Knarrande ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Spid3r »

Jag fick tyvärr inte bukt på knarrandet genom att vrida ut dämparna. Nu har bilen varit på service andra gången pga detta (första gången var mobilservice). Vad jag förstått hade de bytt vänstra armen (två gånger (!)), det hjälpte inte alls.
Är det någon som har löst detta helt?
(dämparna sitter lite löst tycker jag, men osäker om det är problemet).
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 352
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Freez »

Att vrida på dämparna hjälpte bara tillfälligt tyvärr.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Spid3r »

Freez skrev: 07 okt 2023 20:22
Att vrida på dämparna hjälpte bara tillfälligt tyvärr.
Det var exakt min uppfattning med... undrar fasen vad problemet är?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 779
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Jaegaern »

Tyvärr bara att göra service tickets tills de löst det. De kommer själva tröttna och sätta flera av sina bästa tekniker på det. De har mer koll än man tror. Det är bara att de försöker smita undan ibland. Detta är min uppfattning efter flera smågrejer och någon enstaka större.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Mikael Karlberg »

På min bil lät det som när man poppar popcorn i micron. Det var gummilisten som är monterad längs bakluckans ytterkanter som gned mot C stolpens kanter. Tesla gjorde ren och smorde in med silikonfett, blev helt tyst :lol:
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 352
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Freez »

Mikael Karlberg skrev: 09 okt 2023 09:32
På min bil lät det som när man poppar popcorn i micron. Det var gummilisten som är monterad längs bakluckans ytterkanter som gned mot C stolpens kanter. Tesla gjorde ren och smorde in med silikonfett, blev helt tyst :lol:
Intressant, värt att prova :) .
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19573
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Bjelke »

Jaegaern skrev: 09 okt 2023 08:55
Tyvärr bara att göra service tickets tills de löst det. De kommer själva tröttna och sätta flera av sina bästa tekniker på det. De har mer koll än man tror. Det är bara att de försöker smita undan ibland. Detta är min uppfattning efter flera smågrejer och någon enstaka större.
Det är min uppfattning också (tyvärr får man väl säga)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Spid3r »

Mikael Karlberg skrev: 09 okt 2023 09:32
På min bil lät det som när man poppar popcorn i micron. Det var gummilisten som är monterad längs bakluckans ytterkanter som gned mot C stolpens kanter. Tesla gjorde ren och smorde in med silikonfett, blev helt tyst :lol:
Uppdatering!
Idag, fick jag besök av mobilservice som gjorde precis det, knarrandet borta.
Det är damm som kryper in längst dessa lister och gnider mot karossen som skapar knarrandet.
Skönt iaf att det är löst, det var sjukt irriterande.
Måste bara säga att servicen jag fått från Tesla i de här ärenden är absolut högsta klass (både service center i Norrköping och mobilservice), riktigt nöjd.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har också ett litet svagt klonkande fräna bakluckan, när jag kör över farthinder och andra ojämnheter.. Låg i bagageutrymmet och lyssnade när en kompis körde..

Jag testade att skiva ut stöden på bakluckan. Det hjälpte en del, men luckan hamnar i ett "spänn" och den öppnar ganska hårt när låset släpper när man öppnar luckan. Så jag vill inte skruva ut stöden för långt och har hittat ett mellanting. Men resultatet blev att klonkandet kom tillbaka vid större ojämnheter..

Edit:

Mitt ljud är också knarr, snarare än klonk.. Lyssnade på det upp till Norge idag.. 😂
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 779
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Jaegaern »

Spid3r skrev: 09 okt 2023 19:55
Mikael Karlberg skrev: 09 okt 2023 09:32
På min bil lät det som när man poppar popcorn i micron. Det var gummilisten som är monterad längs bakluckans ytterkanter som gned mot C stolpens kanter. Tesla gjorde ren och smorde in med silikonfett, blev helt tyst :lol:
Uppdatering!
Idag, fick jag besök av mobilservice som gjorde precis det, knarrandet borta.
Det är damm som kryper in längst dessa lister och gnider mot karossen som skapar knarrandet.
Skönt iaf att det är löst, det var sjukt irriterande.
Måste bara säga att servicen jag fått från Tesla i de här ärenden är absolut högsta klass (både service center i Norrköping och mobilservice), riktigt nöjd.
Håller med! Norrköping levererar alltid! Och Ronny som numera är ensam på mobile service i regionen.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 352
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Freez »

Har nu rengjort gummilisterna mot C-stolpen och smort in dom med silikonfett. Magi men knarret är borta! :)
MY RWD Vit 2023
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Knarrande ljud

Inlägg av RK83 »

Har ni fått bort ljudet helt? Jag har fått nu och provat med silikon men blev bara lite bättre.

Någon som prövat något annat? Min panel under bakluckan verkar vara lite lös speciellt på höger sida där det knarrar mest. Ska försöka med silikon där eller försöka få under något gummi eller liknande.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Knarrande ljud

Inlägg av linx »

Har också gnisslande och ljud från bakluckan och baksätet. Första serviceärendet så smörjde dom ena nackstödet för baksätet och justerade bakluckan. Ljudet kom dock tillbaka från bakluckan inom 1-2 månader. Då bokade jag service igen där dom fick justera bakluckan. Det fungerade bara ett par månader. Nu senast i mars så skulle bakluckan justeras igen, men även nackstödet hade börjat låta igen. Nackstödet byttes ut och ljudet försvann, men baklucka kunde dom inte justera längre så bilen ska nu in till verkstan. Rangern skapade ett serviceärende på detta och jag godkände kostnadsförslaget. Blev därefter uppringd av Tesla där en person, på engelska, förklarade för mig vad som skulle göras med min bil. Jag fick då också veta att jag inte kunde få en tid förens i september för att åtgärda felet.
Döm om min förvåning när jag i går, av en slump, gick in i servicedelen i appen och såg att servicen var borttagen. Jag fick skapa ett nytt serviceärende för detta med hänvisning till den senaste servicen där rangern hade skrivit att bilen måste till verkstan. Fick ganska omgående, inom 10 minuter, en bekräftelse på servicen och kunde godkänna kostnadsförslaget på 0 kronor. Kunde direkt då boka servicetid. 27 maj kunde jag boka.

Enligt kostnadsförslaget så ska följande utföras:
Korrigeringar: Trim - Lid - Trunk (Remove & Replace) - Remove and Replace
Bytta eller tillagda delar
LIFTGATE LOWER TRIM ASSEMBLY - REAR SPEAKER (1622264-00-B)
Korrigeringar: Interior rattle Squeak Noise Diagnosis
Korrigeringar: Adjustment: Interior Trim
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 352
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Freez »

RK83 skrev: 16 apr 2024 16:08
Har ni fått bort ljudet helt? Jag har fått nu och provat med silikon men blev bara lite bättre.

Någon som prövat något annat? Min panel under bakluckan verkar vara lite lös speciellt på höger sida där det knarrar mest. Ska försöka med silikon där eller försöka få under något gummi eller liknande.
Japp försvann helt efter rengöring och silikonfett på C-stolpens gummilist.
MY RWD Vit 2023
Millennium Falcon
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 dec 2022 14:00

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Millennium Falcon »

Upplever också ett ”knarrande” ljud från baksätet eller bakluckan tidsvis. Nu blir jag kanske idiotförklarad men vilken är C-stolpen som i sådana fall bör rengöras och smörjas?

Har ni som anmält det mot Tesla alltid fått det på garantin eller riskerar man kostnader om det inte bedöms som något fel?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 352
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Knarrande ljud

Inlägg av Freez »

Millennium Falcon skrev: 17 apr 2024 20:31
Upplever också ett ”knarrande” ljud från baksätet eller bakluckan tidsvis. Nu blir jag kanske idiotförklarad men vilken är C-stolpen som i sådana fall bör rengöras och smörjas?

Har ni som anmält det mot Tesla alltid fått det på garantin eller riskerar man kostnader om det inte bedöms som något fel?
Bifogar en bild som förklarar, sedan har jag kanske varit lite otydlig. Gummilisten sitter på bakluckans vardera sida. De rengjorde jag och smorde in med silikonfett. Därefter försvann knarret.
C-stolpe.png
MY RWD Vit 2023
Skriv svar