Artikel om den Svenska modellen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Kriper »

Här kommer en artikel från The Guardian som beskriver fördelar med den Svenska modellen vi har på arbetsmarknaden.
Mycket bra ögonöppnare från ett utifrånperspektiv som gör att man som svensk får syn på det unika vi har tillsammans.

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... SApp_Other
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av bjelkeman »

Har man jobbat utomlands mycket så är det lättare att se de bra och dåliga sidorna. Min erfarenhet från USA är att det är mer dynamisk och risktagande, men nåde den som inte följer direktiv från chefen, för i slutänden så är det han/hon som bestämmer.

Det finns fördelar och nackdelar. Ofta så är det bäst att acceptera att det är ok att det är annorlunda än hemma, inte alltid bättre eller sämre, men annorlunda. Dock så tycker jag nog ordentlig semester istället för två veckor, och ta dem inte i rad (som i USA) är bättre. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av SkipperO »

Rätta mig om jag har fel, men den svenska modellen handlar väll om att staten till stor del lämnat över mycket av regleringen av arbetsmarknaden till näringslivet och facket som två stora och jämlika parter. Kollektivavtal, lokala avtal, organisationsförändringar, chefstillsättningar, laslistor, löner, minimilöner mm förhandlas istället för att det lagstiftas om stort och smått, där även många lagar kan förhandlas bort om man är överens.
Just fika och föräldraledighet är inte det jag tänker på först med svenska modellen.

Jag tänker att svenska modellen är central i strejkfrågan men få, inklusive jag själv, är dåligt insatta i vad det innebär och vad alternativet är. Så den som kan mer får gärna berätta.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7628
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av mikebike »

SkipperO skrev: 09 nov 2023 18:29
Rätta mig om jag har fel, men den svenska modellen handlar väll om att staten till stor del lämnat över mycket av regleringen av arbetsmarknaden till näringslivet och facket som två stora och jämlika parter. Kollektivavtal, lokala avtal, organisationsförändringar, chefstillsättningar, laslistor, löner, minimilöner mm förhandlas istället för att det lagstiftas om stort och smått, där även många lagar kan förhandlas bort om man är överens.
Just fika och föräldraledighet är inte det jag tänker på först med svenska modellen.

Jag tänker att svenska modellen är central i strejkfrågan men få, inklusive jag själv, är dåligt insatta i vad det innebär och vad alternativet är. Så den som kan mer får gärna berätta.
För mina kollegor (utländska doktorander i 30-årsåldern) så kan jag garantera att det är just fika och föräldraledighet som de uppfattar som svenskt. Arbetsmarknadens spelregler är inget de tänker på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av SkipperO »

mikebike skrev: 09 nov 2023 18:33
För mina kollegor (utländska doktorander i 30-årsåldern) så kan jag garantera att det är just fika och föräldraledighet som de uppfattar som svenskt. Arbetsmarknadens spelregler är inget de tänker på.
Ja, det tror också. Det var det som var lite min poäng att få (inklusive jag) har bra koll på den ”svenska modellen”. Svensk arbetskultur och vad som är svenskt är nog så viktigt och intressant, men i stort något annat.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av iAkita »

Angående den svenska modellen så kan man finna följande på regeringen.se:
Den svenska modellen kan sägas bestå av tre grundpelare: en arbetsmarknad som underlättar omställning, generell välfärdspolitik och ekonomisk politik för öppenhet och stabilitet.
Så nog innefattar den mer än regleringen av arbetsmarknaden. Se även denna länk för en bra förklaring:
https://www.so-rummet.se/kategorier/den ... a-modellen#
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 632
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av roffe_s »

SkipperO skrev: 09 nov 2023 18:45
mikebike skrev: 09 nov 2023 18:33
För mina kollegor (utländska doktorander i 30-årsåldern) så kan jag garantera att det är just fika och föräldraledighet som de uppfattar som svenskt. Arbetsmarknadens spelregler är inget de tänker på.
Ja, det tror också. Det var det som var lite min poäng att få (inklusive jag) har bra koll på den ”svenska modellen”. Svensk arbetskultur och vad som är svenskt är nog så viktigt och intressant, men i stort något annat.
Se först iAkitas länk till SO-rummet. När det gäller arbetsmarknad och parternas gemensamma ansvarstagande har jag tolkat det som att hela Saltsjöbadsförhandlingen handlade om att politikerna (=regeringen) trängde ihop fackförbund och arbetsgivare i ett förhandlingsrum med utsikten att ”endera förhandlar Ni som kan detta fram ett uthålligt avtal som funkar för AB Sverige - eller så löser vi saken via lagstiftning”.

Så den svenska modellen är i europeiskt perspektiv något hyfsat unikt då politikerna så långt som möjligt håller tassarna borta och överlåter åt parterna att själva hantera stridigheter. Så länge de till slut kommer överens. I många andra länder sitter politiker med fingrarna rätt djupt inne i syltburken.

Vad jag kan minnas är parterna SAF och LO i det ursprungliga avtalet (tecknat 1938) men andra sammanslutningar som PTK har väl sedan tecknat hängavtal?

V2.0 tecknades så sent som 2022, med ett antal grumsande LO-förbund surande i kulisserna. Men detta finns det säker många som kan berätta mer om i detta forum.

Vad huvudavtalet egentligen handlar om är spelreglerna i stort på den svenska arbetsmarknaden samt (i viss mån) parternas gemensamma tolkningar och överenskommelser i de dispositiva delarna av arbetslagstiftning som t ex LAS.

Så - samtliga större AG inom Svea rike omfattas därigenom av ungefär samma villkor. Det ser i slutändan till att villkor och kostnader är hyfsat kalkylerbara.

Det är i alla fall den svenska modellen för mig. Någon bättre skickad får gärna korrigera eller komplettera :)!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Mickep »

Det är från 30 talet. (har för mig att det uppdaterades på 90 talet)
Men jag är öppen för att förändra den för att möta morgondagens jobb och arbetsförutsättningar. (bla när man jobbar för internationella företag ibland med distansarbete). Sedan har de lett till mindre strejker än andra länder men det är inget garant för att det förändras om tilliten till parterna minskar eller missbrukas. (av arbets-givare eller -tagare)
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av xms67 »

Det finns nästan ingen seriös bedömare som inte konstaterar att den svenska modellen har gynnat Sverige som land, företagen och de anställda. Det innebär ju inte såklart att det kan finnas nackdelar. Men när man är i ett system finns det alltid de som drömmer om att få plocka russinen ur grannens kaka men inte behöva ofta något av sin egen. Så ser ju dock sällan livet eller samhällslivet ut. Man får försöka hitta en balans mellan för- och nackdelar. Och den svenska modellen har och fortsätter att tjäna oss väl.

Det som är intressant är att det går att hitta ideologiskt stöd från både höger och vänster. För höger kan man se det som att man har privatiserat(inte dumprivatiserat) arbetsmarknaden och från vänster kan man se det som att man har hittat ett sätt som skapar rimliga villkor och inflytande för de anställda. De mer extrema högermänniskorna vill ju såklart bara ha fördelar för företagen och de mer extrema vänsterpersonerna vill se betydligt mer makt åt de anställda(fast egentligen är det åt partier/partiet eller organisationer).
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av wannabee »

Norge och Danmark har jag inte hört att de kör med den Svenska modellen? De länderna har väl dubbla lönen jämfört med oss och dubbla pensionen? Hur kan någon hävda att Svenska modellen är bra?
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av xms67 »

wannabee skrev: 11 nov 2023 09:06
Norge och Danmark har jag inte hört att de kör med den Svenska modellen? De länderna har väl dubbla lönen jämfört med oss och dubbla pensionen? Hur kan någon hävda att Svenska modellen är bra?
Det går ju tyvärr inte att resonera så. Dessutom vet jag inte vad du menar med dubbla lönen? I reda kronor eller köpkraftsjusterat?

Tittar man på Norden så ligger vi alla mycket högt på välståndslistan som mäter köpkraftsjusterade BNP per capita. Sverige låg före Norge och Danmark fram till 90-talskrisen och har inte återtagit vår position sedan dess. Men det är långt, mycket långt från att de skulle ha dubbla välståndet eller köpkraften.

Norge och Danmark har dessutom sina "modeller" på arbetsmarknaden och de påminner om den Svenska modellen. För den som tycker att Tesla/arbetsgivare ska få göra som man vill kanske också många gånger tycket att det vore bra att sänka skatten? Då kan vi titta på välståndslistan, där Danmark, Norge och Sverige alla har högre skatter än EU-snittet. Danmark klart över och Norge och Sverige något över.

Vad kan vi lära av det här? Jo, att framgången för ett land beror på flera saker. Det går nästan aldrig att peka på en sak som är helt dominerande för ett lands framgång, det är mycket komplexa samband.

Så: 1. Norge och Danmark som du nämner har liknande system som sverige. Danmark har till och med varit tuffare än Sverige i EU vad gäller motstånd mot lagstadgade minimilöner. De har till och ned öppnat en juridisk process mot EU:s direktiv på området(det här bygger på att de hävdar att de har, som Sverige, kollektivavtal som täcker hela arbetsmarknaden. 2. Att peka ut ett område och påstå att den är avgörande för ett lands välstånd går inte, det är betydligt mer komplext än så.

Däremot kan man enligt mig ganska klart säga att om ett land valt en väg får det stora konsekvenser om man ogenomtänkt och spontant byter väg.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av tslaqqq »

Om den svenska modellen är en framgång (för landet) så torde våra industrier blomstra och företagen inte försvinna ur landet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Gustafsson »

tslaqqq skrev: 11 nov 2023 10:28
Om den svenska modellen är en framgång (för landet) så torde våra industrier blomstra och företagen inte försvinna ur landet.
Ett sådant påstående kanske kräver en viss analys?
Kan finnas många skäl att flytta företag och är det ett problem? Trenden börjar väl vända, såsom världsläget utvecklas? De stora företagen verkar ju sedan länge i hela världen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av tor-ake »

Den svenska modellen med långa fikaraster fungerar rimligt i yrken som kräver mycket samtal, tankekraft och problemlösning, men sänker så klart produktionstakten i yrken som bygger på att man jobbar på, t.ex kakelplattor vandrar inte upp på väggen själva medan man sitter och fikar.
Montering på löpande band blir också dyrt per monterad enhet. Mer kostnadseffektivt om personalen knogar på i sina åtta timmar och sedan går hem och vilar hemma.

Därför har vi i Sverige fått mindre och mindre tillverkning och mer och mer mjukvaruutveckling. I några år försökte man lägga även mjukvaruutveckling i länder där programmerarna knappade mer och fikade mindre, men det har visat sig att många rader kod inte betyder att produkten är bättre, snarare tvärtom.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Mickep »

tor-ake skrev: 11 nov 2023 11:15
Den svenska modellen med långa fikaraster fungerar rimligt i yrken som kräver mycket samtal, tankekraft och problemlösning, men sänker så klart produktionstakten i yrken som bygger på att man jobbar på, t.ex kakelplattor vandrar inte upp på väggen själva medan man sitter och fikar.
Montering på löpande band blir också dyrt per monterad enhet. Mer kostnadseffektivt om personalen knogar på i sina åtta timmar och sedan går hem och vilar hemma.

Därför har vi i Sverige fått mindre och mindre tillverkning och mer och mer mjukvaruutveckling. I några år försökte man lägga även mjukvaruutveckling i länder där programmerarna knappade mer och fikade mindre, men det har visat sig att många rader kod inte betyder att produkten är bättre, snarare tvärtom.
hmmm. Jag undrar också om fikaraster skulle innebära mer eller mindre hög produktivitet i sweatshops i asien där folk arbetar för slavlöner i urursla villkor.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av SkipperO »

xms67 skrev: 11 nov 2023 10:14
Däremot kan man enligt mig ganska klart säga att om ett land valt en väg får det stora konsekvenser om man ogenomtänkt och spontant byter väg.
Precis så jag tänker. Den modell vi har i Sverige är komplex och har sina för och nackdelar, men börjar man ändra hastigt utan att ta hänsyn till helheten eller om stora intressenter ställer sig utanför modellen, så kan det bli tokigt. Med det inte sagt att det kan finnas områden som behöver utvecklas för att passa i tiden.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av tslaqqq »

Ja el så låter man företag och anställda själv välja, månar man om den fantastiska modellen så söker man sig till en arbetsgivare med kollektivavtal om man tror så blint på att det gör livet lättare.

Gör man inte det el tror på sin egen förmåga kanske man söker sig till en arbetsgivare med ett högre syfte eller annat.

Att tvinga arbetsgivare till något som ingen vill vare sig anställda el arbetsgivaren är idiotiskt.

Sverige badar ju inte längre i biltillverkare som ett exempel hur kommer det sig?

Att facket (vars anställda lever på dina medlemsavgifter) har rätt att blockera ett företags anställda att gå till sitt jobb för att arbeta och tjäna sin lön är inte något annat än kommunism.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Gustafsson »

Så länge det finns en rörlig arbetsmarknad där en del ( de flesta?) företag har kollektivavtal och andra inte kan den enskilde i teorin välja var man vill jobba.
De flesta, speciellt yngre, har absolut noll koll på sådana saker som betydelsen av skyddsnät, tjänstepension, semesteravtal, rättshjälp mm. Därmed kan de inte göra ett för dem klokt val.
Man måste också skilja på att vara medlem i facket och kollektivanslutning.
Att facket är ineffektivt (dyrt) liksom mycket av offentlig sektor, är lite en annan fråga. Att det dessutom finns exempel på hur facket saboterar verksamhet för att visa sin makt likaså.
I Norge är fackföreningsavgiften t.ex. avdragsgill. Vilket gör att man där inte retar sig lika mycket på den höga avgiften.
Tycker således att kollektivanslutning för många enskilda och för samhället kan vara bra, men man måste sluta påstå att anslutning är frivillig. Rätt vad det är har du hästhuvudet i sängen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av tslaqqq »

Att agera bror duktig och klappa folk på huvudet och säga att du förstår ingenting så vi väljer åt dig är återigen något som hör hemma i kommunistregimer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av OfarligTesla »

tslaqqq skrev: 12 nov 2023 12:18
Att agera bror duktig och klappa folk på huvudet och säga att du förstår ingenting så vi väljer åt dig är återigen något som hör hemma i kommunistregimer.
Tycker det är lite roligt det där, när det kommer till lönediskussioner så skall jag enligt fackens princip (där för stora löneskillnader är dåligt) dra det tunga lasset så kollegorna kan fika bort dagarna istället (eller vad de nu gör istället för att producera) men i andra sammanhang är jag tydligen inte kapabel att själv förhandla och behöver facket som någon slags god man.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av tslaqqq »

Facket är egentligen bara ute efter att skydda och minska löneklyftorna så det inte skall löna sig för företag att få tag i de bästa arbetarna för de blir ju då kompenserade därefter och de sämre blir kvar. De bättre har då inget behov av facket för dom skaffar ju jobb o löser sina behov på egen hand och facket står där med de som arbetsmarknaden inte vill ha lika med omöjligt uppdrag att agera.

Väldigt förenklat och generaliserat men skulle påstå att det ganska mycket är precis så.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 632
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av roffe_s »

SkipperO skrev: 11 nov 2023 16:15
xms67 skrev: 11 nov 2023 10:14
Däremot kan man enligt mig ganska klart säga att om ett land valt en väg får det stora konsekvenser om man ogenomtänkt och spontant byter väg.
Precis så jag tänker. Den modell vi har i Sverige är komplex och har sina för och nackdelar, men börjar man ändra hastigt utan att ta hänsyn till helheten eller om stora intressenter ställer sig utanför modellen, så kan det bli tokigt. Med det inte sagt att det kan finnas områden som behöver utvecklas för att passa i tiden.
Ni har så rätt - detta är komplicerade modeller som sysselsätter en kader nationalekonomer och samhällsvetare och de överenskommelser som görs på arbetsmarknaden slår rätt hårt på konkurrenskraften för och välståndet i AB Sverige.

Det är därför svårt att ta enskilda upprop i en enskild fråga på riktigt allvar om ingen hänsyn alls tas till de större faktorerna som ingår i den svenska modellens gemensamma ansvar.

Det som hänt det senaste åren är ett bra exempel på frågor som, enligt mig, måste redas ut och hanteras. Först har vi en global pandemi, som avlöses av krig i närområdet och eskalerande problemområden för transportsektorn att hålla internationellt handelsutbyte igång. Allt detta får den globala ekonomin ur balans och inflationen att ta rasande fart från ett historiskt (och enligt många orimligt) lågt läge.

I Sverige har vi en statlig ekonomi med rimlig skuldsättning vilket inte är fallet för många andra länder, däremot så är hushållen rätt högt belånade i f t disponibel inkomst. En låg ränta lockar till inköp vi i dagsläget inte har råd till så vi intecknar i princip framtida inkomster. Vår lilla valuta ses dessutom som svag och i osäkra lägen förlorar den ofta i värde. Allt detta sätter duktig fart på inflationen då importen blir dyrare. Vi har endast sett början på detta, många hushåll sitter med bundna lån ytterligare en tid men klart är att vi under en framtid kommer att se en betydligt högre boendekostnad för de hushåll som sitter med stora lån.

Därför blir inflationsbekämpningen så viktig för AB Sverige. Att importerade varor blir dyrare är en sak, uppsidan är att våra exportföretag med den låga valutan som stöd har lättare att vara konkurrenskraftig. Så länge som efterfrågan finns. En rimlig löneökningstakt är en annan sak som påverkar mycket, det reducerar kostnadsökningarna för sådant som produceras och konsumeras nationellt. Detta hanterar arbetsmarknaden just nu, referenser mot andra länder som Rumänien, Polen etc är inte riktigt relevanta i min bok. Jag jämför hellre med de länder som ligger nära oss i den statistiken, det är länder som vi kanske mer bör benchmarka oss emot. Därför motsvarar årets löneökning på nationell nivå inte alls inflationenen, reallönerna sjönk för de flesta.

Så vill vi inte vill reducera förmåner som många idag tar som givna rättigheter (t ex föräldraledighet, barnomsorg, utbildning, sjuk- och äldrevård) är det till att balansera alla faktorer rätt för att få igång hjulen och få kontroll på inflationen som gäller. Att bara tjata på en av faktorerna (t ex lön) lönar sig inte riktigt att kommentera. Det som är bra är trots allt att ingen behöver förbli i system som inte alls passar individen, sist jag kollade finns fri rörlighet i vart fall inom EU.

Med detta sagt - en debatt om den svenska modellen bör föreslå hur vi hanterar i vart fall de parametrar som berörts ovan - och sannolikt en hel del fler som jag glömt eller förbisett. Allt går att förbättra och utveckla, däremot kräver det noggrannhet för att inte skutan Svea ska hamna med slagsida i stormigt vatten.

I realiteten tror jag inte ett forum - hur bra det än är - kanske är platsen för en sådan diskussion. Men det kan ju alltid vara kul att försöka :)

Mina 2p, ha en fortsatt fin söndag!
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel om den Svenska modellen

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker tvärtom att ett forum är en bra plats att diskutera i. Lite som gamla forum i Rom. Inte en plats om man vill utöva något direkt inflytande, men intressant att läsa vad andra tycker i en fråga där det inte finns ett klart ”rätt svar”. Många argumenterar med stor eftertanke och det är kul i sig att läsa. För min egen del har det hjälpt mig att tänka igenom en fråga jag inte tänkt mycket på tidigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar