Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Airlift skrev: 23 nov 2023 07:11
Det facket gör nu är ju att elda upp huset för att bli av med getingen.

Smh
Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.

Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.

Det blir en LexTesla, var så säker.
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

WilleTesla skrev: 23 nov 2023 09:53
Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.

Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.

Det blir en LexTesla, var så säker.
Vilken Riksdagsmajoritet skulle göra det politiska självmordet menar du?

I nuvarande Riksdag kan ingen lag fattas utan att antingen S eller SD röstar för lagen. S är som de flesta vet styrda av LO medan SD har det här att säga
Magnus Persson (SD) är ordförande i arbetsmarknadsutskottet. Han säger att han följer de pågående striderna i techbolagen noga och konstaterar att SD står bakom den svenska modellen. En ”unik modell i världen som har tjänat oss väl”, säger han.

– Det är parterna som ska sköta detta. Det är inget som politikerna ska lägga sig i, säger Magnus Persson.

Hur påverkas den svenska modellen om fler bolag ställer sig utanför?

– Ju färre företag med kollektivavtal och ju färre som är anslutna till facket så försvagas den svenska modellen som ju bygger på jämbördiga parter. I framtiden kan det bli oroväckande, säger Magnus Persson.
Om du hoppas riksdagsläget ändras nästa val ser det mörkt ut för dig. Då S+SD gått från ca 51% till ca 59%. En anti-facklig majoritet har en lång lång väg att klättra.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

WilleTesla skrev: 23 nov 2023 09:53
Airlift skrev: 23 nov 2023 07:11
Det facket gör nu är ju att elda upp huset för att bli av med getingen.

Smh
Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.

Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.

Det blir en LexTesla, var så säker.
Tror du eller vill du det?
Det finns INGET parti i riksdagen som driver det du vill.
Dvs ingen från extremvänster till extremhöger vill driva det du säger kommer hända.

Sverige har extremt lågt antal strejker pga den fredsplikt som kommer med KA. Varken politiker, fack eller ens näringsliv vill ändra på detta.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Ptesla skrev: 22 nov 2023 23:48
JonasH skrev: 22 nov 2023 23:28
Ja man kan ju undra hur långt IF Metall är beredda att gå med att neka företag och medborgare tillgång till samhällskritiska tjänster som post, polis och räddningstjänst t.ex.

Ska de hindra ambulans eller polis att åka till Tesla om det sker en olycka? Skulle inte förvåna mig.

IF Metall börjar mer och mer likna beskyddarverksamhet.

Skriv på och betala så förstör vi inte ditt företag…
Fast skriver man på och betalar förstör de ju också ens företag, vilket Hydro, Werksta och min favvo-lackfirma här i stan får känna på nu: https://www.di.se/nyheter/larmet-fran-v ... ens-hotas/

Det är ju till och med en sämre deal än beskyddarverksamhet, då du förlorar hur du än gör.

Vem skriver frivilligt under ett avtal som gör att facket (maffian), när de vill utöva sin makt, kan krossa ditt företag? Finns inte en chans att Tesla skriver på ett sånt maffiakontrakt.

Helt absurt att detta förfarande kan vara lagligt i en demokrati, ren maffiaverksamhet. Hoppas verkligen Tesla med sin djupa plånbok kan processa kring detta i Europadomstolen och få ordning på det här uppenbart riggade system som av någon outgrundlig anledning tillåts existera och förstöra bolag, folks liv och Sveriges anseende och attraktionskraft för investeringar och innovativa företagsamma människor.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8631
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Sfbones skrev: 23 nov 2023 08:36
Hypotetisk fråga, vad skulle hända om Tesla skulle skriva anställningsavtal med lön på 100 miljoner kronor till en eller flera "fackmedlemar" och sedan "strejkar" dom, skulle facket då behöva betala 130% av deras lön? 😉
Det är faktiskt en ganska rolig tanke. Speciellt om dom skriver det avtalet och personen i fråga är med i facket redan och väljer att gå ut i strejk samma dag. Då kostar det facket väldigt mycket mer än för Tesla?
Finns det någon max tak på ersättningen ifrån facket? Det rörliga delarna baseras på de senaste 6 månaderna eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Icima
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 jan 2021 05:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Icima »

erfaren bilmek skrev: 23 nov 2023 09:41
Icima skrev: 23 nov 2023 08:46
Tycker att skiten med strejk gått lite för långt. Kan inte de som strejkar och är med i tråden lämna facket och förhandla nya arbetsvillkor med Tesla som skulle motsvara villkor i kollektivavtal så hela skiten tar slut? Det känns som att facket har rätt att jävlas med hela världen bara för att genomföra sin vilja. Om detta ingår i den svenska modellen kan jag bara konstatera att något är ruttet i kungarike Sverige. Hoppas att ni få (det handlar ju ändå om minoriteten av Teslas anställda) som är missnöjda med sina arbetsvillkor och som nu ser hur problem relaterade till strejk eskalerar i samhället kan sova gott.
Lätt är alltid att snacka. Mer vanligt på olika forum att det klagas än folk som verkligen gör något. Men att ta tag i något sjäv sitter oftast långt in.

Om du vill hjälpa till så att "skiten" tar slut?
Starta du tex en Facebook grupp för Teslaanställda där du själv tar ledningen och samlar ihop dessa personer.
Boka sedan ett möte med Tesla HK och föreslå detta för dem. Kämpa och ge dig inte förrän det är klart. Funkar det inte så ta ledigt en dag från jobbet (eller fler) och be de andra att också ta ledigt och gå dit gemensamt tills allt är löst.

Vem vet du kanske blir vald till årets Svensk och får medalj av kungen?
Du vet väl att det här kan leda till att Tesla lämnar Sverige eftersom Tesla kommer aldrig att teckna kollektivavtal. Det betyder att du och dina kollegor som strejkar blir ansvariga för att 90% av dina arbetskollegor som inte är med i strejk kan bli av med jobbet de är faktiskt nöjda med. Stort ansvar att bära på ryggen tycker jag. Prata med dina kollegor som är nöjda och kräva lika villkor som i deras avtal. Det känns mycket orättvist att minoritet av anställda får bestämma om majoritetens framtid. Är detta den svenska modellen?
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

WilleTesla skrev: 23 nov 2023 09:53
Airlift skrev: 23 nov 2023 07:11
Det facket gör nu är ju att elda upp huset för att bli av med getingen.

Smh
Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.

Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.

Det blir en LexTesla, var så säker.
Vettig idé kanske. Behövs nog en folkomröstning.
Själv tycker jag inte att strekrätten missbrukas, min åsikt.
Även viktigt att tredje part drabbas om det inte funkar annars. Det blir mer påtagligt då.
Kag ser det som att man hjälper till då.
Detta är en vattendelare överallt! Jag vet 🙂

Jag är själv drabbad som tredje part sa de på jobbet igår. Tydligen är vi underleverantör av material till företag som är leverantör till Tesla.

Fast detta är inte så vanligt så man undrar vad en sådan lag skulle göra för skillnad. Vad jag har läst är att något liknande har vi inte haft i Sverige sedan år 1937, om det stämmer
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Pontus skrev: 23 nov 2023 10:23
Det är faktiskt en ganska rolig tanke. Speciellt om dom skriver det avtalet och personen i fråga är med i facket redan och väljer att gå ut i strejk samma dag. Då kostar det facket väldigt mycket mer än för Tesla?
Finns det någon max tak på ersättningen ifrån facket? Det rörliga delarna baseras på de senaste 6 månaderna eller?
Eran roliga tanke bygger på ett missförstånd. Facket har ingen skyldighet att betala konfliktersättning. De erbjuder konfliktersättning.

De kan när de vill ändra konfliktersättningen till vad de vill. Om Tesla försöker någon lustighet så har Facket ingen skyldighet att betala.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Sparrow skrev: 23 nov 2023 09:58
WilleTesla skrev: 23 nov 2023 09:53
Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.

Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.

Det blir en LexTesla, var så säker.
Vilken Riksdagsmajoritet skulle göra det politiska självmordet menar du?

I nuvarande Riksdag kan ingen lag fattas utan att antingen S eller SD röstar för lagen. S är som de flesta vet styrda av LO medan SD har det här att säga
Magnus Persson (SD) är ordförande i arbetsmarknadsutskottet. Han säger att han följer de pågående striderna i techbolagen noga och konstaterar att SD står bakom den svenska modellen. En ”unik modell i världen som har tjänat oss väl”, säger han.

– Det är parterna som ska sköta detta. Det är inget som politikerna ska lägga sig i, säger Magnus Persson.

Hur påverkas den svenska modellen om fler bolag ställer sig utanför?

– Ju färre företag med kollektivavtal och ju färre som är anslutna till facket så försvagas den svenska modellen som ju bygger på jämbördiga parter. I framtiden kan det bli oroväckande, säger Magnus Persson.
Om du hoppas riksdagsläget ändras nästa val ser det mörkt ut för dig. Då S+SD gått från ca 51% till ca 59%. En anti-facklig majoritet har en lång lång väg att klättra.
Det har hänt tidigare att strejkrätten begränsats genom lagstiftning. Hur var det möjligt?

Många partier måste inse att det som nu sker skadar Sverige och sätter tredje part (tex bilister, KA-ansluta företag och därmed också ”arbetare”) i stora problem. Att åtgärderna nu träffar fel tror jag att gemeneman också inser. Klarar inte fackförbunden av att den insikten så kommer politikerna göra det.

Att vi har lågt antal strejkdagar i Sverige beror ju på att ingen tidigare kunnat sätta sig mot fackens krav på KA, konsekvenserna har blivit för stora. Någon här jämförde fackens metoder med beskyddarverksamhet, ”skriver du på KA så händer ingenting”. Få bolag klarar det Tesla nu gör.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av kallekula »

Det måste väl rimligen finnas något sätt som Tesla kan komma åt sina skyltar även om Postnord vägrar leverera dem? Jag tänker hämta på plats hos Postnord eller kanske hos Transportstyrelsen.

Kan Postnord vägra Tesla tillgång till sin egendom?
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

WilleTesla skrev: 23 nov 2023 10:42
Det har hänt tidigare att strejkrätten begränsats genom lagstiftning. Hur var det möjligt?
Senaste gången strejkrätten begränsades var det för att LO inte tyckte om att Hamnarbetarna strejkade på en arbetsplats som hade avtal med LO.
Det måste väl rimligen finnas något sätt som Tesla kan komma åt sina skyltar även om Postnord vägrar leverera dem? Jag tänker hämta på plats hos Postnord eller kanske hos Transportstyrelsen.

Kan Postnord vägra Tesla tillgång till sin egendom?
Postnord kommer bara säga att de gärna levererar men att de inte kan medan packeten kommer sitta fast på ett sorteringscenter någonstans.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Sparrow skrev: 23 nov 2023 10:50
Postnord kommer bara säga att de gärna levererar men att de inte kan medan packeten kommer sitta fast på ett sorteringscenter någonstans.
Låter ungefär som normal postgång i mina öron. Postnord tar ungefär 0 ansvar för de försändelser de förmedlar om man inte skickar saker som REK.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av unumlapis »

Enligt försäkringsbolag jag träffade tidigare i veckan och där samtalet kom in lite kring Tesla och hela diskussionen kring KA så enligt dem så har t ex Byggnads ett 'indirekt' tak när det gäller lönesättning med att en höjning måste vara solidarisk och göras för samtliga anslutna. Dvs, om Byggare Bob har en snickare som han vill t ex behålla eller uppmuntra med en rejäl höjning på låt säga 5000kr/mån så enligt Byggnads KA skall då samtliga anställda ha samma höjning. I realiteten vad som händer är att ingen anställda får den typ av uppmuntran och alla får enligt avtal.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

nek0 skrev: 23 nov 2023 08:26
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
iAkita skrev: 23 nov 2023 07:41
A76 skrev: 23 nov 2023 06:41
iAkita skrev: 22 nov 2023 23:51

Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.

Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.

Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Har du ens ett uns av koll på våra arbetsrättsliga lagar? Mycket av det du jollrar om avseende om man är kvinna, för gammal etc finns reglerat i lag.
Ja, jag har hyfsad koll på de arbetsrättsliga lagarna. Det var därför jag skrev utöver miniminivån i mitt inlägg med de 7 punkterna. Jag även koll på att det inte finns en lagstadgad minimilön, vilket en del verkar bortse från i sina svar på mitt inlägg. Rent teoretiskt skulle alltså Tesla kunna betala blivande anställda hur lite som helst, så länge de inte har kollektivavtal. Även de redan anställda kan teoretiskt få en ny roll/arbetsbeskrivning, med en annan lön.

Jag vet inte om en del medvetet fultolkar mitt inlägg eller om jag uttryckte mig otydligt. Jag medger att det var hårddraget, vilket var ett misstag då det uppenbarligen tar bort fokus från mina huvudpunkter.

Utan information blir det omöjligt att föra en saklig debatt. Jag tog för givet att det fanns de i tråden som hade insikt i Tesla-anställdas arbetsvillkor eftersom man är så säker på att de är bra. Det finns uppenbarligen de hos Tesla som tycker de är tillräckligt bra, medan andra inte tycker det och därför strejkar. Det kan mycket väl bero på att en del enbart ser till lönen och tycker den är viktigast, medan andra ser till helheten. Nöjdheten inom yrkeskategorin blir därför svårt att ta som utgångspunkt i en diskussion kring om villkoren är bättre än med ett kollektivavtal eller inte.
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Nej - hur ska de avsluta existerande avtal då?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:16
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:04

Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.

Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Varför är du rökt då? Sjuk får man vara och man har även rätt till föräldraledighet.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

kallekula skrev: 23 nov 2023 10:49
Det måste väl rimligen finnas något sätt som Tesla kan komma åt sina skyltar även om Postnord vägrar leverera dem? Jag tänker hämta på plats hos Postnord eller kanske hos Transportstyrelsen.

Kan Postnord vägra Tesla tillgång till sin egendom?
Ett sätt runt det här skulle kunna vara att man på något sätt kan nyregistrera bilen direkt på slutkund så att skylten skickas till denne, man tar med den när man skall hämta ut bilen och tesla monterar på plats. Då skulle posten behöva sätta upp ett system som, eller personer som manuellt, söker i bilregistret för att veta om det är en teslaskylt eller ej (vet inte ens om regnumret är angivet på försändelsen) och jag har väldigt svårt att tro att de rent juridiskt skulle få avstå att dela ut post till privatpersoner eller av Tesla oberoende företag pga av en blockad mot Tesla.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

slugger75 skrev: 23 nov 2023 09:49
ulpaknulpa56 skrev: 23 nov 2023 09:44

Är väl redan utrett att det ej kommer bli problem om du syftar på regskyltar? går att lös med provisorisk skylt från polisen.
Är det verkligen helt utrett tycker du?

Man kan få en provisorisk registreringsskylt av Polisen om man har förlorat den ordinarie skylten.

Frågan är väl om man kan anses ha förlorat något som man aldrig haft?

T.ex. så kan jag säga att jag har förlorat 10 miljoner kronor. Jag hade aldrig dessa pengar från början, men jag saknar dem så att säga.

Blir intressant att höra hur ni andra tolkar detta med provisoriska registreringsskyltar.


https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... on/fordon/
Eftersom de ordinarie skyltarna alldeles uppenbarligen är försvunna i postgången och inte _kan_ lämnas ut, så är skyltarna att betrakta som förlorade. Det vore orimligt att man skulle ha fått skyltarna i sin hand för att kunna anmäla dem försvunna på vägen till en.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1269
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 11:03
Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:16
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:04

Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.

Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Varför är du rökt då? Sjuk får man vara och man har även rätt till föräldraledighet.
En arbetsplats med sån kultur brukar premiera övertidsarbete snarare än vabbande om man säger så. Du kan ju glömma att du får samma löneutveckling som din kollega som kan jobba 60 timmar i veckan medan du snittar 35...
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

uncle_bob skrev: 23 nov 2023 11:10
kallekula skrev: 23 nov 2023 10:49
Det måste väl rimligen finnas något sätt som Tesla kan komma åt sina skyltar även om Postnord vägrar leverera dem? Jag tänker hämta på plats hos Postnord eller kanske hos Transportstyrelsen.

Kan Postnord vägra Tesla tillgång till sin egendom?
Ett sätt runt det här skulle kunna vara att man på något sätt kan nyregistrera bilen direkt på slutkund så att skylten skickas till denne, man tar med den när man skall hämta ut bilen och tesla monterar på plats. Då skulle posten behöva sätta upp ett system som, eller personer som manuellt, söker i bilregistret för att veta om det är en teslaskylt eller ej (vet inte ens om regnumret är angivet på försändelsen) och jag har väldigt svårt att tro att de rent juridiskt skulle få avstå att dela ut post till privatpersoner eller av Tesla oberoende företag pga av en blockad mot Tesla.
Transportstyrelsens presschef skriver till mig att nej, det finns inga möjligheter att hämta skyltar hos myndigheten:

"Skyltar levereras direkt till en bilägare från vår skylttillverkare utan att gå via Transportstyrelsen. Och det Anna Berggrund sagt till DI stämmer. Vi har inskrivet i vårt avtal med skylttillverkaren att de SKA lämna skyltarna till en postdistributör. Enligt Kammarkollegiets avtal som statliga myndigheter ska använda sig av är Postleverantören i dagsläget PostNord."

Post och Telestyrelsens pressansvarige säger till mig om Postnord agerande:

Som sagt så finns det i postlagen en långtgående utdelningsplikt. PTS följer frågan och har möjlighet att inleda tillsyn.

- Kan du utveckla något om vad som krävs för att PTS _skall_ inleda tillsyn? Behövs ett klagomål från drabbad part, till exempel?

"PTS tillsyn utövas antingen på eget initiativ eller efter inkomna synpunkter/klagomål från allmänheten eller andra aktörer på postmarknaden.

Vi avgör dock självständigt om tillsyn ska inledas. Så det finns ingen automatik i att ett klagomål leder till tillsyn".


Mer än så får jag inte ur dem. Men ett inlämnat klagomål från TM Sweden AB skadar uppenbarligen inte.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslared »

Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 23 nov 2023 09:05
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Rätta mig gärna om jag har fel, men LAS ger så vitt jag vet ett visst utrymme att förändra villkoren i samband med omplacering vid arbetsbrist eller vid omorganisation, efter en övergångsperiod. Dessutom kan upp till tre personer undantas från turordningsreglerna, vilket jag misstänker är en inte försumbar del av de anställda inom olika yrkeskategorier vid enskilda servicecenter.
Om det finns arbetsbrist är det en annan sak - då har arbetsgivaren en skyldighet att erbjuda omplacering till annan tjänst om detta är möjligt. Men då kan såklart det inte återanställas direkt på samma position. Turordningsreglerna är också bara gällnde vid uppsägningar p g a arbetsbrist.

Jag opponerar mig mot att vissa verkar tro att utan kollektivavtal så har man inga rättigheter alls och arbetsgivaren kan göra precis vad den vill vilket är fel. Många kollektivavtal lutar sig också på bakomliggande lag men kanske tillför ytterligare procedurer och förhandlingar kring dessa som måste följas men ger inte i sak något ytterligare rättsligt skydd.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 11:14

En arbetsplats med sån kultur brukar premiera övertidsarbete snarare än vabbande om man säger så. Du kan ju glömma att du får samma löneutveckling som din kollega som kan jobba 60 timmar i veckan medan du snittar 35...
Min erfarenhet är att det är inte timmarna som spelar roll utan vad som levereras så hur många övertidstimmar man lägger säger inte så mycket. Och jag förstår faktiskt inte vad som är så hemskt med att löneutveckling skulle baseras på vad man faktiskt tillfört verksamheten? Det är väldigt omotiverande att producera mycket och hållas tillbaka för att någon som producerar mindre skall få samma löneutveckling, varför ens producera mer om man inte får något extra för det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

Teslared skrev: 23 nov 2023 11:26
Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Tack Elon! Vilket hjälte att skapa den här soppan av principskäl. Pragmatism är inte hans paradgren.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gellerstam »

Teslared skrev: 23 nov 2023 11:26
Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Länka gärna så vi andra får läsa själva.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 11:14
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 11:03
Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:16
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:04

Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.

Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Varför är du rökt då? Sjuk får man vara och man har även rätt till föräldraledighet.
En arbetsplats med sån kultur brukar premiera övertidsarbete snarare än vabbande om man säger så. Du kan ju glömma att du får samma löneutveckling som din kollega som kan jobba 60 timmar i veckan medan du snittar 35...
Det där är enligt mig en förlegad syn på företag. De flesta är måna om sina anställda - med eller utan kollektivavtal.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar