Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5542
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Jaegaern skrev: 29 apr 2024 07:26
toppo skrev: 27 apr 2024 07:37
chaffis75 skrev: 27 apr 2024 07:10
mikebike skrev: 26 apr 2024 12:41
hanstoll skrev: 26 apr 2024 11:50
Är Bredden öppen för icke-Teslor numer?
Det verkar dessvärre vara så. Den är ju ändå full för det mesta, så det kvittar kanske...
Finns de några stängda längre? Även Löddeköpinge har öppnat och de är också en plats som ofta har väldigt högt tryck med bara tesla.
Ödeshög, Sillekrog, Borlänge, Sveg samt de gamla i Sundsvall och Örnsköldsvik är stängda fortfarande.
Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?

Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Alla har ccs handske vad jag vet. V3 har bara sådana meda v2 har bägge typer
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Ett problem med andra bilar (och gamla X/S) är att de laddar så långsamt, tycker det är väldigt tydligt när man står och laddar att nyare Teslor flödar igenom på ett helt annat sätt.

Om nu Tesla inte öppnat för andra så hade de verkligen kunnat jobba mer på att optimera, de vet ju i princip var alla Teslor är på väg att åka för att ladda, hur länge de kommer ladda osv. Köstrul hade helt kunnat undvikas genom att anvisa en plats när det är trångt och genom att sprida ut bilarna på flera stationer. Görs säkert till viss del redan idag men bara för våra bilar isåfall.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4930
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Jaegaern skrev: 29 apr 2024 07:26
toppo skrev: 27 apr 2024 07:37
chaffis75 skrev: 27 apr 2024 07:10
mikebike skrev: 26 apr 2024 12:41
hanstoll skrev: 26 apr 2024 11:50
Är Bredden öppen för icke-Teslor numer?
Det verkar dessvärre vara så. Den är ju ändå full för det mesta, så det kvittar kanske...
Finns de några stängda längre? Även Löddeköpinge har öppnat och de är också en plats som ofta har väldigt högt tryck med bara tesla.
Ödeshög, Sillekrog, Borlänge, Sveg samt de gamla i Sundsvall och Örnsköldsvik är stängda fortfarande.
Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?

Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Lödde är bara v2 också.. man undrar vad de är för kriterier för att öppna..
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3346
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev: 29 apr 2024 07:24
Sedan tror jag till dels att nya elbilister (=många) ännu inte lärt sig hur och var man laddar bäst för att slippa köa.
Det tror jag också. En gång har det hänt mig att det varit fullt när jag kommit till en SuC-station och det var i vintras, vid lunchtid en lördag. Jag löste problemet genom att åka till en närbelägen Eviny-station i stället, där alla stolpar utom två var upptagna. Det blev drygt en krona dyrare per kWh, men jag orkar inte stå i kö.
Den enkla lösningen på problemet tror jag många nya elbilister inte tar sig för, helt enkelt för att de inte fått vettig information då de köpte bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5365
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jaegaern skrev: 29 apr 2024 07:26

Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?

Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Det finns inga SuC v.2 stationer utan CCS vad jag vet.
Det skulle ju utestänga 95% av alla Teslas egna bilar, eftersom det bara är de gamla S och X som kan använda Teslas Type-2 för snabbladdning.

För övrigt är nästan alla SuC v.2 öppna för alla bilmärken så det finns inget koppling till det. Sveg och Borlänge är v.3 men ändå Tesla only, så det är andra kriterier som styr.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Knix »

jonasl skrev: 29 apr 2024 08:22
Ett problem med andra bilar (och gamla X/S) är att de laddar så långsamt, tycker det är väldigt tydligt när man står och laddar att nyare Teslor flödar igenom på ett helt annat sätt.

Om nu Tesla inte öppnat för andra så hade de verkligen kunnat jobba mer på att optimera, de vet ju i princip var alla Teslor är på väg att åka för att ladda, hur länge de kommer ladda osv. Köstrul hade helt kunnat undvikas genom att anvisa en plats när det är trångt och genom att sprida ut bilarna på flera stationer. Görs säkert till viss del redan idag men bara för våra bilar isåfall.
Tesla skulle kunna blocka så att det inte går "låsa" en plats på liknande sätt som på en del biografer och evenemang där det inte går boka sittplatser så att det blir enkelplats ledig till nästa.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev: 29 apr 2024 11:50
Jaegaern skrev: 29 apr 2024 07:26

Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?

Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Det finns inga SuC v.2 stationer utan CCS vad jag vet.
Det skulle ju utestänga 95% av alla Teslas egna bilar, eftersom det bara är de gamla S och X som kan använda Teslas Type-2 för snabbladdning.

För övrigt är nästan alla SuC v.2 öppna för alla bilmärken så det finns inget koppling till det. Sveg och Borlänge är v.3 men ändå Tesla only, så det är andra kriterier som styr.
Nej just det, de har ju båda handskarna..
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Clabbe79
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2023 18:20

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Clabbe79 »

Hej,

Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?

/ Claes
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Lophornis »

Vilka SUC står helt färdiga och väntar på inkoppling?
Ljungby vet jag men övriga landet hur ser det ut
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av gellerstam »

Clabbe79 skrev: 30 apr 2024 01:40
Hej,

Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?

/ Claes
Citygross? Vad kommer det ifrån?

Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

gellerstam skrev: 30 apr 2024 13:47
Clabbe79 skrev: 30 apr 2024 01:40
Hej,

Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?

/ Claes
Citygross? Vad kommer det ifrån?

Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
Att markeringen sitter i Gruvrondellen betyder väl bara att ingen plats är bestämd.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Clabbe79
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2023 18:20

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Clabbe79 »

gellerstam skrev: 30 apr 2024 13:47
Clabbe79 skrev: 30 apr 2024 01:40
Hej,

Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?

/ Claes
Citygross? Vad kommer det ifrån?

Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
Ställde frågan till kommunen och fick svaret att laddstationen de fått byggförfrågan om skulle byggas vid Tallens affärsområde. Hade precis som du, MG, en tanke om vid Stora Coop. Hoppas oavsett att den är klar till sommaren och semestern.
/Claes
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Klintan »

Hoppsan_84 skrev: 30 apr 2024 12:10
Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
Elbilist sedan 2014
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Klintan skrev: 01 maj 2024 08:50
Hoppsan_84 skrev: 30 apr 2024 12:10
Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
Han kanske säljer till Kina. Eller så flyttar Tesla avdelningen till Kina. Då behövs inte de amerikanska anställda.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

HenrikC skrev: 01 maj 2024 09:00
Han kanske säljer till Kina. Eller så flyttar Tesla avdelningen till Kina. Då behövs inte de amerikanska anställda.
Det sista låter som en rimlig teori, det skulle kunna handla om att flytta SuC-tillverkningen från Buffalo till Kina, vilket skulle innebära att utbyggnaden pausas tills produktionen kommit igång där.

Jag har dock mycket svårt att tro att Tesla skulle släppa ifrån sig kontrollen över Supercharger-nätverket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Klintan skrev: 01 maj 2024 08:50
Hoppsan_84 skrev: 30 apr 2024 12:10
Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
Inga köpare? Lönsamheten är nog inte så bra. Men det är ändå en förutsättning för många att kunna ha en elbil så Mr Musk skjuter sig i foten.

Så om man ska sammanfatta så lägger han ner avdelningen för Supercharger-nätverket och avdelningen för utveckling av nya bilmodeller och satsar allt på FSD/Robotaxi och den humanoida roboten?

Mmmm... Snacka om att sätta allt på ett långskott. Tesla kanske inte finns om 10 år. Så illa ser jag det som. Elon drar allt åt precis helt fel håll efter mina preferenser.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3329
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Maw »

martinot skrev: 22 apr 2024 00:34
tsint skrev: 10 apr 2024 12:53
Jag är tveksam till att det går, jag tror de flesta av de öppna laddarna är delfinansierade av EU och därmed villkorade med att de måste vara öppna för andra märken.
Tror du har helt fel.

Skulle tvärt om gissa att 90+ % av alla SuC i Sverige är helt finansierade av Tesla.
Verkligen?

Det skulle inte jag gissa med tanke på att Tesla är experter på att dia offentliga bidrag..

https://www.affarsvarlden.se/artikel/t ... erchargers
Tesla har erhållit EU-bidrag på 149 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor, för att installera och uppgradera nära 7 200 Superchargers i 22 länder.

Summan motsvarar den överlägset största andelen av det totala EU-bidraget på 352 miljoner euro för stöd av grön transportinfrastruktur.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4930
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 01 maj 2024 11:09
martinot skrev: 22 apr 2024 00:34
tsint skrev: 10 apr 2024 12:53
Jag är tveksam till att det går, jag tror de flesta av de öppna laddarna är delfinansierade av EU och därmed villkorade med att de måste vara öppna för andra märken.
Tror du har helt fel.

Skulle tvärt om gissa att 90+ % av alla SuC i Sverige är helt finansierade av Tesla.
Verkligen?

Det skulle inte jag gissa med tanke på att Tesla är experter på att dia offentliga bidrag..

https://www.affarsvarlden.se/artikel/t ... erchargers
Tesla har erhållit EU-bidrag på 149 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor, för att installera och uppgradera nära 7 200 Superchargers i 22 länder.

Summan motsvarar den överlägset största andelen av det totala EU-bidraget på 352 miljoner euro för stöd av grön transportinfrastruktur.
Då behöver jag uppenbarligen inte skämmas när jag ställer mig på såkallade fel sidan med min ID3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.

Tror för övrigt att induktivladdning är nästa steg för branschen. Effekterna har börjat krypa uppåt över 100 kW och tekniken är en fungerande med rimliga förluster.

Andra bolag som bara pysslar med konduktiv snabbladdning kan ta över. (Och därmed även köra sin ekonomi i botten)
Det finns inte en sportmössa att kunna bli lönsamma i och med den snabba utvecklingen inom batteriteknik och laddteknik.

Har skrivit och redovisat att snabbladdning inte är lönsamt under 8 kr/kWh.
Capex och opex kräver dessa 8kr.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 12:36
Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.

Tror för övrigt att induktivladdning är nästa steg för branschen. Effekterna har börjat krypa uppåt över 100 kW och tekniken är en fungerande med rimliga förluster.

Andra bolag som bara pysslar med konduktiv snabbladdning kan ta över. (Och därmed även köra sin ekonomi i botten)
Det finns inte en sportmössa att kunna bli lönsamma i och med den snabba utvecklingen inom batteriteknik och laddteknik.

Har skrivit och redovisat att snabbladdning inte är lönsamt under 8 kr/kWh.
Capex och opex kräver dessa 8kr.


Nej men vill de sälja elbilar så måste de byggas och drivas (med förlust). Kostnaden får väl läggas på elbilspriset som förr. Fast då blir bilarna dyrare och så kommer kraven på mer subventioner...

Ser inte så jävla bra ut ändå. Undrar om inte seriehybrider a la BMW i3 Rex är det bästa? Räckvidd på 20-30 verkliga mil och sen en liten motor som laddar batteriet på längre resor. De kommer dra oerhört lite sett över helåret samtidigt som de blir lika praktiska som en fossilbil för de som vill dra husvagn osv.

Nej, för de mest dogmatiska låter det inte som en bra ide men är man pragmatisk och ser till verkliga utsläpp totalt sett så tror jag det skulle snabba på utvecklingen.

Batterierna skulle inte behöva vara lika stora heller och bilarna skulle kunna göras lättare.
Nect
elbilist
Inlägg: 1627
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nect »

Det är ju strejken i Sverige som är orsaken så klart 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 12:44
Nej, för de mest dogmatiska låter det inte som en bra ide men är man pragmatisk och ser till verkliga utsläpp totalt sett så tror jag det skulle snabba på utvecklingen.
Alla studier av verklig användning av hybrider visar dock entydigt att dom körs på el i mycket liten utsträckning, "real life" förbrukning brukar hamna på runt 3-5 ggr högre än dom fantasi-siffror som tillverkarna redovisar för WLTP, dvs i princip samma nivå som för rena fossilbilar.

Nej, hybrider är bara alibi-bilar för att dom traditionella tillverkarna skall slippa bygga riktiga elbilar, dom borde förpassas till historiens soptipp så snart som möjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 01 maj 2024 15:40
Verdi_ skrev: 01 maj 2024 12:44
Nej, för de mest dogmatiska låter det inte som en bra ide men är man pragmatisk och ser till verkliga utsläpp totalt sett så tror jag det skulle snabba på utvecklingen.
Alla studier av verklig användning av hybrider visar dock entydigt att dom körs på el i mycket liten utsträckning, "real life" förbrukning brukar hamna på runt 3-5 ggr högre än dom fantasi-siffror som tillverkarna redovisar för WLTP, dvs i princip samma nivå som för rena fossilbilar.

Nej, hybrider är bara alibi-bilar för att dom traditionella tillverkarna skall slippa bygga riktiga elbilar, dom borde förpassas till historiens soptipp så snart som möjligt.

/fth

Parallellhybrider ja. Vi körde vår i3 Rex till mer än 95% på el.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 15:43
Parallellhybrider ja. Vi körde vår i3 Rex till mer än 95% på el.
Nej, PHEV, och ni är definitivt inte representativa hybrid-förare, se t.ex. följande studie:
https://theicct.org/publication/real-wo ... use-jun22/

Siffrorna visar dessutom att skillnaden mellan WLTP och faktisk förbrukning ökar med tiden, dvs andelen mil som körs på el minskar, raka motsatsen mot önskad utveckling alltså.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar