Försäkring och kostnader beg M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Hej,

Kör Renault Zoe sen drygt 2 år och är överraskande nog nöjd. Liten, pigg och billig. Tidigare bil via jobbet, senast Passat GTE och innan det diverse varianter av golf7, personalbil så ganska dyrt mot de som har "förmånsbil" där de bara betalar förmånsvärdet och inget löneavdrag - brukar vara så att löneavdraget är ~ förmånsvärdet -> ~ 6500 för en ID4 skulle jag tro det går på nu. När jag i samband med covid fick börja jobba hemma ganska mycket så blev det mycket färre mil samtidigt som förmånsvärden gick upp och miljöpremie försvann och jag bestämde mig för att skippa bil via jobbet.

Testade att hyra en M3 på semestern i USA förra sommaren under nästan två veckor och tycker bilen är lagom stor och trevlig. Min fru vill inte ha för stor bil. Stark motor är förvisso kul, men piggheten i en elbil, även en Zoe, räcker då vi kör till träningar lokalt och E4 / Essingeleden kring Stockholm och sällan landsväg. Så minsta möjliga motor. Räckvidden på vår Zoe funkar bra förutom några få resor per år, men en tesla med minsta batteriet fungerar absolut.

Nu börjar ju M3 komma ner i pris så de känns helt klart rimliga begagnade. Men försäkringen avskräcker. Liksom det man hör om diverse fel med hjulupphängningar och liknande... Och rost?

Jag kör ca 1500-2500 mil om året. Bor i villa i lugn sthlmsförort. När jag slagit en M3 SR så ligger försäkringen på ca 15.000:- per år. Kostade det 8.000 så skulle jag vara bekväm med det. Men 15.000 gör att kalkylen faller. Det blir ingen billig bil som Zoen utan hamnar nog bara marginellt mindre än tex en ID4 via jobbet. Och då är det ju en 2019 med kanske 8.000 mil om man vill komma undan lite under 300.000 i inköp, som behövs om det ska vara ett alternativ till bil via jobbet.

Kostar Teslorna så här i försäkring?

Vad är normalt att räkna att reparationer, service mm kostar per år på en M3 om man kör 2000 mil/år?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 13 apr 2024 18:21
Nu börjar ju M3 komma ner i pris så de känns helt klart rimliga begagnade. Men försäkringen avskräcker. Liksom det man hör om diverse fel med hjulupphängningar och liknande... Och rost? [...
Är du säker på att du inte blandar ihop M3 med MS/MX före ~2018 när det gäller hjulupphängningar?... Eller har M3 också problem med hjulupphängningarna?

EDIT: M3 har tydligen också problem med länkarmar. Se nedan i tråden.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 13 apr 2024 18:21
Nu börjar ju M3 komma ner i pris så de känns helt klart rimliga begagnade. Men försäkringen avskräcker. Liksom det man hör om diverse fel med hjulupphängningar och liknande... Och rost? [...
Ang. rost... Har skrivit lite om det här:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Är bara lekman inom området, men gissar att det är ett mindre problem om det har suttit ett par bra stänkskydd monterade från dess att bilen togs i trafik. Och som jag förstått det så bör det sitta skyddsfilm av plast mellan kaross och stänkskydd eftersom det finns påtaglig risk för att det samlas skit bakom stänkskydden som kan göra åverkan på oskyddad lack...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 13 apr 2024 18:21
...] Nu börjar ju M3 komma ner i pris så de känns helt klart rimliga begagnade. Men försäkringen avskräcker. Liksom det man hör om diverse fel med hjulupphängningar och liknande... Och rost?

Jag kör ca 1500-2500 mil om året. Bor i villa i lugn sthlmsförort. När jag slagit en M3 SR så ligger försäkringen på ca 15.000:- per år. Kostade det 8.000 så skulle jag vara bekväm med det. Men 15.000 gör att kalkylen faller. Det blir ingen billig bil som Zoen utan hamnar nog bara marginellt mindre än tex en ID4 via jobbet. Och då är det ju en 2019 med kanske 8.000 mil om man vill komma undan lite under 300.000 i inköp, som behövs om det ska vara ett alternativ till bil via jobbet.

Kostar Teslorna så här i försäkring?

Vad är normalt att räkna att reparationer, service mm kostar per år på en M3 om man kör 2000 mil/år?
Kollat med TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? Har för mig att jag läst att någon fått bra premie via medlemsskap hos Motormännen. Har dock inte koll på ifall villkoren skiljer sig markant mellan bolagen. Har sett ytterligare ett bolag nämnas på forumet, men nu kommer jag inte ihåg vilket det var...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2024 18:40
Är du säker på att du inte blandar ihop M3 med MS/MX före ~2018 när det gäller hjulupphängningar?... Eller har M3 också problem med hjulupphängningarna?
Så kan det nog vara, att de stora problemen var med model S, jag kan inte säga att jag är inläst på detta. Men fick för mig även M3 haft problem med länkarmar och liknande... Och att det är dyra grejor, inte som att byta en länkarm som på en "vanlig" bil där den kostar 500 spänn på biltema och byts på 30 minuter...

Även rost har det ju visats bilder på både M3 och MY som inte ser så roligt ut. Bilarna är ju lite för nya för att veta hur det ser ut efter 7-8 år...
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Skyltspurtaren »

Tesla bytte övre länkarmar på vår Model 3 2021 häromdagen utanför garantin (kört drygt 9000 mil), dom kostade 812 kr/st + moms.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

luftkyld skrev: 13 apr 2024 23:02
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2024 18:40
Är du säker på att du inte blandar ihop M3 med MS/MX före ~2018 när det gäller hjulupphängningar?... Eller har M3 också problem med hjulupphängningarna?
Så kan det nog vara, att de stora problemen var med model S, jag kan inte säga att jag är inläst på detta. Men fick för mig även M3 haft problem med länkarmar och liknande... Och att det är dyra grejor, inte som att byta en länkarm som på en "vanlig" bil där den kostar 500 spänn på biltema och byts på 30 minuter...

Även rost har det ju visats bilder på både M3 och MY som inte ser så roligt ut. Bilarna är ju lite för nya för att veta hur det ser ut efter 7-8 år...
Det har de absolut. Kontroll/länkarmar på Model 3.

Vi är tre kompisar som alla har treor med 20.000 mil +. Jag är den enda som inte behövt byta. Han som är värst drabbad har bytt tre gånger. Senaste gången gick allt på 23k (med ett gäng relaterade fel).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 14 apr 2024 09:09
luftkyld skrev: 13 apr 2024 23:02
SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2024 18:40
Är du säker på att du inte blandar ihop M3 med MS/MX före ~2018 när det gäller hjulupphängningar?... Eller har M3 också problem med hjulupphängningarna?
Så kan det nog vara, att de stora problemen var med model S, jag kan inte säga att jag är inläst på detta. Men fick för mig även M3 haft problem med länkarmar och liknande... Och att det är dyra grejor, inte som att byta en länkarm som på en "vanlig" bil där den kostar 500 spänn på biltema och byts på 30 minuter...

Även rost har det ju visats bilder på både M3 och MY som inte ser så roligt ut. Bilarna är ju lite för nya för att veta hur det ser ut efter 7-8 år...
Det har de absolut. Kontroll/länkarmar på Model 3.

Vi är tre kompisar som alla har treor med 20.000 mil +. Jag är den enda som inte behövt byta. Han som är värst drabbad har bytt tre gånger. Senaste gången gick allt på 23k (med ett gäng relaterade fel).
Ok. Har redigerat mitt inlägg ovan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Legato skrev: 14 apr 2024 09:09
Vi är tre kompisar som alla har treor med 20.000 mil +. Jag är den enda som inte behövt byta. Han som är värst drabbad har bytt tre gånger. Senaste gången gick allt på 23k (med ett gäng relaterade fel).
Intressant, då finns uppgift här ovan att materialet kostar ca 1000kr för en länkarm, och 23.000 för att byta båda, 20.000 i arbete är ju rätt mycket, fick en länkarm bytt på min Zoe på garanti för en månad sen, tror de sa att det skulle gått på ca 6000kr om jag fått betala för det.

Skillnaden kanske är då att MS/MX fick haverier där hela skiten lossnade?

Så att en spindelled får bytas efter 5-10-15k mil är väl inte nåt att bråka om... Är Teslan dyrare är en normal bil att reparera?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Airlift »

luftkyld skrev: 14 apr 2024 11:20
Legato skrev: 14 apr 2024 09:09
Vi är tre kompisar som alla har treor med 20.000 mil +. Jag är den enda som inte behövt byta. Han som är värst drabbad har bytt tre gånger. Senaste gången gick allt på 23k (med ett gäng relaterade fel).
Intressant, då finns uppgift här ovan att materialet kostar ca 1000kr för en länkarm, och 23.000 för att byta båda, 20.000 i arbete är ju rätt mycket, fick en länkarm bytt på min Zoe på garanti för en månad sen, tror de sa att det skulle gått på ca 6000kr om jag fått betala för det.

Skillnaden kanske är då att MS/MX fick haverier där hela skiten lossnade?

Så att en spindelled får bytas efter 5-10-15k mil är väl inte nåt att bråka om... Är Teslan dyrare är en normal bil att reparera?
Ja delarna är billigare än till en Trabant t.om.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Vad är vanliga reparationer att räkna med då?
AC?
Kylsystem, fläktar, pumpar?
Hjulupphängningar (spindellled, länkarm osv)?
Trassel med inredning (skärmar, handtag osv)?

Är det grufman bil som folk ofta använder, om bilen är några år gammal?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 14 apr 2024 12:50
Vad är vanliga reparationer att räkna med då?
AC?
Kylsystem, fläktar, pumpar?
Hjulupphängningar (spindellled, länkarm osv)?
Trassel med inredning (skärmar, handtag osv)?

Är det grufman bil som folk ofta använder, om bilen är några år gammal?
Här är en ca 3 mån. gammal video från just Grufman (och ngn till) om bl.a. typ det här. Från ~20:44 i den videon:



Och här är för övrigt en äldre tråd om den videon:
viewtopic.php?t=34876
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

luftkyld skrev: 14 apr 2024 11:20
Legato skrev: 14 apr 2024 09:09
Vi är tre kompisar som alla har treor med 20.000 mil +. Jag är den enda som inte behövt byta. Han som är värst drabbad har bytt tre gånger. Senaste gången gick allt på 23k (med ett gäng relaterade fel).
Intressant, då finns uppgift här ovan att materialet kostar ca 1000kr för en länkarm, och 23.000 för att byta båda, 20.000 i arbete är ju rätt mycket, fick en länkarm bytt på min Zoe på garanti för en månad sen, tror de sa att det skulle gått på ca 6000kr om jag fått betala för det.

Skillnaden kanske är då att MS/MX fick haverier där hela skiten lossnade?

Så att en spindelled får bytas efter 5-10-15k mil är väl inte nåt att bråka om... Är Teslan dyrare är en normal bil att reparera?
Detta handlade som sagt om en Model 3, men inte bara länkarmar utan flera andra delar också (ett antal relaterade fel som jag skrev):
IMG-20240228-WA0000.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Bra video!

Märkligt att dom inte hade värmepump i början, tänker att det måste finnas en AC, så värmepumpen sitter ju på sätt och vis redan där, men kanske är värme så sällan använd i teslas hemtrakter att det inte prioriterats?

Läste den andra tråden, och håller med om logiken att det som inte finns kan inte gå sönder. Så på så sätt känns ändå en M3 rätt vettig, för den är väl rätt basic egentligen?

Läste denna länk, https://www.vibilagare.se/test/langtest ... laddhybrid
Att M3 får en mer normal värdeminskning är väl rimligt... Att bilarna i princip har nypris efter ett - två år är ju inte rimligt...
Att garantier löper ut, nya modeller är bättre kvalitet, känsla, funktion ska ju visa sig på andrahandsvärdet.
Verkar ju som att några M3 med långa mil hamnar närmare 200 än 300, men merparten ligger på 280-300.
För 300 verkar man ju få en SR RWD med under 7000 mil, dvs kvar av både garanti och flera år med maskinskada... Kan man tro den går ned 100-150 på tre år, eller är det för lågt räknat? Tänker att under 100.000 för en 2019 M3 om tre år borde väl inte vara sannolikt? Så mer än 200.000 värdeminsking på 3 år verkar inte rimligt, eller?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av NiklasTesla »

luftkyld skrev: 14 apr 2024 13:44
Bra video!

Märkligt att dom inte hade värmepump i början, tänker att det måste finnas en AC, så värmepumpen sitter ju på sätt och vis redan där, men kanske är värme så sällan använd i teslas hemtrakter att det inte prioriterats?

Läste den andra tråden, och håller med om logiken att det som inte finns kan inte gå sönder. Så på så sätt känns ändå en M3 rätt vettig, för den är väl rätt basic egentligen?

Läste denna länk, https://www.vibilagare.se/test/langtest ... laddhybrid
Att M3 får en mer normal värdeminskning är väl rimligt... Att bilarna i princip har nypris efter ett - två år är ju inte rimligt...
Att garantier löper ut, nya modeller är bättre kvalitet, känsla, funktion ska ju visa sig på andrahandsvärdet.
Verkar ju som att några M3 med långa mil hamnar närmare 200 än 300, men merparten ligger på 280-300.
För 300 verkar man ju få en SR RWD med under 7000 mil, dvs kvar av både garanti och flera år med maskinskada... Kan man tro den går ned 100-150 på tre år, eller är det för lågt räknat? Tänker att under 100.000 för en 2019 M3 om tre år borde väl inte vara sannolikt? Så mer än 200.000 värdeminsking på 3 år verkar inte rimligt, eller?
Tesla Model 3 är en underbar slitvarg!

Är inne på +18000mil körda nu med vår Model 3 LR AWD från -19 (aldrig haft en bil så länge tidigare och detta är min 8e bil i ordningen).

Bor i Storstad och betalar ca 15000/år för helförsäkring så bor du ute på landsbygden bör du betala mindre per år (ring runt och låt försäkringsbolagen spela ut varandra för billigare försäkring (våga säg att du vill ha lägre pris)).

Gällande PTC-värmaren så har jag aldrig haft problem sedan köp. Det jag gjort är att försöka undvika att maxa den för värme vilket verkar ha hjälpt i mitt fall (kör alltid manuellt läge).

Gällande övre länkarm så är det knarrande ljudet lät att fixa själva billigt och beror på gummibälg som torkar. Tesla byter hela länkarmen för ca 5tkr utanför garantin (vilket inte behövs egentligen) men köp för under 1000sek följande på Biltema: fettspruta och molyfett till den samt nåladapterset (spruta in fett i övre gummibälg med nåladaptern och kör ca 10mil och du kommer märka att det blir tystare och tystare tills oljudet sedan är helt borta (kört ca 8000 mil nu med denna DIY och det är fortfarande tyst).

Kolla att du köper bil som har stänkskydd och/eller skyddsfilm kring hjulhus och sparklådor då detta parti är lite känsligt för stenskott annars är Tesla Model 3 ett rätt bra begagnat alternativ i min värld.

Härlig teknik och prestanda samt låg driftkostnad pga i stort obefintlig service (Tesla har inget servicekrav), lagt ca 1000sek på service under hela bilens livslängd borträknat däck.

MVH och lycka till med bästa bilköpet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 13 apr 2024 18:50
luftkyld skrev: 13 apr 2024 18:21
Nu börjar ju M3 komma ner i pris så de känns helt klart rimliga begagnade. Men försäkringen avskräcker. Liksom det man hör om diverse fel med hjulupphängningar och liknande... Och rost? [...
Ang. rost... Har skrivit lite om det här:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Är bara lekman inom området, men gissar att det är ett mindre problem om det har suttit ett par bra stänkskydd monterade från dess att bilen togs i trafik. Och som jag förstått det så bör det sitta skyddsfilm av plast mellan kaross och stänkskydd eftersom det finns påtaglig risk för att det samlas skit bakom stänkskydden som kan göra åverkan på oskyddad lack...
Det här har nog alla redan 'klurat ut', men det ovanstående gäller endast framhjulen. Bakom bakhjulen finns väl(?) enbart plast, så där medför väl eventuell blästring från bakhjulen endast kosmetisk åverkan. Och sådan blästring från bakhjulen förekommer väl på rätt många bilmodeller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Jag gjorde en överslagskalkyl, en beg tesla som är 4 år har drygt dubbelt i försäkringskostnad mot min Zoe. Den har också dubbla finansieringskostnaden. Totalt gör detta en dryg tusenlapp i månaden. Då har jag dock haft Zoen från 3 år gammal till fem. Då är bara frågan var värdeminskningen på en tesla är...

Säg att man hittar en 2020 SR RWD M3 med 7.000 mil på mätaren för 300.000, har den i tre år och kör den till 15.000 mil, ungefär när drivlinegarantin går ut... Vad kan man då tro att andrahandsvärdet är?

Skillnaden i utannonserat pris verkar vara ca 30.000 för 7.000 mil, dvs en bil som gått 14.000 kostar 30.000 mindre än en som gått 7.000. Dvs ca 4kr / milen. Jag kan tycka milen skulle ha större påverkan? Nypris för en SR verkar ju ligga på något över 500. Så en 2020 som gått fyra år har minskat 50.000 per år, om man antar man kört drygt 1500 mil / år.

Ponera att den begagnade bilen ovan har samma värdeminskning som en ny, dvs 50.000 per år, då skulle den efter tre år vara nere på 150.000.

Här är ju den stora frågan, är värdeminskning de första tre fyra åren lika mycket i kronor som värdeminskningen de kommande tre fyra åren? Brukar ju vara ett kraftigare fall i början, procentuellt till och med. Är det samma värdeminskning i kronor är det ju meningslöst att köpa en begagnad bil?

Får jag en värdeminskning på 50.000 om året eller mer så blir det, om jag räknar försäkring, skatt och några tusen i reparationer kring 7.000 i månaden för en beg Tesla model 3. Då är tex en ny Id4 billigare att ta via jobbet, då har man bilen i 1.5-2 år. Och tar inga risker. Men iom personalbil så får jag fortfarande betala övermil, nya däck, däckskifte, tvätt mm med bruttoavdrag. Dvs ingår inte.

Om man kan hitta en M3 för 270 och tror andrahandsvärdet efter 3 år är 180, ja, då blir det plötsligt en betydligt bättre kalkyl... (och troligen en roligare bil, men med större risk).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av taliz »

Största problemet är försäkringskostnaden IMO. De har stigit helt sjukt mkt.
När jag hade min M3P pyntade jag 250kr/mån för fria mil.
Idag skulle jag få ge 5-6ggr mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Phats0
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Phats0 »

Verkar som försäkringkostnaden är baserat på reparationskostnaden, inte så mycket p.g.a hästkrafter. Hur mycket skiljer det mellan en P och en SR+ model 3?
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Hmmm, med en svindyr försäkring så misstänker jag att värdet kommer droppa kraftigt "på slutet".
Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen...

Sen kommer ju detta att spridas till vad bilen kostar att äga första åren också, om andrahandsvärdet droppar blir ägandekalkylen eller leasingen dyrare...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare...

Vet inte så mkt om försäkringar till E-tron, men till Tesla kan det variera rätt hej vilt beroende på massor olika faktorer. En del verkar få rimliga offerter från ett eller flera bolag, men kan samtidigt även få hutlösa den-här-bilen-vill-vi-absolut-inte-försäkra-offerter från andra bolag...

Som nämnts tidigare så verkar TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? vara vanligast bland folket på forumet. Samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet dock inte ifall det finns påtagliga skillnader i villkoren.

Tidigare verkade en hel del ha WaterCircles, men sen ett tag tillbaka har det uttryckts en del missnöje med det bolaget. Är dock inte mer insatt än så, så vet inte ifall det är befogat eller ej...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 20:37
luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare...

Vet inte så mkt om försäkringar till E-tron, men till Tesla kan det variera rätt hej vilt beroende på massor olika faktorer. En del verkar få rimliga offerter från ett eller flera bolag, men kan samtidigt även få hutlösa den-här-bilen-vill-vi-absolut-inte-försäkra-offerter från andra bolag...

Som nämnts tidigare så verkar TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? vara vanligast bland folket på forumet. Samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet dock inte ifall det finns påtagliga skillnader i villkoren.

Tidigare verkade en hel del ha WaterCircles, men sen ett tag tillbaka har det uttryckts en del missnöje med det bolaget. Är dock inte mer insatt än så, så vet inte ifall det är befogat eller ej...
Det kan vara det här som är källan till de 48000: https://carup.se/chocken-48-000-kr-for- ... min-elbil/

När jag kollat runt tycker jag det verkar stämma, vagnskada kostar jättemycket för elbilar nästan oavsett märke. Men man får tänka på vad man jämför, om jag tex tar en elbil från en traditionell tillverkare så får jag ju betala både årlig service och svindyr vagnskadeförsäkring om jag ska helförsäkra efter tre år. Tesla kräver inte regelbunden service för att garantier ska gälla (ej att förväxla med att Teslor skulle vara underhållsfria). Om jag behållit min bensinvolvo hade den kostat samma i helförsäkring + service som min model 3 strax kommer kosta bara i försäkring. Så för mig går det på ett ut, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva massor av kostsamma reparationer.

Värdefallet blir större på Teslan men det hade det blivit på en dyrare bensinbil också nu när marknaden för begagnade elbilar blivit mer normal.

Stora skillnaden för mig är att elbilen sliter mer däck. Det finns även ett stort frågetecken för andrahandsvärdet när garantin för batteriet går ut.
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
...] Stora skillnaden för mig är att elbilen sliter mer däck. Det finns även ett stort frågetecken för andrahandsvärdet när garantin för batteriet går ut.
Vad har du för däck? Och hur kör du? ;)

Minns att jag läst om andra som inte tycker att deras Tesla drar mer däck än andra bilar som de har haft. M3 SR+ är ju den Tesla som väger minst... Sliter den verkligen mer däck ifall man t.ex. mestadels kör den på samma sätt som man skulle kört en bensingolf med 115-140 hk ifall man tagit det lugnt med den golfen dvs...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 20:37
luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare...

Vet inte så mkt om försäkringar till E-tron, men till Tesla kan det variera rätt hej vilt beroende på massor olika faktorer. En del verkar få rimliga offerter från ett eller flera bolag, men kan samtidigt även få hutlösa den-här-bilen-vill-vi-absolut-inte-försäkra-offerter från andra bolag...

Som nämnts tidigare så verkar TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? vara vanligast bland folket på forumet. Samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet dock inte ifall det finns påtagliga skillnader i villkoren.

Tidigare verkade en hel del ha WaterCircles, men sen ett tag tillbaka har det uttryckts en del missnöje med det bolaget. Är dock inte mer insatt än så, så vet inte ifall det är befogat eller ej...
Det kan vara det här som är källan till de 48000: https://carup.se/chocken-48-000-kr-for- ... min-elbil/

När jag kollat runt tycker jag det verkar stämma, vagnskada kostar jättemycket för elbilar nästan oavsett märke. Men man får tänka på vad man jämför, om jag tex tar en elbil från en traditionell tillverkare så får jag ju betala både årlig service och svindyr vagnskadeförsäkring om jag ska helförsäkra efter tre år. Tesla kräver inte regelbunden service för att garantier ska gälla (ej att förväxla med att Teslor skulle vara underhållsfria). Om jag behållit min bensinvolvo hade den kostat samma i helförsäkring + service som min model 3 strax kommer kosta bara i försäkring. Så för mig går det på ett ut, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva massor av kostsamma reparationer. [...
Jobbar inte den där Maths Nilsson som biljournalist? Många här på forumet kollar ju upp försäkringskostnad innan de köper en bil. Borde inte någon som jobbar som biljournalist(?) också göra det?... Han kanske missat att kolla mer saker... Är den där bilen kanske en privatimport? Han kanske såg vad han tyckte verkade vara en riktigt bra deal, blev lite övermodig och slog till snabbt av ngn anledning. Kanske kombinerat med lite complacency. Kombinerade en dålig dag med ett bilköp... ;)

Nej, jag tycker inte heller det är rimligt att försäkringsbolagen tar ut ockeravgifter för privatimporter, men åtm. vissa försäkringsbolag verkar ju tycka lite annorlunda...

Sen skriver han bara ut Folksam. "Flera" och "några" bolag skriver han om E-tron. Men hur många är det? 3? Och vilka bolag utöver Folksam? "Ett par" bolag skriver han om Model Y LR. Hur många är det? 3? Och inte ett pip om vilka bolag. Och den YLR han kollade kanske också var en privatimport...

Om det verkligen kostade 50K att försäkra en YLR, skulle vi inte då sett några trådar om det på forumet? Hittills har det väl inte skrivits en enda post om det – eller?...

Och som sagt: Även medlemmar på forumet har skrivit om hutlösa offerter, men samtidigt så lyckas väl nästan alla hitta ett el. några andra bolag som erbjuder åtm. rimligare premier. Och som du också skriver så brukar det ju gå på ett ut ifall man jämför försäkring+service för en fossilförbrännare med försäkringskostnaden för en elbil.

Men om försäkringskostnaden ska hållas nere är det kanske knepigt att klå en Zoe – för att återkoppla till trådstartaren...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av larkar »

Carup är till viss del sensationsjournalistik, det är så det verkar fungera att man måste skriva något upprörande för att få många klick.
Han nämner bara ett axplock av priser och är noga med att inte säga att det är det lägsta priset han fått, bara ett av alternativen, och för att det ska vara sensationell kan jag nog gissa att det är respektive högsta försäkringspris som omnämns i artikeln.
Skulle vara intressant att veta vad respektive lägsta pris är för att få en lite mer sanningsenlig bild.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Skriv svar