Önskar hjälp med val av tjänstebil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Greytooth
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2024 10:25

Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Greytooth »

Vi har idag en MY LR 2021 som vi ägt sen januari 2023 (efter stora prissänkningen). Det var första elbilen och överlag har vi varit nöjda även om allt inte är guld och gröna skogar. Jag kommer få en ny tjänst där det finns möjlighet till förmånsbil och det lockar att få byta ut bilen, kanske mest för att det skulle vara fördelaktigt ekonomiskt men också för att kanske få släcka några irritationsmoment. Jag har inte fått mitt kontrakt, men givet att personen jag kommer ersätta har en förmånsbil värd 1,5+ mkr så tänker jag att det bör finnas ett hyfsat urval av möjliga bilar. Att fortsätta med Tesla är inte ett givet val :shock: .

För att ge lite kontext så är vi en familj med 2 vuxna och 2 barn (5 och 7 år). Vi bor i villa och kan ladda hemma och på mitt jobb. Hittills har vi kört ca 2000 mil om året. De absolut allra flesta resorna är resor i närområdet till jobb, skola/fritids, butiker, etc. Men vi gör en del långresor där vi snabbladdar. Jag kör Teslamate och loggar data så jag kan se att ca 2/3 av det vi laddar är på snabbladdare. Så egenskaper som bra räckvidd, hög laddhastighet, tillgänglighet till laddnätverk och laddport på plats som gör att man enkelt kan ladda på SuC är stora plus.

Här är några av de egenskaper/funktioner som vi diskuterar för bilval (inte i någon prio-ordning)
  • Måste ha dragkrok (för släp, men 1000 kg dragvikt räcker)
  • Måste kunna ha takräcke (nej, bakbox funkar inte)
  • Vi vill ha en viss nivå av komfort (vår MYLR 2021 uppfyller inte våra önskemål vad varken för fjädringskomfort eller väg/vind-ljud)
  • Bagageutrymme. Vi har varit bortskämda med hur stort det är i Model Y, men vi måste inte ha riktigt så stort. Men vi behöver >500 liter och att det är kombi/halvkombi-öppning på luckan.
  • Parkeringshjälp. Vi kan parkera utan det, men tycker egentligen att parkeringssensorer och en riktig 360-kamera borde vara standard på bilar i de prisklasser som vi pratar om
  • HUD och/eller instrument-kluster är trevligt
  • "Vanliga/klassiska" reglage för blinkers, vindrutetorkare, växel och ratt är stora plus
  • Helst klara 40+ mil i motorvägsfart, men som absolut minst 35+ mil
  • Smidighet/manövrerbarhet
  • Prestanda. Vi behöver inget prestandamonster. Men skulle ljuga om jag sa annat än att man vant sig med viss effekt från Teslan. Men det är egentligen en mindre viktig punkt

Givet allt det här så har väl listan över potentiella kandidater sett ut så här (inte i någon prio-ordning)
  • Model Y. Kanske en 2022 för att få parkeringssensorer. Här vet vi verkligen vad vi får, både det bra och det dåliga. Det blir samma som idag fast lite bättre komfort och något bättre räckvidd.
  • Model S. Kanske en tidig 2023 för att få parkeringssensorer. Checkar många boxar och har väl stått högt upp på min lista, men att inte ha spakar tycker jag är ett gigantiskt minus. Högt förmånsvärde 
  • Skoda Enyaq 85x RS. Checkar väl i princip alla boxar. Till det sämre är dock räckvidd och laddport på fel sida
  • Hyundai Ioniq 5. Checkar många boxar. Räckvidden är dock dålig i min mening. Laddporten är dessutom på fel sida men med 800 V-arkitektur vill man kanske ändå helst inte ladda på SuC. Ser ut som att det ska komma en uppdaterad version med större batteri, men oklart när den kommer 
  • VW id.7 touring. Checkar nog i princip alla boxar förutom laddport på fel sida. Känner mig dock mer sugen på GTX med större batteri som kommer senare, men då är vi förmodligen vinter innan det kan bli leverans.
  • Audi Q6 etron. Checkar nog i princip alla boxar. Men tycker mig läsa att leveranstiden är typ höst/vinter och vill ha bilen tidigare. Högt förmånsvärde om man vill ha den bra utrustad. 
  • Polestar 3. Verkar checka många boxar. Men leveranstiden är långt bort. 
  • BMW i5 Touring. Checkar många boxar, men oklart om räckvidd och laddporten är på fel sida. Högt förmånsvärde om man vill ha den bra utrustad.


Är det några bilar jag glömmer? Och har ni några kommentarer på andra för/nack-delar än de som är listade?
Uppskattar all hjälp jag kan få :)
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Fredrik j »

Polestar 4?
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Donk »

Om inte september är för långt borta säger jag också Polestar 4. Jag hade satt upp ungefär samma krav som du och tycker den checkar alla boxar. Har haft Y/3 innan och kör nu S. Är eg väldigt nöjd med min S men är lite sugen på en lite modernare bil som känns lite lyxigare/mer ombonad utan att stöka till det med laddning alltför mycket (PS4 har tanklock på vänster sida som Tesla).

KIA EV9 lockar också lite men där blir det enligt mig (som är van vid SUC) stökigt på riktigt med laddningen eftersom den oftast inte kan ladda alls på SUC.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 28 apr 2024 14:08
Polestar 4?
Såvida inte bakruta kan läggas till kravlistan.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6396
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av spacecoin »

EQE SUV kanske kan vara intressant. BMW iX?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5569
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av SwedishAdvocate »

BMW i4? Har halvkombilucka. Verkar som den 'bara' rymmer 470 liter. Men är det måttet upp till kanten på ryggstödet? Om det finns ett galler eller ngt annat som kan avskilja bagage och kupé borde det väl gå att lasta mer upp till taket ifall man behöver ngn gång... Och man kan ju säkert spänna fast en väska som rymmer minst 30 liter med säkerhetsbältet på t.ex. mittplatsen bak. ;) För det lite mindre bagageutrymmet så hamnar den väl å andra sidan rätt högt när det gäller smidighet/manövrerbarhet... Gissar att det finns takräcken men har inte dubbelkollat det.

Merca EQS? (inte SUVen) Har också halvkombilucka. Gissar att finns takräcken till den med, men har inte dubbelkollat. Har inte heller dubbelkollat drag/dragvikt. Tycker den ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5569
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker det verkar som Merca uppdaterat dragvikten för EQS ovan till 1700 kg. Vet dock inte om det även gäller retroaktivt för bilar som sålts med lägre dragvikt.

https://alltomelbil.se/uppgraderad-merc ... -dragvikt/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av taliz »

Är du säker på att det är så förmånligt? Har du kollat hur din ITP påverkas?
Många med lite högre lön missar att man tappar tusenlappar i månaden i minskad pension.
I slutänden kostar det oftast lika mkt, eller t.o.m. mer, än att köpa privat(vilket är skatteverkets syfte).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1250
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 28 apr 2024 16:49
Är du säker på att det är så förmånligt? Har du kollat hur din ITP påverkas?
Många med lite högre lön missar att man tappar tusenlappar i månaden i minskad pension.
I slutänden kostar det oftast lika mkt, eller t.o.m. mer, än att köpa privat(vilket är skatteverkets syfte).

Njae. Det dras ju av 350 tkr från det förmånsgrundande beloppet då det är en elbil. Det betyder att en elbil för 700 tkr kostar som en bensinbil för 350 tkr privat.
Användarvisningsbild
Greytooth
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2024 10:25

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Greytooth »

Tackar för svaren.

Polestar 4 tickar de allra flesta boxar. Men däremot så får jag lite klaustrofobisk känsla över mittkonsolen som går så högt. Och skuffen är på gränsen för liten i skuffen. Jag vet att den liter-mässigt är över det jag skrev i kraven, men det är inte med mycket och givet att den har så sluttande baklucka så vete tusan om man kan packa mer än de litrarna som anges. För det normala brukar väl vara att annars mäta upp till bakre ryggstödets kant eller fönsterlinje, vilket med en mer boxig design gör att det går att klämma in en del mer.

Vad gäller leveranstid så är jag alltid lite skeptisk till när en helt sproilans ny bilmodell lanseras och det står ett visst datum i marknadsbladen. Känns som att saker går lite illa i sista stegen så kan de datumen skjutas en del framåt.

Annars hade väl egentligen inte september oktober varit något större problem att vänta till. Bara lätt att bli ivrig när man ser fram emot något nytt och spännande. Andrahandsvärdet borde ju inte kunna rasa så himlans mycket på några extra månader, även om man ju aldrig vet med Tesla :)
Användarvisningsbild
Greytooth
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2024 10:25

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Greytooth »

spacecoin skrev: 28 apr 2024 15:12
EQE SUV kanske kan vara intressant. BMW iX?
Skulle helst undvika SUV om det går. EQE har jag inte sett men tycker inte räckvidden verkar vara så bra. Chefen har en iX M60 och det är en cool bil, men känslan är att den är otroligt stor. Men trots sin storlek inte är så mycket utrymme i skuffen. Smidigt med bakhjulsstyrning dock.

SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 16:35
Merca EQS? (inte SUVen) Har också halvkombilucka. Gissar att finns takräcken till den med, men har inte dubbelkollat. Har inte heller dubbelkollat drag/dragvikt. Tycker den ser bättre ut i verkligheten än på bild.
Tycker EQSen är en snygg bil och det är lite frestande att överväga en sån. Men den är ganska stor (lång), även om bakhjulsstyrningen säkert gör den manövrerbar. Den har också ett högt pris så där gissar jag att en begagnad skulle vara ett krav. Vilket i och för sig inte är ett bekymmer för mig, men leasingbolaget måste tycka att det är ok. Förmånsvärdet lär vara riktigt högt.
Användarvisningsbild
Greytooth
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2024 10:25

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Greytooth »

taliz skrev: 28 apr 2024 16:49
Är du säker på att det är så förmånligt? Har du kollat hur din ITP påverkas?
Många med lite högre lön missar att man tappar tusenlappar i månaden i minskad pension.
I slutänden kostar det oftast lika mkt, eller t.o.m. mer, än att köpa privat(vilket är skatteverkets syfte).
Jag vet att ITP1 är 30 % pensionsavsättning på lön över ca 47 kkr/mån vilket gör att beroende på hur bilförmån hanteras så kan det bli tapp på många tusenlappar i månaden på pensionsavsättningen.

Företaget jag jobbar på har ett upplägg där de gör ett bruttolöneavdrag på förmånsvärdet och sen ett bilförmånspåslag på samma förmånsvärde. Så månadslönen före skatteavdrag blir i lönekuvertet samma även om man inte har förmånsbil, men SGI påverkas ju så klart. Däremot så är jag inte säker på pensionsavsättningen är baserad på månadslönen eller SGI. Min plan har varit att ha som krav att pensionsavsättning ska göras på månadslönen före bruttolöneavdrag/bilförmånspåslag, men vi får väl se vad de säger :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av taliz »

Greytooth skrev: 28 apr 2024 17:21
Min plan har varit att ha som krav att pensionsavsättning ska göras på månadslönen före bruttolöneavdrag/bilförmånspåslag, men vi får väl se vad de säger :)
Vad jag minns så är det inte möjligt om man skall följa lagen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av holden »

Nettolöneavdrag anses väl vara bästa alternativet om du kan välja det.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 28 apr 2024 17:56
Greytooth skrev: 28 apr 2024 17:21
Min plan har varit att ha som krav att pensionsavsättning ska göras på månadslönen före bruttolöneavdrag/bilförmånspåslag, men vi får väl se vad de säger :)
Vad jag minns så är det inte möjligt om man skall följa lagen.
Reglerar lagen avsättning till tjänstepension? Jag trodde det var en angelägenhet mellan företaget och den anställde.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Trevlig »

Vart är zeeker 001?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
lawe
Inlägg: 252
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av lawe »

Fredrik j skrev: 28 apr 2024 19:10
taliz skrev: 28 apr 2024 17:56
Greytooth skrev: 28 apr 2024 17:21
Min plan har varit att ha som krav att pensionsavsättning ska göras på månadslönen före bruttolöneavdrag/bilförmånspåslag, men vi får väl se vad de säger :)
Vad jag minns så är det inte möjligt om man skall följa lagen.
Reglerar lagen avsättning till tjänstepension? Jag trodde det var en angelägenhet mellan företaget och den anställde.
Det enda jag känner till är att det är max 35% av bruttolön som får sättas av till tj.pension.
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av ChristofferG »

Trevlig skrev: 28 apr 2024 19:21
Vart är zeeker 001?
Går inte att ha takräcke på Zeekr 001.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av holden »

35% är avdragsgillt för företaget, tror inte det finns några hinder att betala in mer men att det då beskattas som inkomst av tjänst istället för med särskild löneskatt så det vore ju ganska meningslöst.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 28 apr 2024 17:56
Greytooth skrev: 28 apr 2024 17:21
Min plan har varit att ha som krav att pensionsavsättning ska göras på månadslönen före bruttolöneavdrag/bilförmånspåslag, men vi får väl se vad de säger :)
Vad jag minns så är det inte möjligt om man skall följa lagen.
Det är definitivt möjligt. Min arbetsgivare som är ett av Sveriges större företag ger ITP baserad på lön före avdrag för tjänste/personalbil.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Trevlig »

Xpeng G9 G6?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 472
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av P_EL »

Polestar 3 är planerade leveranser i Aug-Okt om du tar en "launch edition": https://www.polestar.com/se/preconfigur ... olestar-3/

Dessa är ca 100tsek billigare än om du konfigurerar en egen nu då alla paketen inte längre ingår.

Jag har en reserverad P3 men kollar även på en P4. Det som talar för P3 är B&W stereon, bättre baksäte, riktig bakruta, anpassad för svensk vinter/vägar (karmar runt rutor och markfrigång) och 50km längre WLTP (jämfört med P4 AWD -dock 1,2s långsammare 0-100)

Specar jag upp en P4 med utrustning som motsvarar P3 "launch edition" med blir P4:an 100tsek billigare.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Greytooth
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2024 10:25

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Greytooth »

Trevlig skrev: 28 apr 2024 22:48
Xpeng G9 G6?
Den är väl inte helt ointressant, även om det känns väldigt mycket som en kinesisk kopia av Model Y. Vissa saker verkar bättre, andra är säkert sämre. Det finns dock inget datum för leverans ännu och verkar inte ens gå att förbeställa.


Nio ET5 Touring är en annan kinesisk bil som inte heller är helt ointressant. Men räckvidden är lite kort trots stort batteri.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av Trevlig »

Greytooth skrev: 29 apr 2024 13:54
Trevlig skrev: 28 apr 2024 22:48
Xpeng G9 G6?
Den är väl inte helt ointressant, även om det känns väldigt mycket som en kinesisk kopia av Model Y. Vissa saker verkar bättre, andra är säkert sämre. Det finns dock inget datum för leverans ännu och verkar inte ens gå att förbeställa.


Nio ET5 Touring är en annan kinesisk bil som inte heller är helt ointressant. Men räckvidden är lite kort trots stort batteri.

Wow då måste du testa G9 ! Otroligt komfortabel bil.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Önskar hjälp med val av tjänstebil

Inlägg av taliz »

holden skrev: 28 apr 2024 18:17
Nettolöneavdrag anses väl vara bästa alternativet om du kan välja det.
Det var det man gick över till "hos oss"(jobbar inte där längre), just pga problemet med att bruttolöneavdrag minskade pensionen för många med förmånsbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar