BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 24 jul 2023 06:51
Då är jag med, vi har helt olika kravbild på bil, kul att det fungerar som du önskar i tesla, inga problem med spökbromsningar? Bara nyfiken. Men håller helt med dig om teslan fungerar bra för dig så är ju bmw inte värd 5-6 k mer per månad, det är mycket pengar.
Det är ingen direkt kravbild, men på samma sätt som BMWs komfort ger mig något så ger Teslans hjälpmedel till föraren något. Båda två kan helt enkelt vara bra på olika saker samtidigt, jag kan föredra BMWn som helhet men ändå tycka den gör saker dåligt.

För mig är en modern bil något som får fler och fler användbara funktioner tillagt över tid (då många fler än Tesla gör så idag), vilket är varför jag tycker BMWn känns gammaldags.

Hade inga större problem med spökinbromsningar på mina bilar nej, hände väl någon gång ibland men då duggade jag bara på gasen. Jag har inte haft Tesla utan radar dock och hade nog inte köpt en Tesla utan radar heller baserat på vad min far säger om sin Y där Tesla inaktiverat den. Sedan är frågan vad som är läskigast, att bilen bromsar tvärt eller att den plötsligt rycker ratten kraftigt mot vänster och man får hålla emot.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 24 jul 2023 08:59
Dafro skrev: 24 jul 2023 06:51
Då är jag med, vi har helt olika kravbild på bil, kul att det fungerar som du önskar i tesla, inga problem med spökbromsningar? Bara nyfiken. Men håller helt med dig om teslan fungerar bra för dig så är ju bmw inte värd 5-6 k mer per månad, det är mycket pengar.
Det är ingen direkt kravbild, men på samma sätt som BMWs komfort ger mig något så ger Teslans hjälpmedel till föraren något. Båda två kan helt enkelt vara bra på olika saker samtidigt, jag kan föredra BMWn som helhet men ändå tycka den gör saker dåligt.

För mig är en modern bil något som får fler och fler användbara funktioner tillagt över tid (då många fler än Tesla gör så idag), vilket är varför jag tycker BMWn känns gammaldags.

Hade inga större problem med spökinbromsningar på mina bilar nej, hände väl någon gång ibland men då duggade jag bara på gasen. Jag har inte haft Tesla utan radar dock och hade nog inte köpt en Tesla utan radar heller baserat på vad min far säger om sin Y där Tesla inaktiverat den. Sedan är frågan vad som är läskigast, att bilen bromsar tvärt eller att den plötsligt rycker ratten kraftigt mot vänster och man får hålla emot.
Tack för utförligt svar, och bra att höra din kommentar om bortkopplad radar, inget jag får tycka är dåligt enligt taliz. :D

Båda de sista du nämner vill man vara utan, har inte märkt av ryckning till vänster och spökbroms handlar väl om hur kraftigt det är. I vilket fall vill man ju kunn lita på systemen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11856
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

