Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Segelflygaren »

Jaegaern skrev: 03 nov 2023 20:49
Pontus skrev: 02 nov 2023 15:58
Jaegaern skrev: 02 nov 2023 07:04
Banane skrev: 25 okt 2023 08:48
Pontus skrev: 25 okt 2023 08:34
Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.

Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Hade jag ägt en bilverkstad med kollektivavtal och facket kommer dit och säger vilka arbeten jag får göra och inte göra skulle jag starkt fundera på att säga upp avtalet.

Yep!
Jag utgår från att facket kompenserar andra företag som är anslutna när man tar ut deras anställda i sympatistrejk, eller inte det?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Segelflygaren skrev: 03 nov 2023 20:57
Jaegaern skrev: 03 nov 2023 20:49
Pontus skrev: 02 nov 2023 15:58
Jaegaern skrev: 02 nov 2023 07:04
Banane skrev: 25 okt 2023 08:48



Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Hade jag ägt en bilverkstad med kollektivavtal och facket kommer dit och säger vilka arbeten jag får göra och inte göra skulle jag starkt fundera på att säga upp avtalet.

Yep!
Jag utgår från att facket kompenserar andra företag som är anslutna när man tar ut deras anställda i sympatistrejk, eller inte det?
Det finns kompensationsmöjligheter via arbetsgivarorganisationen svenskt näringsliv. Om det är möjligt här framgår inte av deras information.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Klarna tecknar avtal – varslet avblåst
https://www.aftonbladet.se/a/0Q69x0
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev: 03 nov 2023 22:06
Klarna tecknar avtal – varslet avblåst
https://www.aftonbladet.se/a/0Q69x0
Nu lär väl ingen arbeta på Klarna hela arbetslivet men synd för de anställda som får sämre pension för den tiden de arbetar där, förhoppningsvis går de till något annat bolag där Unionen inte kommit med sitt usla avtal. De flesta förstår dock inte hur pension fungerar så de kanske går på Unionens lögner.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Herr X »

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5595
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Herr X skrev: 03 nov 2023 23:43
[En högst opassande ill.]
Inlägget är anmält till Moderatorn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Herr X »

SwedishAdvocate skrev: 03 nov 2023 23:48
Herr X skrev: 03 nov 2023 23:43
[En högst opassande ill.]
Inlägget är anmält till Moderatorn.
Det är ju på skoj… ett inlägg i debatten bara :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av airdrive »

OfarligTesla skrev: 03 nov 2023 22:53
TiborBlomhall skrev: 03 nov 2023 22:06
Klarna tecknar avtal – varslet avblåst
https://www.aftonbladet.se/a/0Q69x0
Nu lär väl ingen arbeta på Klarna hela arbetslivet men synd för de anställda som får sämre pension för den tiden de arbetar där, förhoppningsvis går de till något annat bolag där Unionen inte kommit med sitt usla avtal. De flesta förstår dock inte hur pension fungerar så de kanske går på Unionens lögner.
Kollektivavtalens pension är ju tidvis kass. Jobbade själv ubder kollektivavtal under några år i 20-27-årsåldern. Summa - i princip noll i pensionsavsättningar!

Som 20 åring tänkte man inte på det men i efterhand blir man ju inte nöjd på de så hårt marknadsförda kollektivavtalen. Hade blivit en bra slant på 5 år även om det bara hade varit 4,5% 😴.

Inte säger facket till dagens unga arbetstagare hur små avsättningarna är i låg ålder…

Edit:stavning
M3 LR 2023
Brages
Inlägg: 138
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

SwedishAdvocate skrev: 03 nov 2023 23:48
Herr X skrev: 03 nov 2023 23:43
[En högst opassande ill.]
Inlägget är anmält till Moderatorn.
:lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 03 nov 2023 23:48
Herr X skrev: 03 nov 2023 23:43
[En högst opassande ill.]
Inlägget är anmält till Moderatorn.
Personpåhopp modereras. Har dock svårt att se vem denna satiriska teckning skulle angripa. Oavsett vad man tycker om den.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

frippe skrev: 03 nov 2023 11:26
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 09:41
Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
Varför då? Det är väl självklart att facket sakta men säkert drar åt skruvarna på tesla, allt för att få ett avtal på plats.

Det bästa sätt att sätta press på tesla är att stoppa deras nyleveranser.
Det var väl det som menades. Facken har nära oinskränkt makt att hota och isolera förerag. Rimligt? Tesla kommer ju bita ifrån, men andra företag kan tvingas lägga ner om de inte skriver på.

Och ja, alldeles oavsett anställdas förmåner. Metall gör detta minst lika mycket för egen skull. De skiter i optioner. Om något företag får slinka undan avtal så tapper man ju ansiktet och alla skulle gör som de vill.

Men så funkar det med maffian också. Allt är frid och fröjd så länge alla lallar med och betalar sina avgifter. Gör någon på annat vis så ska de in i ledet med alla medel.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pasjostrom »

Någon annan som såg Svenska Nyheter igår?

Inget nytt, men det var i alla fall inte helt ensidigt 😊

För övrigt - Vad är det i kollektivavtalens pensionsavtal som gör dem så dåliga? (Ursäkta okunskap!)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

RagWal skrev: 04 nov 2023 06:29
frippe skrev: 03 nov 2023 11:26
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 09:41
Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
Varför då? Det är väl självklart att facket sakta men säkert drar åt skruvarna på tesla, allt för att få ett avtal på plats.

Det bästa sätt att sätta press på tesla är att stoppa deras nyleveranser.
Det var väl det som menades. Facken har nära oinskränkt makt att hota och isolera förerag. Rimligt? Tesla kommer ju bita ifrån, men andra företag kan tvingas lägga ner om de inte skriver på.

Och ja, alldeles oavsett anställdas förmåner. Metall gör detta minst lika mycket för egen skull. De skiter i optioner. Om något företag får slinka undan avtal så tapper man ju ansiktet och alla skulle gör som de vill.

Men så funkar det med maffian också. Allt är frid och fröjd så länge alla lallar med och betalar sina avgifter. Gör någon på annat vis så ska de in i ledet med alla medel.
Nej de har ingen oinskränkt makt, inte ens nära på det heller. Deras åtgärder måste ses som proportionerliga, annars förlorar de acceptans för det. Och om de gör det får de stora problem.

Jag tror inte de skiter optioner men ser det osäkra i att ha ett system som ensidigt av ena parten kan förändras. Samt att det är stabiliteten de är ute efter.
Optioner i all ära, säkert jätte bra så länge teslas aktiekurs stigit otroligt mycket, men kanske inte lika roligt om kursen gått omvänd väg.

Att blanda in jämförelse med maffia gör tyvärr din argumentation lite väl infantil, tyvärr.
Model Y LR.
Model S70D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

frippe skrev: 04 nov 2023 07:14
RagWal skrev: 04 nov 2023 06:29
frippe skrev: 03 nov 2023 11:26
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 09:41
Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
Varför då? Det är väl självklart att facket sakta men säkert drar åt skruvarna på tesla, allt för att få ett avtal på plats.

Det bästa sätt att sätta press på tesla är att stoppa deras nyleveranser.
Det var väl det som menades. Facken har nära oinskränkt makt att hota och isolera förerag. Rimligt? Tesla kommer ju bita ifrån, men andra företag kan tvingas lägga ner om de inte skriver på.

Och ja, alldeles oavsett anställdas förmåner. Metall gör detta minst lika mycket för egen skull. De skiter i optioner. Om något företag får slinka undan avtal så tapper man ju ansiktet och alla skulle gör som de vill.

Men så funkar det med maffian också. Allt är frid och fröjd så länge alla lallar med och betalar sina avgifter. Gör någon på annat vis så ska de in i ledet med alla medel.
Nej de har ingen oinskränkt makt, inte ens nära på det heller. Deras åtgärder måste ses som proportionerliga, annars förlorar de acceptans för det. Och om de gör det får de stora problem.

Jag tror inte de skiter optioner men ser det osäkra i att ha ett system som ensidigt av ena parten kan förändras. Samt att det är stabiliteten de är ute efter.
Optioner i all ära, säkert jätte bra så länge teslas aktiekurs stigit otroligt mycket, men kanske inte lika roligt om kursen gått omvänd väg.

Att blanda in jämförelse med maffia gör tyvärr din argumentation lite väl infantil, tyvärr.
Om fackets makt inte är otroligt stor så borde det finnas möjlighet för företag att fortsätta vara aktiva i Sverige om deras anställda vill fortsätta arbeta utan kollektivavtal.
På vilket sätt anser du att Tesla kan fortsätta driva sin verksamhet om transportförbundet stoppar alla leveranser till Tesla?
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aida »

Jag tycker att många missar poängen med hela den här historien…

Oavsett hur dåligt facket är och hur mycket sämre pensionsavsättningar facket ger så är detta den svenska modellen. Som bygger på att arbetsgivarna och arbetstagarna gör upp sinsemellan utan politikers insyn. Detta har gällt sen avtalet i Saltsjöbaden för tre generationer sedan och har tjänat oss väl med långt färre strejker än andra västländer.

Vi har därför mycket få lagregler som reglerar det som kollektivavtalen behandlar. Tex har många andra länder lagstadgade minimilöner medan vi inte har det. Därför gäller principen att alla för en. Dvs alla måste ställa upp på det här för annars faller systemet.

Om man som svensk inte tycker om hur det är upplagt så får man ju försöka påverka detta politiskt och få till ändringar.

Det är ju alldeles oväsentligt om Tesla ger bättre villkor eller inte. Kanske är så att kollektivavtal inte förbättrar arbetstagarnas situation på just Tesla. Vem vet. Men det är ju inte det detta handlar om. Dessutom kan ju sånt här förändras snabbt - blir det legio bland verkstäder att inte ha kollektivavtal eller facklig makt samt att vi inte har lagregler så kommer det i kristider att snabbt gå utför. Då är vi tillbaka på 30-talet igen…

Så man får välja system på arbetsmarknaden helt enkelt. Men att strunta i kollektivavtal i Sverige innebär ju inte att välja system utan att avsäga sig systemet helt (tills lagändringar om minimilöner mm kommit till stånd).
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dfa »

Aida skrev: 04 nov 2023 08:05
Jag tycker att många missar poängen med hela den här historien…

...

Så man får välja system på arbetsmarknaden helt enkelt. Men att strunta i kollektivavtal i Sverige innebär ju inte att välja system utan att avsäga sig systemet helt (tills lagändringar om minimilöner mm kommit till stånd).
Tack för ett bra inlägg.

Jag tänkte precis skriva att man kan se konflikten i ljuset av fackets "makt" över Tesla, jämfört med företaget Teslas "makt" över den enskilda medarbetaren och att det är den balansen som konflikten handlar om.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1108
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

dfa skrev: 04 nov 2023 08:15
Aida skrev: 04 nov 2023 08:05
Jag tycker att många missar poängen med hela den här historien…

...

Så man får välja system på arbetsmarknaden helt enkelt. Men att strunta i kollektivavtal i Sverige innebär ju inte att välja system utan att avsäga sig systemet helt (tills lagändringar om minimilöner mm kommit till stånd).
Tack för ett bra inlägg.

Jag tänkte precis skriva att man kan se konflikten i ljuset av fackets "makt" över Tesla, jämfört med företaget Teslas "makt" över den enskilda medarbetaren och att det är den balansen som konflikten handlar om.
Beredd att hålla med, tidigare upplevde jag att facken var en förlegad historia eftersom vi har såpass många lagar som styr upp arbetsliv iaf.

Men.. det har blivit allt för vanligt där företag anställer personal på arbetsvisum och dessa lever i en alltför utsatt situation. Det ”började” med byggnads, men är vida spritt nu. Även inom Teslas verksamhet. Blir de av med jobbet ryker visumet, enkelt att subtilt styra med ”går du med i facket kan du packa”. Nu är det ju sannolikt inte företaget som sådant som kommer med slika hot, utan i grunden svara ledare/chefer.

Utan fack behöver den enskilde individen vara betydligt mer insatt/påläst på arbetsrätt, pensionssystemet etc för att få till ett väl fungerande anställningskontrakt.

Ytterligare kringgång runt lagar och förordningar är ju att helt enkelt ha folk som egenföretagare och hyr ut sig själv som bemanning. Ett par tankar såhär som både anställd och chef.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev: 04 nov 2023 07:51
frippe skrev: 04 nov 2023 07:14
RagWal skrev: 04 nov 2023 06:29
frippe skrev: 03 nov 2023 11:26
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 09:41
Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
Varför då? Det är väl självklart att facket sakta men säkert drar åt skruvarna på tesla, allt för att få ett avtal på plats.

Det bästa sätt att sätta press på tesla är att stoppa deras nyleveranser.
Det var väl det som menades. Facken har nära oinskränkt makt att hota och isolera förerag. Rimligt? Tesla kommer ju bita ifrån, men andra företag kan tvingas lägga ner om de inte skriver på.

Och ja, alldeles oavsett anställdas förmåner. Metall gör detta minst lika mycket för egen skull. De skiter i optioner. Om något företag får slinka undan avtal så tapper man ju ansiktet och alla skulle gör som de vill.

Men så funkar det med maffian också. Allt är frid och fröjd så länge alla lallar med och betalar sina avgifter. Gör någon på annat vis så ska de in i ledet med alla medel.
Nej de har ingen oinskränkt makt, inte ens nära på det heller. Deras åtgärder måste ses som proportionerliga, annars förlorar de acceptans för det. Och om de gör det får de stora problem.

Jag tror inte de skiter optioner men ser det osäkra i att ha ett system som ensidigt av ena parten kan förändras. Samt att det är stabiliteten de är ute efter.
Optioner i all ära, säkert jätte bra så länge teslas aktiekurs stigit otroligt mycket, men kanske inte lika roligt om kursen gått omvänd väg.

Att blanda in jämförelse med maffia gör tyvärr din argumentation lite väl infantil, tyvärr.
Om fackets makt inte är otroligt stor så borde det finnas möjlighet för företag att fortsätta vara aktiva i Sverige om deras anställda vill fortsätta arbeta utan kollektivavtal.
På vilket sätt anser du att Tesla kan fortsätta driva sin verksamhet om transportförbundet stoppar alla leveranser till Tesla?
Fackets makt är stor men inte oinskränkt.

Varför borde det finnas det? Ser du på båda sidorna, fack som arbetsgivarföreningar, verkar båda vara rörande överens om kollektivavtalens goda betydelse för den svenska arbetsmarknaden.

Vill man verka i Sverige kanske man får ta seden dit man kommer istället för att försöka importera en annan kultur kring förhållandet mellan AG och AT. Båda sidor får som ger något vid ett kollektivavtal i utbyte mot stabilitet och förutsägbarhet. Ser vi t.ex. på antalet strejkdagar i Sverige i förhållande till övriga världen så är det tydligt att det är två parter som är ganska nöjda med balansen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Eftersom facket vid några tillfällen i livet stoppat mig från att göra en deal med min arbetsgivare som jag velat göra så kanske jag ska göra blockad mot fackanslutna. Jag hjälper ofta kollegor med saker då de inte verkar vilja lära sig tillräckligt mycket för att göra sina egna arbeten effektivt, kanske borde jag sluta göra det för fackanslutna kollegor med hänvisning till att deras fack inte verkar tycka att jag är kapabel att knyta mina egna skor så det jag levererar kan ju inte vara av tillräckligt hög kvalitet då. Barnsliga tilltag får bekämpas med barnslighet helt enkelt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

https://www.skavsjoholm.se/. Största ägare IF Metall.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... 22_low.pdf
Troligen är IF Metall ägare till flera av kursgårdarna som listas där.

Vad vill jag ha sagt med det här? Bara att fackförbund inte längre är några underdogs. Man kan inte längre bortse från att de enorma organisationer och tillgångar som de byggt upp inte skapar pampar som glömmer bort sitt ursprungliga syfte. När pengarna bara trillar in så är det nog lätt glömma varför man finns till.

Och ändå tror jag att fackförbund har en viktig uppgift och att den svenska modellen i grunden är bra. Bara orolig det ska tippa över åt fel håll.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar som om Klarna inte tecknade avtal med Unionen utan att de går under BAOs avtal, så då blir pensionerna inte helt horribla i jämförelse med vad de hade blivit i ITP1… Sämre än när man kan investera allt som man vill men inte lika illa iaf.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Känns mer och mer som att man lever i filmen Equalibrium. Det är frivilligt men fan om du inte gör som jag vill.
Älskar också argumenten ”vi har haft det så i 80år” som att de är bästa argumentet för kollektivavtal. Kan tänka mig att man argumentera likadant från nej sängarna när man vill införa kvinnas rättighet till att få rösta.
Brages
Inlägg: 138
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

JGur skrev: 02 nov 2023 20:59
Min däckfirma i Malmö hörde av sig i tisdags. De hade extra öppet igår för Teslor så man kunde få bytt till vinterdäck innan fredag! De kommer inte kunna byta efter det….
Om min däckfirma betedde sig så skulle det inte vara min däckfirma längre
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

loftux skrev: 04 nov 2023 09:36
https://www.skavsjoholm.se/. Största ägare IF Metall.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... 22_low.pdf
Troligen är IF Metall ägare till flera av kursgårdarna som listas där.

Vad vill jag ha sagt med det här? Bara att fackförbund inte längre är några underdogs. Man kan inte längre bortse från att de enorma organisationer och tillgångar som de byggt upp inte skapar pampar som glömmer bort sitt ursprungliga syfte. När pengarna bara trillar in så är det nog lätt glömma varför man finns till.

Och ändå tror jag att fackförbund har en viktig uppgift och att den svenska modellen i grunden är bra. Bara orolig det ska tippa över åt fel håll.
"Även arbetare har rätt till flärd". Moa Martinsson på frågan varför hon bar vargpäls.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

loftux skrev: 04 nov 2023 09:36
https://www.skavsjoholm.se/. Största ägare IF Metall.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... 22_low.pdf
Troligen är IF Metall ägare till flera av kursgårdarna som listas där.

Vad vill jag ha sagt med det här? Bara att fackförbund inte längre är några underdogs. Man kan inte längre bortse från att de enorma organisationer och tillgångar som de byggt upp inte skapar pampar som glömmer bort sitt ursprungliga syfte. När pengarna bara trillar in så är det nog lätt glömma varför man finns till.

Och ändå tror jag att fackförbund har en viktig uppgift och att den svenska modellen i grunden är bra. Bara orolig det ska tippa över åt fel håll.
Utvecklar resonemanget lite. Fackförbunden har byggt upp enorma tillgångar. De äger massor av fastigheter i Stockholms innerstad (se tex https://www.klaranorrafastigheter.se/om-oss/). Antalet anställda är stort, som man kan undra vad alla de central anställda tillför förutom att producera statistik och rapporter.
Får inte facket äga tillgångar? Självklart skall de förvalta vad de har på ett bra sätt, så ja. Säkert äger arbetsgivarföreningarna massor också.

Det är bra att facket utbildar till exempel skyddsombud eller lokala representanter. Men det var länge sedan man träffades i det lokala folkets husföreningens lokal. Och en sak jag har stort problem med är att under ett antal månader så växlar heltidsanställda inom facket om till att bli valarbetare för socialdemokraterna, något jag själv bevittnade när jag mina två kontorsgrannar i kontorshotellet Spånga center från kommunal blev valarbetare på heltid.

Så i fallet Tesla så finns det vad jag ser bara två utfall, de tecknar kollektivavtal, eller lämnar landet. De åtgärder som fackförbunden kan vidta för att få det utfall de via kostar dem i sammanhanget nästan inget. I längden går det inte stå emot. Och har man väl tecknat kollektivtal så kommer det pressas på att vara medlem i facket. Och pengarna fortsätter komma och fackens organisationer växer. Det går liksom inte längre att låtsas att man bara hjälper den svage längre när man mest sväller sin egen organisation, och det är ett hot mot det som beskrivs som den svenska modellen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar