mikebike skrev: ↑04 maj 2024 18:30Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 18:26Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.mikebike skrev: ↑04 maj 2024 18:21Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 17:40Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
En 330e är ju något helt annat.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.
Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.