Inte en enda gång har min i4 varit i närheten av farliga situationer med sin "autopilot", däremot vår M3 går inte att köra på norska vägar med, den spökbromsar ca var femte minut, helt värdelöst. Och likadant upplever diverse kollegor och grannar jag pratat med. Det är det problem som "alla" klagar på. Det spelar heller ingen roll om man kör med eller utan auto-styrning, samma beteende oavsett. Det som är dödsskönt med i4:ans autopilot är att man inte behöver pling-plong aktivera/deaktivera varje gång man vill gå in/ut av auto-styrning. I BMW kan man fint överstyra manuelt och bilen går tillbaks automatiskt eller man trycker på rattknappen utan pling-plong som i M3 leder till övriga passagerares förtret.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 24 jul 2023 14:02
Inte en enda gång har min i4 varit i närheten av farliga situationer med sin "autopilot", däremot vår M3 går inte att köra på norska vägar med, den spökbromsar ca var femte minut, helt värdelöst. Och likadant upplever diverse kollegor och grannar jag pratat med. Det är det problem som "alla" klagar på. Det spelar heller ingen roll om man kör med eller utan auto-styrning, samma beteende oavsett. Det som är dödsskönt med i4:ans autopilot är att man inte behöver pling-plong aktivera/deaktivera varje gång man vill gå in/ut av auto-styrning. I BMW kan man fint överstyra manuelt och bilen går tillbaks automatiskt eller man trycker på rattknappen utan pling-plong som i M3 leder till övriga passagerares förtret.
De icke-Tesla du köper är alltid perfekta och den optimala bilen, vi vet. ;)
Lät likadant när du körde Ioniq 5 och PS2 innan dess. De var sååå mkt bättre än Tesla.
Samtidigt fortsätter du köpa Tesla vid sidan om av nån anledning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11856
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 24 jul 2023 17:19
HelectriC skrev: 24 jul 2023 14:02
Inte en enda gång har min i4 varit i närheten av farliga situationer med sin "autopilot", däremot vår M3 går inte att köra på norska vägar med, den spökbromsar ca var femte minut, helt värdelöst. Och likadant upplever diverse kollegor och grannar jag pratat med. Det är det problem som "alla" klagar på. Det spelar heller ingen roll om man kör med eller utan auto-styrning, samma beteende oavsett. Det som är dödsskönt med i4:ans autopilot är att man inte behöver pling-plong aktivera/deaktivera varje gång man vill gå in/ut av auto-styrning. I BMW kan man fint överstyra manuelt och bilen går tillbaks automatiskt eller man trycker på rattknappen utan pling-plong som i M3 leder till övriga passagerares förtret.
De icke-Tesla du köper är alltid perfekta och den optimala bilen, vi vet. ;)
Lät likadant när du körde Ioniq 5 och PS2 innan dess. De var sååå mkt bättre än Tesla.
Samtidigt fortsätter du köpa Tesla vid sidan om av nån anledning?
Ja, när det gäller farthållare, regnsensor tex, så är de flesta bättre än Tesla. Men det finns saker som är bättre med Tesla. Model Y som jag hade var extremt rymlig, mycket bättre än de icke-Tesla jag har och haft. Appen är outstanding hos Tesla. Ingen bil är perfekt på alla punkter. Tesla är en billig bil, därför har vi den som andrabil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Hmm, nu har jag fått offerter där en M50 billigare än eDrive40 M-sport med motsvarande konfiguration. Då får man dessutom adaptiv fjädring, HiFi system, m.m., som inte ingår i eDrive40. Det gör ju valet lite lättare, även om jag nog föredragit en eDrive40...

I vilket fall, jag har aldrig köpt en BMW förut. Någon som har koll vad man kan förvänta sig för rabatter på deras elbilar som privat köpare?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 24 jul 2023 20:11
Hmm, nu har jag fått offerter där en M50 billigare än eDrive40 M-sport med motsvarande konfiguration. Då får man dessutom adaptiv fjädring, HiFi system, m.m., som inte ingår i eDrive40. Det gör ju valet lite lättare, även om jag nog föredragit en eDrive40...

I vilket fall, jag har aldrig köpt en BMW förut. Någon som har koll vad man kan förvänta sig för rabatter på deras elbilar som privat köpare?
Är nog svårt att säga, tidigare har det varit i princip inget i Sverige (några procent har jag lyckats få på offerterna) men nu vet jag inte om de börjat ge rabatter när backloggen inte är lika gigantisk längre.

Däremot tycker jag nog att det är klart att man vill ha M50 över eDrive40 :D .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Har för mig jag fick runt 8%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 24 jul 2023 20:52
Har för mig jag fick runt 8%
Fossilbil eller elbil? Andra märken brukar vara snålare med rabatten på elbilar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 24 jul 2023 21:00
taliz skrev: 24 jul 2023 20:52
Har för mig jag fick runt 8%
Fossilbil eller elbil? Andra märken brukar vara snålare med rabatten på elbilar.
Gissar att priset samt mängden extrautrustning kan påverka hur mkt rabatt man kan få. Och tycker det verkar som din i4 kommer gå på en del...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 24 jul 2023 21:00
taliz skrev: 24 jul 2023 20:52
Har för mig jag fick runt 8%
Fossilbil eller elbil? Andra märken brukar vara snålare med rabatten på elbilar.
i4 men det var 2021
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Leo »

Var större företagsrabatter när i4:an lanserades.

När jag beställde min i september 2022 hade de dragit åt svångremmen lite på rabattfronten. (Tror det skedde våren 2022). Sen var det prishöjning under hösten 2022 osv.

När jag beställde innan prishöjningen var listpriset på en i40 faktiskt UNDER listpriset på en Kia EV6 RWD BAS. Då har i40 luftfjädring på bakaxeln som std, 1600kg dragvikt, elektriskt ut&infällbar dragkrok för 12400kr, räckvidd 59mil (80,7kWh användbart) och premiumkänsla i materialval på många sätt. Som iAkita skrev har nog i4:an flugit under radarn för många inklusive mig själv.

Min e40 kom till Sverige för ett par veckor sen. Hämtar ut den om ett par veckor då min säljare är tillbaka efter semestern.

Provkörde båda versionerna men eftersom bara e40 var bonusberättigad (då i alla fall) så blev prisskillnaden hyfsat stor i slutändan. Tycker helt klart e40 hade tillräckligt bra tryck för all normal körning.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11639
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 23 jul 2023 22:08
Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Du menar alltså att de inte fungerar på Tesla? En bil som du inte har någon erfarenhet av?

Antar att du har en smartphone? Är det också bara "en jäkla skärm"? Spelar ingen roll om det är en trög tio år gammal modell med Windows mobile?
Windows Phone var ju ett fantastiskt bra system! Dels var det mycket bättre och mer genomtänkt UI än både iOS och Android, och dels så var det grymt effektivt. Telefonerna kändes dubbelt så snabba på likvärdig hårdvara som med Android.

I övrigt så håller jag med dig om vad du säger om Teslas infotainment. Tesla är verkligen inte perfekta (regnsensorer, etc), men infotainmentsystem har jag aldrig kört någon bil som har bättre. Närmast kommer PS2 och XC40 (även om den senare är sämre) med Googles system. Men Ui är ändå inte i nivå med Teslas.

Fö. håller jag med dig om att det är intressant med alla som "tycker" kraftfullt illa om Tesla, men har bara "läst sig till detta". :)
OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 22:24
Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Ja och då vill jag såklart ha saker som fungerar och hjälper till, t.ex. en snabb och vettig navigation som kan säga vad jag har kvar i batteriet när jag kommer fram, navigera till en laddare medan jag kör och integrera vettigt med min telefon för kalender och kontakter. Saker som att få upp en kamerafeed av döda vinkeln på skärmen istället för att vrida på huvudet eller kunna kolla på energigrafen för att se var i min tur som energin förväntas användas och hur jag ligger till hjälper mig också som förare. Sentry mode är toppen när man parkerar någonstans och vill ha bevis om någon orsakar en skada på bilen. Jag vill inte heller behöva leta mig igenom 73 undermenyer för att ändra en inställning medan jag kör.

Jag vill ha vettig Spotifyintegration så jag kan byta låt enkelt och söka efter ny musik enkelt. Som du säger vill man ha bra körautomatik och där vinner Teslan stort för mig då jag kan använda den även på vintern och behöver inte vara så orolig för att den plötsligt skall rycka till i ratten och köra in i saker oavsett tid på året.

Så ja, det är på grund av att jag kör bilen som jag vill ha ett vettigt infotainmentsystem som stödjer mig som förare och jag tycker att BMWns system saknar en hel del som Teslans har.

Sedan finns det såklart fördelar med BMWn och som helhet tycker jag den är bättre, nu börjar dock prisskillnaden bli ganska stor och BMWn verkar kosta mig ca 5-6k mer per månad än en Model 3 LR AWD hade gjort vilket är lite väl tycker jag.
Bra förklaring till varför infotainment är viktigt, och speciellt på en elbil med snabbladdning på långresa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Var och provkörde en eDrive40 idag (fanns ingen M50 tillgänglig för provkörning).

Vad otroligt snabbt man vänjer sig vid bra prestanda! Den kändes ganska rejält slö jämfört med min EV6 GT, men har naturligtvis mer än nog prestanda egentligen. I övrigt kändes det mesta naturligtvis bättre och mer förfinat i i4:an, bara i ännu högre grad än jag väntade mig.

Förutom prestandan (och utrymmena) så är två saker bättre in EV6 GT:n: 1. HUD:en, som har två lager och projiceras mycket längre fram på vägen i Ev6:an (men det var snyggt att kartan syns i HUD:en i4:an). 2. Styrningen, som jag inte gillade alls i i4:an. Den var ok i sportläget men inte i de andra körlägena. Hela setupen i EV6 GT är väldigt mycket brutalare och sportigare, på gott och ont. Ni som har en i4, går det att konfigurera egna drivemodes vad det gäller styrning, gasrespons, med mera?

Men sammantaget var det en väldigt trevlig upplevelse. En riktig kanonbil, om man som jag inte behöver ett jättestort baksäte.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11856
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev: 26 jul 2023 18:11
Var och provkörde en eDrive40 idag (fanns ingen M50 tillgänglig för provkörning).

Vad otroligt snabbt man vänjer sig vid bra prestanda! Den kändes ganska rejält slö jämfört med min EV6 GT, men har naturligtvis mer än nog prestanda egentligen. I övrigt kändes det mesta naturligtvis bättre och mer förfinat i i4:an, bara i ännu högre grad än jag väntade mig.

Förutom prestandan (och utrymmena) så är två saker bättre in EV6 GT:n: 1. HUD:en, som har två lager och projiceras mycket längre fram på vägen i Ev6:an (men det var snyggt att kartan syns i HUD:en i4:an). 2. Styrningen, som jag inte gillade alls i i4:an. Den var ok i sportläget men inte i de andra körlägena. Hela setupen i EV6 GT är väldigt mycket brutalare och sportigare, på gott och ont. Ni som har en i4, går det att konfigurera egna drivemodes vad det gäller styrning, gasrespons, med mera?

Men sammantaget var det en väldigt trevlig upplevelse. En riktig kanonbil, om man som jag inte behöver ett jättestort baksäte.
ja, iaf på M50 så kan man konfigurera alla körlägen med avseende på styrning, fjädring, gasrespons, klimatanläggning, artificiellt ljud.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 26 jul 2023 18:11
Var och provkörde en eDrive40 idag (fanns ingen M50 tillgänglig för provkörning).

Vad otroligt snabbt man vänjer sig vid bra prestanda! Den kändes ganska rejält slö jämfört med min EV6 GT, men har naturligtvis mer än nog prestanda egentligen. I övrigt kändes det mesta naturligtvis bättre och mer förfinat i i4:an, bara i ännu högre grad än jag väntade mig.

Förutom prestandan (och utrymmena) så är två saker bättre in EV6 GT:n: 1. HUD:en, som har två lager och projiceras mycket längre fram på vägen i Ev6:an (men det var snyggt att kartan syns i HUD:en i4:an). 2. Styrningen, som jag inte gillade alls i i4:an. Den var ok i sportläget men inte i de andra körlägena. Hela setupen i EV6 GT är väldigt mycket brutalare och sportigare, på gott och ont. Ni som har en i4, går det att konfigurera egna drivemodes vad det gäller styrning, gasrespons, med mera?

Men sammantaget var det en väldigt trevlig upplevelse. En riktig kanonbil, om man som jag inte behöver ett jättestort baksäte.
Finns “Sport individual” där du kan justera en hel del men tyvärr kan man inte välja alla layouts i instrumentskärmen med sport individual. Den layout jag föredrar finns bara i “Comfort” och då kan jag inte få maximal acceleration, så det känns lite som “kickdown” som i en bensinbil där jag får trycka på en knapp för att ha tillgång till full acceleration.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev: 26 jul 2023 20:47

ja, iaf på M50 så kan man konfigurera alla körlägen med avseende på styrning, fjädring, gasrespons, klimatanläggning, artificiellt ljud.
Hur ändrar du gasrepons eller fjädring för comfortläget? Har inte hittat någonstans det går.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av bjelkeman »

Intressant artikel om hur BMW använder automatisk körning (enkla robotar) för långtidstester av bilar.

https://arstechnica.com/cars/2023/07/bm ... ive-tests/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fredrik j
Inlägg: 10891
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Fredrik j »

bjelkeman skrev: 27 jul 2023 00:25
Intressant artikel om hur BMW använder automatisk körning (enkla robotar) för långtidstester av bilar.

https://arstechnica.com/cars/2023/07/bm ... ive-tests/
BMW har haft autonoma bilar på bana sedan tidigare.
Artikel från 2011:

https://www.autoblog.com/2011/05/26/we- ... k-trainer/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11856
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev: 26 jul 2023 20:56
HelectriC skrev: 26 jul 2023 20:47

ja, iaf på M50 så kan man konfigurera alla körlägen med avseende på styrning, fjädring, gasrespons, klimatanläggning, artificiellt ljud.
Hur ändrar du gasrepons eller fjädring för comfortläget? Har inte hittat någonstans det går.
Ok, kanske inte i Comfort, det har jag nog inte testat. Men i sport och ECO samt respektive individual, dvs man har egentligen 6 olika körprogram, sport, sport boost, sport individual, Comfort, ECO, ECO individual.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Nu är bilen beställd, tack till alla som gett input! Det blev en Sanremo Green M50 med Canberrabeige klädsel, Fully charged, med elektriska stolar och driving assistance professional. Hoppas jag inte glömt något essentiellt tillval….
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Huffington »

iAkita skrev: 27 jul 2023 13:42
Nu är bilen beställd, tack till alla som gett input! Det blev en Sanremo Green M50 med Canberrabeige klädsel, Fully charged, med elektriska stolar och driving assistance professional. Hoppas jag inte glömt något essentiellt tillval….
Så spännande och kul! Jag med behov av utrymme valde en EV6GT men förutom det och priset så uppfattade jag i4 som en mycket trevligare bil. Det är en personlig preferens men att förarplatsen är mer "trång" ger mig ett intryck av att köra något sportigare, medans EV6 och framförallt Ionic5 känns mera lastbil. En annan, inte så personlig preferens är att typsnitten i menyn är så mycket snyggare i riktiga premiumbilar. Det är 100% upplevd kvalitet men hur kan Kia modernisera sin logga medans ha kvar den där fruktansvärda fonten?

Hursomhelst, grattis.
Och jag är hemskt nyfiken på vad du får för GT:n, och även vintersulorna om du kränger de separat ;)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

Huffington skrev: 27 jul 2023 14:40
iAkita skrev: 27 jul 2023 13:42
Nu är bilen beställd, tack till alla som gett input! Det blev en Sanremo Green M50 med Canberrabeige klädsel, Fully charged, med elektriska stolar och driving assistance professional. Hoppas jag inte glömt något essentiellt tillval….
Så spännande och kul! Jag med behov av utrymme valde en EV6GT men förutom det och priset så uppfattade jag i4 som en mycket trevligare bil. Det är en personlig preferens men att förarplatsen är mer "trång" ger mig ett intryck av att köra något sportigare, medans EV6 och framförallt Ionic5 känns mera lastbil. En annan, inte så personlig preferens är att typsnitten i menyn är så mycket snyggare i riktiga premiumbilar. Det är 100% upplevd kvalitet men hur kan Kia modernisera sin logga medans ha kvar den där fruktansvärda fonten?

Hursomhelst, grattis.
Och jag är hemskt nyfiken på vad du får för GT:n, och även vintersulorna om du kränger de separat ;)
Tack! Jag är också nyfiken på vad jag kommer få för EV6:an :) Jag beställde väldigt tidigt innan prishöjningarna och fick bra rabatt då jag är återkommande kund, så värdeminskningen blir inte brutal ens på nuvarande begagnatmarknad. Vinterdäcken sitter på 19-tums eftermarknadsfälgar, så där är det inte mycket värde.

Håller med om interiör och gränssnitt. Det är inte dåliga materialval i EV6:an, men det finns ingen riktig röd tråd i interiören och det är för många olika materialval, mönster och texturer enligt min smak. Tycker det känns konstigt att de inte fått till en riktigt fin interiör faktiskt. Däremot är den väldigt genomtänkt rent praktiskt. Nu är det mest jag och ibland en femåring i bilen, och då räcker det i4 erbjuder mer än väl.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 27 jul 2023 13:42
Nu är bilen beställd, tack till alla som gett input! Det blev en Sanremo Green M50 med Canberrabeige klädsel, Fully charged, med elektriska stolar och driving assistance professional. Hoppas jag inte glömt något essentiellt tillval….
Grattis! Låter som en bra utrustning, det skulle väl vara stereouppgraderingen som jag inte tror finns med i Fully Charged (om du bryr dig om sådant).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11856
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev: 27 jul 2023 13:42
Nu är bilen beställd, tack till alla som gett input! Det blev en Sanremo Green M50 med Canberrabeige klädsel, Fully charged, med elektriska stolar och driving assistance professional. Hoppas jag inte glömt något essentiellt tillval….
San Remo är riktigt nice, jag stod mellan San Remo och Brooklyn, men blev Brooklyn för jag inte orkar tvätta bilen som San Remo kräver för att hålla den fin :D Taklucka kan rekommenderas, det är riktigt trevligt att öppna och den skapar ingen storm i bilen, som en del andra bilar med taklucka gör.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar