BMW i5 Touring
Moderator: Redaktion
BMW i5 Touring
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!
BMW i5 Touring pris från 833.800kr…
BMW i5 Touring pris från 833.800kr…
MY RWD Vit 2023
Re: BMW i5 Touring
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: BMW i5 Touring
Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.
Kommer nog komma både prissänkningar och kampanjer.
Ser att Bilia redan nu kampanjar den för 779 i helgen: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?c ... rBrand=BMW
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i5 Touring
Företagsleasing: 7.964 kr/månadmartinot skrev: ↑27 apr 2024 23:30Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.
Kommer nog komma både prissänkningar och kampanjer.
Ser att Bilia redan nu kampanjar den för 779 i helgen: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?c ... rBrand=BMW
Njaaa lite för dyrt. Har inte kollat utrustning BMW vs Tesla MY visserligen. Kanske BMW har mer men inte är det värt så mycket mer. MY RWD ligger på 4056 kr/mån.
Model 3 LR -21
Re: BMW i5 Touring
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
MY RWD Vit 2023
Re: BMW i5 Touring
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: BMW i5 Touring
Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke
Re: BMW i5 Touring
Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.
Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
Re: BMW i5 Touring
Jag har ännu inte sett någon offert på i5 Touring om vad för rabatter det kan handla om, BMW kan ju ofta ge större rabatter bara genom att kliva in hos ÅF och säga hej.
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5 Touring
Tycker det verkar som de slopade den idén i sept. förra året...
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-b ... stolsvarme
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5 Touring
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: BMW i5 Touring
Fick en offert som tjänstebil.
BMW i5 eDrive40 Touring med M sportpaket och dragkrok.
892 KSEK pris innan rabatt.
784 KSEK efter rabatt.
Re: BMW i5 Touring
i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5 Touring
Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 16:49i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 13:22Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i5 Touring
SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 16:54Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 16:49i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 13:22Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke
Säker på att det blir så pass billigt? Blir ju en extra elmotor och en hel del mer effekt också. Om de inte byter bakre motorn till en mindre.
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: BMW i5 Touring
45000kr extra är det (i allafall för sedanen) och då har bilen 394 hk.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven
//Benke
https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven
//Benke
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5 Touring
Så med rabatt från handlarn så kanske det kan hamna runt 42K extra för fyrkrafset...benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 17:0645000kr extra är det (i allafall för sedanen) och då har bilen 394 hk.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven
//Benke
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i5 Touring
491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 14:40Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.
Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
MY RWD Vit 2023
Re: BMW i5 Touring
Freez skrev: ↑28 apr 2024 17:41491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 14:40Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.
Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
Vet inte hur många konkurrenterna sålt heller. Men det är bistra tider för dyra bilar nu.
Re: BMW i5 Touring
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
MY RWD Vit 2023
Re: BMW i5 Touring
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.Freez skrev: ↑28 apr 2024 18:01Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??
Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.
Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: BMW i5 Touring
En fyrhjulsdriven passat kostar från 464, ID7 börjar på 640.
En BMW 520xd Touring kostar från 603. BMW i5 börjar på 833. Det är väl ungefär samma påslag i procent, kanske inte helt orimligt?
Kronan är väldigt svag mot euron. Det plus inflation gör att många bilar har blivit dyra.
Tror betydligt färre i Sveriges kommer att få in BMW 5-serie som tjänstebil framöver och därmed lär de ha svårt att hålla uppe försäljningen av den modellen.
En BMW 520xd Touring kostar från 603. BMW i5 börjar på 833. Det är väl ungefär samma påslag i procent, kanske inte helt orimligt?
Kronan är väldigt svag mot euron. Det plus inflation gör att många bilar har blivit dyra.
Tror betydligt färre i Sveriges kommer att få in BMW 5-serie som tjänstebil framöver och därmed lär de ha svårt att hålla uppe försäljningen av den modellen.