Lagt till en expand/collapse knapp på långa citat. Tack för tipset mans71!TiborBlomhall skrev: ↑25 nov 2023 12:44Jag ska se vad jag kan göra.Bo99 skrev: ↑25 nov 2023 12:42Citatknappen borde endast citera det senaste och inte alla svar på svar. I vissa andra forum fungerar det så. Här måste man verkligen veta hur man klipper i ett citat för att det ska bli rätt.erfaren bilmek skrev: ↑25 nov 2023 09:31Ok. Skall klippa rätt i framtiden.
Nämn osanningar och fel som jag har skrivit. Kommer genast att åtgärdas.
Eller är du som många andra här inne på snömos? Vi får se!
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast nu har de ju lärt sig att man inte ska göra så i Sverige, här är det farligt att förlita sig på andra företag så det är bättre att de har det som går internt och sen använda icke-svenska företag som leverantörer av delar för produktion med mera.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:41Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Kommer nog finnas andra internationella bolag som kommer tänka flera gånger extra innan de börjar använda svenska underleverantörer till sin produktion i framtiden nu när detta kablats ut i världen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag har bott vid ett farthinder och buller minskar de då inte. Lastbilar som bromsar och sedan gasar på natten är inget trevligt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du missar den största fördelen medvetet antar jag…Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:41Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Har de allt inhouse så slipper man missnöjda kunder. Missnöjda Teslaägare får de ju om de ska förlita sig på Metalls blinda följare..
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Många (både i tråden och inblandade fackförbund) borde läsa på mer om Teslas historik.
När Model S försäljningen tog fart så var finansbolgen oroliga för restvärdena. Fan, min frösta offert hade nog ett restvärde på 30%... I USA kunde (kan man fortfarande?) leasa bilen direkt av Tesla. I övrigt så klev Tesla in och garanterade restvärdet mot finnansbolagen.
Det stökar kring försäkringspremier. Tesla startar eget försäkringsbolag som rullar ut i fler och fler stater - säkerligen snart i flera länder.
Man behövde säkra tillgången på batterier, så man bygger egna batterifabriker.
Under halvledarbristen så bytte man extremt snabbfotat leverantörer och komponenter för att inte påverka produktionen.
Man vill säkra tillgången på litium. "Vilken dag som helst" så köper Tesla sin första gruva.
Dom bygger vertikaler som ingen annan - för att rädda jorden från att gå under.
Om Tesla behöver en hamn i norden så kommer dom köpa sig en. Behövs det lite egna plåtverkstäder i Sverige så fixar dom det. Blir det stök med Spotify så köper dom upp det och rättar till det.
Elon har tidigare varit tydlig med att deras mission går först. Kvantitet går före marginaler.
Jag sätter mina pengar på Tesla. Finns det några bettingtjänster som har spel på "konflikten"?
När Model S försäljningen tog fart så var finansbolgen oroliga för restvärdena. Fan, min frösta offert hade nog ett restvärde på 30%... I USA kunde (kan man fortfarande?) leasa bilen direkt av Tesla. I övrigt så klev Tesla in och garanterade restvärdet mot finnansbolagen.
Det stökar kring försäkringspremier. Tesla startar eget försäkringsbolag som rullar ut i fler och fler stater - säkerligen snart i flera länder.
Man behövde säkra tillgången på batterier, så man bygger egna batterifabriker.
Under halvledarbristen så bytte man extremt snabbfotat leverantörer och komponenter för att inte påverka produktionen.
Man vill säkra tillgången på litium. "Vilken dag som helst" så köper Tesla sin första gruva.
Dom bygger vertikaler som ingen annan - för att rädda jorden från att gå under.
Om Tesla behöver en hamn i norden så kommer dom köpa sig en. Behövs det lite egna plåtverkstäder i Sverige så fixar dom det. Blir det stök med Spotify så köper dom upp det och rättar till det.
Elon har tidigare varit tydlig med att deras mission går först. Kvantitet går före marginaler.
Jag sätter mina pengar på Tesla. Finns det några bettingtjänster som har spel på "konflikten"?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Dom kommer ju inte kunna göra allt själva ändå.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 15:49Fast nu har de ju lärt sig att man inte ska göra så i Sverige, här är det farligt att förlita sig på andra företag så det är bättre att de har det som går internt och sen använda icke-svenska företag som leverantörer av delar för produktion med mera.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:41Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Kommer nog finnas andra internationella bolag som kommer tänka flera gånger extra innan de börjar använda svenska underleverantörer till sin produktion i framtiden nu när detta kablats ut i världen.
Så fort man anlitar någon kommer risken för blockad. Och hur ska någon våga göra jobb åt tesla Sverige när man riskerar att drabbas av konflikten.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 382
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Och om vi skall vara ärliga. Blöder Tesla särskilt mycket så här långt? 10 %ish som strejkar.. delvis ersatta... blockad mot vissa komponenter som verkar vara fullt möjligt att tillverka på annan plats. En eller annan nyköpare som kanske tvekar att slå till...dstr skrev: ↑25 nov 2023 15:58Många (både i tråden och inblandade fackförbund) borde läsa på mer om Teslas historik.
När Model S försäljningen tog fart så var finansbolgen oroliga för restvärdena. Fan, min frösta offert hade nog ett restvärde på 30%... I USA kunde (kan man fortfarande?) leasa bilen direkt av Tesla. I övrigt så klev Tesla in och garanterade restvärdet mot finnansbolagen.
Det stökar kring försäkringspremier. Tesla startar eget försäkringsbolag som rullar ut i fler och fler stater - säkerligen snart i flera länder.
Man behövde säkra tillgången på batterier, så man bygger egna batterifabriker.
Under halvledarbristen så bytte man extremt snabbfotat leverantörer och komponenter för att inte påverka produktionen.
Man vill säkra tillgången på litium. "Vilken dag som helst" så köper Tesla sin första gruva.
Dom bygger vertikaler som ingen annan - för att rädda jorden från att gå under.
Om Tesla behöver en hamn i norden så kommer dom köpa sig en. Behövs det lite egna plåtverkstäder i Sverige så fixar dom det. Blir det stök med Spotify så köper dom upp det och rättar till det.
Elon har tidigare varit tydlig med att deras mission går först. Kvantitet går före marginaler.
Jag sätter mina pengar på Tesla. Finns det några bettingtjänster som har spel på "konflikten"?
Det känns inte som att man är riktigt vid ruinens brant...
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Visst. Men man behöver ju gå all-in på att göra precis allt själva.Norrlands skrev: ↑25 nov 2023 15:53Du missar den största fördelen medvetet antar jag…Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:41Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Har de allt inhouse så slipper man missnöjda kunder. Missnöjda Teslaägare får de ju om de ska förlita sig på Metalls blinda följare..
Har kunderna varit missnöjda med Werksta?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Oh hell yes.
Finns gott om trådar på forumet och facebookgrupperna med exempel misären där. Jag blev hänvsiad dit av försäkringsbolaget en gång. Aldrig mer.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ok. Så att säga upp kontraktet var egentligen bara påskyndat av strejken? Metall har ju fått hela skulden för att Werksta inte längre får reparera teslabilar. Men dom hade sig själva att skylla då?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nja, det är inte fullt så enkelt. Werksta gör ju 99% (killgissat) försäkringsjobb på Teslor.
Dvs, affärsrelationen är mellan försäkringsbolagen och Werksta där dom uppenbart vunnit upphandlingar enbart på pris och inte kvalite.
Att dom nu trillat bort från sidan "Approved bodyshops" när nog tyvärr mest för att dom inte fixar Teslor längre - inte för att Tesla kastat ut dom för att dom gör undermåliga jobb. Vi är dock många som drar en lättnads suck över att dom inte står med längre.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja missnöjet med Werksta är väl ganska känt. Speciellt Uppsala.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 16:04Visst. Men man behöver ju gå all-in på att göra precis allt själva.Norrlands skrev: ↑25 nov 2023 15:53Du missar den största fördelen medvetet antar jag…Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:41Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Har de allt inhouse så slipper man missnöjda kunder. Missnöjda Teslaägare får de ju om de ska förlita sig på Metalls blinda följare..
Har kunderna varit missnöjda med Werksta?
Har själv otroligt dålig erfarenhet av dem..
Så för min del så är det bara positivt att slippa nissarna i deras TomteWerksta.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Sverige är en liten marknad. Tesla kan svälta metall i ett bra tagjonsalgerier skrev: ↑25 nov 2023 16:03Och om vi skall vara ärliga. Blöder Tesla särskilt mycket så här långt? 10 %ish som strejkar.. delvis ersatta... blockad mot vissa komponenter som verkar vara fullt möjligt att tillverka på annan plats. En eller annan nyköpare som kanske tvekar att slå till...dstr skrev: ↑25 nov 2023 15:58Många (både i tråden och inblandade fackförbund) borde läsa på mer om Teslas historik.
När Model S försäljningen tog fart så var finansbolgen oroliga för restvärdena. Fan, min frösta offert hade nog ett restvärde på 30%... I USA kunde (kan man fortfarande?) leasa bilen direkt av Tesla. I övrigt så klev Tesla in och garanterade restvärdet mot finnansbolagen.
Det stökar kring försäkringspremier. Tesla startar eget försäkringsbolag som rullar ut i fler och fler stater - säkerligen snart i flera länder.
Man behövde säkra tillgången på batterier, så man bygger egna batterifabriker.
Under halvledarbristen så bytte man extremt snabbfotat leverantörer och komponenter för att inte påverka produktionen.
Man vill säkra tillgången på litium. "Vilken dag som helst" så köper Tesla sin första gruva.
Dom bygger vertikaler som ingen annan - för att rädda jorden från att gå under.
Om Tesla behöver en hamn i norden så kommer dom köpa sig en. Behövs det lite egna plåtverkstäder i Sverige så fixar dom det. Blir det stök med Spotify så köper dom upp det och rättar till det.
Elon har tidigare varit tydlig med att deras mission går först. Kvantitet går före marginaler.
Jag sätter mina pengar på Tesla. Finns det några bettingtjänster som har spel på "konflikten"?
Det känns inte som att man är riktigt vid ruinens brant...
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 16:34Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
När kunders bilar inte blir fixade utan blir stående månad efter månad så ökar såklart missnöjet hos ägarna.Airlift skrev: ↑25 nov 2023 17:06Sverige är en liten marknad. Tesla kan svälta metall i ett bra tagjonsalgerier skrev: ↑25 nov 2023 16:03Och om vi skall vara ärliga. Blöder Tesla särskilt mycket så här långt? 10 %ish som strejkar.. delvis ersatta... blockad mot vissa komponenter som verkar vara fullt möjligt att tillverka på annan plats. En eller annan nyköpare som kanske tvekar att slå till...dstr skrev: ↑25 nov 2023 15:58Många (både i tråden och inblandade fackförbund) borde läsa på mer om Teslas historik.
När Model S försäljningen tog fart så var finansbolgen oroliga för restvärdena. Fan, min frösta offert hade nog ett restvärde på 30%... I USA kunde (kan man fortfarande?) leasa bilen direkt av Tesla. I övrigt så klev Tesla in och garanterade restvärdet mot finnansbolagen.
Det stökar kring försäkringspremier. Tesla startar eget försäkringsbolag som rullar ut i fler och fler stater - säkerligen snart i flera länder.
Man behövde säkra tillgången på batterier, så man bygger egna batterifabriker.
Under halvledarbristen så bytte man extremt snabbfotat leverantörer och komponenter för att inte påverka produktionen.
Man vill säkra tillgången på litium. "Vilken dag som helst" så köper Tesla sin första gruva.
Dom bygger vertikaler som ingen annan - för att rädda jorden från att gå under.
Om Tesla behöver en hamn i norden så kommer dom köpa sig en. Behövs det lite egna plåtverkstäder i Sverige så fixar dom det. Blir det stök med Spotify så köper dom upp det och rättar till det.
Elon har tidigare varit tydlig med att deras mission går först. Kvantitet går före marginaler.
Jag sätter mina pengar på Tesla. Finns det några bettingtjänster som har spel på "konflikten"?
Det känns inte som att man är riktigt vid ruinens brant...
Var en lång artikel om det här i dagens DN för den som vill läsa.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
För Teslas del så blir det bara "dyrare på kort sikt". Dom fortsätter sin vardag som vanligt.
När dom väl fått igång sina egna plåt- och lackverkstäder så sitter dom och tar vinsten från de verksamheterna själva.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Dom är mer än intresserade utav att göra affärer med Tesla. Har du inte läst intervjun. Det var ju inte direkt tongångarna utav att de klarade sig utan Tesla eller att de inte ville ha med dem att göra.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 16:34Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Så din KA vurmande underton är rätt så pointless
Senast redigerad av Norrlands, redigerad totalt 2 gång.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Slutsatsen kan snarare vara att det är för hög risk med att ha kollektivavtal för Hydro extrusions.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 16:34Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svenska företag kommer nog inte dra sig för att göra affärer med någon, de behöver nog all försäljning de kan. Däremot kan nog utländska företag dra sig för att köpa in saker som produceras i Sverige oavsett om de själva har kollektivavtal eller inte eller ens är verksamma i Sverige. Bättre att välja en leverantör i något annat land än Sverige i så fall då man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Samma tanke lär gälla var man lägger sin tillverkning, ligger den i Sverige kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt. Bättre att lägga den i något annat land då.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast nu har ju Sverige betydligt färre antal strejkdagar än många andra länder, just tack vare den Svenska modellen. Om företag är rädda för strejker och baserar sina investeringar/inköp på det, som du antyder, så ligger Sverige bra till just för att vi har en tradition med kollektivavtal och fredsplikt.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 17:19Svenska företag kommer nog inte dra sig för att göra affärer med någon, de behöver nog all försäljning de kan. Däremot kan nog utländska företag dra sig för att köpa in saker som produceras i Sverige oavsett om de själva har kollektivavtal eller inte eller ens är verksamma i Sverige. Bättre att välja en leverantör i något annat land än Sverige i så fall då man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Samma tanke lär gälla var man lägger sin tillverkning, ligger den i Sverige kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt. Bättre att lägga den i något annat land då.
Detta har framgått ett antal gånger både i tråden och i artiklar det länkas till. Det är svårt att förstå hur någon som engagerar sig i debatten kan ha missat det. I synnerhet när man anklagar andra för att föra en osaklig debatt.
https://www.altinget.se/eu/artikel/saa- ... sticker-utOfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 09:48Verkar som det är den nivån man vill diskutera på, att lösryckta påståenden utan grund ska användas som argumentation.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nja, för svenska företag att göra affärer med någon som kan dra in dig i en konflikt är ju riskabelt rent ekonomiskt. Det kommer man nog akta sig för nu när det blivit tydligt hur det kan gå.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 17:19Svenska företag kommer nog inte dra sig för att göra affärer med någon, de behöver nog all försäljning de kan. Däremot kan nog utländska företag dra sig för att köpa in saker som produceras i Sverige oavsett om de själva har kollektivavtal eller inte eller ens är verksamma i Sverige. Bättre att välja en leverantör i något annat land än Sverige i så fall då man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Samma tanke lär gälla var man lägger sin tillverkning, ligger den i Sverige kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt. Bättre att lägga den i något annat land då.
Ja, det kan hända att företag drar sig till att handla med företag i länder som har svagare fackföringeningar. Så kan det mycket väl bli.
Att utländska företag lägger tillverkning i Sverige om inte även kunden finns i landet måste ju vara extremt ovanligt. Har du något exempel på en sån etablering?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag känner inte att min text vurmade för KA utan bara reflekterade över vad jag tror kommer hända i framtiden. Man kommer vilja ha betalt för risken man tar. Det här kan ju bli dyrt för Hydro. Ska man göra det igen kommer man väl rimligen vilja ha garantier.Norrlands skrev: ↑25 nov 2023 17:11Dom är mer än intresserade utav att göra affärer med Tesla. Har du inte läst intervjun. Det var ju inte direkt tongångarna utav att de klarade sig utan Tesla eller att de inte ville ha med dem att göra.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 16:34Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Så din KA vurmande underton är rätt så pointless
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att vi har färre strejkdagar statistiskt är ointressant i det här sammanhanget, sådana här sympatistrejker a-la-maffia är värre på en helt annan nivå.
Tycker det är tråkigt att många av dom jag följer i Tesla community nu ser ner på Sverige. Sverige som varumärke har gjort en otrolig resa från toppen till botten senaste 5 åren.
Tycker det är tråkigt att många av dom jag följer i Tesla community nu ser ner på Sverige. Sverige som varumärke har gjort en otrolig resa från toppen till botten senaste 5 åren.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jovisst, men säger dom upp sitt kollektivavtal hamnar dom ju i samma situation som tesla i Sverige. Att verksamheten i Vetlanda kan drabbas av stridsåtgärder från metall. Enda sättet att undvika det, med nuvarande regelverk, är att själva ha kollektivavtal och undvika att göra sig beroende av företag som inte har det.renes skrev: ↑25 nov 2023 17:14Slutsatsen kan snarare vara att det är för hög risk med att ha kollektivavtal för Hydro extrusions.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 17:07Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 16:34Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Någon politisk vilja att ändra på regelverket i Sverige finns ju inte.