Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

Jag ska om ett par dagar lämna tillbaka min privatleasade model 3. Vände mig först till Tesla som sa att de inte tar emot den. Mailade DNB som säger att Tesla visst är skyldiga att ta emot bilen. Ringde Tesla igen som står på sig att de inte längre tar emot bilar som varit ute på leasing. Har nu mailat DNB igen så får vi se hur det går.

Nån annan som lämnat tillbaka en privatleasad bil nyligen? Tesla sa att de slutade med den här tjänsten åt DNB för några månader sedan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

Nu har jag pratat i tfn med DNB. De verkar helt tagna på sängen av uppgifterna att Tesla inte längre tar emot bilarna. Så de ska iaf ordna med att bilen hämtas upp hemma hos mig.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Vasaru »

Jerker skrev: 27 okt 2023 11:52
Nu har jag pratat i tfn med DNB. De verkar helt tagna på sängen av uppgifterna att Tesla inte längre tar emot bilarna. Så de ska iaf ordna med att bilen hämtas upp hemma hos mig.
Det är samma sak om man har bilen som tjänstebil. Jag har fått info från Carpay fleet att jag istället ska lämna bilen till den lokala volvohandlaren när det är dags.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Banane »

Vad ska du ha för bil istället?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

Banane skrev: 27 okt 2023 14:02
Vad ska du ha för bil istället?
Vi har gjort lite rockader inom familjen. Sambon har köpt en model Y SR och ska sälja sin e-Golf. Sen var länge planen att jag skulle köpa en sämre begagnad ICE att ha tills att jag sålt mitt hus (som är tänkt ska ske under nästa år) så jag får loss lite kapital och då se vad marknaden har att erbjuda av billigare elbilar. Men så dök kampanjen på MG4 upp på vår radar, så det blir en MG4 standard på två års privatleasing.

Den går att få för 2995:-/mån med 1000 mil/år. Men jag lade till röd färg (för jag kan verkligen inte med vita bilar) och ökade till 2000 mil/år, så det blir 3644:-/mån inkl. service. Nu ska jag också försöka förhandla mig till ett bra pris på dragkrok också, för det har strulat med leveransen, så det blir ett par hundra till i månaden isf.

Vi kom fram till att det blir ungefär lika dyrt att köpa en gammal härk och köra på fossiljuice som att ta den här leasingen, utlagt på två år.

Ja, jag vet, kinabil, men jag har så mycket kinaproducerat hemma sedan förut ändå, solceller, växelriktare, elverktyg, köksredskap...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

Jag funderar på om det är så få som valt att privatleasa en Tesla att DNB inte har rutiner för att återta dem? Det som slår mig som märkligt är att det inne på DNB:s hemsida inte står nån information om hur man ska göra för att lämna tillbaka sin bil. Nu har jag förstått att jag borde ha kontaktat dem för flera veckor sedan och begärt upphämtning av min bil. Nu är väntetiderna flera veckor, så bilen kommer att stå här hemma hos mig, avställd vad jag förstår, i väntan på att transportfirman kommer och hämtar den.

Men tanke på det Tesla sa till mig, att de inte längre tar emot privatleasade bilar från DNB eftersom bilarna blir stående lång tid och tar upp plats innan DNB hämtar upp dem, visar ju på att DNB inte har några som helst rutiner. Förstår inte detta. Det borde väl vara i deras intresse att få ut dem på marknaden så snart som möjligt. Det är en massa kapital bundet i bilar som bara står, helt i onödan.

DNB borde ju, kanske nån månad före leasingen gått ut, kontaktat mig med en förfrågan om jag vill fortsätta leasa eller kanske lösa ut den. Om inte så skulle de ha beställt en transport till dagen efter att min leasingperiod gått ut och bokat en plats på en verkstad som gått igenom den och rekonditionerat den så att den kunde komma ut till försäljning så snart som möjligt. Nu lär den stå still och binda kapital för DNB i flera veckor, kanske ett par månader längre än den borde ha gjort.

Detta visar väl om inte annat på att det hela är en såpass lönsam historia för DNB att de inte tycker att det är nån stor grej att äga en massa bilar i några månader extra.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av JoeMad »

Görs det någon slutbesiktning av bilen innan/efter du lämnat tillbaka den?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

JoeMad skrev: 30 okt 2023 06:52
Görs det någon slutbesiktning av bilen innan/efter du lämnat tillbaka den?
O, ja! Det görs av en verkstad, sen kommer domen i form av en faktura från DNB på allt de tycker är onormalt slitage.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av tslaqqq »

Om möjligt är det nog inte helt dumt att vara med på den slutbesiktningen..
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Strebern »

Jerker skrev: 30 okt 2023 07:11
JoeMad skrev: 30 okt 2023 06:52
Görs det någon slutbesiktning av bilen innan/efter du lämnat tillbaka den?
O, ja! Det görs av en verkstad, sen kommer domen i form av en faktura från DNB på allt de tycker är onormalt slitage.
Vad DNB tycker är väl godtyckligt?
Du kan väl själva kontakta ex vis volvo eller WV och fråga vad de köper bilen för, och därefter betala mellanskillnaden mot leasingresten?
Min touareg gav tesla ca 100 000:- mer än WV finans... så det blev en "fin" affär....
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1566
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Klintan »

Strebern skrev: 03 nov 2023 18:02
Jerker skrev: 30 okt 2023 07:11
JoeMad skrev: 30 okt 2023 06:52
Görs det någon slutbesiktning av bilen innan/efter du lämnat tillbaka den?
O, ja! Det görs av en verkstad, sen kommer domen i form av en faktura från DNB på allt de tycker är onormalt slitage.
Vad DNB tycker är väl godtyckligt?
Du kan väl själva kontakta ex vis volvo eller WV och fråga vad de köper bilen för, och därefter betala mellanskillnaden mot leasingresten?
Min touareg gav tesla ca 100 000:- mer än WV finans... så det blev en "fin" affär....
Privatleasade du en Touareg? Vid privatleasing är man låst till leasinggivaren, du kan inte sälja bilen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Jerker »

Kommunikationen med DNB om återlämnandet av min bil (vars leasing gick ut 31/10) blir allt mer absurd. Efter att ha fått klar för mig att Tesla inte tänkte ta emot den så fick jag meddelandet av DNB att jag via deras portal skulle begära att få bilen upphämtad. Som första upphämtningsdag skrev jag 1/11 eftersom min leasing är t.o.m. 31/10. På morgonen 30/10 fick jag en bekräftelse från ett fraktföretag där det stod att de fått en beställning från DNB om att hämta bilen med första möjliga dag för upphämtning var 30/10! Jag kontaktade dem då och sa att det har blivit något fel eftersom den inte går att hämta förrän min leasingperiod tagit slut. De sa då att jag skulle skicka in en rättelse till dem. Sen fick jag en ny bekräftelse på den 1/11 och där fanns också en skrivning om att eftersom jag själv skjutit fram upphämtningen så riskerade jag att få betala en månads leasing!

Då kontaktade jag DNB som svarade:
Det stämmer att det är svårt för oss att detaljstyra när transportbolag kan hämta bilar och kan bekräfta att man om som kund inte är beredd att lämna ifrån sig bilen inom innevarande period, så kan man bli debiterad för nästkommande period. Är man inte beredd att kunna lämna ifrån sig bilen i oktober så kan det vara så att man behöver betala för november. Detta kräver tyvärr lite av en själv som kund man behöver även finnas tillgänglig och nåbar för transportbolaget när de är i området på grund av sina rutter.

Det finns utrymme för förbättring. Det är tyvärr svårt att lyckas med rent logistiskt vilket jag beklagar.
Så, DNB anser alltså att man kan bli tvungen att lämna ifrån sig bilen innan leasingperiod ens är över! Men nån rabatt på leasingperioden för minskat antal dagar i oktober skulle jag väl knappast ha fått. Nu var det kanske korkat av mig att börja bråka om detta eftersom jag har förstått att transportföretaget har lång väntetid, så jag kunde bara haft is i magen.

MEN! Så upptäckte jag senare i veckan att DNB hade ställt av bilen redan den 30/10, alltså två dagar före min leasingperiod hade gått ut! Så jag åkte omkring med en avställd bil i två dagar utan att veta om det!

Ni undrar kanske varför detta var så kritiskt för mig med en eller två dagar, men dels har jag fortfarande inte fått min nya bil (som visade sig inte ta emot laddning, så den står kvar på verkstaden i väntan på reservdelar) och dels blev jag sjuk den senaste veckan före och orkade inte städa ur och tvätta bilen och på helgen hällregnade det, verkligen inte optimalt för att stå och städa och tvätta en bil. Så jag tog ledigt den 31:e för att hinna med allt detta. Tvingades ändå åka till en GDS-hall för att få det gjort. Så jag ville verkligen inte att bilen skulle hämtas upp den 30:e eller på morgonen 31:e. Jag hade från början planerat att åka in med den till Tesla närmare stängningsdags den 31:e.

Nåväl. Det värsta i det här sammanhanget tycker jag ändå var att de ställde av bilen innan leasingperioden var över.

Bilen står fortfarande här och fraktföretaget har inte hört av sig än. Kanske ska debitera dem hyra för parkeringsplats...
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Återlämna privatleasing från DNB - vem tar emot bilen?

Inlägg av Bengt-re »

Det var onekligen tråkigt skött. Underligt att de inte försöker lite hårdare iaf.
Skriv svar