Detta krav omfattar alla nya laddningsstationer som installeras från och med det datum då AFIR börjar tillämpas och från och med 2027.
· Laddningsstationer ska vara tillgängliga för alla användare, oavsett bilmärke;
· Europeiska kommissionen ska senast 2024 genomföra en rapport om teknik- och marknadsberedskap och bedöma möjligheterna att ytterligare stärka målen för infrastruktur för laddning och tankning av vätgas i den allmänna översynen av förordningen 2026.
Vi har också gett stöd till följande förslag i en omröstning om EPBD (Energiprestanda i byggnader):
Kraven på laddinfrastruktur skärps med bl.a. krav på en laddstolpe för var femte parkeringsplats och förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna för nya lokalbyggnader och sådana som genomgår större renovering.
För nya och renoverade kontorsbyggnader ska laddstolpar installeras på varannan parkeringsplats. Kraven utökas fr.o.m. 2027. För nya bostadsbyggnader och sådana som genomgår större renovering gäller förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna.
Medlemsstaterna ska även säkerställa enkla och strömlinjeformade processer för installation av laddinfrastruktur, exempelvis när det gäller tillstånd från
myndigheter. ”Rätten att ladda” stärks, en boende ska endast kunna nekas installation av laddstolpe vid en gemensamhetsparkering om det finns särskilda och legitima skäl för det.
Jag återkommer när/om fler partier svarar.
Vi undrar hur ni har röstat i frågor som gäller elbilar i EU-parlamentet. Om ni kan skicka en kort redovisning med källhänvisning (https://www.europarl.europa.eu/) vore det jättebra. Därefter kan det tänkas att vi kontaktar fler i vårt elbilsnätverk och media för att sprida denna information.
Ni kan ta med hur ni jobbat för att utöka (eller minska) laddinfrastruktur i EU, lagar för att ge individen rätt till en egen laddplats vid sitt boende exempelvis. Gröna batterier, batterifabriker. CO2 krav för nya bilar, nollutsläppszoner med mera. Grön el kan ni ta med som parantes eller annat som ni tycker är relevant för elbilister.
Vi kommer att granska detta och jämföra med svar som vi har fått från andra svenska partier.
Svaren i turordning som de svarade.
Miljöpartiet:
CO2 krav för nya bilar (skynda på utveckling av elbilar)
● Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna röstade för att inte ha ett datum när alla nya bilar måste vara nollutsläppsbilar. (ÄF 75 = 126)
● SD röstade för ett lägre 2035 mål (ÄF 110S)
● Centern, Moderaterna, KD och SD röstade emot ett ytterligare delmål 2027 (ÄF 83PC)
● SD röstade emot förslaget i helhet
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (även ändringsförslag): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
AFIR (bl.a. krav på laddstolpar)
● SD röstade emot lagstiftningen i sin helhet, Malin Björk (Vänsterpartiet) nollade parlamentspositionen.
● Röstprotokoll:
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Parlamentsposition: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Energiprestanda för byggnader - installation av laddstationer i byggnader
● M, KD och SD röstade för att ta bort kommissionens text om att medlemsstater bör ta bort hinder för att få installera privata laddstationer hemma eller i kontorsbyggnader, särskilt hinder i form av att behöva hyresvärd eller delägares godkännande. De röstade istället för ett förslag som tydliggjorde att få sådant godkännande fortsatt är ett måste för att installera laddstationer. Centern nollade. (ÄF 65/2).
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (inkl. äf 65/2): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Vänsterpartiets svar:
Vänsterpartiet – med partiets EU-parlamentariker Malin Björk – har röstat elbilspositivt i samtliga omröstningar som varit uppe i EU-parlamentets plenum och i dess miljöutskott (med undantag för plenumomröstning nr 2, efter den institutionella överenskommelsen med Rådet, om utfasningen av bilar med förbränningsmotor i februari 2023, eftersom Malin av privata skäl var förhindrad att delta i detta plenum, och därför inte röstade alls då).
Vi har stött de mest långtgående ändringsförslagen när det gäller att fasa ut förbränningsmotorn och inrätta en omfattande laddinfrastruktur (och även stött de något mer urvattnade slutförslag som hamnat i slutplenumomröstningarna, eftersom det på de här punkterna är bättre med en försiktig framåtrörelse än ingen framåtrörelse alls, trots att omställningen skulle behöva gå fortare).
Socialdemokraternas svar:
I förslaget om reglering av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) röstade vi för följande förslag:
· Att ha minst 1 elektrisk laddningsstation på huvudvägarna i Sverige (längs den skandinaviska korridoren) som ska vara utplacerad 2025 och med en ökad effektkapacitet på 400 kW. Och 1 var 90:e kilometer för mer sparsamt befolkade områden (med vägar med mindre än 3000 bilar per dag).
· Förbättrade och stärkta bestämmelser om laddningsinfrastruktur för fordon, vilket möjliggör en snabbare och geografiskt omfattande utbyggnad, med ytterligare konsumentskyddsåtgärder för prissättning och betalningsvariabler.
· Laddstationer ska placeras ut i tillräcklig utsträckning i bostadsområden där fordon vanligtvis parkeras under längre perioder.
· Laddning måste alltid vara möjlig vid alla allmänt tillgängliga laddningsstationer och bestämmelserna om kortbetalning stärks (viktigt inslag för att förbättra användarvänligheten för laddningsinfrastruktur och för att säkerställa tillgång för alla konsumentgrupper). Operatörerna kommer att vara skyldiga att tillhandahålla en kortbetalningslösning för laddning vid laddare med en uteffekt på 50 kW eller mer (”=fast chargers”). Detta krav omfattar alla nya laddningsstationer som installeras från och med det datum då AFIR börjar tillämpas och från och med 2027.
· Laddningsstationer ska vara tillgängliga för alla användare, oavsett bilmärke;
· Europeiska kommissionen ska senast 2024 genomföra en rapport om teknik- och marknadsberedskap och bedöma möjligheterna att ytterligare stärka målen för infrastruktur för laddning och tankning av vätgas i den allmänna översynen av förordningen 2026.
Vi har också gett stöd till följande förslag i en omröstning om EPBD (Energiprestanda i byggnader):
Kraven på laddinfrastruktur skärps med bl.a. krav på en laddstolpe för var femte parkeringsplats och förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna för nya lokalbyggnader och sådana som genomgår större renovering.
För nya och renoverade kontorsbyggnader ska laddstolpar installeras på varannan parkeringsplats. Kraven utökas fr.o.m. 2027. För nya bostadsbyggnader och sådana som genomgår större renovering gäller förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna.
Medlemsstaterna ska även säkerställa enkla och strömlinjeformade processer för installation av laddinfrastruktur, exempelvis när det gäller tillstånd från
myndigheter. ”Rätten att ladda” stärks, en boende ska endast kunna nekas installation av laddstolpe vid en gemensamhetsparkering om det finns särskilda och legitima skäl för det.
Jag återkommer när/om fler partier svarar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Nu fick jag svar från Liberalerna. Jag har jagat Moderaterna och Sverigedemokraterna idag också utan att lyckas.
Hej,
Tack för ditt mejl och för ert intresse kring elbilsfrågor. Liberalerna driver aktivt på för att öka takten i elektrifieringen som en del av den gröna omställningen i Sverige och EU.
I Europaparlamentet har Karin Karlsbro varit med och lett flera förhandlingar som syftar till att stärka tillgången till elbilsbatterier och sällsynta jordartsmetaller nödvändiga för batteriproduktion i EU. Karin var med och tog fram Critical Raw Materials Act (CRMA) som blev EU-lag förra året. CRMA möjliggör utökad utvinning av metaller nödvändiga för batteriproduktion inom EU och är ett viktigt steg på vägen mot nettonollutsläpp. Tidigare har Europa nästan uteslutande varit beroende av att importera material från Kina, något som utgjort en svaghet för möjligheten att genomföra den gröna omställningen. Det ändrar CRMA på.
Här finns röstprotokollet från 12 december 2023, omröstningen kring CRMA hittar ni på sidan 67: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Karin var även med och förhandlade fram EU:s nya batteriförordning, som skapar incitament för och säkerställer att förbrukade batterier återanvänds i Europa i linje med EU:s mål om cirkulär ekonomi.
Här finns röstprotokollet från 14 juni 2023, omröstningen kring batteriförordningen syns på sidan 73: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Som en del i vår politik för att främja hållbarhet och elbilsanvändning röstade även Karin ja till EU:s nya elmarknadsdirektiv. Det nya elmarknadsdirektivet möjliggör bland annat ökad tillgång till smartladdning av elbilar för att sänka elbilars driftkostnad och öka stabiliteten i elnätet.
Här finns röstprotokollet från 11 april 2024, omröstningen kring elmarknadsdirektivet återfinns på sidan 295: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Vill ni läsa mer om lagstiftningspaketen nämnda ovan hittar ni mer info här:
CRMA: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_1661
Artikel i DN om CRMA: https://www.dn.se/motor/ia-wadendal-sa- ... fran-kina/
Batteriförordningen: https://environment.ec.europa.eu/news/n ... 3-08-17_en
Elmarknadsdirektivet: https://energy.ec.europa.eu/topics/mark ... -design_en
Vill ni läsa mer om Karins arbete med miljö- och klimatfrågor går det att göra här: https://karinkarlsbro.eu/karin-2024-for-klimatet/
Hej,
Tack för ditt mejl och för ert intresse kring elbilsfrågor. Liberalerna driver aktivt på för att öka takten i elektrifieringen som en del av den gröna omställningen i Sverige och EU.
I Europaparlamentet har Karin Karlsbro varit med och lett flera förhandlingar som syftar till att stärka tillgången till elbilsbatterier och sällsynta jordartsmetaller nödvändiga för batteriproduktion i EU. Karin var med och tog fram Critical Raw Materials Act (CRMA) som blev EU-lag förra året. CRMA möjliggör utökad utvinning av metaller nödvändiga för batteriproduktion inom EU och är ett viktigt steg på vägen mot nettonollutsläpp. Tidigare har Europa nästan uteslutande varit beroende av att importera material från Kina, något som utgjort en svaghet för möjligheten att genomföra den gröna omställningen. Det ändrar CRMA på.
Här finns röstprotokollet från 12 december 2023, omröstningen kring CRMA hittar ni på sidan 67: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Karin var även med och förhandlade fram EU:s nya batteriförordning, som skapar incitament för och säkerställer att förbrukade batterier återanvänds i Europa i linje med EU:s mål om cirkulär ekonomi.
Här finns röstprotokollet från 14 juni 2023, omröstningen kring batteriförordningen syns på sidan 73: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Som en del i vår politik för att främja hållbarhet och elbilsanvändning röstade även Karin ja till EU:s nya elmarknadsdirektiv. Det nya elmarknadsdirektivet möjliggör bland annat ökad tillgång till smartladdning av elbilar för att sänka elbilars driftkostnad och öka stabiliteten i elnätet.
Här finns röstprotokollet från 11 april 2024, omröstningen kring elmarknadsdirektivet återfinns på sidan 295: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Vill ni läsa mer om lagstiftningspaketen nämnda ovan hittar ni mer info här:
CRMA: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_1661
Artikel i DN om CRMA: https://www.dn.se/motor/ia-wadendal-sa- ... fran-kina/
Batteriförordningen: https://environment.ec.europa.eu/news/n ... 3-08-17_en
Elmarknadsdirektivet: https://energy.ec.europa.eu/topics/mark ... -design_en
Vill ni läsa mer om Karins arbete med miljö- och klimatfrågor går det att göra här: https://karinkarlsbro.eu/karin-2024-for-klimatet/
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Moderaternas svar:
Hej!
Hoppas allt är väl och stort tack för era frågor.
Det finns olika lagförslag och politiska initiativ som vi arbetat med
den här mandatperioden till förmån för elektrifiering av olika delar
av transportsektorn och inte minst elbilar.
Frågorna delas i huvudsak av utskottet för transportfrågor (TRAN) och
utskottet för miljö och klimat (ENVI), där TRAN:s fokus ligger på förslag
som direkt har att göra med väg/landtransporter, medan ENVI fokuserar
på själva utsläppen från dessa transporter. I flera fall jobbar utskotten
även tillsammans.
I TRAN ligger närmast till hands AFIR-förslaget (Revision of the Directive on Deployment of Alternative Fuels Infrastructure)
som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· Målet med lagstiftningen är att fordon med alternativa framdriftssätt (som elbilar) lättare ska kunna laddas och tankas i hela unionen.
· Förslaget omfattar en succesiv utbyggnad av laddnings- och tankningsstationer i TEN-T-nätet (dvs längs de stora vägarna) för alla transportslag.
· Krav på att längs TEN-T-nätets stomnätskorridorer och i det övergripande nätet ska allmänt tillgängliga laddningsstationer finnas med maximalt sex mils mellanrum.
· Krav på att alla nya publika laddare ska möjliggöra att kund ska kunna ladda utan att behöva teckna avtal.
· Krav på kortbetalning för nya snabbladdare.
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... astructure
I ENVI är kanske det mest uppmärksammade förslaget CO2-utsläppsstandarder för bilar och skåpbilar som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· EU-omfattande nollutsläppsmål till 2035 som i praktiken innebär slut av nyproduktion av förbränningsmotor.
o Delmål till 2025 och 2030 som ett led i att succesivt främja elektrifiering.
· Översynsparagrafer som kontinuerligt ska säkerställa en korrekt och effektiv implementering.
· Utvärderingsparagrafer som kontinuerligt ska utvärdera regelverkets efterlevnad och implementering och var så
nödvändigt justera förslaget i syfte till att nå respektive utsläppsmål.
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... -standards
Dess uppföljare är CO2-utsläppsstandrader för tunga fordon som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· EU-omfattande utsläppsmål om 90% som ett led i att främja elektrifiering
o Delmål för 2030 och 2035 som ett led i att succesivt främja elektrifiering
· Översynsparagrafer som kontinuerligt ska säkerställa en korrekt och effektiv implementering
· Utvärderingsparagrafer som kontinuerligt ska utvärdera regelverkets efterlevnad och implementering och var så
nödvändigt justera förslaget i syfte till att nå respektive utsläppsmål
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... y-vehicles
ENVI har också jobbat med en ny batteriförordning som Moderaterna dessutom var delansvariga för genom ansvarig förhandlare Jessica Polfjärd som Moderaterna
(och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat och röstat för (New Batteries Regulation):
· Underlätta återanvändningen av industri- och elfordonsbatterier som stationära energilagringsbatterier
· Stärka hållbarhetsaspekterna längs hela värdekedjan
· Ge alla operatörer tydliga spelregler och långsiktiga förutsättningar
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... ve-(refit)
Övrig info: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... da_23_4758
Min kollega Beatrice i kopia ansvarar för transportutskottet så hon kan deras frågor och bäst och jag ansvarar för transportklustret inom ramen
för miljö- och klimatutskottet. Tveka inte att höra av er igen om ni har fler frågor.
Hej!
Hoppas allt är väl och stort tack för era frågor.
Det finns olika lagförslag och politiska initiativ som vi arbetat med
den här mandatperioden till förmån för elektrifiering av olika delar
av transportsektorn och inte minst elbilar.
Frågorna delas i huvudsak av utskottet för transportfrågor (TRAN) och
utskottet för miljö och klimat (ENVI), där TRAN:s fokus ligger på förslag
som direkt har att göra med väg/landtransporter, medan ENVI fokuserar
på själva utsläppen från dessa transporter. I flera fall jobbar utskotten
även tillsammans.
I TRAN ligger närmast till hands AFIR-förslaget (Revision of the Directive on Deployment of Alternative Fuels Infrastructure)
som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· Målet med lagstiftningen är att fordon med alternativa framdriftssätt (som elbilar) lättare ska kunna laddas och tankas i hela unionen.
· Förslaget omfattar en succesiv utbyggnad av laddnings- och tankningsstationer i TEN-T-nätet (dvs längs de stora vägarna) för alla transportslag.
· Krav på att längs TEN-T-nätets stomnätskorridorer och i det övergripande nätet ska allmänt tillgängliga laddningsstationer finnas med maximalt sex mils mellanrum.
· Krav på att alla nya publika laddare ska möjliggöra att kund ska kunna ladda utan att behöva teckna avtal.
· Krav på kortbetalning för nya snabbladdare.
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... astructure
I ENVI är kanske det mest uppmärksammade förslaget CO2-utsläppsstandarder för bilar och skåpbilar som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· EU-omfattande nollutsläppsmål till 2035 som i praktiken innebär slut av nyproduktion av förbränningsmotor.
o Delmål till 2025 och 2030 som ett led i att succesivt främja elektrifiering.
· Översynsparagrafer som kontinuerligt ska säkerställa en korrekt och effektiv implementering.
· Utvärderingsparagrafer som kontinuerligt ska utvärdera regelverkets efterlevnad och implementering och var så
nödvändigt justera förslaget i syfte till att nå respektive utsläppsmål.
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... -standards
Dess uppföljare är CO2-utsläppsstandrader för tunga fordon som Moderaterna (och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat med och röstat för:
· EU-omfattande utsläppsmål om 90% som ett led i att främja elektrifiering
o Delmål för 2030 och 2035 som ett led i att succesivt främja elektrifiering
· Översynsparagrafer som kontinuerligt ska säkerställa en korrekt och effektiv implementering
· Utvärderingsparagrafer som kontinuerligt ska utvärdera regelverkets efterlevnad och implementering och var så
nödvändigt justera förslaget i syfte till att nå respektive utsläppsmål
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... y-vehicles
ENVI har också jobbat med en ny batteriförordning som Moderaterna dessutom var delansvariga för genom ansvarig förhandlare Jessica Polfjärd som Moderaterna
(och den svenska regeringen som helhet i europeiska ministerrådet) arbetat och röstat för (New Batteries Regulation):
· Underlätta återanvändningen av industri- och elfordonsbatterier som stationära energilagringsbatterier
· Stärka hållbarhetsaspekterna längs hela värdekedjan
· Ge alla operatörer tydliga spelregler och långsiktiga förutsättningar
Mer om den här, för källa: https://www.europarl.europa.eu/legislat ... ve-(refit)
Övrig info: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... da_23_4758
Min kollega Beatrice i kopia ansvarar för transportutskottet så hon kan deras frågor och bäst och jag ansvarar för transportklustret inom ramen
för miljö- och klimatutskottet. Tveka inte att höra av er igen om ni har fler frågor.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: EU valet och betydelsen för elbilar
Centerpartiets svar:
Hej!
Här kommer svar från oss i Centerpartiet. Hör av er om ni har frågor!
Bästa hälsningar,
Nina
Centerpartiet bedriver en ambitiös klimatagenda i Europaparlamentet, så även när det kommer till den gröna omställningen för personbilsindustrin. Elbilar är en viktig pusselbit för att sänka utsläppen från vägtransporten, vilket vi genomgående har röstat för i parlamentet. Det har både handlat om elektrifiering av fordonsflottan, utbyggnad av laddinfrastruktur och att industrin ska ha tillgång till såväl råmaterial som grön energi.
CO2 cars - förbud för nyförsäljning av bilar med förbärnningsmotor efter 2035. Det enskilt mest betydande beslutet, som stakar ut en tydlig riktning för industrin och som kommer ha stor betydelse för att få ner utsläppen inom EU.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
AFIR - krav på utbyggnad av laddinfrastruktur där det bland annat ska finnas laddstationer för bilar minst var 60:e kilometer på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), vilket möjliggör att fler kan och kommer vilja välja elbil.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
EPBD - krav på laddplatser vid bostad- och lokalbyggnader, vilket möjliggör att fler kan och kommer vilja välja elbil.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Beslut som påverkar branschen i övrigt:
NZIA - batterier ska anses vara en strategisk teknologi för Europa i den gröna omställningen, för att boosta innovation och göra tillståndsprocesserna smidigare.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
CRMA - batterier innehåller en rad kritiska råmaterial, flera som vi är tungt importberoende av enkilda länder utanför EU. Genom kritiska råmaterialakten möjliggörs ökad utvinning och återvinning inom EU med hjälp av smidigare tillståndsprocesser, vilket skapar mer robusta värdekejor i en tid då efterfrågan kommer öka kraftigt.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
RED - andelen förnybar och hållbar energi måste öka för att möjliggöra den gröna omställningen och se till så både industri och konsument har tillgång till grön el.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
ETS - utsläppshandeln är vårt mest effektiva verktyg för att minska utsläppen inom EU. Genom revideringen, som Centerpartiet var med och förhandlade, ställs ännu högre krav på minskade utsläpp inom energiproduktion och kommer även inkludera vägtransport.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Även om Centerpartiet i sak stöttar EU:s batteriförordning valde vår Europaparlamentariker Emma Wiesner att inte delta vid omröstningen då hon tidigare varit anställd av en batteritillverkare. Abir Al-Sahlani var ej närvarande vid omröstningen om batteriförordningen.
Hej!
Här kommer svar från oss i Centerpartiet. Hör av er om ni har frågor!
Bästa hälsningar,
Nina
Centerpartiet bedriver en ambitiös klimatagenda i Europaparlamentet, så även när det kommer till den gröna omställningen för personbilsindustrin. Elbilar är en viktig pusselbit för att sänka utsläppen från vägtransporten, vilket vi genomgående har röstat för i parlamentet. Det har både handlat om elektrifiering av fordonsflottan, utbyggnad av laddinfrastruktur och att industrin ska ha tillgång till såväl råmaterial som grön energi.
CO2 cars - förbud för nyförsäljning av bilar med förbärnningsmotor efter 2035. Det enskilt mest betydande beslutet, som stakar ut en tydlig riktning för industrin och som kommer ha stor betydelse för att få ner utsläppen inom EU.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
AFIR - krav på utbyggnad av laddinfrastruktur där det bland annat ska finnas laddstationer för bilar minst var 60:e kilometer på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), vilket möjliggör att fler kan och kommer vilja välja elbil.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
EPBD - krav på laddplatser vid bostad- och lokalbyggnader, vilket möjliggör att fler kan och kommer vilja välja elbil.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Beslut som påverkar branschen i övrigt:
NZIA - batterier ska anses vara en strategisk teknologi för Europa i den gröna omställningen, för att boosta innovation och göra tillståndsprocesserna smidigare.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
CRMA - batterier innehåller en rad kritiska råmaterial, flera som vi är tungt importberoende av enkilda länder utanför EU. Genom kritiska råmaterialakten möjliggörs ökad utvinning och återvinning inom EU med hjälp av smidigare tillståndsprocesser, vilket skapar mer robusta värdekejor i en tid då efterfrågan kommer öka kraftigt.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
RED - andelen förnybar och hållbar energi måste öka för att möjliggöra den gröna omställningen och se till så både industri och konsument har tillgång till grön el.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
ETS - utsläppshandeln är vårt mest effektiva verktyg för att minska utsläppen inom EU. Genom revideringen, som Centerpartiet var med och förhandlade, ställs ännu högre krav på minskade utsläpp inom energiproduktion och kommer även inkludera vägtransport.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Även om Centerpartiet i sak stöttar EU:s batteriförordning valde vår Europaparlamentariker Emma Wiesner att inte delta vid omröstningen då hon tidigare varit anställd av en batteritillverkare. Abir Al-Sahlani var ej närvarande vid omröstningen om batteriförordningen.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019