Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Romeo_ohlsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 sep 2023 12:33

Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av Romeo_ohlsson »

Hej

Nyss köpt hus och ska börja pendla långt varje dag så det blev att vi beställde en modell 3.
huset har ett stort garage med mycket ström och plats för att installera laddbox.

Olika val som vi gjort:
EL- Timpris vattenfall.

Frågor:
Vilken laddbox är smartast / bäst framtidssäkrast?
För och nackdelar med laddbox mot att köra enbart sladd 16A.
Hur smart är Teslas laddning? tar den hänsyn till elpriset vid aktuell tid och planerar eller är den dum?
Är det laddboxen/kabeln som man ställer in hur den ska ladda eller bilen?

Vad ska vi tänka på nu i början när vi startar från början och har möjlighet att göra rätt från start?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av slugger75 »

Du kan lägga fem minuter på att läsa om Gridio och om du tror att det kan vara något för er:

https://www.gridio.io/

Kortfattat: En gratisapp som ser till att bilen laddar när timpriset är lägst, oavsett vilken laddbox du har.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av Teslaspolen »

För och nackdelar med laddbox mot att köra enbart sladd 16A.
Numera skickar väl Tesla endast med en enfaskabel, så det blir snigellångsam laddning hemma, med snedbelastade faser på köpet. Att ladda ur stickpropp KAN gå bra (och gör oftast det), men det finns inga som helst garantier för att det gör det med brandrisk som följd. En riktig trefas EVSE kopplad till ett rött industriuttag är mycket bättre och mer än tre gånger snabbare, men även laddbox som då installeras av elektriker som kan säkerställa att installationen är säker.

Hur smart är Teslas laddning? tar den hänsyn till elpriset vid aktuell tid och planerar eller är den dum?
Inget smart alls med Teslas egna laddning. Den sträcker sig till att vänta med laddning tills ett visst klockslag och sedan börja. Det finns andra tjänster som fixar den biten, e.x Gridio appen, elbolaget Tibber eller många modeller av laddboxar.

Är det laddboxen/kabeln som man ställer in hur den ska ladda eller bilen?
Oftast antingen eller, och i vissa fall båda. Dock mycket sällsynt att en kabel är smart nog för detta. Det finns även boxar som är dumma och i min mening då helt meningslösa jämfört med en bra EVSE.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av Knix »

Jag skulle ge samma råd som jag gav till min far när han köpte elbil nyligen. Kontakta din elektriker (eller om du inte har någon du brukar anlita, kolla om någon kan rekommendera en bra elektriker i närheten). En trefas laddbox rekommenderas, och kolla att den har de funktioner du önskar. Laddaren som följer med bilen laddar max 13 A enfas från vanligt vägguttag. Vi använder bara vår i stugan.
Många laddboxar kan styra både max laddström och schemalägga laddtid, men som sagt, kolla vad den kan innan köp.
Det går även schemalägga laddtid och styra max laddström i bilen.
Själv kör jag för det mesta på fast schema i laddboxen och laddar 23:00 - 08:00. Det är extremt sällsynt att man sparar mer än ett par kronor per laddning på att förskjuta laddtiden därifrån till de för dagen billigaste timmarna man är hemma.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av nogren »

Komplement till ovanstående:

Jag har förstått det som att Teslas egen App/bilen är en anings smartare med off-peak charging än vad som skrevs ovan.
Har precis börjat prova den, och den väntade i varje fall till mycket senare med att börja ladda. Småtimmarna. Och blev klar vid 6-tiden som jag ställt in.
IMG_3691.jpeg
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Romeo_ohlsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 sep 2023 12:33

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av Romeo_ohlsson »

Tack för alla svar!

Kortfattat: Vi har el.
Förtydligande: Har flera trefas 400v 16A röda uttag tillgängliga på fastigheten.

Okej men då har jag blivit lite visare! Tack!

Jag hade min vän som är elektriker på besök i igår för en inspektion.
Han föreslog att vii skulle köra box med lastbalanserare.

Då blir nästa fråga, vilken är den bästa boxen?
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av fnurra »

Skall man ha lastbalanserare beror det väl på vilken typ av elmätare man har och om det finns kontakt för lastbalanseraren eller inte. Efter att ha läst här på forumet vågade jag inte välja Garo, då flera rapporterat om att deras lastbalanserare förstört Teslas ombordladdare. Vet inte om de fixat problemet nu. Har en äldre elmätare, så jag valde Easee home med extra jordfelsbrytare och easee equaliser som lastbalanserare vilket fungerat bra för mig med endast 16A huvudsäkring. Lastbalanseraren drar ner på elbilsladdningen om jag kör ugn, spis och vattenkokare eller bastun samtidigt o ökar sedan långsamt elbilsladdningen igen då jag stänger av förbrukarna igen. Har fungerat utmärkt. Har en äldre elmätare utan kontakt för lastbalanseraren så jag beställde ett paket med Eastron mätare som mäter fasernas förbrukning och är kopplade till lastbalanseraren. Var förstås lite oroande då elsäkerhetsverket belade boxen med säljförbud, men samtidigt bra att elektrikern installerat extra jordfelsbrytare, vilket också kommer med deras nya Easee lite. Nu är programvaran till Easee home uppdaterad så boxen kan styras via blåtand från mobilen oberoende av Easees molnlösning, så den borde fungera bra framöver också
Beställde en laddkabel från metron som har en otroligt smidig kabel och inbyggd Teslaknapp för att låsa upp laddporten. Finns säkert andra alternativ också med lämplig lastbalanserare men Easee har fungerat bra för mig.
Model S 2023 MSM/svart
Romeo_ohlsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 sep 2023 12:33

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av Romeo_ohlsson »

Det blev en DEFA Power 22 kW laddbox.
Mina resultatet av mina dryga 20min efterforskning sa att det var det bästa valet för oss.
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Första elbilen, installation & olika val som ska göras.

Inlägg av cazorp »

Fråga ang. DEFA Power - Fick min installerad igår av elektriker, de körde någon typ av 3:eparts ladtbalanserade som jag undrar om den är helt kompatibel med. Så fort jag kopplar in kabeln i teslan så säger den 8A (skall ju vara 16A installerad effekt till boxen) blinkar dessutom rött medans den laddar.

Blinkar era också rött och får ni derating på Ampere när tex. Värmepannan går i huset eller andra högförbrukare jobbar?
Skriv svar