Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5583
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40
backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.

Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5583
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40
backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
Långt svar på kort påstående :D

[...] Vill jag helst köpa en kinesisk bil? Absolut inte. Vill jag betala 20-40% mer för en motsvarande europeisk bil, nej även där. Men i slutändan så handlar det väl om TCO och den är lite svårare att beräkna på nya märken/modeller och kanske särskilt kinesiska nya märken.

Men just nu kör jag vidare med Teslan och får se var jag landar och vad som kommer ut på marknaden, men jag vet med säkerhet att jag inte kommer fatta beslut enbart på ideologiska grunder.
Jag skulle inte köpa en bil av en kinesisk biltillverkare. Men just nu är det här tyvärr bara ett hypotetisk resonemang för egen del. Jag har tyvärr inte ekonomiska förutsättningar att kunna utöva den här sortens konsumentmakt.

Tycker för övrigt det bästa vore ifall EU gör ngt åt det här på makronivå. Anser att EU borde ha motsvarande tullar på bilar tillverkade i Kina som Kina har på bilar tillverkade i EU. Dessutom borde det finnas tullar som utöver det kompenserar för Kinas totala avsaknad av Demokrati, mänskliga rättigheter/fackföreningar, x100 antal kolkraftverk mm.

Men oavsett så kommer jag aldrig köpa en så pass dyr kapitalvara som en bil från en kinesisk tillverkare så länge som Kina är en Diktatur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 22:21
backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40
backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.

Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.

På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Nu verkar man rea ut bilar i USA i början på ett kvartal.
Blir spännande att se om det kommer här också, kanske blir en till Tesla ändå.
Earlier this week, Tesla reported its Q1 delivery and production results, and it delivered far fewer vehicles than anyone expected.
The automaker added over 46,000 vehicles to its global inventory.
Generally, the automaker introduces incentives and discounts toward the end of a quarter in order to optimize deliveries and reduce its inventory levels.
We had a good idea that the last quarter would be rough, as Tesla introduced incentives and discounts much earlier in the quarter.
History is repeating itself in Q2.
The quarter just started and a quick look at Tesla’s inventory shows some deep discounts already:

Tesla has thousands of new vehicles discounted by several thousand dollars before any state or federal incentives.
Some of them are demo vehicles, but they are very low mileage demo vehicles sold as new.
Furthermore, there are some brand new vehicles that get very surprisingly high discounts, like this Model Y rear-wheel-drive getting a $7,520 price adjustment
:

https://electrek.co/2024/04/04/tesla-ts ... -piles-up/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5583
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 04 apr 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 22:21
backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40
backe skrev: 04 apr 2024 13:01
Jag håller med på alla punkter med tillägget att jag ogärna stödjer Elon Musk dessutom, detta då jag anser att han gör kraftiga övertramp mest hela tiden och inte köper att allt(läs inget) han gör är av godhet mot mänskligheten.

Sen tror jag personligen att vi snart når tröskeln där många kinabilar kan bli mainstream, tänker att när nog många vänjer sig vid att se en Xpeng G6 och kan testa den på Bilia Borlänge av säljaren man köpte sin förra bil, och kanske dessutom får en "bättre" bil för mindre pengar än europeiska alternativ så svänger pendeln ganska fort. Det här motståndet har vi sett tidigare mot Japan och Korea men även Tesla.
Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.

Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
[1] Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. [2] Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.

[3] På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.
1. Jag tror Elon ville ha en planet som andra som t.ex. hans framtida barn- och barnbarn skulle kunna leva på. (Skulle helst velat formulera det argumentet som en rätt retorisk fråga, men det tillåter ju inte praxis på forumet utan att man riskerar minst två dagars bannlysning...).
2. Förhandlingar om fabriken pågick under 2018. När försökte de få till de här bonusutbetalningarna? Q3 2023? Det är en rätt avsevärd tidsperiod däremellan(!)... Som jag förstått Elon så verkar han nu ha uppfattningen att omställningen till elbilar inte längre är möjlig att stoppa. Därav verkar Tesla inte vara lika viktigt för honom längre. Han kanske vill göra något annat för pengarna. Hans politiska prioriteringar verkar ju ha skiftat rätt hej vilt sen ~2018. Numera är det ju div. ideologiska väderkvarnar som verkar vara top of mind in the Mind of Elon...
3. Är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett bra svar på det. Antar att Elon till slut hade gått med på ett samarbete med ett kinesiskt företag ifall han inte hade kunnat få igenom sitt förstahandsalt. Men som vi ju alla vet så lyckades han med Plan A...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
gjohansson
Inlägg: 83
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Aktien TSLA

Inlägg av gjohansson »

Jag tror att många överskattar Teslas tekniska försprång när man dömer ut ”legacy auto”. Jag anser att Teslas försprång till stor del inte finns längre.
Jag tror att det kommer bli precis som det brukar vara inom automotive - alla har tillgång till ungefär samma teknik genom att man bevakar varandras framsteg minutiöst och underleverantörerna läcker som såll.

Det som då gör mest för din lönsamhet är om du har ett starkt varumärke som gör att du kan ta mer betalt för samma prylar som din konkurrent säljer.
Teslas varumärke har ju varit urstarkt även om jag tyvärr tror att det börjar falna lite nu.

Den andra orsaken till Teslas ekonomiska framgång är att de har vågat satsa fullt ut på kapacitetsutbyggnad - så länge efterfrågan inte viker så tjänar du då massor på skalfördelar, när efterfrågan viker så förlorar du analogt massor. Volvo Cars har ju tex många gånger genom åren fegat genom att bygga för lite kapacitet på bilar som kunnat sälja mer, men man har varit rädd för de enorma förlusterna som blir om försäljningen inte kunnat fylla kapaciteten.

Tesla har gjort ett mycket imponerande jobb men i grunden tror jag inte automotiveindustrin har förändrats, talet om ”disruption” är mest BS. Det kommer fortsatt vara samma typ av bransch som förut dvs knivskarp konkurrens, låga marginaler och inget man vill äga aktier i.
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 23:17
backe skrev: 04 apr 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 22:21
backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40

Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.

Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
[1] Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. [2] Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.

[3] På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.
1. Jag tror Elon ville ha en planet som andra som t.ex. hans framtida barn- och barnbarn skulle kunna leva på. (Skulle helst velat formulera det argumentet som en rätt retorisk fråga, men det tillåter ju inte praxis på forumet utan att man riskerar minst två dagars bannlysning...).
2. Förhandlingar om fabriken pågick under 2018. När försökte de få till de här bonusutbetalningarna? Q3 2023? Det är en rätt avsevärd tidsperiod däremellan(!)... Som jag förstått Elon så verkar han nu ha uppfattningen att omställningen till elbilar inte längre är möjlig att stoppa. Därav verkar Tesla inte vara lika viktigt för honom längre. Han kanske vill göra något annat för pengarna. Hans politiska prioriteringar verkar ju ha skiftat rätt hej vilt sen ~2018. Numera är det ju div. ideologiska väderkvarnar som verkar vara top of mind in the Mind of Elon...
3. Är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett bra svar på det. Antar att Elon till slut hade gått med på ett samarbete med ett kinesiskt företag ifall han inte hade kunnat få igenom sitt förstahandsalt. Men som vi ju alla vet så lyckades han med Plan A...
1. Ja du, tvekar egentligen på det, med tanke på vad han skitar ner med sina dödfödda projekt. Starship är ju höjden av allt - bränner ofantliga mängder metan och spränger raket efter raket i luften. Så långt ifrån miljövänligt som det går att komma. FÖr flera år sedan sköt man upp den första prototypen. Drygt sex minuter lång flygning och enbart Starship och inte den dr boostern.
Det gav utsläpp motsvarande 4,6 miljoner britter. För EN testuppskjutning utan last utan booster. Utan läckage. Läcker metanet, vilket det har gjort på flera uppskjutningar (typ alla...) så blir det ännu värre då metan är en superväxthusgas, särskilt på den höjden. Att han dessutom förpestar ner ett naturreservat gör ju knappast saken bättre... Plus att den största källan till utsläpp är bilens tillverkning så vill man värna om planeten skall man tillverka så få bilar som möjligt och av dessa som tillverkas skall så många som möjligt vara så små och lätta som möjligt med så lite blingbling som möjligt. Inte heller det håller man sig till.
Man skall även ha hög kvalitet på delarna så att man inte behöver reparera och återkalla stup i kvarten och inte håller man sig tilld et heller. Och så vidare.
Han är excentrisk och pengakåt och ironiskt nog luspank. Ungefär så kan man nog samanfatta det.

2. Elon och hans bonusar har ju varit ett kärt ämne i åratal. Det är verkligen miljardbelopp. Ofantliga miljardbelopp. 2018 var ju någon kompensationsplan som år 2022 var värd dryga 87miljarder(!) dollar. han är i desperat behov av alla dessa pengar för rent krasst är han skyldig åtskilliga miljarder dollar på grund av sina märkliga idéer.

3. Självklart försöker han nästla sig in överallt där pengarna finns. Pengar och berömmelse verkar vara hans mål, men faschinerande nog såg man inte röken av honom vid den senaste stora misslyckade raketuppskjutningen nu nyligen. Han har ju varit närvarande tidigare men något skaver säkert (och då menar jag inte bara det faktum att man nu slösat bort drygt tre miljarder av STATLGA pengar på att skapa obscent stora fyrverkerier).
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 23:17
backe skrev: 04 apr 2024 22:58
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 22:21
backe skrev: 04 apr 2024 21:48
SwedishAdvocate skrev: 04 apr 2024 20:40

Har vi?

Biltillverkare från Japan, Kina eller USA (Tesla), har på intet sätt varit lika insyltade i den Kinesiska Pseudo-Kommunistiska Militärdiktaturen som de här Kinesiska biltillverkarna. Vissa av dem är ju t.o.m. direktägda även på pappret av Militärdiktaturen (t.ex. MG och Maxus).
...] Personligen så tror jag majoriteten i slutändan tänker med plånboken inom vissa ramar på gott och ont, så även Tesla som bedriver sin tillverkning i Kina av ekonomiska skäl. Hur just Tesla som första och enda västerländska tillverkare får ha en egen fabrik och Elons sätt att hålla kinesiska regimen om ryggen känns lite märkligt. [...
Jag tycker inte det är särskilt märkligt. Tesla hade helt unik teknologi som den Kinesiska Militärdiktaturen naturligtvis ville ha maximal insyn i så fort som möjligt. Tycker det här helt självklart att Militärdiktaturen var måna om att snabbast möjligt få på plats en Teslafabrik i Kina. Därav incitamentet att Tesla slapp samarbeta med en Kinesisk biltillverkare.

Och till skillnad från andra på forumet så tvivlar jag inte på att Elon m.fl. på Tesla ville ställa om en maximal andel av världens största bilmarknad – den kinesiska – till elbilar snabbast möjligt. Och det var bara möjligt med en fabrik i Kina. På det viset kunde det pressa den kinesiska bilindustrin och därmed även övriga Legacyaktörer i Europa/Japan/USA osv. Sen att många Legacyaktörer som t.ex. Toyota m.fl. är till synes helt tappade bakom en vagn är ju tyvärr 'lite knepigt' att göra ngt åt...
[1] Jag tror också att Elon ville sälja så många bilar som möjligt, men inte av någon slags godhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. [2] Varför kräva dessa sjuka bonusersättningar om han bara vill göra gott? Tesla skulle kunna göra mer nytta med dessa och Elon kunde fått några miljarder vilket han skulle levt gott på.

[3] På vilket sätt fick Kina större inblick hos Tesla om man fick bygga en egen fabrik kontra ett samarbete med en kinesisk tillverkare? Kan inte tänka mig att Tesla ställt sig utanför den marknaden om man blivit tvungen att finna sig i samma förutsättningar som de andra, skulle varit detsamma som ett ekonomiskt självmord.
1. Jag tror Elon ville ha en planet som andra som t.ex. hans framtida barn- och barnbarn skulle kunna leva på. (Skulle helst velat formulera det argumentet som en rätt retorisk fråga, men det tillåter ju inte praxis på forumet utan att man riskerar minst två dagars bannlysning...).
2. Förhandlingar om fabriken pågick under 2018. När försökte de få till de här bonusutbetalningarna? Q3 2023? Det är en rätt avsevärd tidsperiod däremellan(!)... Som jag förstått Elon så verkar han nu ha uppfattningen att omställningen till elbilar inte längre är möjlig att stoppa. Därav verkar Tesla inte vara lika viktigt för honom längre. Han kanske vill göra något annat för pengarna. Hans politiska prioriteringar verkar ju ha skiftat rätt hej vilt sen ~2018. Numera är det ju div. ideologiska väderkvarnar som verkar vara top of mind in the Mind of Elon...
3. Är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett bra svar på det. Antar att Elon till slut hade gått med på ett samarbete med ett kinesiskt företag ifall han inte hade kunnat få igenom sitt förstahandsalt. Men som vi ju alla vet så lyckades han med Plan A...
1. Jag tror Elon ville ha en planet som andra som t.ex. hans framtida barn- och barnbarn skulle kunna leva på. (Skulle helst velat formulera det argumentet som en rätt retorisk fråga, men det tillåter ju inte praxis på forumet utan att man riskerar minst två dagars bannlysning...).
Det kan man väl vilja utan att man själv måste bli världens rikaste man på kuppen. Många(de flesta stora amerikanska) av de andra väldigt rika har en väldigt utbredd filantropi för att göra världen bättre, Elons försök att göra världen bättre går alla ut på att han ska bli rikare. Nu vill han dessutom för att göra sitt jobb(så bra som han påstår sig kunna om han vill) att vara VD för Tesla ha 25 % av aktierna i Tesla, annars kommer han nog lägga sin energi någon annanstans, låter verkligen som någon som först och främst har intresse av att boosta sin egen plånbok och makt.
2. Förhandlingar om fabriken pågick under 2018. När försökte de få till de här bonusutbetalningarna? Q3 2023? Det är en rätt avsevärd tidsperiod däremellan(!)... Som jag förstått Elon så verkar han nu ha uppfattningen att omställningen till elbilar inte längre är möjlig att stoppa. Därav verkar Tesla inte vara lika viktigt för honom längre. Han kanske vill göra något annat för pengarna. Hans politiska prioriteringar verkar ju ha skiftat rätt hej vilt sen ~2018. Numera är det ju div. ideologiska väderkvarnar som verkar vara top of mind in the Mind of Elon...
"In 2018, Tesla’s CEO, Elon Musk, got what was potentially the most lucrative compensation package in history, an incentive-based deal that would earn him stock options worth nearly $56 billion if he hit the contract’s targets."
3. Är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett bra svar på det. Antar att Elon till slut hade gått med på ett samarbete med ett kinesiskt företag ifall han inte hade kunnat få igenom sitt förstahandsalt. Men som vi ju alla vet så lyckades han med Plan A...
Jag tror ingen argumenterar mot att Elon lyckades med plan A, frågan var hur... Och varför endast Tesla? Och varför har Elon flera gånger uttalat sig pro Kina i t.ex. frågan om att Taiwan ska lyda under Kina?
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Något som jag finner lite intressant kring Elon och bolaget/aktien Tesla är att han säger sig villig att licensiera ut FSD till andra bilmärken.

Jag såg att Mobileye säljer sin kompletta lösning med sensorer och mjukvara till biltillverkarna för under 6000$, vad jag kunnat läsa mig till och sett på filmer så är den lösningen i dagsläget jämförbar(bättre?) med FSD.
Tesla tar idag 15 000$ för FSD och ska vara det som i framtiden ska få folk att köpa just en Tesla.

Om man säljer en av de USP:ar man har till konkurrenterna och troligen kan ta betalt max hälften av vad man säljer det till sina egna kunder för, vad är caset? Är det för att få värderas som ett mjukvarubolag med de p/e-tal som det ofta innebär? Jag läser ofta det argumentet från de som är bull Tesla att man inte ska värderas som en biltillverkare.



https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... utomakers/
https://www.mobileye.com/solutions/super-vision/
FSD1.png
FSD2.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10392
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

backe skrev: 05 apr 2024 08:10
Något som jag finner lite intressant kring Elon och bolaget/aktien Tesla är att han säger sig villig att licensiera ut FSD till andra bilmärken.

Jag såg att Mobileye säljer sin kompletta lösning med sensorer och mjukvara till biltillverkarna för under 6000$, vad jag kunnat läsa mig till och sett på filmer så är den lösningen i dagsläget jämförbar(bättre?) med FSD.
Tesla tar idag 15 000$ för FSD och ska vara det som i framtiden ska få folk att köpa just en Tesla.

Om man säljer en av de USP:ar man har till konkurrenterna och troligen kan ta betalt max hälften av vad man säljer det till sina egna kunder för, vad är caset? Är det för att få värderas som ett mjukvarubolag med de p/e-tal som det ofta innebär? Jag läser ofta det argumentet från de som är bull Tesla att man inte ska värderas som en biltillverkare.



https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... utomakers/
https://www.mobileye.com/solutions/super-vision/
Marginalerna på varje sådan såld uppsättning blir ju väldigt hög. Säljer man till andra får man högre volymer men också mindre USP på de egna bilarna. Men det finns ju mellanvägar också om Tesla skulle bli riktigt bra på detta så skulle man ju hypotetiskt kunna licensiera ut en aningen begränsad version och hålla den allra bästa för de egna bilarna.

Jag tror inte alls på samma möjligheter för FSD intjäning som TSLA-bulls, men det hypotetiska scenariot är inte så svårt att föreställa sig imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6429
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLAtt

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 05 apr 2024 08:20
backe skrev: 05 apr 2024 08:10
Något som jag finner lite intressant kring Elon och bolaget/aktien Tesla är att han säger sig villig att licensiera ut FSD till andra bilmärken.

Jag såg att Mobileye säljer sin kompletta lösning med sensorer och mjukvara till biltillverkarna för under 6000$, vad jag kunnat läsa mig till och sett på filmer så är den lösningen i dagsläget jämförbar(bättre?) med FSD.
Tesla tar idag 15 000$ för FSD och ska vara det som i framtiden ska få folk att köpa just en Tesla.

Om man säljer en av de USP:ar man har till konkurrenterna och troligen kan ta betalt max hälften av vad man säljer det till sina egna kunder för, vad är caset? Är det för att få värderas som ett mjukvarubolag med de p/e-tal som det ofta innebär? Jag läser ofta det argumentet från de som är bull Tesla att man inte ska värderas som en biltillverkare.



https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... utomakers/
https://www.mobileye.com/solutions/super-vision/
Marginalerna på varje sådan såld uppsättning blir ju väldigt hög. Säljer man till andra får man högre volymer men också mindre USP på de egna bilarna. Men det finns ju mellanvägar också om Tesla skulle bli riktigt bra på detta så skulle man ju hypotetiskt kunna licensiera ut en aningen begränsad version och hålla den allra bästa för de egna bilarna.

Jag tror inte alls på samma möjligheter för FSD intjäning som TSLA-bulls, men det hypotetiska scenariot är inte så svårt att föreställa sig imo.
Jag har svårt att tro att någon OEM skulle välja Tesla om de inte är markant mycket bättre än Mobileye. Förutom att systemet inte är säkert i min mening så göder man aldrig konkurrenter. Unibet kunde pss inte sälja sin sportbok till andra operatörer innan man spann av Kambi som endast var B2B Sportsbook.

Sedan undrar jag hur många konsumenter som vill ha ”L2+” i stadsmiljö, och vad vill man betala? Tesla har haft NoA i USA i 4-5 år och det är ju redan inräknat i dagens take rate.

Autonoma kommer man inte att bli med befintligt system.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

mans71 skrev: 05 apr 2024 17:21
Oj. Planerna på Tesla 2 skrotas?

https://reuters.omniekonomi.se/tesla-sc ... n/a/P46X3R
Låter ju helt otroligt... Stämmer detta känns det ju som att Tesla halvt har gett upp... Hur skall de nå sina tillväxtmål utan billiga modeller???
Nissan Leaf 2014
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Kunde själv inte läsa hela artikeln via länken, men samma finns också här: https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

Detta låter IMO riktigt illa. Tycker Tesla strategiskt har gjort väldigt många dåliga val de senaste två åren.
Nissan Leaf 2014
Melon Must
Inlägg: 220
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

Hela planen har ju varit att ta fram en billigare modell. Om det är sant så har Elon tappat det fullständigt.
Sabbe
Inlägg: 1357
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

mans71 skrev: 05 apr 2024 17:21
Oj. Planerna på Tesla 2 skrotas?

https://reuters.omniekonomi.se/tesla-sc ... n/a/P46X3R
Fake news

granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Får hoppas att det är så.

Samtidigt tycker jag det verkar konstigt om Reuters publicerar fake news, men det är klart att källorna kan ha fel. Tänker att det också är möjligt att det finns ett uns sanning bakom, men att det blev överdrivet. Exempelvis att Elon meddelat att Robotaxis är prioritet för tillfället och den billigare modellen kanske kommer nån gång senare, men med ytterligare förseningar i så fall.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6429
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Reuters har nästan aldrig fel och det här är superlogiskt för mig. Man kan inte tävla med kineser i billiga bilar. Det har redan Tesla lärt sig.

Problemet för Tesla är ju att dom inte riktigt kan tävla i premium heller just nu. Man har sin egen nisch som iofs tilltalar många. Frågan är hur många och hur länge.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

Edit: Om Elon går all-in på robotaxi är det dags att sälja ASAP i min mening. Det kommer att ta år att komma till marknaden.
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Sabbe skrev: 05 apr 2024 17:45
mans71 skrev: 05 apr 2024 17:21
Oj. Planerna på Tesla 2 skrotas?

https://reuters.omniekonomi.se/tesla-sc ... n/a/P46X3R
Fake news

Det är lite som med Putin/Ryssland:
När Elon och and ryska vänner förnekar något så vet man att det är sant.

Jag tror att man har skitit ordentligt i det blå skåpet.
Prestigeprojekt såsom Cybertruck och Robotaxi har ätit resurser och tid till ingen nytta, och om man lägger ner försöken till RObotaxi så är det definitivt slutet för aktien Tesla, och kanske även företaget?
Fortsätter man så är det också slutet men kan fördröjas lite - så länge han kan hypea saker så...

Han har utlovat billig bil förut som också sket sig. Och Cybertruck utlovades vara billig och det sket sig å det grövsta.
Det kostar tid och pengar att ta fram en ny modell och ny plattform och jag tror faktiskt inte att man har riktigt med medel för det så som det ser ut i dag. Och man har definitivt inte tiden för sig.
Senast redigerad av Xanthopteryx, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Lätt att vara efterklok men undrar ibland om det inte hade varit en bättre strategi att vara lågvolyms, exklusiv tillverkare och fokusera på att vara bäst/snabbast/åtråvärd. Kort sagt, erbjud ingen bil under miljonen. Då kan man ha fina marginaler istället för att jobba med volym.
Model S P85DL+
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Överväger att köpa björnar, är dock inte så kunnig på området (har bara provat en gång). Är certifikat typ BEAR TESLA X1 NORDNET vettiga om man vill äga björnar på medellång sikt? Vill inte ha med hävstång. Eller rekommenderas någon annan typ av produkt?
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6429
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

granlundii skrev: 05 apr 2024 18:34
Överväger att köpa björnar, är dock inte så kunnig på området (har bara provat en gång). Är certifikat typ BEAR TESLA X1 NORDNET vettiga om man vill äga björnar på medellång sikt? Vill inte ha med hävstång. Eller rekommenderas någon annan typ av produkt?
Jag har förstått att de instrumenten inte skall hållas över lång tid men jag har inte läst produktbladet eller förstått varför. Någon som vet?

Earnings call för Q1 lär ju bli episkt. 23/4.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10392
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 05 apr 2024 19:16
granlundii skrev: 05 apr 2024 18:34
Överväger att köpa björnar, är dock inte så kunnig på området (har bara provat en gång). Är certifikat typ BEAR TESLA X1 NORDNET vettiga om man vill äga björnar på medellång sikt? Vill inte ha med hävstång. Eller rekommenderas någon annan typ av produkt?
Jag har förstått att de instrumenten inte skall hållas över lång tid men jag har inte läst produktbladet eller förstått varför. Någon som vet?

Earnings call för Q1 lär ju bli episkt. 23/4.
Beror ju lite på vad man menar med "medellång sikt" men pratar vi månader eller tom år så kommer emittenten slicka i sig väldigt mycket pengar.

Det enda vettiga är egentligen riktiga optioner men svårt att handa det med Tesla som underliggande om man bor i Sverige.

De få ggr jag ändå tar position via andra instrument så gör jag det enbart på dagars sikt och då är nog liten spread egentligen allra viktigast.

Jag köpte faktiskt Mini S TSLA JR SG igår, tyckte uppgången kändes helt orimlig. Sålde hälften idag med 60% vinst. :D Men är nog minst ett år sedan jag hade position mot Tesla i övrigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MarkusL »

spacecoin skrev: 05 apr 2024 18:07
Reuters har nästan aldrig fel och det här är superlogiskt för mig. Man kan inte tävla med kineser i billiga bilar. Det har redan Tesla lärt sig.

Problemet för Tesla är ju att dom inte riktigt kan tävla i premium heller just nu. Man har sin egen nisch som iofs tilltalar många. Frågan är hur många och hur länge.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

Edit: Om Elon går all-in på robotaxi är det dags att sälja ASAP i min mening. Det kommer att ta år att komma till marknaden.
Nu skojar du va? Reuters har ju de senaste åren publicerat massa ogranskad rysk propaganda.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6429
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MarkusL skrev: 05 apr 2024 20:11
spacecoin skrev: 05 apr 2024 18:07
Reuters har nästan aldrig fel och det här är superlogiskt för mig. Man kan inte tävla med kineser i billiga bilar. Det har redan Tesla lärt sig.

Problemet för Tesla är ju att dom inte riktigt kan tävla i premium heller just nu. Man har sin egen nisch som iofs tilltalar många. Frågan är hur många och hur länge.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

Edit: Om Elon går all-in på robotaxi är det dags att sälja ASAP i min mening. Det kommer att ta år att komma till marknaden.
Nu skojar du va? Reuters har ju de senaste åren publicerat massa ogranskad rysk propaganda.
Nu menar du väl Elon ändå? ;) Jag litar mer på Reuters än på Elon om man säger så... Dom hade ändå fyra källor som sa att Elon flyttat folk från M2 till robotaxi-delen.

Har du läst Isaacson's bio så borde du ana att det ligger lite mer bakom Reuters rapportering...
Skriv svar