Teslan stängdes av i låg temp

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Contres »

I helgen började vår Tesla (MY AWD-23) plötsligt varna med blinkande rött sken och signal. Se bifogad bild. All kraft i bilen försvann och man tvingades stanna. Vi var på väg upp till fjällen i riktig kyla mellan -25 till - 27 grader. Bilen stannade på relativt ödslig väg så ganska olustig känsla. Det besynnerliga var att batterinivån låg bra på 47%. Efter att stängt av bilen via - "Reglage > Säkerhet > Stäng av bilen" så kunde bilen startas och köras vidare. Dessvärre upprepades samma sak 3 gånger de närmsta milen. Det enda rimliga förklaring jag kunde komma på var att min relativt nymonterade LED-ramp bidrog till att dra ur lågspänningsbatteriet så pass att det triggade varningen. Min ledramp är en Lazer Linear Elite 18 på 126W. Kopplad via XBB med extraknapp för separat styrning av ledrampen. Så när jag testade köra med ledrampen avstängd så gick det bra flera mil men när sedan jag slog på ledrampen för att testa min teori så varnade/slog bilen av en fjärde gång efter bara några kilometer.

1. Någon som varit med om ngt liknande?
2. Jag har lagt ett ärende i Teslaappen för visst borde man kunna kräva att lågspänningssystemet klarar av en ledramp på 126w även i kraftig kyla

Tack för input i detta!

/ C
Bild från 4 och sista varningen
Bild från 4 och sista varningen
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14573
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av taliz »

Hör med tillverkaren av ledrampen?
Nyare Tesla har ju gått över till litiumbatterier även för 12V, de kanske inte funkar likadant med diverse tillbehör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Contres skrev: 06 dec 2023 11:04
I helgen började vår Tesla (MY AWD-23) plötsligt varna med blinkande rött sken och signal. Se bifogad bild. All kraft i bilen försvann och man tvingades stanna. Vi var på väg upp till fjällen i riktig kyla mellan -25 till - 27 grader. Bilen stannade på relativt ödslig väg så ganska olustig känsla. Det besynnerliga var att batterinivån låg bra på 47%. Efter att stängt av bilen via - "Reglage > Säkerhet > Stäng av bilen" så kunde bilen startas och köras vidare. Dessvärre upprepades samma sak 3 gånger de närmsta milen. Det enda rimliga förklaring jag kunde komma på var att min relativt nymonterade LED-ramp bidrog till att dra ur lågspänningsbatteriet så pass att det triggade varningen. Min ledramp är en Lazer Linear Elite 18 på 126W. Kopplad via XBB med extraknapp för separat styrning av ledrampen. Så när jag testade köra med ledrampen avstängd så gick det bra flera mil men när sedan jag slog på ledrampen för att testa min teori så varnade/slog bilen av en fjärde gång efter bara några kilometer.

1. Någon som varit med om ngt liknande?
2. Jag har lagt ett ärende i Teslaappen för visst borde man kunna kräva att lågspänningssystemet klarar av en ledramp på 126w även i kraftig kyla

Tack för input i detta!

/ C
Det står ju i klartext vad du behöver göra, ovanför bilsymbolen i nedre vänstra hörnet på displayen. :lol:
Förlåt kunde inte låta bli.


Det låter ju inte alls bra.
Men det verkar som det är relaterat till din led-ramp. Om DC-DC omvandlaren har så låg kapacitet i kyla så blir det nog så som du upplevt.
Det är ju riktigt dåligt men du kan nog inte kräva något alls vad det gäller extrautrustning som förbrukar el, om det inte är inkopplat via bilens 12V uttag. Tesla är extremt petiga med sådant. En kompis fick betala för ett nytt 12V batteri + arbete i sin 1 år gamla Model 3 pga att han hade en ledramp monterad. Tesla avsa sig allt ansvar och garantier pga detta, även om alla förstod att det inte var relaterat i hans fall.


För övrigt har jag samma setup med Lazer Linear 18 elite Ledramp, XBB med extraknapp. Men jag har 2xE versionen på 135W så jag är ju ännu risigare på det, om det nu är ett problem. :?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av tor-ake »

Var tar ledrampen sin ström från?

Tänker om bilens programvara inte gillar spänningsfallet som blir där rampen tar ut sina 10-12A eller om det blir väsentligt mer i stark kyla?

Man skulle kunna offra 12V-uttaget i mittkonsolen till rampen, där är det ju rimligen avsäkrat och övervakat så att bilens övriga system inte får spunk...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av mikebike »

126W är ju inte speciellt mycket.

Troligare i så fall att rampen ger någon form av störning, möjligen p.g.a. att spänningen är 15,5 V i nyare bilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 06 dec 2023 11:45
126W är ju inte speciellt mycket.

Troligare i så fall att rampen ger någon form av störning, möjligen p.g.a. att spänningen är 15,5 V i nyare bilar.
Rampen ska klara 9-32V enligt specifikation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Förkastar min egen teori om att DC-DC omvandlaren skulle kunna vara begränsande.

Ledrampen bör ju inte ta mer än 8,1 A med tanke på att batteriet är på 15,5 V.
12 V uttaget ska funka för förbrukare upp till 12 A kontinuerligt och 16 A tillfälligt, enligt manualen.
Så då ska det inte vara några problem att köra med ledrampen tänd kontinuerligt.

TS, hade du någon annan extra elförbrukare inkopplad samtidigt? Typ kylbox kopplad till 12 V uttaget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av RagWal »

Hur är LED-rampen inkopplad? "fel" ställe kan ge problem med ström och/eller en hyfsat kraftig LED-ramp kan ge rätt elaka störningar.

Haft den installerad länge och använt lika långa stunder tidigare? Är det kanske inte relaterat till kyla alls?

Skulle kopplat ur den för att se om felet försvinner och fråga installatör/tillverkare om liknande fall.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Freez »

Trist förstås men det känns som ledrampen är orsaken.

Nyfiken fråga till er som sätter på ledramper.
Jag upplever att Model Ys helljus är riktigt bra. Behövs verkligen en ledramp?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freez skrev: 06 dec 2023 12:35
Trist förstås men det känns som ledrampen är orsaken.

Nyfiken fråga till er som sätter på ledramper.
Jag upplever att Model Ys helljus är riktigt bra. Behövs verkligen en ledramp?
Har man unga friska ögon med bra mörkerseende så behövs det inte. Men med gamla slitna ögon behöver man hjälp i mörkret. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Contres »

Tack för svar!
Först ut. Haha, gällande låtvalet. Hade inte sett det... vad är oddsen :lol:
Ingen annan extern förbrukare men sätesvärmarna gick för fullt fram.
Gällande koppling av ledrampen. Monterade allt själv utan konstigheter. Reläkabelkit med Plus på batteripolen sedan minus på jord. På reläkoppling sitter en XBB-bloutooth som får signaler från en dongle som sitter på OBD-uttaget inne i kupén. Led-rampen har funkat fint sedan oktober, även längre körningar. (Ang helljusen på Teslan så absolut helt OK men när man kört med ledrampen vill man inte vara utan. Förutom mer ljus så betydligt bättre bredd på ljusbilden(Lazer18) vilket är skönt på kurviga småvägar där mycket vilt och ren finns .)

Ang "Man skulle kunna offra 12V-uttaget i mittkonsolen till rampen, där är det ju rimligen avsäkrat och övervakat så att bilens övriga system inte får spunk..." Intressant ide men känns som lite mycket bök, men visst om problemet fortsätter även vid mildare temperaturer. Kopplar man bara till plus på 12v uttaget och behåller jorden då?

Sedan som ni säger så är jag rädd att Tesla inte kommer engagera sig alls utifrån att det är monterat extrautrustning. Men helst skulle man önskat ett byte av lågspänningsbatteriet.
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Freez »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 12:42
Freez skrev: 06 dec 2023 12:35
Trist förstås men det känns som ledrampen är orsaken.

Nyfiken fråga till er som sätter på ledramper.
Jag upplever att Model Ys helljus är riktigt bra. Behövs verkligen en ledramp?
Har man unga friska ögon med bra mörkerseende så behövs det inte. Men med gamla slitna ögon behöver man hjälp i mörkret. ;)
kanske dags att skaffa en ramp med andra ord :lol:
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freez skrev: 06 dec 2023 13:59
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 12:42
Freez skrev: 06 dec 2023 12:35
Trist förstås men det känns som ledrampen är orsaken.

Nyfiken fråga till er som sätter på ledramper.
Jag upplever att Model Ys helljus är riktigt bra. Behövs verkligen en ledramp?
Har man unga friska ögon med bra mörkerseende så behövs det inte. Men med gamla slitna ögon behöver man hjälp i mörkret. ;)
kanske dags att skaffa en ramp med andra ord :lol:
Fast f-n vet egentligen.
Tror det är värre att bli strandad långt ut i obyggden med en död bil, än att se lite taskigt i mörkret :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
antstein
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av antstein »

Hur länge hade du kört med rampen påslagen ca?

Eftersom "det nya" 15.5v batteriet är så klent, ca 7ah, så går det ganska snabbt att tömma. Det förra batteriet var lite kraftigare och gav därför lite mer marginal.

Har läst om det här problemet i någon FB-grupp med, det är när det är kallt och långa perioder av påslagen ramp som det visar sig tydligast. När felmeddelandet kommer så behöver man en omstart för att ladda lågspänningsbatteriet igen, och då får man åka vidare utan ramp.

Det verkar ju vara så tråkigt att det inte finns någon fungerande batteriövervakning om man kopplar på detta sätt. Att koppla på 12v-uttag inne i kupén känns sämre utifrån kabelarea och belastning men kanske värt att undersöka.
Tesla Model Y LR
Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Contres »

@antstein- Intressant info. Framförallt skönt med en sorts logisk förklaring som talar emot att det kanske inte är ngt direkt fel just på min bil. Led-rampen fick jobba på ganska ostört på dom där småvägarna, säker ca 30 min konstant innan bilen stängde ner. Och före det lite mer av och på ca 1,5 tim. Men trist med så låg kapacitet på batteriet. Just den här rampen har ju ganska beskedlig förbrukning med 126w. Man undrar ju hur andra med betydligt kraftfullare extraljus klarar sig. Men troligen att kombination av låg temp och kontinuerlig drifttid som spelat över i mitt fall.

Har för mig att jag läst att 12v uttaget i bagaget är "2-vägs". Skulle man då kunna koppla in ett batteripack med cigarett-kontakt för att stärka upp lågspänningssystemet?
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av TeslaKotte »

Enligt uppgift på ska DC-DC omvandlaren klara uppåt 180A så effekten bör nog finns så länge HV-batteriet är igång.
Frågan är nog snarare var man lämpligast tar ut den så inga system tror att det finns oförklarligt spänningsfall någon stans.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av jonasl »

Tror det är spänningsfall snarare än batteriet verkligen är på väg att ta slut. Antagligen sammantaget med den låga temperaturen som det blir så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av mikebike »

På gammelVolvon satt det en strömshunt på batteriet som ett (separat) BMS använde för att hålla koll på batteriet. Om man då kopplar in sig direkt på batteriet blir det till slut problem.
Har Tesla något liknande?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av macksie »

Skulle med visshet säga att det är LED rampen.
Har haft exakt samma problem. På pricken. Monterat Tre feta LED extraljus.
Också kopplade via XBB.
Åkte till fjällen. Mörkt, använde extraljsen såklart. Får samma problem som du. Efter att ha väntat kanske 15min hoppar allt igång igen och jag kan fortsätta.
Nästa resa till fjällen. Exakt samma sak, nästan exakt på samma ställe.

Lämnar in på Tesla. Felsökning får prata med serviceteknikern.
Ja, det är extraljusen. "..var det inte du som hade x med led ramp förut.."

Han berättar att, här får jag parafrasera för kommer inte ihåg exakt. Det som antstein också säger.
Men ungefär så här. 15V litiumbatteriet är underdimensionerat för stor last jämfört med tidigare blybatterier. Får därför ladda ofta, och då tror kontrollsystemen att nåt är fel.

Gjorde nästa resa utan att använda extraljusen, och då hade jag inga problem.
Suger rätt hårt att ha lagt mycket pengar på extraljus som sen inte går att använda när det bäst behövs
MYP
X90d
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har letat på diverse forum utrikes efter lämplig plats i bilen att sno ström på till nya kylboxen men det verkar som att Teslorna (i mitt fall Plaid) övervakar precis allt och stänger ner när bilen upptäcker onödig konsumtion på eventuella tjuvkopplingar.

Om någon på forumet sitter på info om någon sladd eller metod som kan funkar, som inte är 12v uttaget i konsolen, så berätta gärna..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av agehall »

bjornnilsson skrev: 06 dec 2023 18:17
Jag har letat på diverse forum utrikes efter lämplig plats i bilen att sno ström på till nya kylboxen men det verkar som att Teslorna (i mitt fall Plaid) övervakar precis allt och stänger ner när bilen upptäcker onödig konsumtion på eventuella tjuvkopplingar.

Om någon på forumet sitter på info om någon sladd eller metod som kan funkar, som inte är 12v uttaget i konsolen, så berätta gärna..
Kör våran från cigguttaget inne i bilen. Funkade bra i somras iallafall. Men om bilarna är så här pass känsliga kanske man får installera en supercap som man gör när man ska ha in ett par kW stereo i en 740.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

macksie skrev: 06 dec 2023 18:05
Skulle med visshet säga att det är LED rampen.
Har haft exakt samma problem. På pricken. Monterat Tre feta LED extraljus.
Också kopplade via XBB.
Åkte till fjällen. Mörkt, använde extraljsen såklart. Får samma problem som du. Efter att ha väntat kanske 15min hoppar allt igång igen och jag kan fortsätta.
Nästa resa till fjällen. Exakt samma sak, nästan exakt på samma ställe.

Lämnar in på Tesla. Felsökning får prata med serviceteknikern.
Ja, det är extraljusen. "..var det inte du som hade x med led ramp förut.."

Han berättar att, här får jag parafrasera för kommer inte ihåg exakt. Det som antstein också säger.
Men ungefär så här. 15V litiumbatteriet är underdimensionerat för stor last jämfört med tidigare blybatterier. Får därför ladda ofta, och då tror kontrollsystemen att nåt är fel.

Gjorde nästa resa utan att använda extraljusen, och då hade jag inga problem.
Suger rätt hårt att ha lagt mycket pengar på extraljus som sen inte går att använda när det bäst behövs
Frågan är då vad som händer om man kopplar ledrampen till 12V (15,5 V) uttaget i kupén. Det ska ju klara 12 A kontinuerligt och 16 A tillfälligt. En 125 W ledramp drar ju bara 8,1 A vid 15,5 V.

Tycker övervakningssystem att det är okej med 8 A kontinuerlig om strömmen tas från uttaget, istället för direkt på batteriet?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 19:13
macksie skrev: 06 dec 2023 18:05
Skulle med visshet säga att det är LED rampen.
Har haft exakt samma problem. På pricken. Monterat Tre feta LED extraljus.
Också kopplade via XBB.
Åkte till fjällen. Mörkt, använde extraljsen såklart. Får samma problem som du. Efter att ha väntat kanske 15min hoppar allt igång igen och jag kan fortsätta.
Nästa resa till fjällen. Exakt samma sak, nästan exakt på samma ställe.

Lämnar in på Tesla. Felsökning får prata med serviceteknikern.
Ja, det är extraljusen. "..var det inte du som hade x med led ramp förut.."

Han berättar att, här får jag parafrasera för kommer inte ihåg exakt. Det som antstein också säger.
Men ungefär så här. 15V litiumbatteriet är underdimensionerat för stor last jämfört med tidigare blybatterier. Får därför ladda ofta, och då tror kontrollsystemen att nåt är fel.

Gjorde nästa resa utan att använda extraljusen, och då hade jag inga problem.
Suger rätt hårt att ha lagt mycket pengar på extraljus som sen inte går att använda när det bäst behövs
Frågan är då vad som händer om man kopplar ledrampen till 12V (15,5 V) uttaget i kupén. Det ska ju klara 12 A kontinuerligt och 16 A tillfälligt. En 125 W ledramp drar ju bara 8,1 A vid 15,5 V.

Tycker övervakningssystem att det är okej med 8 A kontinuerlig om strömmen tas från uttaget, istället för direkt på batteriet?
Högst troligt skulle jag säga iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Contres »

macksie skrev: 06 dec 2023 18:05
Skulle med visshet säga att det är LED rampen.
Har haft exakt samma problem. På pricken. Monterat Tre feta LED extraljus.
Tack för infon. Ja, då är det nog inte så lönt att ta bilen till vårat Tesla-center här i Umeå. Visserligen är inte rampen helt oanvändbar men helt klart begränsad i hur länge och när man kan använda sina fina extraljus. Helt klart surt.

Vore intressant om ngn vet av ngn workaround till det här.

Jo, och om ngn råkar ut för liknande så behövde man inte vänta på att varningen skulle försvinna utan den försvann direkt när man tvingade bilen att slå av genom Tryck på Reglage > Säkerhet > Stäng av bilen.
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Re: Teslan stängdes av i låg temp

Inlägg av Contres »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2023 19:13
macksie skrev: 06 dec 2023 18:05
Skulle med visshet säga att det är LED rampen.
Har haft exakt samma problem. På pricken. Monterat Tre feta LED extraljus.
Också kopplade via XBB.
Åkte till fjällen. Mörkt, använde extraljsen såklart. Får samma problem som du. Efter att ha väntat kanske 15min hoppar allt igång igen och jag kan fortsätta.
Nästa resa till fjällen. Exakt samma sak, nästan exakt på samma ställe.

Lämnar in på Tesla. Felsökning får prata med serviceteknikern.
Ja, det är extraljusen. "..var det inte du som hade x med led ramp förut.."

Han berättar att, här får jag parafrasera för kommer inte ihåg exakt. Det som antstein också säger.
Men ungefär så här. 15V litiumbatteriet är underdimensionerat för stor last jämfört med tidigare blybatterier. Får därför ladda ofta, och då tror kontrollsystemen att nåt är fel.

Gjorde nästa resa utan att använda extraljusen, och då hade jag inga problem.
Suger rätt hårt att ha lagt mycket pengar på extraljus som sen inte går att använda när det bäst behövs
Frågan är då vad som händer om man kopplar ledrampen till 12V (15,5 V) uttaget i kupén. Det ska ju klara 12 A kontinuerligt och 16 A tillfälligt. En 125 W ledramp drar ju bara 8,1 A vid 15,5 V.

Tycker övervakningssystem att det är okej med 8 A kontinuerlig om strömmen tas från uttaget, istället för direkt på batteriet?
Jag kommer göra samma trip nu i helgen men det blir troligen inte lika kallt. Blir intressant att se om det upprepar sig. I så fall kanske jag ger mig på en koppling till cigarett-uttaget i kupén, men det bär emot att börja trixa allt för mycket med sånt här på en modern bil.
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Skriv svar