Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3326
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 27 nov 2023 09:17
Om 3 dagar släpps den mest efterlängtade bilmodellen någonsin. CyberTrucks unika utseende och överlägsna prestanda har skapat en stor förväntan och nyfikenhet bland bilköpare.

Den ökade entusiasmen kring CyberTruck förväntas fungera som en magnet för kunder till Tesla, vilket i sin tur kan leda till ökad exponering för Teslas andra modeller.

CyberTruck kan komma att fungera som positiv marknadsföring för hela Tesla-varumärket och därmed öka intresset för andra modeller som Model 3, Y, Model S och Model X. Detta kan skapa en "haloeffekt" där den ena produkten lockar uppmärksamhet till hela sortimentet.

Detta i kombination med att en rabatt på inköpspriset på 7.500 dollar införs vid årskiftet kan komma att öka beställningarna så pass att Tesla kan bli tvungna att höja priserna.


IMG_7140.jpeg
Hua, den där vindrutetorkaren är verkligen anskrämlig. Synd att det inte klarade att få ordning på det, den skulle ju inte följa med till slutprodukten sas det.

Vad är det dör rabatt som införs vid årsskiftet?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 27 nov 2023 10:05
Vad är det dör rabatt som införs vid årsskiftet?
Han menar subvention ("tax-credit"). För de modeller/specs som kostar under $80k. Det är ju supermiljövänligt att köra om kring i gigantiska tunga bilar som alla vet...
Melon Must
Inlägg: 220
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

Maw skrev: 27 nov 2023 10:05
Hua, den där vindrutetorkaren är verkligen anskrämlig. Synd att det inte klarade att få ordning på det, den skulle ju inte följa med till slutprodukten sas det.
Haha jag har inte tänk på den förut. Nu är det det enda jag kan tänka på när jag ser bilen :(
Sabbe
Inlägg: 1357
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

CyberTruck betydligt dyrare än förväntat. Inte så bra för oss som reserverat en men desto bättre för oss aktieägare :mrgreen:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 01 dec 2023 09:53
CyberTruck betydligt dyrare än förväntat. Inte så bra för oss som reserverat en men desto bättre för oss aktieägare :mrgreen:
Halva lovade produktspecen till 50% högre pris. blir säkert en succé... Tippar på att 80-90% av reservationskön är helt ointresserade om man går på vibbarna på X och Reddit.

Finns fö en egen tråd om CT. viewtopic.php?t=12702&start=500 om du nu är intresserad av en diskussion om produkten.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

kommer säkert bli en succe. dock så tänker jag på bilen homer simpson designade när jag ser åbäket till cybertruck. snygg: nja, brutal? mycket!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla Shanghai domestic+export -17.8% YoY.
Nov 2022: 62,493 sales +37,798 exports =100,291
Nov 2023: ~65,000 sales + ~17,432 exports =82,432

https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-04/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 04 dec 2023 16:48
Tesla Shanghai domestic+export -17.8% YoY.
Nov 2022: 62,493 sales +37,798 exports =100,291
Nov 2023: ~65,000 sales + ~17,432 exports =82,432

https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-04/
Reuters cherrypickar som vanligt, YTD är Shanghai Kina-försäljning +30%, helår kommer landa på typ +35%.

Skillnaden består i huvudsak av jämnare fördelning export/lokal försäljning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 04 dec 2023 17:26
spacecoin skrev: 04 dec 2023 16:48
Tesla Shanghai domestic+export -17.8% YoY.
Nov 2022: 62,493 sales +37,798 exports =100,291
Nov 2023: ~65,000 sales + ~17,432 exports =82,432

https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-04/
Reuters cherrypickar som vanligt, YTD är Shanghai Kina-försäljning +30%, helår kommer landa på typ +35%.

Skillnaden består i huvudsak av jämnare fördelning export/lokal försäljning.
Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales" men det är ju rätt även det.. Dock säger ju dem tydligt "China made" och inte "China domestic sales".

Det är ju platt output/sales senaste året mer eller mindre. Återstår att se om Q4 kan hålla farten uppe med tanke på ovanstående.
https://www.statista.com/statistics/715 ... roduction/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 04 dec 2023 17:46
Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales". Dock säger ju dem tydligt EV "China made" och inte "China domestic sales".

Det är ju platt output/sales senaste året mer eller mindre. Återstår att se om Q4 kan hålla farten uppe med tanke på ovanstående.
https://www.statista.com/statistics/715 ... roduction/
Siffrorna inkluderar både inhemsk försäljning och export och YTD är det alltså +30% jämfört med 2022.

Q4 är förstås alltid intressant, men ökningen av total produktion ligger fortfarande väl över 50% CAGR, faktum är att man ackumulerat passerade det redan Q3, dvs skulle Tesla av någon anledning stängt alla fabriker 1/10 och inte byggt en enda bil Q4 så skulle man ändå överträffa målet som sattes upp 2020/2021.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 04 dec 2023 18:03
spacecoin skrev: 04 dec 2023 17:46
Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales". Dock säger ju dem tydligt EV "China made" och inte "China domestic sales".

Det är ju platt output/sales senaste året mer eller mindre. Återstår att se om Q4 kan hålla farten uppe med tanke på ovanstående.
https://www.statista.com/statistics/715 ... roduction/
Siffrorna inkluderar både inhemsk försäljning och export och YTD är det alltså +30% jämfört med 2022.

Q4 är förstås alltid intressant, men ökningen av total produktion ligger fortfarande väl över 50% CAGR, faktum är att man ackumulerat passerade det redan Q3, dvs skulle Tesla av någon anledning stängt alla fabriker 1/10 och inte byggt en enda bil Q4 så skulle man ändå överträffa målet som sattes upp 2020/2021.
Apropå cherry picking så diskuterar jag alltså 2023 och specifikt jämfört med Q3 och Q4 2022 :)

Tillväxten globalt är bra. Utan IRA hade det sett annorlunda ut dock. I Kina växer Tesla marginellt snabbare än marknaden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 04 dec 2023 18:25
Apropå cherry picking så diskuterar jag alltså 2023 och specifikt jämfört med Q3 och Q4 2022 :)

Tillväxten globalt är bra. Utan IRA hade det sett annorlunda ut dock. I Kina växer Tesla marginellt snabbare än marknaden.
Globalt är Q3 +18% jmf med 2022, min prognos är +20% Q4 jmf med 2022.

Kina är Q3 +18% jmf med 2022, min prognos är +10% Q4 jmf med 2022.

Helår globalt är min prognos +37%, helår Kina +33%

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Ny video om Optimus gen 2, jag är fortfarande rätt tveksam till om detta kommer ha någon avgörande effekt på företaget, men det känns verkligen som dom gör stora framsteg på förhållandevis kort tid.



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 13 dec 2023 09:51
Ny video om Optimus gen 2, jag är fortfarande rätt tveksam till om detta kommer ha någon avgörande effekt på företaget, men det känns verkligen som dom gör stora framsteg på förhållandevis kort tid.
Robotics är inte svårt om man tar bort 90% av perception, planning och control. Optimus är på nivån av ett bättre universitetsprojekt.

Det är ju fortfarande långt ifrån vad Boston Dynamics kan göra, det är musik över så man slipper höra alla motorer och fläktar, och det verkat vara hårdkodade demos. Programvaran är 10-15 år bort.


Jämför Tesla med detta (BD för 2 år sedan):

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Robotar som ska sälja annat än hype ser ut så här:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 10:28
Robotar som ska sälja annat än hype ser ut så här:
Jaja, inget Tesla gör betyder något öht, det är bara hype, bedrägeri, allt för att göra Elon Musk rikare, men det jag tycker är intressant i det här projektet är ändå takten i förbättringarna.

Boston Dynamics har arbetat på sina produkter i över 30 år, Tesla presenterade Optiumus-projektet för lite över två år sedan, fortsätter utvecklingen i den takt som den ser ut att pågå så kan detta bli intressant.

Det finns förstås risken att allt bara är Potemkin-kulisser, förprogrammerade scenarios, fjärrstyrning, kanske tom CGI, och att det inte finns någon som helst substans i detta, men jag tror iaf att det är reella framsteg som visas, och att det finns en reell chans att detta på sikt blir användbara produkter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 13 dec 2023 10:45
spacecoin skrev: 13 dec 2023 10:28
Robotar som ska sälja annat än hype ser ut så här:
Jaja, inget Tesla gör betyder något öht, det är bara hype, bedrägeri, allt för att göra Elon Musk rikare, men det jag tycker är intressant i det här projektet är ändå takten i förbättringarna.

Boston Dynamics har arbetat på sina produkter i över 30 år, Tesla presenterade Optiumus-projektet för lite över två år sedan, fortsätter utvecklingen i den takt som den ser ut att pågå så kan detta bli intressant.

Det finns förstås risken att allt bara är Potemkin-kulisser, förprogrammerade scenarios, fjärrstyrning, kanske tom CGI, och att det inte finns någon som helst substans i detta, men jag tror iaf att det är reella framsteg som visas, och att det finns en reell chans att detta på sikt blir användbara produkter.
Jag tycker din första mening bara verkar ha i syfte att förminska mig och mina argument. Det hade räckt med det sista stycket för att säga vad du ville.

BD har i större utsträckning börjat deploya och sälja robotar och därför börjar de optimera för use-cases (typ lager) där roboten behöver vara snabb i sina uppgifter. Humanioda robotar behöver bara se ut som oss av sociala skäl. Det är en idiotisk formfaktor för 99% av alla tillämpningar.

Varför tror du Tesla valde en humanoid formfaktor? Det som du uppfattar som förbättringstakt tycker jag är irrelevant om man inte kan få den att fungera tillräckligt snabbt och bra för något. Den kan ju knappt gå.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 10:50
Jag tycker din första mening bara verkar ha i syfte att förminska mig och mina argument. Det hade räckt med det sista stycket för att säga vad du ville.
Rätta mig om gärna jag har fel, men är inte just kärnan i dina argument att i princip allt Tesla och Elon Musk gör är bluff, hype, bedrägeri, etc?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 13 dec 2023 10:57
spacecoin skrev: 13 dec 2023 10:50
Jag tycker din första mening bara verkar ha i syfte att förminska mig och mina argument. Det hade räckt med det sista stycket för att säga vad du ville.
Rätta mig om gärna jag har fel, men är inte just kärnan i dina argument att i princip allt Tesla och Elon Musk gör är bluff, hype, bedrägeri, etc?
Nu fortsätter ju du i en tangent som inte handlar om roboten utan om mig som person... :(

Nej det är inte kärnan. Kärnan är att jag tycker Musk överdriver allt med 10x för att driva upp aktiekursen i början för egen vinning, och nu så att hans anställda med optioner ska dels vilja jobba kvar och dels inte kräva tredubbel lön.

När FSD inte blev autonom efter 6-7 års hajp, då Dojo inte skalar så hoppar man till nästa hajp-objekt.

Kan vi diskutera Optimus? Varför tror du Tesla valde en humanoid formfaktor när den är värdelös till nästan allt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Nej det är inte kärnan. Kärnan är att Musk överdriver allt med 10x för att driva upp aktiekursen så att hans anställda med optioner ska dels vilja jobba kvar, och dels inte kräva tredubbel lön.
Jag tycker inte det historiskt finns mycket som tyder på att Elon Musk bryr sig om kursen öht, han gör ju massor saker utan att blinka som har kraftigt negativ effekt på kursen. Jag har också mycket svårt att tro att någon betydelsefull andel av Teslas personal skulle arbeta för 1/3 av den lön dom skulle få någon annanstans bara pga något optionsprogram, eller att programmen skulle vara orsaken till att dom öht vill jobba kvar. Allt jag har sett av reportage från "insidan" tyder tvärtom på att personalen är genuint engagerade och intresserade av det dom gör och dom långsiktiga målen.

Att Elon överdriver håller jag förstås helt med om, men jag har alltså en helt annan bild av orsaken.

Det här är ju i grund och botten en fråga om man öht tror på om Elon Musk och hans företag faktiskt står för och drivs av "mission statements" etc, eller om man tror att allt bara är ett sätt att göra sig rik(are).

Jag är själv helt övertygad om att Elon Musk faktiskt drivs av det han säger sig drivas av, jag har faktiskt inte sett något som tyder på att det skulle vara ren girighet el dyl som är den faktiska orsaken.
spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Kan vi diskutera Optimus?
Tråden handlar iofs om TSLA, inte Optimus, det kanske är en bra idé att i så fall ha en separat tråd för den diskussionen, jag lade bara ut länken här som "potentiellt kurspåverkande nyhet".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 13 dec 2023 11:31
spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Nej det är inte kärnan. Kärnan är att Musk överdriver allt med 10x för att driva upp aktiekursen så att hans anställda med optioner ska dels vilja jobba kvar, och dels inte kräva tredubbel lön.
Jag tycker inte det historiskt finns mycket som tyder på att Elon Musk bryr sig om kursen öht [snip]

Att Elon överdriver håller jag förstås helt med om, men jag har alltså en helt annan bild av orsaken.

Det här är ju i grund och botten en fråga om man öht tror på om Elon Musk och hans företag faktiskt står för och drivs av "mission statements" etc, eller om man tror att allt bara är ett sätt att göra sig rik(are).

Jag är själv helt övertygad om att Elon Musk faktiskt drivs av det han säger sig drivas av, jag har faktiskt inte sett något som tyder på att det skulle vara ren girighet el dyl som är den faktiska orsaken.
spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Kan vi diskutera Optimus?
Tråden handlar iofs om TSLA, inte Optimus, det kanske är en bra idé att i så fall ha en separat tråd för den diskussionen, jag lade bara ut länken här som "potentiellt kurspåverkande nyhet".
Jag förstår ju att du hellre diskuterar annat än robotens utsikter. Elon bryr sig inte om pengar säger du... Varför designade han då ett kompensationsprogram som var nästan uteslutande baserat på market cap och som på fem år gjorde honom till världens rikaste genom att ha ett bilföretag som tillverkar mindre än 1M bilar per år? Det låter som ett skämt när man säger det högt.

Vad tänker du är syftet av att säga att Tesla kommer att ha en flotta av 1 miljon robotaxi 2020 när man absolut och säkert vet att det är omöjligt med dagens teknik? Konstigt nog passade det bra i tid för att knuffa market cap till 3-4x i lagom tid för kompensationen...

Lustigt att du själv säger att Optimus är en "potentiellt kurspåverkande nyhet". Q.E.D.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:40
Lustigt att du själv säger att Optimus är en "potentiellt kurspåverkande nyhet". Q.E.D.
Nja, det bevisar bara din tes under förutsättning att man accepterar premissen att hela projektet är hype och att det enda syftet med projektet och videon är att just driva kursen.

Videon kan ju också helt enkelt vara vad den utger sig för att vara, dvs en presentation av hur projektet fortlöper (även om det förstås kan argumenteras att allt material som företag presenterar i någon form utgör marknadsföring).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:40
Jag förstår ju att du hellre diskuterar annat än robotens utsikter.
Jag har inget emot att diskutera Optimus, kände bara att det kanske kladdade ned TSLA-tråden med diskussioner som bara perifert har med aktien att göra.

Jag blev faktiskt lite förvånad över att jag inte hittade en egen tråd för detta ämne, men det kanske bara är jag som letade dåligt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Johan_YJ7 »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Kan vi diskutera Optimus? Varför tror du Tesla valde en humanoid formfaktor när den är värdelös till nästan allt?
Det är lite provocerande att du frågar detta då det gicks igenom på första presentationen direkt från Elon.
Hela världen utanför det blå och gröna på kartan är designad för människor. Optimus ska göra vanliga jobb och då är det bra om den är liten nog att komma in genom en vanlig dörr och lång nog att nå upp till hissknappar. Den måste vara billig nog att kunna ersätta lågavlönade ekonomiska migranter som diskare, foodåra eller slavarna på zalandolagret. Dedikerade robotar som orkar lyfta ett helt bilchassi med precision är en helt annan prisklass. Kan de bygga Optimus själva till typ materialkostnad utan att betala IP och en massa delar från Bosch kommer det bli great success även om den bara kan följa enkla instruktioner.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kallekula »

spacecoin skrev: 13 dec 2023 11:13
Kan vi diskutera Optimus? Varför tror du Tesla valde en humanoid formfaktor när den är värdelös till nästan allt?
Nu finns kanske en bättre tråd för att diskutera Optimus men poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.

Mer specialiserade robotar har ju funnits i väldigt många år. De behöver dock specialieserade miljöer. Inget fel med det men jag tror definitivt det finns utrymmer för humanoida robotar.
Skriv svar