Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 03 apr 2024 16:06
En kille som gått kort i 3 år har vissa trovärdighetsproblem när han säger att bolaget kan gå i konkurs. Det krävs bra argument. Visst, vertikal integration ger höga fasta kostnader som är svårare att klara av vid en nedgång, men inget som inte gjorts något åt historiskt.

Att påstå att ett bolag går i konkurs för att aktien sjunker 90% (hans scenario med 14$) förstår jag inte överhuvudtaget. Är Tesla så hårt belånat med sina egna aktier som säkerhet? Eller vad är poängen? Annars går man ju inte i konkurs för att kursen sjunker.
Varför har han trovärdighetsproblem? Han har ju tjänat fett med pengar på de tre åren då han har haft helt rätt.

Det är klart att han pratar upp sin egen position. Jag tycker ända att de poänger han gjorde kring direct sales, vertical integration och så vidare är bra i medvind med kan vara dåligt i motvind.

Jag misstänker dock att det finns en hel del "kreativ bokföring" i Tesla. Många tillväxtbolag bokar inte aktie-program (RSU-grants) som en utgift t ex (det ligger utanför EBITDA alltså). Det kan vara typiskt 20-40% av FCF. Jag har för mig att det är runt 40% i Tesla.

Ämnet diskuteras här:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »



0% ränta i fem år!
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 03 apr 2024 17:48


0% ränta i fem år!
Desperata åtgärder i desperata tider.
Inte så länge sen Elon sa att man kanske skulle sluta sälja bilar då man skulle tjäna mer på att ha dom själva som Robotaxi :p

Tror man gjorde ett strategiskt misstag som drog igång det globala priskriget mot alla andra, Kina har man ingen aning hur finansiering sker i slutändan men det är inte ett land jag skulle vilja driva ett priskrig mot, och många av de traditionella biltillverkarna kan stödja sig på sin ICE-del där man fortfarande drar in bra med pengar i många fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 03 apr 2024 15:52
Intervjun finns här: https://www.cnbc.com/2024/04/03/tesla-b ... th-14.html

Han har några bra poänger.
Jag trodde faktiskt att den skulle falla mer nu, men jag antar att fallet triggat
många köp som då såklart motverkar fallet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev: 03 apr 2024 20:45
spacecoin skrev: 03 apr 2024 15:52
Intervjun finns här: https://www.cnbc.com/2024/04/03/tesla-b ... th-14.html

Han har några bra poänger.
Jag trodde faktiskt att den skulle falla mer nu, men jag antar att fallet triggat
många köp som då såklart motverkar fallet…
Jag tror en del avvaktar earnings call.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Det här är ju spännande:
"Last month, Tesla machine-learning scientist Ethan Knight became the fourth Tesla engineer to leave the car company for xAI, the startup’s website shows. At Tesla, Knight had overseen the team working on computer vision for Tesla’s self-driving technology, according to a former employee. His departure follows those of engineers who worked at Tesla on supercomputing, Autopilot and artificial intelligence infrastructure and who have joined xAI in the past 12 months."

https://www.theinformation.com/articles ... from-tesla (paywall)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 03 apr 2024 20:57
Bjelke skrev: 03 apr 2024 20:45
spacecoin skrev: 03 apr 2024 15:52
Intervjun finns här: https://www.cnbc.com/2024/04/03/tesla-b ... th-14.html

Han har några bra poänger.
Jag trodde faktiskt att den skulle falla mer nu, men jag antar att fallet triggat
många köp som då såklart motverkar fallet…
Jag tror en del avvaktar earnings call.
Ja så är det nog, kan ju bli rätt spännande…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Inte lätt att ta Cathie Wood seriöst. Hon hade en bra utveckling när hon och Musk turades om att nämna orealistiska prognoser, sedan dess så hade det varit bättre att ha pengarna på ett bankkonto.

De flesta har svårt att se att Tesla ska ligga på dagens kurs, men hon trummar på med 2000$? Och allt ska komma från FSD och Robotaxi.
IMG_6366.jpeg
ARK Invest’s Cathie Wood reiterated her call that Tesla stock is worth $2,000 early Wednesday. It’s a huge number, but there is a problem. The number didn’t go up.
Wood valued Tesla at $2,000 a share in April 2023. That target was up from her 2022 update valuing Tesla stock at about $1,500 a share. The lack of a 2024 target bump is one sign things aren’t going as well as hoped.
Much of her value is tied up in a coming self-driving Robo taxi business. Achieving truly self-driving cars has been harder than expected, though.
On the other end of the spectrum, Clean Energy Transition fund manager Per Lekander says Tesla is worth just $14 a share. He says that Tesla is essentially a no-growth car company that will earn about $1.40 a share in 2024. He puts a 10 times multiple on his estimate.
Lekander’s numbers value Tesla stock at about $40 billion, less than General Motors and Ford Motor . Wood’s numbers value Tesla at $6.3 trillion, more than any other company on the planet.
The average of the two is about $1,000. That’s $3.1 trillion. The average of the extremes isn’t all that helpful
.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Lite intressant, finns länk längre ner.
Tesla CEO Elon Musk is fond of saying his company could be worth more than Apple and Saudi Aramco combined. For that to come true, the electric vehicle company would have to be a true innovator, fueled by disruption.
As of late, Tesla looks far from that. Instead, it resembles another Toyota Motor . For investors, that’s a nightmare.
There’s nothing wrong with Toyota. It’s a world-class manufacturer consistently churning out attractive products for solid profit margins. However, the problem for Tesla investors is valuation. Toyota stock trades for just 10 times estimated 2025 earnings, while Tesla stock trades for 43 times. The reason for the gap is that Tesla grows faster. But as Tesla’s growth rate decelerates, and its profit margins shrink, the valuation gap could narrow.
Musk, for his part, has said that Tesla is in between “two major growth waves.” The first wave began with the expansion of the Model 3 and Y platform. The second, Tesla hopes, will be driven by a lower-priced Tesla model.
Tesla’s 2024 operating profit margins are expected to be less than 9%, about 3 percentage points behind Toyota’s. In 2022, Tesla’s operating profit margin hit almost 17%. Toyota’s came in at about 8%.
IMG_6367.jpeg
“Why do you pay 43 times for something that’s not growing?” says Gary Black, co-founder of the Future Fund Active exchange-traded fund, and a Tesla shareholder.
Tesla’s earnings per share are expected to drop to $2.80 in 2024, according to a FactSet survey, from $3.12 a share in 2023. Growth is expected to return in 2025, with earnings per share hitting $3.88.
Wall Street’s 2025 Tesla estimate has come down about 45% over the past year. More downward revisions are coming with falling delivery estimates. On Wednesday, J.P. Morgan analyst Ryan Brinkman cut his 2025 earnings estimate to $3.35 a share from $4.25 after Tesla’s “record” first-quarter delivery miss.
Tesla said Tuesday that it delivered about 387,000 units in the first quarter—down from 423,000 a year ago and below the most bearish Wall Street numbers by some 20,000 units.
The weak results are having an impact. Analysts expect average annual sales and earnings growth of roughly 15% a year from 2023 to 2026. A few months ago, the expected rate was 25%.
For growth investors, declines in the rate of growth are almost as important as the absolute level of valuation, adds Black.
That doesn’t mean Tesla will trade like a value stock. Sales are still projected to double over the coming five years. Over that span, Toyota and Ford Motor ‘s sales are expected to rise 20% and 10%, respectively.
What this all does mean, however, is that investors should brace for valuation pressure, which can only add to the stock’s recent woes.
Coming into Wednesday trading, Tesla stock was off about 33% year to date. That mirrors declines in earnings estimates. Said another way, Tesla stock started the year trading for about 60 times estimated 2024 earnings, and it’s still trading close to that multiple.

What the multiple should be is tough to say. The stock’s valuation is partly wrapped up in the narrative: The Tesla mythology is that it’s more than a car company. It’s a software, robotics, energy, and artificial intelligence company that also happens to make cars.
One bad quarter or year doesn’t change a narrative completely, but it adds to investors’ uncertainty, and investors hate uncertainty.
Tesla stock was up 0.4% in midday trading, rebounding after falling almost 5% after the company’s disappointing delivery results. The S&P 500 and Nasdaq Composite were up 0.2% and 0.3%, respectively.
https://archive.is/20240403164339/https ... e-9695fbf6
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 03 apr 2024 22:57
Inte lätt att ta Cathie Wood seriöst. Hon hade en bra utveckling när hon och Musk turades om att nämna orealistiska prognoser, sedan dess så hade det varit bättre att ha pengarna på ett bankkonto.

De flesta har svårt att se att Tesla ska ligga på dagens kurs, men hon trummar på med 2000$? Och allt ska komma från FSD och Robotaxi.
ARKK har haft en avkastning som är hälften av COMP på 10 år trots Tesla. Det måste vara svårt att vara så dålig.

Jag har mer i avkastning på 3.5 år än ARKK på 10 år.
OvePaHornet
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OvePaHornet »

backe skrev: 03 apr 2024 20:25
spacecoin skrev: 03 apr 2024 17:48


0% ränta i fem år!
Desperata åtgärder i desperata tider.
Inte så länge sen Elon sa att man kanske skulle sluta sälja bilar då man skulle tjäna mer på att ha dom själva som Robotaxi :p

Tror man gjorde ett strategiskt misstag som drog igång det globala priskriget mot alla andra, Kina har man ingen aning hur finansiering sker i slutändan men det är inte ett land jag skulle vilja driva ett priskrig mot, och många av de traditionella biltillverkarna kan stödja sig på sin ICE-del där man fortfarande drar in bra med pengar i många fall.
Detta blir spännande :shock: https://cnevpost.com/2024/04/03/china- ... an-policy/
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1149
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Har kikat lite på Cathie's track record och är inte imponerad.

Däremot när det gäller TSLA's omedelbara nedgång och sönderfall så är jag inte lika säker. Tittar man på den dagsaktuella kursen för TSLA så hittar man riktigt fina stöd för uppgång i kursen den 15 maj förra året och nedgången vi hade i mitten på mars detta året har stöd den 20 april förra året. Ser man bara till teknisk analys så ser det ut som att det ska upp.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

bjornnilsson skrev: 04 apr 2024 08:00
Har kikat lite på Cathie's track record och är inte imponerad.

Däremot när det gäller TSLA's omedelbara nedgång och sönderfall så är jag inte lika säker. Tittar man på den dagsaktuella kursen för TSLA så hittar man riktigt fina stöd för uppgång i kursen den 15 maj förra året och nedgången vi hade i mitten på mars detta året har stöd den 20 april förra året. Ser man bara till teknisk analys så ser det ut som att det ska upp.
Om du tittar på att aktien har ett p/e-tal på ca 40 och tappar marknadsandelar på sina viktigaste marknader och enligt artikel längre upp i tråden har lägre estimated operating margin än Toyota, vad är det då som du tänker driver kursen uppåt? FSD, Robotaxi? I slutändan så måste det finnas något som Tesla gör som ingen annan kan göra för att ha dessa värderingar. Det Tesla gjort bra gör de andra nu också, som att gjuta stora delar av plattan i ett stycke och minska antalet fristående styrdon o.s.v.

Model 2 säger många, men tror inte det segmentet är vidöppet när man väl har kommit så långt, då kommer id2(konceptet har mottagits väl) finnas ute och jag gissar att Kina har ett 20-tal motsvarande bilar till lägre pris.

Bara mina tankar, fritt fram att tycka annorlunda :)


https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... r-all.html
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1286
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

backe skrev: 04 apr 2024 08:28
bjornnilsson skrev: 04 apr 2024 08:00
Har kikat lite på Cathie's track record och är inte imponerad.

Däremot när det gäller TSLA's omedelbara nedgång och sönderfall så är jag inte lika säker. Tittar man på den dagsaktuella kursen för TSLA så hittar man riktigt fina stöd för uppgång i kursen den 15 maj förra året och nedgången vi hade i mitten på mars detta året har stöd den 20 april förra året. Ser man bara till teknisk analys så ser det ut som att det ska upp.
Om du tittar på att aktien har ett p/e-tal på ca 40 och tappar marknadsandelar på sina viktigaste marknader och enligt artikel längre upp i tråden har lägre estimated operating margin än Toyota, vad är det då som du tänker driver kursen uppåt? FSD, Robotaxi? I slutändan så måste det finnas något som Tesla gör som ingen annan kan göra för att ha dessa värderingar. Det Tesla gjort bra gör de andra nu också, som att gjuta stora delar av plattan i ett stycke och minska antalet fristående styrdon o.s.v.

Model 2 säger många, men tror inte det segmentet är vidöppet när man väl har kommit så långt, då kommer id2(konceptet har mottagits väl) finnas ute och jag gissar att Kina har ett 20-tal motsvarande bilar till lägre pris.

Bara mina tankar, fritt fram att tycka annorlunda :)


https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... r-all.html
Ja, att göra vinst på en Model 2 är skitsvårt. Det är på dyrare bilar som marginalerna finns. Jämför bara vinstmarginalerna för VW och Porsche...

Ska kursen försvaras måste robotaxi fungera och det kommer det aldrig att göra. Inte ens om tekniken med FSD skulle fungera skulle det bli några större vinster. Marknaden skulle översvämmas av FSD-bilar som kör runt. Beläggningen skulle bli dålig och lönsamheten kass.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Förutom att det är osannolikt att Tesla får fram en autonom bil det här årtiondet, så är det lite oklart för mig vilka som skulle välja bort bilen mot ride hailing som inte redan gör det idag.

På samma sätt är det oklart vilket värde man skulle sätta på att slippa köra själv. Är det värt en tusenlapp att slippa köra själv mellan Stockholm - Gbg? Eller vill man betala ett fast pris per månad? Jag tror inte det är många som vill betala 4000kr månaden för att slippa titta på vägen. Bilarna måste ju vara specialbyggda för arbete eller leasure om man ska kunna köra något vettigt i en skumpande och trång bil.

Om 20-30 år ser det annorlunda ut kanske, men hela samhället (speciellt i USA) är uppbyggd kring att man har en bil.

Waymos kortsiktiga strategi är ju att konkurrera med taxi och matleveranser. Där är ROI att ha 0.2 människa per bil istället för 1.1.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1149
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

backe skrev: 04 apr 2024 08:28

Om du tittar på att aktien har ett p/e-tal på ca 40 och tappar marknadsandelar på sina viktigaste marknader och enligt artikel längre upp i tråden har lägre estimated operating margin än Toyota, vad är det då som du tänker driver kursen uppåt? FSD, Robotaxi? I slutändan så måste det finnas något som Tesla gör som ingen annan kan göra för att ha dessa värderingar. Det Tesla gjort bra gör de andra nu också, som att gjuta stora delar av plattan i ett stycke och minska antalet fristående styrdon o.s.v.

Model 2 säger många, men tror inte det segmentet är vidöppet när man väl har kommit så långt, då kommer id2(konceptet har mottagits väl) finnas ute och jag gissar att Kina har ett 20-tal motsvarande bilar till lägre pris.

Bara mina tankar, fritt fram att tycka annorlunda :)

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... r-all.html
Tittar man på fundamentan så ser det inte så muntert ut just nu, håller med. Marknaden kommer dock inte bry sig om detta under den närmaste tiden, i alla fall inte om den trenden jag ser i den tekniska analysen håller. Det är vad jag gissar. Men jag har läst fel i aktekurserna många gånger. Blir spännande att se åt vilket håll det lutar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 04 apr 2024 08:57
Förutom att det är osannolikt att Tesla får fram en autonom bil det här årtiondet, så är det lite oklart för mig vilka som skulle välja bort bilen mot ride hailing som inte redan gör det idag.

På samma sätt är det oklart vilket värde man skulle sätta på att slippa köra själv. Är det värt en tusenlapp att slippa köra själv mellan Stockholm - Gbg? Eller vill man betala ett fast pris per månad? Jag tror inte det är många som vill betala 4000kr månaden för att slippa titta på vägen. Bilarna måste ju vara specialbyggda för arbete eller leasure om man ska kunna köra något vettigt i en skumpande och trång bil.

Om 20-30 år ser det annorlunda ut kanske, men hela samhället (speciellt i USA) är uppbyggd kring att man har en bil.

Waymos kortsiktiga strategi är ju att konkurrera med taxi och matleveranser. Där är ROI att ha 0.2 människa per bil istället för 1.1.

Vad jag kan se så verkar flertalet av konkurrenterna inkludera deras motsvarighet till FSD om man köper bilarna som är kapabla, alltså ingen uppgradering på 15k$. Så även om ingen av dom når autonomi men kanske en bra L3 så kommer argumentet för att inte välja en Tesla bli större och större så länge man har den prisstrategin, och då kommer det kanske verkligen börja knaka i fogarna om Tesla kanske måste inkludera FSD?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10400
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6438
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.
Jag håller med om att Tesla är OK positionerade för att vara ett bilföretag, men det bär ju bara upp halva värderingen. Så risken på nedsidan är för stor för mig.

Sedan så är det fel spel (i min mening) att tävla med kineserna i tillverkning.

Det finns bättre investeringar än bilindustrin de kommande tre åren.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.
Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.
Det är just det att Teslas aktie kommer utvecklas dåligt jag pratar om, inte Fisker eller Lucid.
Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.
Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och har dessutom staten Kina i ryggen, där ligger t.o.m. Elon platt enligt mig. Man tjänar dessutom pengar på alla andra bilmärken, t.ex. BYD som säljer batterier till Tesla bl.a. Många trodde att alla andra var rökta när 4680 togs upp på battery day, 3-4 år senare så ser det helt annorlunda ut även om man nu masstillverkar cellen, men det ligger än så länge långt ifrån utlovade specar.

Sen tror jag att det kommer finnas en marknad för europeiska bilar också och ICE försvinner nog inte så fort som jag trodde.

Allt är dock spekulation och jag törs inte betta mot Tesla i dagsläget då jag tycker det är svårt att förutse både upp och nedgång i aktien. Har testat en del men ligger endast lite plus trots att jag fiskat en del så håller mig till annat tills vidare, men tycker det är intressant att följa diskussionen.

Jag tror inte på en total kollaps heller då man uppenbarligen bygger bra bilar som man tjänar pengar på.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

bjornnilsson skrev: 04 apr 2024 08:00
Har kikat lite på Cathie's track record och är inte imponerad.

Däremot när det gäller TSLA's omedelbara nedgång och sönderfall så är jag inte lika säker. Tittar man på den dagsaktuella kursen för TSLA så hittar man riktigt fina stöd för uppgång i kursen den 15 maj förra året och nedgången vi hade i mitten på mars detta året har stöd den 20 april förra året. Ser man bara till teknisk analys så ser det ut som att det ska upp.
Här har du en annan(Bruce Kamich) som gjort bl.a. en teknisk analys som pekar på fortsatt nedgång. Han är inte konsekvent Bear utan har historiskt flera gånger korrekt prickat både upp och nedgångar.
Du kanske kan få ut något av det :)

https://pro.thestreet.com/trade-ideas/t ... d-on-tesla
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1149
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

backe skrev: 04 apr 2024 10:20
Här har du en annan(Bruce Kamich) som gjort bl.a. en teknisk analys som pekar på fortsatt nedgång. Han är inte konsekvent Bear utan har historiskt flera gånger korrekt prickat både upp och nedgångar.
Du kanske kan få ut något av det :)

https://pro.thestreet.com/trade-ideas/t ... d-on-tesla
Intressant! Tack, sånt här går jag igång på.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10400
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Legato skrev: 04 apr 2024 11:48
backe skrev: 04 apr 2024 09:59
Legato skrev: 04 apr 2024 09:34
Tycker inte Tesla-aktien är köpvärd men diskussionen här just nu känns lite väl baissad :D

EVs är här för att stanna, det tror jag de flesta inser (åtminstone här). Tesla är bevisligen ett av mycket få bolag som lyckas massproducera riktigt billigt. Kineserna är nog de enda som på riktigt kan konkurrera här.

"Tyskarna" kan absolut fortsätta finansiera elbilar med fossilförsäljning temporärt men aktieägarna förväntar sig vinster. Att försöka fortsätta leva på ett snabbt krympande segment är ett säkert recept på misslyckande.

Personligen tror jag hela branschen blir en mardröm kommande år med pressade marginaler och många konkurser. Jag tror Teslaaktien kommer utvecklas dåligt, men relativt merparten av konkurrenterna tror jag ändå Teslas position är överlägsen.

"Det är väl just det som är problemet för Tesla, kineserna gör på många sätt bättre(material och byggkvalitet) och billigare bilar och..."
Det är ett problem för Tesla, men min poäng är att det är ett mycket, mycket större problem för hela den "övriga" etablerade bilbranschen som inte lyckas tjäna pengar på sina elbilar. Tesla är konkurrenskraftiga, övriga (med få undantag) är det uppenbarligen inte och det återstår att se om de någonsin blir.

Porsche och några ytterligare nischaktörer kommer säkert kunna klara sig, det finns kunder som är beredda att betala vad som helst för "premium", men hur tusan ska Toyota, VW, Stellantis mfl klara övergången?

Vem kommer vilja betala en massa extra pengar för att köra VW eller Opel istället för Tesla eller BYD?

Jag håller med dig, men Opel eller VW:s aktie är i sammanhanget inte intressant i den här tråden. Jag har fortfarande svårt att se utifrån det jag känner till att aktien ska uppåt alls(snarare ner) om det inte sker något otroligt genombrott för FSD eller den där roboten vilket jag personligen inte tror på.

Men om man ändå ska titta på t.ex. VW som troligen/kanske kommer kunna leva ganska gott i 5-10 år på sin ICE-division medans man fortsätter investera på BEV så är det ganska svårt att sia hur lönsamheten på deras elbilar ser ut om 5-10 år. Jag är lite osäker på att Teslas strategi att bara ha två bilmodeller mer eller mindre är en vinnare i längden om man ska fortsätta växa enligt aktiens värdering? VW(koncernen) har elbilar i alla segment från hantverkarbilar, små, stora, enkla och relativt premium bilar.
Och kollar man "2024 Estimated Operating Profit Margin* ovan så ligger Tesla lägre än både Toyota och Stellantis och inte mycket bättre än VW trots att man är så otroligt renodlade. Vart hamnar man där om man ska fortsätta kriga med pris mot kineserna för att kunna behålla sin akties värdering?

Jag förtydligar här vilket du troligen redan förstått att jag inte lever på att analysera aktier eller framtida intjäning för Tesla eller andra bilmärken, bara mina tankar :)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1286
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

Återstår väl att se när kinabilarna börjar säljas i stor skala i Sverige. Verkar finnas ett kompakt motstånd.

Folk betalar trots allt lite extra allt som oftast för att bilen ska vara lite finare, lite bättre utrustad osv. Är ju inte så att Dacia Sandero sålde bäst bara för att den var billigast...

Sen är det väl inte direkt budgetmodellerna som tillverkarna tjänar pengar på heller.
Skriv svar