Det var ett väldigt liv om blinkersknapparna. Jag råkade få dem i min S och det tar 4 veckor att vänja sig för en normalbegåvad. Det är inte så att jag inte lyckas blinka mig ut ur rondeller och det är inte svårt att trycka på knapparna (de är inte "tröga" eller "svåra" på något sätt). Man trycker på en massa knappar hela dagarna på olika ställen.. Ni kan vara helt lugna - de flesta av er kommer klara detta utmärk.
4 veckor?
-Det låter inte som någon lysande hyrbil.
I Out of Spec-videon ser det ut som att "skidluckan" försvunnit, att sätet delas 60/40 istället för 40/20/40 eller nåt liknande tidigare?
Har aldrig funnits någon skidlucka. Har alltid varit 60/40.
Du blandar troligen samman med en annan bil. Har du någonsin kört en M3?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
All denna minimalism, men varför behåller Tesla de fysiska justeringsknapparna för stolarna?
Borde ju vara väldigt lätt att flytta även dessa reglage till skärmen.
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Det är många delar av världen där det inte är godkänt med kameror/skärm istället för fysiska speglar. Därav att de flesta biltillverkare och de flesta bilmodeller inte har detta, även om det är tillåtet här i EU. När lagstiftningen öppnar upp internationellt så kommer det garanterat fler bilar med detta på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har den pressgjutna fram- och bakdelar? Inte hört ett ord om detta.
Om inte, varför inte?
Nej. Allt tyder på att det är samma kaross-konstruktion utan press-gjutning.
Ska man spekulera och gissa så kanske det kommer vid ett senare tillfälle och det som presenterats nu är allt ”facelift”-relaterat. Och de bilar som kommer nu är ju bara från Shanghai-fabriken än så länge. Vad som kommer från USA i steg 2 och kanske Berlin i steg 3 vet vi inte än. Men om/när det kommer så kommer det vara åtminstone baserat på allt face-lift (dvs sånt kunden ser), effektiviseringar under ytan kan ju göra löpande och senare (med strukturellt batteri, 4680, gigacasting osv).
På samma sätt har de ju gjort med MY, full gigacasting finns bara från Texas-fabriken men de bilarna beskrivs inte som något speciellt sätt, har bara aningen annorlunda räckvidd. Verkar ju även som Y RWD från Berlin har strukturellt pack men det har inte RWD från Shanghai. Så ska man utgå från hur de gör med MY så kommer M3H kanske få strukturellt framöver men det kommer inte vara på alla varianter och kommer också variera lite beroende på fabrik och marknad.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Exakt. Detta med pressning av hela karossdelar, och andra produktionstekniska detaljer, har ju mer med förutsättningarna i de olika respektive fabrikerna att göra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Nej om de nu stämmer att de inte finns en kamera i fronten så lär de blir svårt att lösa så de funkar bättre än på gamla bilen.
[/quote]
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
[/quote]
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
[/quote]
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
[/quote]
Känns som man ibland försöker lösa problem som inte finns..
Såklart den fyller en funktion. Är bakrutan skitig, bilen full med bråte eller extremt mörkt/regnigt så ser man fortfarande i digitala innerbackspegeln. Den brukar man även kunna inaktivera och använda som en vanlig spegel.
Digitala ytterspeglar kan man inte aktivera en vanlig spegel i så det ser jag som ett större problem.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Innan man (tesla) tar sig för att ha kamerabackspeglar kan man ju börja med att få till en kamera bak som kan rengöras utan att man går ur bilen… exempelvis kunde det sitta en på insida bakrutan likt det gör fram..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Innan man (tesla) tar sig för att ha kamerabackspeglar kan man ju börja med att få till en kamera bak som kan rengöras utan att man går ur bilen… exempelvis kunde det sitta en på insida bakrutan likt det gör fram..
Finns väl bilmärken som har en huv för backkameran som fälls upp vid backning.
Kamera bak och (fram?) måste ju sitta lågt för att ersätta USS fullt ut.
Såklart den fyller en funktion. Är bakrutan skitig, bilen full med bråte eller extremt mörkt/regnigt så ser man fortfarande i digitala innerbackspegeln. Den brukar man även kunna inaktivera och använda som en vanlig spegel.
Digitala ytterspeglar kan man inte aktivera en vanlig spegel i så det ser jag som ett större problem.
Då använder man sin bakrutetorkare. Som finns på alla bilar som drar upp skit på de sättet. Vad jag vet så drar inte Tesla upp skit på de sättet.
Nej åter igen man löser ett problem som inte finns.
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Stämmer inte alls med min upplevelse i Honda E. Krävdes ingen tid alls att "fokusera om".
Precis som med blinkers på ratten så råder jag folk att prova istället för rader av killgissningar om hur saker är i verkligheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Såklart den fyller en funktion. Är bakrutan skitig, bilen full med bråte eller extremt mörkt/regnigt så ser man fortfarande i digitala innerbackspegeln. Den brukar man även kunna inaktivera och använda som en vanlig spegel.
Digitala ytterspeglar kan man inte aktivera en vanlig spegel i så det ser jag som ett större problem.
Då använder man sin bakrutetorkare. Som finns på alla bilar som drar upp skit på de sättet. Vad jag vet så drar inte Tesla upp skit på de sättet.
Nej åter igen man löser ett problem som inte finns.
Tillåt mig skratta då jag äger en IONIQ 5 utan bakrutetorkare som har helt täckt ruta på vintern/hösten. Den erbjuds numera med digital innerbackspegel.
I Teslas fall så har man ju riktigt usel sikt bakåt i Model Y (även med ren ruta) så där hade en digital backspegel hjälpt i vissa fall också.
Bara för att DU tycker det är onödigt så betyder det inte att den inte uppfyller en funktion. Precis som att det fortfarande finns folk som tycker att man är "lat" som använder farthållare.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Stämmer inte alls med min upplevelse i Honda E. Krävdes ingen tid alls att "fokusera om".
Precis som med blinkers på ratten så råder jag folk att prova istället för rader av killgissningar om hur saker är i verkligheten.
Ja, det borde väl gå lika fort att fokusera om till en skärmbackspegel som till exempelvis hastighetsmätaren. Typ ingen tid alls. Men det är kanske en åldersfråga. Jag är fortfarande ung, bara 48 år
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Stämmer inte alls med min upplevelse i Honda E. Krävdes ingen tid alls att "fokusera om".
Precis som med blinkers på ratten så råder jag folk att prova istället för rader av killgissningar om hur saker är i verkligheten.
Ja, det borde väl gå lika fort att fokusera om till en skärmbackspegel som till exempelvis hastighetsmätaren. Typ ingen tid alls. Men det är kanske en åldersfråga. Jag är fortfarande ung, bara 48 år
En skillnad borde vara om man har progressiva glasögon där backspegeln/backskärmen ligger högt upp i synfältet. Där glasögonen är slipade för långt avstånd.
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Stämmer inte alls med min upplevelse i Honda E. Krävdes ingen tid alls att "fokusera om".
Precis som med blinkers på ratten så råder jag folk att prova istället för rader av killgissningar om hur saker är i verkligheten.
Ja, det borde väl gå lika fort att fokusera om till en skärmbackspegel som till exempelvis hastighetsmätaren. Typ ingen tid alls. Men det är kanske en åldersfråga. Jag är fortfarande ung, bara 48 år
En skillnad borde vara om man har progressiva glasögon där backspegeln/backskärmen ligger högt upp i synfältet. Där glasögonen är slipade för långt avstånd.
Och lösningen är återigen att prova.
Men jag är väl bara superung och naiv. Jag är ju tom yngre än Maw med mina 47 år
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Såklart den fyller en funktion. Är bakrutan skitig, bilen full med bråte eller extremt mörkt/regnigt så ser man fortfarande i digitala innerbackspegeln. Den brukar man även kunna inaktivera och använda som en vanlig spegel.
Digitala ytterspeglar kan man inte aktivera en vanlig spegel i så det ser jag som ett större problem.
Då använder man sin bakrutetorkare. Som finns på alla bilar som drar upp skit på de sättet. Vad jag vet så drar inte Tesla upp skit på de sättet.
Nej åter igen man löser ett problem som inte finns.
Tillåt mig skratta då jag äger en IONIQ 5 utan bakrutetorkare som har helt täckt ruta på vintern/hösten. Den erbjuds numera med digital innerbackspegel.
I Teslas fall så har man ju riktigt usel sikt bakåt i Model Y (även med ren ruta) så där hade en digital backspegel hjälpt i vissa fall också.
Bara för att DU tycker det är onödigt så betyder det inte att den inte uppfyller en funktion. Precis som att det fortfarande finns folk som tycker att man är "lat" som använder farthållare.
Kanske jag missuppfattat här.. jag har egentligen kommenterat om digitala backspeglar som sitter på dörrarna, ni pratar kanske om den som sitter inne i bilen? Jag borde kanske fatta de men gjorde inte de..
Jag körde Lotus Eletre med digitala backspeglar under 2 dagar och det var riktigt dåligt. Sjukt läskigt när man inte korrekt kan bedöma avståndet till bilar som håller på att köra om tex. En sak är säker, jag ska aldrig ha digitala backspeglar om de är som på bilar idag. Möjligt att de går att utveckla annorlunda, men nu är de bara skit och tillför inget mot vanliga speglar.
Edit: sidobackspeglar alltså. Backspegel inne i bilen digital har jag inte testat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är manualen online för Model 3 highland. I manualen för tillfället finns ingen kamera fram. Jäkligt skumt då det visats i flera bilder. Blind spot monitoring finns också, en liten led lyser upp i högtalargrillen, inte med hjälp av ambient lights alltså.
”Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.”
Lånade en bil med kamerabackspegel och fattade inte varför jag knappt såg något i den. Förstod sen att det berodde på tiden det tar att fokusera om. Enligt en forskningsrapport jag just läst så tar det runt 2 sekunder för ögat att fokusera om motsvarande avstånd lite beroende på ljus och annat, vilket stämmer med min upplevelse. Så att slänga ett öga i en digital backspegel funkar inte. Om man inte löser detta kommer digitala backspeglar inte bli något.
Stämmer inte alls med min upplevelse i Honda E. Krävdes ingen tid alls att "fokusera om".
Precis som med blinkers på ratten så råder jag folk att prova istället för rader av killgissningar om hur saker är i verkligheten.
Inget fel med killgissningar ibland, men som sagt har jag både provat, Dodge RAM med digital innerspegel i mitt fall, och läst en forskningsrapport där man tittade på hur lång tid det tar att fokusera om till instrumentbrädan i bilen vid olika ljus och ålder. Ljus spelade stor roll, men ålder endast liten utom för den äldsta gruppen som inte kunde fokusera om till så kort avstånd som 70cm. Men bra om Honda fått till det bättre.
Nu är manualen online för Model 3 highland. Blind spot monitoring finns också, en liten led lyser upp i högtalargrillen, inte med hjälp av ambient lights alltså.