Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
Ort: Stockholm

Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av worldcitizen »

Ahh! skönt att vara tillbaka i teslaspåret igen, efter 3 år med Mercedes Benz B250e, den var fan bra MEN nu är ordningen återställd.

Upphämtning smidigt.
Köra utan rätt inställningar - helt ok
Köra med rätt inställningar - wünderbar!
Räckvidd - Hell Yeee, man kommer så långt man vill.
Att man aldrig innan har kört med chill mer .. my misstake.
Tesla appen - Världsklass
Bilen känns robust, stabil den har definitivt inte blivit sämre. (kör alltid i rattläge sport)
21´ känns bättre är förväntat, det var mitt enda "behövs inte 20´räcker."
Ljudet hur nice som helst. Jag tycker det är mer premium än standard 2024, tror dock att människor har olika föreställningar om ljudbilden, vad är bra vad är dåligt och man har olika uppfattning om det.
Sätena är ok, kan nog tycka att dom borde vara "skönare" efter rätt många år. Men jag var medveten om det före köpet.
Ljudet i kupén upplever jag som "tyst" men X och S är tystare.
Kör som firmaleasingbil, nettokostnaden per månad är ju oslagbar.

Kör på säger jag, hur bra bil som helst!

(Valde mellan Polestar 4 och denna. Hade Polestar 4, 4-wheel drive kunnat beställas med leverans tidigare hade jag dock fått det svettigt men jag tror Teslan hade gått vinnande ur för min del. Dom har olika fördelar och olika prispunkter men det brukar för min del handla om "most bang for the money.")
2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av mYperformance »

Det är fantastiskt att höra att du är så nöjd med din nya MYP!

Jag hämtade också ut min nya MYP 2024 och för det mesta håller jag med om din upplevelse. Dock finns det några små funktioner i appen som jag saknar, såsom möjligheten att se laddningstiden på telefonen när mobilen är låst och att få notiser när laddningen är klar. Det är små detaljer, de skulle göra användarupplevelsen ännu bättre.

När det gäller räckvidden har jag en annan uppfattning. För mig är upplevelsen definitivt inte lika positiv. Jag tycker att laddningen av batteriet går lite långsamt, och även om "Supercharger" låter imponerande så lever det inte riktigt upp till mina förväntningar på vad en superladdare borde vara.

Jag tror att Tesla har en bit kvar att gå för att hålla jämna steg med den nya tekniken på elbilsmarknaden, där andra tillverkare verkar ha kommit längre. Det ska bli spännande att se hur Tesla fortsätter att utvecklas och möta kundernas behov i framtiden.
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av Freez »

mYperformance skrev: 02 maj 2024 15:35
Det är fantastiskt att höra att du är så nöjd med din nya MYP!

Jag hämtade också ut min nya MYP 2024 och för det mesta håller jag med om din upplevelse. Dock finns det några små funktioner i appen som jag saknar, såsom möjligheten att se laddningstiden på telefonen när mobilen är låst och att få notiser när laddningen är klar. Det är små detaljer, de skulle göra användarupplevelsen ännu bättre.

När det gäller räckvidden har jag en annan uppfattning. För mig är upplevelsen definitivt inte lika positiv. Jag tycker att laddningen av batteriet går lite långsamt, och även om "Supercharger" låter imponerande så lever det inte riktigt upp till mina förväntningar på vad en superladdare borde vara.

Jag tror att Tesla har en bit kvar att gå för att hålla jämna steg med den nya tekniken på elbilsmarknaden, där andra tillverkare verkar ha kommit längre. Det ska bli spännande att se hur Tesla fortsätter att utvecklas och möta kundernas behov i framtiden.
Notis när laddningen är klar kan du aktivera i appen under aviseringar/fordon.

För att ladda snabbt är det viktigt att batteriet är förvärmt innan SuC. Kör du på navigatorn löser bilen det. MYP klarar upp till 250 kW och det får väl betraktas som väldigt snabbt. Jag tycker min RWD laddar snabbt med 170 kW :) .
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av mYperformance »

Ah, se där, det var nytt för mig att hitta din rekommendation för notifikation av laddning.

Har då fler frågor. Men avvaktar då vi inte ska förstöra en stå trevlig tråd :)
Model Y Performance-24
SwedishAdvocate
Inlägg: 5595
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av SwedishAdvocate »

worldcitizen skrev: 29 apr 2024 17:47
...] Ljudet hur nice som helst. Jag tycker det är mer premium än standard 2024, tror dock att människor har olika föreställningar om ljudbilden, vad är bra vad är dåligt och man har olika uppfattning om det. [...
Jämför du MYP med ngn slags allmän bilstandard här?

Som jag förstått det så är det samma bilstereo i alla MY som säljs i Sverige 2024 – eller har jag missat ngt?

Har läst om att det det är(?) eller ska bli(?) annan stereo i MY RWD (basmodellen) i Nordamerikat – men den här ändringen gäller väl än så länge inte för Sverige och övriga Europa – eller?

EDIT: I Model 3 däremot sitter det en annan stereo i den bakhjulsdrivna 'basmodellen'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av mYperformance »

Ljudkvaliteten fram i min MYP är bra, men för passagerarna i baksätet är det en budgetversion av ett hemmagjort snickeri. :D
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5370
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mYperformance skrev: 13 maj 2024 15:22
Ljudkvaliteten fram i min MYP är bra, men för passagerarna i baksätet är det en budgetversion av ett hemmagjort snickeri. :D
Vem sitter i baksätet på sin egen bil? ;)
När ungarna åker med har de ändå hörlurar på sig och kollar på film. De bryr sig inte ett skit.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
Ort: Stockholm

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av worldcitizen »

SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2024 17:40
worldcitizen skrev: 29 apr 2024 17:47
...] Ljudet hur nice som helst. Jag tycker det är mer premium än standard 2024, tror dock att människor har olika föreställningar om ljudbilden, vad är bra vad är dåligt och man har olika uppfattning om det. [...
Jämför du MYP med ngn slags allmän bilstandard här?

Som jag förstått det så är det samma bilstereo i alla MY som säljs i Sverige 2024 – eller har jag missat ngt?

Har läst om att det det är(?) eller ska bli(?) annan stereo i MY RWD (basmodellen) i Nordamerikat – men den här ändringen gäller väl än så länge inte för Sverige och övriga Europa – eller?

EDIT: I Model 3 däremot sitter det en annan stereo i den bakhjulsdrivna 'basmodellen'.
Nope, bara väldigt generellt, men har haft burmeister i merca och andra mer premium ljudanläggningar i bil och jag tycker den är bra som standard, thats it :)
2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nöjd jag är med min MYP efter en vecka.

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 13 maj 2024 15:58
mYperformance skrev: 13 maj 2024 15:22
Ljudkvaliteten fram i min MYP är bra, men för passagerarna i baksätet är det en budgetversion av ett hemmagjort snickeri. :D
Vem sitter i baksätet på sin egen bil? ;)
När ungarna åker med har de ändå hörlurar på sig och kollar på film. De bryr sig inte ett skit.
Dom jag har skjutsat i baksätet har oftast haft fungerande öron dom också, och
som gammal ljudbyggare så tycker iaf jag att bra ljud kan alla njuta av, även i baksätet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar