Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Idag kom en köpare och tittade på min bil, utan och provköra bara titta. Han hade inte så han kunde betala hela bilen utan han presenterade ett upplägg. Jag skall sälja den till en vän till honom som jobbar på bilfirma utanför Göteborg.
Imorgon mellan 10-12 så vill de göra upp affären i deras system (jag är alltså hemma hos mig själv). Då skall jag få ett kontrakt via ett system och sedan får jag Swish. Två stycket från systemet. Sen skulle han (den riktiga köparen) komma på eftermiddagen o hämta bilen.
De förklarade det som att köparen inte har pengar så bilfirman köper bilen o sen säljer en till köparen o då kan de ge lån till köparen.

Känns udda. Hur verkar detta upplägg?
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Lurkern »

Bilfirmor kan ju förmedla bilar och ordna finansiering till köparen. Mot provision såklart.

Låter som ett dylikt upplägg.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Xyborg »

Delar av upplägget låter rimligt:
Personen har inte råd att betala dig hela summan, så han vill låna till köpet.

Delar av det låter inte fullt lika rimligt:
Det går ju att låna även till privatköp - men eventuellt kan bilfirman hans kompis jobbar på han något samarbete som ger köparen bättre lånevilkor?

En grej låter helt absurd:
Skulle en bilfirma köpa en bil med Swish?! Dessutom av någon outgrundlig anledning uppdelad i två transaktioner? Njae...

Slutsats: Jag hade varit väldigt skeptisk. Det här luktar bluff eller pengatvätt.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av tnjo »

Kaffekatten skrev: 11 feb 2024 15:41
Idag kom en köpare och tittade på min bil, utan och provköra bara titta. Han hade inte så han kunde betala hela bilen utan han presenterade ett upplägg. Jag skall sälja den till en vän till honom som jobbar på bilfirma utanför Göteborg.
Imorgon mellan 10-12 så vill de göra upp affären i deras system (jag är alltså hemma hos mig själv). Då skall jag få ett kontrakt via ett system och sedan får jag Swish. Två stycket från systemet. Sen skulle han (den riktiga köparen) komma på eftermiddagen o hämta bilen.
De förklarade det som att köparen inte har pengar så bilfirman köper bilen o sen säljer en till köparen o då kan de ge lån till köparen.

Känns udda. Hur verkar detta upplägg?
Jag skulle avstå, låter som typisk bluff med bulvaner som tar över ägarskapet och sen försvinner bilen...

om han vill ta ett lån till bilen kan ni ses på en bank där ni gör upp affären.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns finansbolag som vänder sig till mindre bilförsäljare.

Ska de finansiera en bil brukar handlaren få lägga in cirka 10-15% själv.

Men det borde ju göras via en banköverföring, inte brukar de väl använda Swish?
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Luktar lite skumt allt.
De hävdar i och för sig att jag får swish o lämnar ju nycklarna senare men der som känns skumt är att bilfirman då betalar ut två swish o bilen skall stå kvar hemma.
Jag är lite orolig att det kommer ett kontrakt, samt ägarbyte görs. Sen kommer inga pengar. Så dyker det upp folk o vill hämta bilen sen. Burr.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Fredrik j
Inlägg: 11021
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Fredrik j »

Xyborg skrev: 11 feb 2024 16:09
Delar av upplägget låter rimligt:
Personen har inte råd att betala dig hela summan, så han vill låna till köpet.

Delar av det låter inte fullt lika rimligt:
Det går ju att låna även till privatköp - men eventuellt kan bilfirman hans kompis jobbar på han något samarbete som ger köparen bättre lånevilkor?

En grej låter helt absurd:
Skulle en bilfirma köpa en bil med Swish?! Dessutom av någon outgrundlig anledning uppdelad i två transaktioner? Njae...

Slutsats: Jag hade varit väldigt skeptisk. Det här luktar bluff eller pengatvätt.
Swish är ju ett säkert betalningssätt eftersom pengarna finns inom banksystemet och både sändare och mottagare identifierar sig med BankID.
Svarta pengar som klarat bankens granskning och finns på ett konto är ju redan tvättade.
Möjligtvis är det köparen själv som har svarta pengar och tvättar dom via bilfirman men det blir ju inte du inblandad i.
Riddermark betalar väl också med Swish?

Att det dyker upp folk och kräver att få bilen utan att betala är ju en risk men den blir ju inte värre med det här upplägget.
Registrerad ägare hos transportstyrelsen är inte automatiskt ägare till bilen. Den som har köpehandling äger bilen.
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Men om jag digitalt signerar ett kontrakt. Sen inte får pengar vis swish vad händer då?
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10481
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 11 feb 2024 16:24
Xyborg skrev: 11 feb 2024 16:09
Delar av upplägget låter rimligt:
Personen har inte råd att betala dig hela summan, så han vill låna till köpet.

Delar av det låter inte fullt lika rimligt:
Det går ju att låna även till privatköp - men eventuellt kan bilfirman hans kompis jobbar på han något samarbete som ger köparen bättre lånevilkor?

En grej låter helt absurd:
Skulle en bilfirma köpa en bil med Swish?! Dessutom av någon outgrundlig anledning uppdelad i två transaktioner? Njae...

Slutsats: Jag hade varit väldigt skeptisk. Det här luktar bluff eller pengatvätt.
Swish är ju ett säkert betalningssätt eftersom pengarna finns inom banksystemet och både sändare och mottagare identifierar sig med BankID.
Svarta pengar som klarat bankens granskning och finns på ett konto är ju redan tvättade.
Möjligtvis är det köparen själv som har svarta pengar och tvättar dom via bilfirman men det blir ju inte du inblandad i.
Riddermark betalar väl också med Swish?

Att det dyker upp folk och kräver att få bilen utan att betala är ju en risk men den blir ju inte värre med det här upplägget.
Registrerad ägare hos transportstyrelsen är inte automatiskt ägare till bilen. Den som har köpehandling äger bilen.
Ser inte heller några problem med Swish och har blivit betald av handlare med Swish (i flera omgångar) en gång.

Den enda gång jag sålt till Riddermark så var det dock banköverföring.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10481
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Legato »

Kaffekatten skrev: 11 feb 2024 16:28
Men om jag digitalt signerar ett kontrakt. Sen inte får pengar vis swish vad händer då?
Då har ju inte de uppfyllt sin del av avtalet.

Du lämnar inte ifrån dig bilen och vill du så kan du såklart gå vidare rättsligt.

Men som vanligt gäller ju att "köpa köparen". Hur lång historik har bolaget? Har de solida finanser? Ger hemsidan ett bra intryck? Har de många och bra recensioner på tex Google och Trustpilot som ser genuina ut? Inga varningar som dyker upp i forum osv när du Googlar bolaget?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av AndIT »

Vet inte vilken summa som avses, men Swish har en begränsning på antingen 150 eller 200”. Är summan du skall ha betalt större så låter det inte helt orimligt.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Arctic Drifter »

Kaffekatten skrev: 11 feb 2024 16:19
Luktar lite skumt allt.
De hävdar i och för sig att jag får swish o lämnar ju nycklarna senare men der som känns skumt är att bilfirman då betalar ut två swish o bilen skall stå kvar hemma.
Jag är lite orolig att det kommer ett kontrakt, samt ägarbyte görs. Sen kommer inga pengar. Så dyker det upp folk o vill hämta bilen sen. Burr.
Varför vill de köpa just din bil? Är den unik på något vis eller är det ett förmånligt pris?
Köpa på annan ort gör man ju främst för att få något som inte erbjuds lokalt. Är det inte långt bort tänker jag att man ändå gör upp på plats så att säga...

Jag hade varit skeptisk, men med Swish först och signatur och ägarbyte efteråt så hade det känts ok. Har du övervägt blockets service? De har väl någon form av betalningsfunktion/skydd?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Nu har jag pratat med bilfirman. Jag åker dit på plats. Där signar man kontrakt. Får Swish. Sen görs ägarbyte. Det känns väl stabilare?
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Fredrik j
Inlägg: 11021
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Fredrik j »

Kaffekatten skrev: 12 feb 2024 10:00
Nu har jag pratat med bilfirman. Jag åker dit på plats. Där signar man kontrakt. Får Swish. Sen görs ägarbyte. Det känns väl stabilare?
Låter som en helt vanlig bilaffär med en bilhandlare.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av pejvic »

Kaffekatten skrev: 12 feb 2024 10:00
Nu har jag pratat med bilfirman. Jag åker dit på plats. Där signar man kontrakt. Får Swish. Sen görs ägarbyte. Det känns väl stabilare?
Ja - men innan ägarbytet så skulle du om du är snäll kunna gå in i appen och överlåta bilen på nya ägaren. Gå in på lägg / till ta bort produkter, välj FORDON, din bil, skriv in nya ägarens mailadress osv. då får han den direkt i appen, annars blir det ett jäkla stök för honom.
Dessutom kommer de säkert kunna ladda på din bekostnad om du inte gör det.

I övrigt så kan jag inte se några konstigheter, har du pengarna på kontot så är risken väldigt låg att sälja bil. Det går liksom inte att backa en överföring.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Jossi »

Kaffekatten skrev: 11 feb 2024 15:41
Idag kom en köpare och tittade på min bil, utan och provköra bara titta. Han hade inte så han kunde betala hela bilen utan han presenterade ett upplägg. Jag skall sälja den till en vän till honom som jobbar på bilfirma utanför Göteborg.
Imorgon mellan 10-12 så vill de göra upp affären i deras system (jag är alltså hemma hos mig själv). Då skall jag få ett kontrakt via ett system och sedan får jag Swish. Två stycket från systemet. Sen skulle han (den riktiga köparen) komma på eftermiddagen o hämta bilen.
De förklarade det som att köparen inte har pengar så bilfirman köper bilen o sen säljer en till köparen o då kan de ge lån till köparen.

Känns udda. Hur verkar detta upplägg?
Nästan EXAKT det här upplägget kan du höra om i en podd som heter "Krimfup", tror det var säsong 4. Varningsklockorna ringer. Det dom snackade om i den podden iaf gällde penningtvätt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10481
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Legato »

Klart att det kan vara pengatvätt.

Det kan också vara fuffens med krediten, så att köparen i själva verket får låna 100% av köpesumman (och bilfirman redovisar ett högre försäljningspris med en "fejk" kontantinsats mot kreditbolaget).

Men... Det ligger ju knappast på ditt ansvar om bilhandlaren är en myglare. Hade jag varit dig så hade jag enbart fokuserat på att faktiskt få betalt för bilen som du ska. Jag ser inga problem med varken hämtning hos dig, eller att du kör bilen till dem, så länge du har pengarna på kontot innan du lämnar ifrån dig bilen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Jag åkte till bilfirman, signade med deras kreditbolag. Samt med bilfirman. Pengar kom med Swish. Så har pengarna, blev affär med dem som vilket renköp som helst. Den riktiga köparen får åka dit imorgon, då köpa av bilfirman. Tack för synpunkter. Nu har jag inte dubbla Tesla MS längre :) bara en MS Raven LR sept 2020. 😀
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Cyberzeke
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2024 17:07

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Cyberzeke »

Undrar hur firman kommer undan att lämna garanti på bilen. Han tar ju en stor risk som köper bilen utan att ha undersökt den, är det ett vrak måsta han ju stå för det. Själv hade jag aldrig vågat ett sånt upplägg, där är så mycket kryphål som mindre nogräknade har koll på, som man själv inte har en aning om. Rätt vad det är är man lurad om man inte är på sin vakt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av pejvic »

Cyberzeke skrev: 12 feb 2024 19:38
Undrar hur firman kommer undan att lämna garanti på bilen. Han tar ju en stor risk som köper bilen utan att ha undersökt den, är det ett vrak måsta han ju stå för det. Själv hade jag aldrig vågat ett sånt upplägg, där är så mycket kryphål som mindre nogräknade har koll på, som man själv inte har en aning om. Rätt vad det är är man lurad om man inte är på sin vakt.
B2B kanske
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Kaffekatten »

Bilfirman provkörde o inspekterade bilen. Hittade inga fel. Trevlig bilfirma.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Fredrik j
Inlägg: 11021
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av Fredrik j »

Cyberzeke skrev: 12 feb 2024 19:38
Undrar hur firman kommer undan att lämna garanti på bilen. Han tar ju en stor risk som köper bilen utan att ha undersökt den, är det ett vrak måsta han ju stå för det. Själv hade jag aldrig vågat ett sånt upplägg, där är så mycket kryphål som mindre nogräknade har koll på, som man själv inte har en aning om. Rätt vad det är är man lurad om man inte är på sin vakt.
Bilhandlaren var ju kompis med köparen…
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Fundering sälja bil till privatperson via bilhandlare

Inlägg av dfa »

Jag sålde en bil ungefär enligt samma upplägg till en bilhandlare i Uddevalla.
Saken var den att det fanns ingen kompis som skulle köpa bilen utan de sålde den vidare som vanligt via sin hemsida.
Han som ringde och var intresserad från början jobbade som inköpare på firman visade det sig.

Jag vet faktiskt inte varför de gjorde det upplägget förutom att vissa kanske inte vill sälja till handlare direkt.
Skriv svar