Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

PhR34k skrev: 09 nov 2023 07:45
frippe skrev: 09 nov 2023 07:03
PhR34k skrev: 08 nov 2023 22:59
Honkan skrev:
Åter till ämnet då:

Hur tror vi Elektrikerförbundet påverkar, kan ju vara så att SUC inte ens får vara i drift om man inte har en behörig som står som ansvarig för elanläggningen , äger Tesla dessa själva ? Har de egen drift på grejorna ? Vilket företag har avtalet på SUC ??
Enligt den informationen jag fick från Installatörsföretagen så är det alltså endast fack ansluten personal som inte får utföra arbete så ponera att min firma utför servicearbete på SuC så får jag inte skicka Kalle och Peter som är fackligt anslutna medans Rikard och Olle som inte är ansluta får jobba där.

Så om en firma vägrar jobba åt Tesla är det alltså ett ställningstagande alt om samtliga som utför arbete hos Tesla är fackligt anslutna men känns långsökt.
Å andra sidan får inte du fråga Kalle, Peter, Rikard eller Olle om de är fackligt anslutna. Så att veta vilka som är det kan bli lite knepigt.

Men å tredje sidan så vet jag det som chef då det framgår i löneprocessen vilka som är fackligt anslutna för att vi ska veta vilken process som ska följas. Så lite dubbelt.
Jag som arbetsgivare vet vilka som är anslutna till facket då facket skickar ut brev om det för att vi ska kunna betala deras fackavgift på lönen. Så det är inga konstigheter.
Absolut, men det är en stor skillnad på att veta samt att få använda uppgifterna i andra syften än vad de är insamlade för. Information om facklig anslutning faller under delen känsliga personuppgifter inom GDPR t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

frippe skrev: 09 nov 2023 07:54
PhR34k skrev: 09 nov 2023 07:45
frippe skrev: 09 nov 2023 07:03
PhR34k skrev: 08 nov 2023 22:59
Honkan skrev:
Åter till ämnet då:

Hur tror vi Elektrikerförbundet påverkar, kan ju vara så att SUC inte ens får vara i drift om man inte har en behörig som står som ansvarig för elanläggningen , äger Tesla dessa själva ? Har de egen drift på grejorna ? Vilket företag har avtalet på SUC ??
Enligt den informationen jag fick från Installatörsföretagen så är det alltså endast fack ansluten personal som inte får utföra arbete så ponera att min firma utför servicearbete på SuC så får jag inte skicka Kalle och Peter som är fackligt anslutna medans Rikard och Olle som inte är ansluta får jobba där.

Så om en firma vägrar jobba åt Tesla är det alltså ett ställningstagande alt om samtliga som utför arbete hos Tesla är fackligt anslutna men känns långsökt.
Å andra sidan får inte du fråga Kalle, Peter, Rikard eller Olle om de är fackligt anslutna. Så att veta vilka som är det kan bli lite knepigt.

Men å tredje sidan så vet jag det som chef då det framgår i löneprocessen vilka som är fackligt anslutna för att vi ska veta vilken process som ska följas. Så lite dubbelt.
Jag som arbetsgivare vet vilka som är anslutna till facket då facket skickar ut brev om det för att vi ska kunna betala deras fackavgift på lönen. Så det är inga konstigheter.
Absolut, men det är en stor skillnad på att veta samt att få använda uppgifterna i andra syften än vad de är insamlade för. Information om facklig anslutning faller under delen känsliga personuppgifter inom GDPR t.ex.
Ja men vadå, det är inte ett blint hockeylag vi kör. Jag behöver inte skriva upp det på en anslagstavla vilka som är med i facket men om jag får brev till kontoret från "elektrikerna" så är det inget hemlighetsstämplat. Dom som är på kontoret har tillgång till den informationen. Vi för ingen journal men av dom 39 montörer vi har så är ca 10% med i facket och det är lätt att hålla reda på det då det är bara dom som följer kollektivavtalets lägsta nivå :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8632
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

iAkita skrev: 08 nov 2023 22:30
Pontus skrev: 08 nov 2023 22:01
Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Även om det är frivilligt blir det såklart svårt för Tesla att bedriva verksamhet utan kollektivavtal. Precis som det ska vara, till något parti tar initiativ att förändra den nuvarande modellen och får nog med stöd i ett demokratiskt val för att lyckas driva igenom en ny lagstiftning.

Frivilligheten är, även om den kan tyckas vara en skimär i det här fallet, en förutsättning för att förhandlingar ska kunna ske. En lagstiftning som sa att kollektivavtal var obligatoriskt skulle förskjuta maktbalansen mellan arbetsgivare och arbetstagare/facken, på så vis att de senare ensidigt skulle kunna diktera villkoren fullt ut och inte behöva göra några som helst ansatser till förhandlingar eller kompromisser. Det skulle med säkerhet inte hade varit en bättre lösning än dagens, för de företag som vill verka i Sverige.
Det skulle ju kunna vara lag på kollektivavtal men att flera fack fick "tävla" om vem som skulle få avtalet med företaget i fråga så att dom fick komma med ett så bra förslag som möjligt. Idag verkar ju alla hålla varandra om ryggen så fort dom får chansen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

https://sverigesradio.se/artikel/transp ... i-hamnarna

1h sedan, Tesla transporter Bilar via färjor.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jans »

Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Grunden i ett demokratiskt samhälle menar jag är att man låter alla få del av alla fakta i olika ärenden. När en konflikt likt den som dykt upp nu så argumenterar vardera sidan för sina ståndpunkter så kan vi alla ta ställning för den ena eller den andra parten och få en bättre förståelse för konflikten.
Men Tesla vägrar ju totalt att förklara sin ståndpunkt. Massmedia får inte ens någon intervju.
Detta tycker jag är extremt arrogant och visar ett förakt för det demokratiska samhället Sverige där de faktiskt är välkomna att driva sin verksamhet.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Taxi Stockholm lägger sina inköp av bilar från Tesla på is. Undrar försiktigt hur många fler tjänstebilsköpare (företag) som tackar nej snart. Lär inte märkas på den globala försäljningen pga Sverige är en liten liten marknad men för andelen elbilar i svensk nybilsförsäljning kan det bli ett tydligt hack..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Fosilfri2035 skrev: 09 nov 2023 08:42
https://sverigesradio.se/artikel/transp ... i-hamnarna

1h sedan, Tesla transporter Bilar via färjor.
Lär kosta en slant extra att köra på trailer från Nederländerna genom Danmark till Sverige. 8-10bilar per trailer är inte direkt effektivt
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HerrNilsson »

Tycker det är helt vansinnigt hur facket beter sig. :!:

LO vill driva Tesla ut ur landet, facken allierar sig med alla de kan för att sätta käppar i hjulet för leveranser av bilar, underhåll av laddstationer, materiel för service/underhåll...
Varför vill man inte gynna arbetstillfällen i Sverige? Man vill istället aktivt försöka få bort arbetstillfällen från landet.

Att ha kollektivavtal är inte lagstadgat.

Jag var skeptisk till fackföreningar redan innan den här soppan, men detta gör ju att man blir än mer anti mot dom.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av kallekula »

jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

HerrNilsson skrev: 09 nov 2023 08:57
Tycker det är helt vansinnigt hur facket beter sig. :!:

LO vill driva Tesla ut ur landet, facken allierar sig med alla de kan för att sätta käppar i hjulet för leveranser av bilar, underhåll av laddstationer, materiel för service/underhåll...
Varför vill man inte gynna arbetstillfällen i Sverige? Man vill istället aktivt försöka få bort arbetstillfällen från landet.

Att ha kollektivavtal är inte lagstadgat.

Jag var skeptisk till fackföreningar redan innan den här soppan, men detta gör ju att man blir än mer anti mot dom.
Målsättningen är väl inte att driva Tesla ur landet utan att få ett avtal på plats. Ett avtal som reglerar flera viktiga bitar i relationen mellan AG och AT och som är en förutsättning för att den lagstiftningen vi har fungerar fullt ut.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 09 nov 2023 08:23
iAkita skrev: 08 nov 2023 22:30
Pontus skrev: 08 nov 2023 22:01
Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Även om det är frivilligt blir det såklart svårt för Tesla att bedriva verksamhet utan kollektivavtal. Precis som det ska vara, till något parti tar initiativ att förändra den nuvarande modellen och får nog med stöd i ett demokratiskt val för att lyckas driva igenom en ny lagstiftning.

Frivilligheten är, även om den kan tyckas vara en skimär i det här fallet, en förutsättning för att förhandlingar ska kunna ske. En lagstiftning som sa att kollektivavtal var obligatoriskt skulle förskjuta maktbalansen mellan arbetsgivare och arbetstagare/facken, på så vis att de senare ensidigt skulle kunna diktera villkoren fullt ut och inte behöva göra några som helst ansatser till förhandlingar eller kompromisser. Det skulle med säkerhet inte hade varit en bättre lösning än dagens, för de företag som vill verka i Sverige.
Det skulle ju kunna vara lag på kollektivavtal men att flera fack fick "tävla" om vem som skulle få avtalet med företaget i fråga så att dom fick komma med ett så bra förslag som möjligt. Idag verkar ju alla hålla varandra om ryggen så fort dom får chansen.
Det gör man ju redan. Den fackförening med flest medlemmar är väl den man tecknar kollektivavtal med. Ett bra exempel är ju att hamnarna till slut tecknade med hamnarbetarförbundet även om transport krävde kollektivavtal.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av kallekula »

Fredrik j skrev: 09 nov 2023 09:09
Det gör man ju redan. Den fackförening med flest medlemmar är väl den man tecknar kollektivavtal med. Ett bra exempel är ju att hamnarna till slut tecknade med hamnarbetarförbundet även om transport krävde kollektivavtal.
Man kan väl teckna med vem man vill? Klarna jävlades lite extra med Unionen genom att välja bort dem :)

https://arbetet.se/2023/11/07/kritiken- ... t-unionen/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8632
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 09 nov 2023 07:03
PhR34k skrev: 08 nov 2023 22:59
Honkan skrev:
Åter till ämnet då:

Hur tror vi Elektrikerförbundet påverkar, kan ju vara så att SUC inte ens får vara i drift om man inte har en behörig som står som ansvarig för elanläggningen , äger Tesla dessa själva ? Har de egen drift på grejorna ? Vilket företag har avtalet på SUC ??
Enligt den informationen jag fick från Installatörsföretagen så är det alltså endast fack ansluten personal som inte får utföra arbete så ponera att min firma utför servicearbete på SuC så får jag inte skicka Kalle och Peter som är fackligt anslutna medans Rikard och Olle som inte är ansluta får jobba där.

Så om en firma vägrar jobba åt Tesla är det alltså ett ställningstagande alt om samtliga som utför arbete hos Tesla är fackligt anslutna men känns långsökt.
Å andra sidan får inte du fråga Kalle, Peter, Rikard eller Olle om de är fackligt anslutna. Så att veta vilka som är det kan bli lite knepigt.

Men å tredje sidan så vet jag det som chef då det framgår i löneprocessen vilka som är fackligt anslutna för att vi ska veta vilken process som ska följas. Så lite dubbelt.
Men om det är blockad och inte ren strejk får jag som arbetsgivare dra av på lönen för Kalle och Peter som då inte kan jobba 100% och då inte dra in pengar till bolaget?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MrStarhouse »

När jag åker och hämtar lunch här i Örebro så åker jag förbi Teslas SC.

Igår när jag åkte förbi där så hade assistanskåren parkerat en av sina lastbilsbärgare (enorm) mitt för och blockerade infarten till verkstan.

Är detta ens tillåtet? Känns som egenmäktigt förfarande.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Varför nöjer sig inte IF Metall med en blockad mot hamnarna och annat som försvårar nyregistrering av Teslabilar, och därmed pressa företaget Tesla?

Jag tycker att IF Metall och alla som sympatistrejkar missar målet genom att i mycket stor omfattning rikta in sig på att straffa teslaägere. Stopp på reservdelar, stopp på reparationer, stopp på däckbyten (har jag hört), stopp på plåt- och lackarbeten (på tex Werksta) och snart stopp på superchargeladdning (som också påverkar andra elbilsägare). Dessa blockader drabbar ju inte företaget Tesla så mycket i det korta perspektivet, ägarnas ilska riktas väl mot fackförbunden!

Om du tex är en taxiägare som får problem med din Tesla då drabbas ju din verksamhet enormt på grund av dessa blockader. Blockaden i hamnarna straffar däremot främst Tesla som bolag, inga nya bilar kan levereras till Sverige och majoriteten av Teslas intäkter upphör därmed. Det är väl en proportionerlig åtgärd från IF Metall.

Varför vill fackförbunden straffa oss bilägare så hårt? Tror de att Elon Musk ändrar uppfattning på grund av att vi teslaägare får problem....?
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jans »

kallekula skrev: 09 nov 2023 09:06
jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Som sagt var: grunden för ett demokratiskt samhälle av den typ vi lever i är att olika åsikter möts i ett demokratiskt samtal. Elon verkar inte acceptera denna grundsats.
.
Model S P85+ Juni 2014
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

WilleTesla skrev: 09 nov 2023 10:53
Varför nöjer sig inte IF Metall med en blockad mot hamnarna och annat som försvårar nyregistrering av Teslabilar, och därmed pressa företaget Tesla?

Jag tycker att IF Metall och alla som sympatistrejkar missar målet genom att i mycket stor omfattning rikta in sig på att straffa teslaägere. Stopp på reservdelar, stopp på reparationer, stopp på däckbyten (har jag hört), stopp på plåt- och lackarbeten (på tex Werksta) och snart stopp på superchargeladdning (som också påverkar andra elbilsägare). Dessa blockader drabbar ju inte företaget Tesla så mycket i det korta perspektivet, ägarnas ilska riktas väl mot fackförbunden!

Om du tex är en taxiägare som får problem med din Tesla då drabbas ju din verksamhet enormt på grund av dessa blockader. Blockaden i hamnarna straffar däremot främst Tesla som bolag, inga nya bilar kan levereras till Sverige och majoriteten av Teslas intäkter upphör därmed. Det är väl en proportionerlig åtgärd från IF Metall.

Varför vill fackförbunden straffa oss bilägare så hårt? Tror de att Elon Musk ändrar uppfattning på grund av att vi teslaägare får problem....?
När omvärlden gör sanktioner mot t.ex. Ryssland så drabbar det inte Putin personligen, men missnöjet börjar gro underifrån(är tanken åtminstone gissar jag) och folket börjar snart kräva att deras ledare ska göra något åt situationen. Att komma åt den amerikanska ledningen på Tesla som uppenbarligen är de som fattar beslut utan att påverka nedåt i kedjan andra är troligen ganska verkningslöst.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Om facken tror att vi svenska teslaägare ska påverka Musk till kollektivavtal då är det bra att önska facken lycka till. Så fungerar det ju inte, det måste de ju fatta…
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

kallekula skrev: 09 nov 2023 09:51
Fredrik j skrev: 09 nov 2023 09:09
Det gör man ju redan. Den fackförening med flest medlemmar är väl den man tecknar kollektivavtal med. Ett bra exempel är ju att hamnarna till slut tecknade med hamnarbetarförbundet även om transport krävde kollektivavtal.
Man kan väl teckna med vem man vill? Klarna jävlades lite extra med Unionen genom att välja bort dem :)

https://arbetet.se/2023/11/07/kritiken- ... t-unionen/
Dom anställda byter ju nu fackförbund. Att ha kollektivavtal med ett fackförbund samtidigt som dom anställda är medlemmar i ett annat är ju ingen lösning. Nu blir det ju jättebra. Alla verkar ju vara nöjda.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Grunden i ett demokratiskt samhälle menar jag är att man låter alla få del av alla fakta i olika ärenden. När en konflikt likt den som dykt upp nu så argumenterar vardera sidan för sina ståndpunkter så kan vi alla ta ställning för den ena eller den andra parten och få en bättre förståelse för konflikten.
Men Tesla vägrar ju totalt att förklara sin ståndpunkt. Massmedia får inte ens någon intervju.
Detta tycker jag är extremt arrogant och visar ett förakt för det demokratiska samhället Sverige där de faktiskt är välkomna att driva sin verksamhet.
Jag gillar inte att generalisera, men varje sunt företag må ju göra en analys av marknadsförutsättningar innan de etablerar sig nationellt eller inom EU. Jag skulle säga att research-bolaget gjort ett uruselt jobb om de inte i sin rapport nämnde relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare i form av arbetsgivarorganisation och fackförbund när de tittade generellt på EU och i synnerhet Sverige. Jag har svårt att tro att så skulle vara fallet.

Att då välja, i strid med de lokala förutsättningarna, att etablera sig med inställningen att inte respektera dessa förutsättningarna och därefter vägra att ta diskussionen tyder på kaxighet intill gränsen för kolonialism. Dessutom lider jag med Tesla Sweden - om inte VD har mandat att ens diskutera en sådan elementär fråga, hur ser då den stackarens mandat ut i övrigt?

Nej, innan de frågorna får sitt svar kan vi nog avvakta med tyckande, anekdoter och generella diskussioner kring klokheten i vår svenska modell för arbetsmarknaden. Den är vad den är och känd sedan decennier. Deal with it...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

MrStarhouse skrev: 09 nov 2023 10:47
När jag åker och hämtar lunch här i Örebro så åker jag förbi Teslas SC.

Igår när jag åkte förbi där så hade assistanskåren parkerat en av sina lastbilsbärgare (enorm) mitt för och blockerade infarten till verkstan.

Är detta ens tillåtet? Känns som egenmäktigt förfarande.
Vilka jävla svin!
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niclas »

jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Grunden i ett demokratiskt samhälle menar jag är att man låter alla få del av alla fakta i olika ärenden. När en konflikt likt den som dykt upp nu så argumenterar vardera sidan för sina ståndpunkter så kan vi alla ta ställning för den ena eller den andra parten och få en bättre förståelse för konflikten.
Men Tesla vägrar ju totalt att förklara sin ståndpunkt. Massmedia får inte ens någon intervju.
Detta tycker jag är extremt arrogant och visar ett förakt för det demokratiska samhället Sverige där de faktiskt är välkomna att driva sin verksamhet.
Jag tycker det är ännu mer arrogant översittarbeteende som facket ljuger och mörkar
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

jans skrev: 09 nov 2023 10:56
kallekula skrev: 09 nov 2023 09:06
jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Som sagt var: grunden för ett demokratiskt samhälle av den typ vi lever i är att olika åsikter möts i ett demokratiskt samtal. Elon verkar inte acceptera denna grundsats.
Nu tar du väl ändå den grunden helt ur sin kontext..? Säkerligen kan du inte påstå att grunden i demokrati inkluderar att privata företag måste/bör uttala sig i media eller ställa upp på intervjuer?
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

Pontus skrev: 08 nov 2023 22:01
Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Ja, det är lite som att man frivilligt lämnar ifrån sig plånboken när man blir rånad av en person beväpnad med pistol.
Man kan ju faktiskt välja att istället bli skjuten.

En sak är att ta ut fackmedlemmar i strejk men det är något helt annat att säga att nu gör vi allt i vår makt för att förstöra för er.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5364
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sparren skrev: 09 nov 2023 13:03
Pontus skrev: 08 nov 2023 22:01
Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Ja, det är lite som att man frivilligt lämnar ifrån sig plånboken när man blir rånad av en person beväpnad med pistol.
Man kan ju faktiskt välja att istället bli skjuten.

En sak är att ta ut fackmedlemmar i strejk men det är något helt annat att säga att nu gör vi allt i vår makt för att förstöra för er.
... och för alla som har en Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar