FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Verkar inte bli mycket kvar av FSD (Beta/Supervised) för Europa, inom överskådlig framtid. Klart trist.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: FSD Beta är imponerande!
Jo så länge vi kör människor på järnväg i modest kontrollerade /bemannade miljöer dvs långsträcka. Själva körningen grejar datorer fint redan i dag, men beslut? Dilemmat blir ju när tåget råkar ut för felfunktioner som felfungerar som designers inte tänkt på vid systemdesign. Hur säkerställer man att tåget själv tar ett säkert beslut elller gör en åtgärd som är säkert för de som befinner sig ombord?Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:27Det är faktiskt inte trivialt med autnoma tåg heller, särskilt inte i en miljö som det rör sig folk och fä i. Enklare inom gruvnäringen där man kan ha autonoma tåg till exempel i gruvan. Fixt rutt, alltid samma sätt, inget oväntat direkt och man kan skräddarsy omgivningen.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:49Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Finns några autonoma kortare tåg men, ja, om det hade varit lätt skulle vi haft fullt av dessa rullandes överallt för länge sedan.
M3 LR 2023
Re: FSD Beta är imponerande!
Steg ett kan ju vara att övervaka på distans. Sen handlar väl det mycket om att följa ljussignaler.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:27Det är faktiskt inte trivialt med autnoma tåg heller, särskilt inte i en miljö som det rör sig folk och fä i. Enklare inom gruvnäringen där man kan ha autonoma tåg till exempel i gruvan. Fixt rutt, alltid samma sätt, inget oväntat direkt och man kan skräddarsy omgivningen.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:49Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Finns några autonoma kortare tåg men, ja, om det hade varit lätt skulle vi haft fullt av dessa rullandes överallt för länge sedan.
När det hoppar ut någon framför tåget kan ju inte en fysisk förare göra så mycket heller.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu tycker jag du läser lite dåligt.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:25Kartorna du ser ja, alltså det du som användare använder. Inte det som bilen använder. Det finns som sagt var två olika kartor i bilen. En för ruttplaneringen som du ser och sedan har vi den som bilen använder för att köra efter. Den är väldigt speciell och tankar her information när du kör, så den är inte komplett utan beroende av uppkoppling. Likaså använder man satellitbilder för att tolka var vägar och liknande går vilket är en anledning till att bilen kan hitta fram på exempelvis parkeringsplatser som inte är uppmärkta i kartan.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 11:47Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
OEM som begrepp för tillverkare som tillverkar bilar till privatpersoner är ju ett rätt märkligt begrepp. Waymo tillverkar inga bilar. Det gör andra, såsom Ford. Alla bilar är ju tillverkade av vad du i så fall skulle kalla OEM.
Det traditionella begreppet OEM innebär att till exempel Toshiba tillverkar en TV som sedan säljs under namnet Sony. Då är Toshiba OEM-tillverkaren.
Likaså Bosch gör bromsbelägg som Volvo säljer under märket Volvo - då är Bosch OEM.
TomTom gör kartor för körning, jag länkade till och med till produkten;
https://www.tomtom.com/products/hd-map
De har mycket semantisk information som t ex koppling mellan trafikljus och fil och så vidare.
När det gäller OEM-begreppet får du ge dig. Jag har sagt att jag kunde skrivit det tydligare och annorlunda. Bilanalytiker använder ordet som jag gjorde. Exempel: https://www.repairerdrivennews.com/2023 ... abilities/
Re: FSD Beta är imponerande!
Mycket snack om att folk tycker det är tråkigt att EU blockar fas, men är jag den enda som är glad om fsd inte kommer till Europa kommande år? Jag förstår inte poängen med att folk ska leka med/testa bilar som uppenbarligen inte kommer vara självkörande inom rimlig tid. Ser bara onödiga risker som usa gärna får ta
Re: FSD Beta är imponerande!
Matte skrev: ↑06 apr 2024 07:40Mycket snack om att folk tycker det är tråkigt att EU blockar fas, men är jag den enda som är glad om fsd inte kommer till Europa kommande år? Jag förstår inte poängen med att folk ska leka med/testa bilar som uppenbarligen inte kommer vara självkörande inom rimlig tid. Ser bara onödiga risker som usa gärna får ta
Exakt. FSD som det ser ut idag är bara en gigantisk säkerhetsrisk. Folk får för sig att det fungerar bättre än det gör och så smäller det...
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag är glad ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Jag är förbannad på Tesla som inte kontaktar alla med ”FSD” i EU och återbetalar det dom inte kan levererera.Matte skrev: ↑06 apr 2024 07:40Mycket snack om att folk tycker det är tråkigt att EU blockar fas, men är jag den enda som är glad om fsd inte kommer till Europa kommande år? Jag förstår inte poängen med att folk ska leka med/testa bilar som uppenbarligen inte kommer vara självkörande inom rimlig tid. Ser bara onödiga risker som usa gärna får ta
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla lanserar robottaxi 8/8!
Gissar att ny hårdvara är på G eller lanseras samtidigt!
Gissar att ny hårdvara är på G eller lanseras samtidigt!
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 19:14Nu tycker jag du läser lite dåligt.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:25Kartorna du ser ja, alltså det du som användare använder. Inte det som bilen använder. Det finns som sagt var två olika kartor i bilen. En för ruttplaneringen som du ser och sedan har vi den som bilen använder för att köra efter. Den är väldigt speciell och tankar her information när du kör, så den är inte komplett utan beroende av uppkoppling. Likaså använder man satellitbilder för att tolka var vägar och liknande går vilket är en anledning till att bilen kan hitta fram på exempelvis parkeringsplatser som inte är uppmärkta i kartan.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 11:47Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
OEM som begrepp för tillverkare som tillverkar bilar till privatpersoner är ju ett rätt märkligt begrepp. Waymo tillverkar inga bilar. Det gör andra, såsom Ford. Alla bilar är ju tillverkade av vad du i så fall skulle kalla OEM.
Det traditionella begreppet OEM innebär att till exempel Toshiba tillverkar en TV som sedan säljs under namnet Sony. Då är Toshiba OEM-tillverkaren.
Likaså Bosch gör bromsbelägg som Volvo säljer under märket Volvo - då är Bosch OEM.
TomTom gör kartor för körning, jag länkade till och med till produkten;
https://www.tomtom.com/products/hd-map
De har mycket semantisk information som t ex koppling mellan trafikljus och fil och så vidare.
När det gäller OEM-begreppet får du ge dig. Jag har sagt att jag kunde skrivit det tydligare och annorlunda. Bilanalytiker använder ordet som jag gjorde. Exempel: https://www.repairerdrivennews.com/2023 ... abilities/
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Valhalla används nog inte för annat än nav och ruttplanering:
https://www.interline.io/valhalla/#what ... lla-unique
När jag säger körning så menar jag FSDbeta. Som du är inne på så använder Tesla bilarna till att mappa miljön till viss del. Deras Autopilot lead har sagt det på CVPR eller om det var någon annanstans.
Jag tror dock att de köper semantisk kartinfo (koppling mellan trafikljus och fil, skyltinformation etc) eftersom den inte är enkel att mappa själv och det inte finns öppna alternativ. Men vad som gömmer sig i Teslas system vet bara Tesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag såg en video från Black Tesla som kör i NewYork City. Han testade FSD v12.3 och klagade på att den inte valde rätt fil innan sväng etc. Drar man slutsatser från hans körningar så använder FSD i dess nuvarande form inte data från karta.spacecoin skrev:Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Valhalla används nog inte för annat än nav och ruttplanering:
https://www.interline.io/valhalla/#what ... lla-unique
När jag säger körning så menar jag FSDbeta. Som du är inne på så använder Tesla bilarna till att mappa miljön till viss del. Deras Autopilot lead har sagt det på CVPR eller om det var någon annanstans.
Jag tror dock att de köper semantisk kartinfo (koppling mellan trafikljus och fil, skyltinformation etc) eftersom den inte är enkel att mappa själv och det inte finns öppna alternativ. Men vad som gömmer sig i Teslas system vet bara Tesla.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Det har varierat lite. v11 verkade vara over-reliant på kartdata. kanske är det ändrat i v12.Hertsh skrev: ↑06 apr 2024 18:00Jag såg en video från Black Tesla som kör i NewYork City. Han testade FSD v12.3 och klagade på att den inte valde rätt fil innan sväng etc. Drar man slutsatser från hans körningar så använder FSD i dess nuvarande form inte data från karta.spacecoin skrev:Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Valhalla används nog inte för annat än nav och ruttplanering:
https://www.interline.io/valhalla/#what ... lla-unique
När jag säger körning så menar jag FSDbeta. Som du är inne på så använder Tesla bilarna till att mappa miljön till viss del. Deras Autopilot lead har sagt det på CVPR eller om det var någon annanstans.
Jag tror dock att de köper semantisk kartinfo (koppling mellan trafikljus och fil, skyltinformation etc) eftersom den inte är enkel att mappa själv och det inte finns öppna alternativ. Men vad som gömmer sig i Teslas system vet bara Tesla.
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Green skriver att de använder valhalla-kartor.
Jodå, den använder kartor. Annars är den helt lost.
Men.
Då kartor kan ha fel måste man även ta hänsyn till verkligheten och om verkligheten och kartan inte är överens så måste man nog gå på verkligheten.
Och vad är verkligheten då?
Ja, inte det du ser och upplever utan vad bilens dator upplever.
Och vad upplever den?
Bra fråga...
En soptunna kan vara en människa (ja, 12.3...) och en stege kan vara en vägpil (ja, 12.3...) till exempel.
Man försöker alltså först tolka världen (skitsvårt!) och sedan försöker man förstå världen (också skitsvårt) och så jämför man med kartunderlaget och sedan försöker man dra någon form av slutsats kring detta.
Summan av kardemumman: Skitsvårt.
Om du inte har tillräckligt updaterade kartor så vill bilen inte köra. Och saknar du exempelvis ett vägarbete så kör bilen rätt igenom vägkonerna då det ju inte står i kartan att det är avstängt. Står det i kartan att det är avstängt så kommer den att ta en annan väg.
Ja, även detta hämtat från 12.3....
Observera att alla ovanstående konstigheter kan ses sedan långt tillbaka inom alla möjliga versioner.
Fel filval, fel tolkning av världen, fel beslutsfattande, kör igenom väl synliga föremål och så vidare. Inget nytt egentligen. Det som främst skiljer mellan olika versioner är hur man skyfflar runt felen. Så var det fel på A men rätt på B så blir det kanske fel på B men rätt på A nästa version.
Notera även hur sjukt dåligt det är att bilen inte säger till. Exempelvis: Jag kan inte köra här så snälla ta över.
Kan ses vid snö, halka, när den hamnar i återvändsgränd, när den vägrar parkera på grund av att en soptunna är en människa, när den är permanent parkerad vid ett rödljus som inte är ett rödljus utan en gatlykta som den tolkar fel och så vidare.
Ett BRA system skall då självklart inte bara försöka fortsätta utan säga: Nu misslyckas jag så du får ta över.
Men bilen gör inte det, för den fattar liksom inget. Den bara kör...
Har du inte en rutt istoppad så bara kr den ändå, lite på måfå typ.
Är det skitdåligt väder så säger den "Nu har jag nedsatt funktion" men så fortsätter den att försöka köra(!).
Jodå, den använder kartor. Annars är den helt lost.
Men.
Då kartor kan ha fel måste man även ta hänsyn till verkligheten och om verkligheten och kartan inte är överens så måste man nog gå på verkligheten.
Och vad är verkligheten då?
Ja, inte det du ser och upplever utan vad bilens dator upplever.
Och vad upplever den?
Bra fråga...
En soptunna kan vara en människa (ja, 12.3...) och en stege kan vara en vägpil (ja, 12.3...) till exempel.
Man försöker alltså först tolka världen (skitsvårt!) och sedan försöker man förstå världen (också skitsvårt) och så jämför man med kartunderlaget och sedan försöker man dra någon form av slutsats kring detta.
Summan av kardemumman: Skitsvårt.
Om du inte har tillräckligt updaterade kartor så vill bilen inte köra. Och saknar du exempelvis ett vägarbete så kör bilen rätt igenom vägkonerna då det ju inte står i kartan att det är avstängt. Står det i kartan att det är avstängt så kommer den att ta en annan väg.
Ja, även detta hämtat från 12.3....
Observera att alla ovanstående konstigheter kan ses sedan långt tillbaka inom alla möjliga versioner.
Fel filval, fel tolkning av världen, fel beslutsfattande, kör igenom väl synliga föremål och så vidare. Inget nytt egentligen. Det som främst skiljer mellan olika versioner är hur man skyfflar runt felen. Så var det fel på A men rätt på B så blir det kanske fel på B men rätt på A nästa version.
Notera även hur sjukt dåligt det är att bilen inte säger till. Exempelvis: Jag kan inte köra här så snälla ta över.
Kan ses vid snö, halka, när den hamnar i återvändsgränd, när den vägrar parkera på grund av att en soptunna är en människa, när den är permanent parkerad vid ett rödljus som inte är ett rödljus utan en gatlykta som den tolkar fel och så vidare.
Ett BRA system skall då självklart inte bara försöka fortsätta utan säga: Nu misslyckas jag så du får ta över.
Men bilen gör inte det, för den fattar liksom inget. Den bara kör...
Har du inte en rutt istoppad så bara kr den ändå, lite på måfå typ.
Är det skitdåligt väder så säger den "Nu har jag nedsatt funktion" men så fortsätter den att försöka köra(!).
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Här finns för övrigt lite mer information om när man övergick till nuvarande kartsystem:
https://electrek.co/2018/03/26/tesla-ne ... elon-musk/
https://electrek.co/2018/03/26/tesla-ne ... elon-musk/
Re: FSD Beta är imponerande!
Det blir ju extra svårt när man har sensorer som är billiga/osäkra. Det finns inga unsupervised safety-critical tillämpningar öht vad jag känner till som använder endast CV. Inte ens radiologi med stillbilder.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 19:22Man försöker alltså först tolka världen (skitsvårt!) och sedan försöker man förstå världen (också skitsvårt) och så jämför man med kartunderlaget och sedan försöker man dra någon form av slutsats kring detta.
Summan av kardemumman: Skitsvårt.
Ja, det är den stora skillnaden mellan ett L2 och ett autonomt system. I en L2 kan man tweaka för att inte få false positives eftersom det finns en människa i loopen. Man kan låtsas vara säker och verka köra bra fast konfidensen är låg.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 19:22Men bilen gör inte det, för den fattar liksom inget. Den bara kör...
Kolla på det här klippet. Det diskuteras sensorer, kartor etc.
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, Waymo resonerar sunt tycker jag.
Har alltid gillat deras angreppssett.
Redundans, börja i liten skala för att vara helt säker.
Fortsätt tills du är extremt jättesäker.
Sedan börja smyga ut i liten skala för valda kunder så du är ännu mer säker.
Därefter börja smyga undan den mänskliga föraren under bra betingelser (bra väder).
Sedan börja smyga undan den mänskliga föraren även i sämre väder (regn men även mörker).
Sedan utöka området med fler gator, fler intressanta platser.
Sedan utöka området mer.
Utvärdera nya sensorer och nya bilar.
Och så vidare.
Skynda långsamt helt enkelt.
Det Waymo visade för åratal sedan är något som Tesla fortfarande inte ens är i närheten av.
Jag anser att Teslas angrepssätt är dödfött och att de har målat in sig i ett hörn:
Man behöver ha fler sensorer men i samma ögonblick man outar det tydligt så kommer 5.000.000 ägare att bli allt annat än nöjda då man har fått det lovat att bilen har allt som krävs för att bli autonom. Och då har man i detta läge bevisat att man anser att det inte är möjligt.
Den summan i skadestånd och återbetalningar av såväl mjukvarukostnad som även bilkostnad (för bilen kan ju antas vara värd mindre nu när det är bevisat att den inte går att få självkörande) lär kunna bli astronomisk.
Jag tror det finns en anledning till att man smyger in saker och är luddig i kommunikationen.
Exempel:
Kameror har bytts i flera omgångar och man har fått det bytt på sin gamla bil.
Dator har bytts i omgångar och man har fått det bytt på sin gamla bil.
Allt lugnt. Ägarna är nöjda. Även om Tesla därmed visade att de hade fel så har man nu gratis (isch... med viss modifikation) löst det så ägarna kan inte klaga. Så mycket.
Men.
Så kom hårdvara 4.
Den går inte att sätta in i gamla bilar.
Då säger man helt sonika: Jodå. Ni med hårdvara 3 kommer såklart få er självkörande bil, er robotaxi.
Varför vi byter?
Bara för att vi vill bli ännu bättre men det är inga problem för era bilar kommer att vara lika bra (SIC!).
I ett försök att lugna massorna.
Men verkligheten kommer komma i kapp och nu kämpar man med näbbar och klor för att få folk att köpa ny bil och erbjuder då att få sin FSD-programvara överflyttad gratis. Ett smart sätt att bli av med de bilarna som garanterat inte kommer funka, och även ett bra sätt att få sälja nya bilar såklart.
Men viktast är här att man omsätter gammal hårdvara så att man minimerar risken för stämning när det sedan läcker ut att det är helt och hållet kört med hårdvara <4 inklusive dess kameror.
Nu är en kamera till på G. Och radar på G.
Blir spännande att se hur man smyger in den delen. Antagligen på liknande sätt. Hävdar att det inte behövs men att det blir bättre (samtidigt som att det är minst lika bra utan......). Och hoppas på att folk byter upp sig, eller något.
Det finns inget bra sätt att komma ur denna härva med lögner.
Antingen levererar man inte = skitsura kunder som kräver skadestånd och pengar tillbaka.
Eller så levererar man någon gång med en bil som är byggd för att ha en vettig chans (bättre placering av sensorer, fler sensorer, mer redundans i styrning och sensorsvit och så vidare) = skitsura kunder som kräver skadestånd och pengar tillbaka.
Det känns som att man blir mer och mer desperat och där Elons senaste uttalande är ett praktexempel på att man försöker greppa efter halmstrån och få folk att hålla ut så länge det bara går, särskilt nu inför nästa bokslut som kommer inom dryga två veckor.
Det bokslutet ser nog inte jätteroligt ut.....
Man märker också hur vissa profiler på Youtube bland annat, väl kända Teslapumpare, jobbar för högtryck nu. H--ete vad det kommer nya filmer tätt inpå - den ena mer överdriven än den andra.
Notera för övrigt att tricket, än så länge, har funkat. Aktien steg redigt i efterhandeln.
Men lär ju sjunka som en sten igen tror jag, tämligen fort. Jag tror det skall mycket till om den hämtar sig upp över 200 innan rapporten kommer och när rapporten kommer så, tja... svårt att sia så volatil som den aktien är men blir ju inte förvånad om det närmar sig 100 igen.
Vad tror ni?
Har alltid gillat deras angreppssett.
Redundans, börja i liten skala för att vara helt säker.
Fortsätt tills du är extremt jättesäker.
Sedan börja smyga ut i liten skala för valda kunder så du är ännu mer säker.
Därefter börja smyga undan den mänskliga föraren under bra betingelser (bra väder).
Sedan börja smyga undan den mänskliga föraren även i sämre väder (regn men även mörker).
Sedan utöka området med fler gator, fler intressanta platser.
Sedan utöka området mer.
Utvärdera nya sensorer och nya bilar.
Och så vidare.
Skynda långsamt helt enkelt.
Det Waymo visade för åratal sedan är något som Tesla fortfarande inte ens är i närheten av.
Jag anser att Teslas angrepssätt är dödfött och att de har målat in sig i ett hörn:
Man behöver ha fler sensorer men i samma ögonblick man outar det tydligt så kommer 5.000.000 ägare att bli allt annat än nöjda då man har fått det lovat att bilen har allt som krävs för att bli autonom. Och då har man i detta läge bevisat att man anser att det inte är möjligt.
Den summan i skadestånd och återbetalningar av såväl mjukvarukostnad som även bilkostnad (för bilen kan ju antas vara värd mindre nu när det är bevisat att den inte går att få självkörande) lär kunna bli astronomisk.
Jag tror det finns en anledning till att man smyger in saker och är luddig i kommunikationen.
Exempel:
Kameror har bytts i flera omgångar och man har fått det bytt på sin gamla bil.
Dator har bytts i omgångar och man har fått det bytt på sin gamla bil.
Allt lugnt. Ägarna är nöjda. Även om Tesla därmed visade att de hade fel så har man nu gratis (isch... med viss modifikation) löst det så ägarna kan inte klaga. Så mycket.
Men.
Så kom hårdvara 4.
Den går inte att sätta in i gamla bilar.
Då säger man helt sonika: Jodå. Ni med hårdvara 3 kommer såklart få er självkörande bil, er robotaxi.
Varför vi byter?
Bara för att vi vill bli ännu bättre men det är inga problem för era bilar kommer att vara lika bra (SIC!).
I ett försök att lugna massorna.
Men verkligheten kommer komma i kapp och nu kämpar man med näbbar och klor för att få folk att köpa ny bil och erbjuder då att få sin FSD-programvara överflyttad gratis. Ett smart sätt att bli av med de bilarna som garanterat inte kommer funka, och även ett bra sätt att få sälja nya bilar såklart.
Men viktast är här att man omsätter gammal hårdvara så att man minimerar risken för stämning när det sedan läcker ut att det är helt och hållet kört med hårdvara <4 inklusive dess kameror.
Nu är en kamera till på G. Och radar på G.
Blir spännande att se hur man smyger in den delen. Antagligen på liknande sätt. Hävdar att det inte behövs men att det blir bättre (samtidigt som att det är minst lika bra utan......). Och hoppas på att folk byter upp sig, eller något.
Det finns inget bra sätt att komma ur denna härva med lögner.
Antingen levererar man inte = skitsura kunder som kräver skadestånd och pengar tillbaka.
Eller så levererar man någon gång med en bil som är byggd för att ha en vettig chans (bättre placering av sensorer, fler sensorer, mer redundans i styrning och sensorsvit och så vidare) = skitsura kunder som kräver skadestånd och pengar tillbaka.
Det känns som att man blir mer och mer desperat och där Elons senaste uttalande är ett praktexempel på att man försöker greppa efter halmstrån och få folk att hålla ut så länge det bara går, särskilt nu inför nästa bokslut som kommer inom dryga två veckor.
Det bokslutet ser nog inte jätteroligt ut.....
Man märker också hur vissa profiler på Youtube bland annat, väl kända Teslapumpare, jobbar för högtryck nu. H--ete vad det kommer nya filmer tätt inpå - den ena mer överdriven än den andra.
Notera för övrigt att tricket, än så länge, har funkat. Aktien steg redigt i efterhandeln.
Men lär ju sjunka som en sten igen tror jag, tämligen fort. Jag tror det skall mycket till om den hämtar sig upp över 200 innan rapporten kommer och när rapporten kommer så, tja... svårt att sia så volatil som den aktien är men blir ju inte förvånad om det närmar sig 100 igen.
Vad tror ni?
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Mycket konstruktivt och bra skrivet helt klart.
Några fler exempel:
Kör mot rött, kör rätt igenom väl synliga vägkoner vid avstängd väg som är väl skyltad, kör rätt igenom en tydlig vägbom, kan inte hantera körriktningsvisare korrekt, särskilt i cirkulationsplatser, velar mellan filer som någon som är påverkad, kör i diket vid snö, följer hjulspår i snö som om det vore väglinjer, blir bländad av sol rätt in i kameran, stannar för gatlykta som den tror är rött trafikljus, kör på väl synlig stege på vägen, kör ner i stora potthål, fattar inte vad en järnväg är, kan inte tolka liggande trafikljus korrekt, kan inte tolka blinkande trafikljus korrekt, med mera.
Några fler exempel:
Kör mot rött, kör rätt igenom väl synliga vägkoner vid avstängd väg som är väl skyltad, kör rätt igenom en tydlig vägbom, kan inte hantera körriktningsvisare korrekt, särskilt i cirkulationsplatser, velar mellan filer som någon som är påverkad, kör i diket vid snö, följer hjulspår i snö som om det vore väglinjer, blir bländad av sol rätt in i kameran, stannar för gatlykta som den tror är rött trafikljus, kör på väl synlig stege på vägen, kör ner i stora potthål, fattar inte vad en järnväg är, kan inte tolka liggande trafikljus korrekt, kan inte tolka blinkande trafikljus korrekt, med mera.
Re: FSD Beta är imponerande!
8/8 8888
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Det ironiska är ju att lägger du ner åttan så får du evighetstecknet... =)
Men det lär ju vara $/$ $$$$ man menar. FÖr allt detta är självklart ett sätt att hypea aktien, som när han lanserade datumet låg på årslägsta efter ett kraftigt fall. Och kom lägligt också efter att Reuters gått ut med information om att 25k-bilen inte blir av (vilket alla med vett i kolan förstått länge).
Men det lär ju vara $/$ $$$$ man menar. FÖr allt detta är självklart ett sätt att hypea aktien, som när han lanserade datumet låg på årslägsta efter ett kraftigt fall. Och kom lägligt också efter att Reuters gått ut med information om att 25k-bilen inte blir av (vilket alla med vett i kolan förstått länge).