{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

Rennwagen skrev:
Magic with S is gone

Fick min första S 2016 och har efter 700 mil med S LR klart blandade känslor, det finns en hel del som skaver rätt hårt och jag tycker tyvärr att magin är borta.
Jag kommer säkert att dra på mig lite ilska och några nättroll med denna post men försöker vara saklig och delge mina intryck.

Kvalitetsintryck
Viss är det ett lyft från gamla S men i förhållande till pris och de bilar man kan välja på för över miljonen är det katastrof att S inte är bättre ihop-skruvad. Varför installera en skärm i baksätet om hatthyllan är en 5 mm plyfaskiva som ser ut att vara gjord i träslöjden i klass 5a? Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion? Eller varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland?

Styrkänsla och körglädje
Har inte blivit sämre, men har hunnits ikapp och körts om av konkurrenter som Taycan, KIA EV6 GT och även Model 3 som har mycket kvickare turn-in och bättre känsla i ratten. Model S styrkänsla är att som att hålla i en död gädda, jag får noll inspiration och feed-back av den i körningen.
Nya S:en har bättre chassi och hjulkontroll, inget snack om det. Man kan åka betydligt fortare över ojämnheter i hög fart utan att den tappar fattningen och blir instabil. Men i farter runt 200 så är den fortfarande långt ifrån de tyska autobahnlokens rakbladsvassa precision och kontroll. I lägre farter är den för säkert kalibrerad för min smak genom att vara för understyrd i karaktären. På den svårbedömda och subjektiva skalan körglädje så har den underbar och bottenlös acceleration att bidra med, men that’s it tyvärr! Det roliga begränsar sig till att skjuta slangbella, man siktar och trycker av.

Autopilot
Efter alla år av utveckling så är den fortfarande förvånansvärt vinglig och osäker, till och med på E4ans enfiliga partier. Kan bero på att jag har HW4 och att den inte är färdigutvecklad, men ändå… Och droppen för mig är att om man kör på autopilot och accar på över 140 km/h så försvinner autopilotfunktionen tills nästa omstart. Försprånget tycks tyvärr inhämtat av konkurrenterna vars autopiloter har nått samma nivå redan nu.

Buller
Är en mycket viktig faktor i premiumsegmentet och i låga farter är S extremt tyst givetvis. Men i högre farter kommer för mycket lågfrekvent däcksbuller från Arachnid hjulen genom dubbelglaset och isoleringen. Det finns säkert någon som har db siffror som motbevisar mig, men det är inte bara ljudstyrka utan även frekvens som ger totalintrycket av bullret. Det är för högt och för tröttsamt för en premiumbil.

Ingen vinkar längre
Kan tyckas givet då det nu finns så många Teslor på vägarna. Men 2016 när jag tog ut min första S var det något särskilt och mycket nydanande. Det var nästan som att åka rymdskepp. Vi vinkade vid möten och folk stirrade verkligen efter en passerande Tesla. För den diskrete är det en dröm och det kan tyckas banalt och posörigt men betalar man 1 – 2 MSEK för en bil är det innerst inne kul om någon tittar på den och reagerar lite – det sker inte längre (vem vinkar åt en taxi :o).

Support
Den var magisk tidigare och löste alla tänkbara problem uthålligt och direkt. Nu senast satt jag 30 min i kö bara för att få prata med en rookie som berättade att man kan resetta genom att trycka ned båda knapparna på ratten :o Köerna för reparationer och hanteringen på verkstaden har blivit en mycket sämre upplevelse än tidigare både avseende väntetider och kompetens. Och utleverans av en skitig bil på grusplanen i Södertälje kan till och med tända av den som har ett Tesla T tatuerat på röven.


För att balansera kritiken är accelerationen superb, likaså laddningsnätet och bagageutrymmet. Programvaran, OTA uppdateringar och användargränssnittet med dess integrationen av mobiltelefon och kartor mm är fortfarande absolut bäst i klassen.

Sammanfattningsvis är jag kluven till nya S på ett sätt som jag inte var till mina förra. Mycket av de punkter jag ogillar med S är helt irrelevanta för 3 och Y som riktar sig till en annan publik utanför premiumklassen. Model 3 och Y är bland de absolut bästa valen i sina klasser. Men Tesla håller på att bli bilmarknadens H&M eller Ford – mycket pang för pengarna men ingen kvalitet. Då funkar helt enkelt inte premiummodeller som S längre i varumärkesplattformen.

Model S kick-startade elbilsboomen men är på väg att bli omsprungen av utvecklingen inom premiesegmentet som går framåt i rasande takt och det är kul. Det skall bli spännande att testa nya BMW i5 med ögonstyrning, KIA EV GT med driftläge och nya Zeekr 001. Vem vet vad som hamnar i garaget nästa gång – det blir inte en till S tyvärr.
God läsning. Det du skriver är tyvärr det som håller mig ifrån att skaffa en ny X efter den jag har nu. Samt frånvaron av sånt man kan få i bil från 200k, dvs parkeringsassistans som funkar
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion?
Arachnidfälgarna är nog i Aluminium, formpressad/valsad troligen och inte coolfiber. (navkapseln är kanske coolfiber månne?).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5583
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
...] varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland? [...
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra. ;)

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 15:51
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
...] varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland? [...
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra. ;)

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Yes, du har så rätt i det. Men fortfarande utan vettig blinkers och tuta :roll:
En bra lösning kan vara att göra som på Lexus RZ med steer-by-wire-teknik som är icke-linjär vilket ger mer styrutslag desto mer man vrider = behöver aldrig vrida mer än 150 grader åt höger eller vänster. Då, men först då funkar en yoke-ratt
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 496
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

Rennwagen skrev: 22 jul 2023 16:51
SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 15:51
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
...] varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland? [...
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra. ;)

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Yes, du har så rätt i det. Men fortfarande utan vettig blinkers och tuta :roll:
En bra lösning kan vara att göra som på Lexus RZ med steer-by-wire-teknik som är icke-linjär vilket ger mer styrutslag desto mer man vrider = behöver aldrig vrida mer än 150 grader åt höger eller vänster. Då, men först då funkar en yoke-ratt
Håller med dig om blinkers och skulle inte ha något emot steer-by-wire-teknik men tycker faktiskt att yoken är bättre än rund ratt. Som vanligt smaken är olika men fungerar gör yoken!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 15:51
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
...] varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland? [...
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra. ;)

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Hade köpt med rund om jag hade gjort en egen beställ själv order.
På sätt och vis glad att det var Yoke på lagerbilen jag klickade.
Jag var övertygad om att Yoke var ett joke och att det behövdes byta till ratt. Planen var att ge det en månad, och byta sen.
Men för varje dag blir yoken bättre och känns nu inte alls konstig. Fortsätter förvandlingen från 95-5% att byta till ratt till nu 55-45% till stt behålla yoke, blir det att bibehålla…
Jag hade inte i min vildaste fantasi sett det komma 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

AAKEE skrev: 22 jul 2023 20:50
SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 15:51
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
...] varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland? [...
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra. ;)

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Hade köpt med rund om jag hade gjort en egen beställ själv order.
På sätt och vis glad att det var Yoke på lagerbilen jag klickade.
Jag var övertygad om att Yoke var ett joke och att det behövdes byta till ratt. Planen var att ge det en månad, och byta sen.
Men för varje dag blir yoken bättre och känns nu inte alls konstig. Fortsätter förvandlingen från 95-5% att byta till ratt till nu 55-45% till stt behålla yoke, blir det att bibehålla…
Jag hade inte i min vildaste fantasi sett det komma 😀
Yoken har fördelar som att den tvingar till rätt rattfattning och att svänga till armarna är korslagda. Sen skall man inte underskatta coolfaktorn som är stor. Men att hitta räät blinkers vid sväng är inte enkelt.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Rennwagen skrev: 22 jul 2023 22:57

Yoken har fördelar som att den tvingar till rätt rattfattning och att svänga till armarna är korslagda. Sen skall man inte underskatta coolfaktorn som är stor. Men att hitta räät blinkers vid sväng är inte enkelt.
Jag hade ingen coolfactor-feeling alls. Kändes bara som en dålig ide, och lite töntigt. Men det är inte alls lika dåöigt som, jag hade trott.

Blinkerslösningen med S3XY Buttons är klockren och löser det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1498
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
Magic with S is gone

Fick min första S 2016 och har efter 700 mil med S LR klart blandade känslor, det finns en hel del som skaver rätt hårt och jag tycker tyvärr att magin är borta.
Jag kommer säkert att dra på mig lite ilska och några nättroll med denna post men försöker vara saklig och delge mina intryck.

Kvalitetsintryck
Viss är det ett lyft från gamla S men i förhållande till pris och de bilar man kan välja på för över miljonen är det katastrof att S inte är bättre ihop-skruvad. Varför installera en skärm i baksätet om hatthyllan är en 5 mm plyfaskiva som ser ut att vara gjord i träslöjden i klass 5a? Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion? Eller varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland?

Styrkänsla och körglädje
Har inte blivit sämre, men har hunnits ikapp och körts om av konkurrenter som Taycan, KIA EV6 GT och även Model 3 som har mycket kvickare turn-in och bättre känsla i ratten. Model S styrkänsla är att som att hålla i en död gädda, jag får noll inspiration och feed-back av den i körningen.
Nya S:en har bättre chassi och hjulkontroll, inget snack om det. Man kan åka betydligt fortare över ojämnheter i hög fart utan att den tappar fattningen och blir instabil. Men i farter runt 200 så är den fortfarande långt ifrån de tyska autobahnlokens rakbladsvassa precision och kontroll. I lägre farter är den för säkert kalibrerad för min smak genom att vara för understyrd i karaktären. På den svårbedömda och subjektiva skalan körglädje så har den underbar och bottenlös acceleration att bidra med, men that’s it tyvärr! Det roliga begränsar sig till att skjuta slangbella, man siktar och trycker av.

Autopilot
Efter alla år av utveckling så är den fortfarande förvånansvärt vinglig och osäker, till och med på E4ans enfiliga partier. Kan bero på att jag har HW4 och att den inte är färdigutvecklad, men ändå… Och droppen för mig är att om man kör på autopilot och accar på över 140 km/h så försvinner autopilotfunktionen tills nästa omstart. Försprånget tycks tyvärr inhämtat av konkurrenterna vars autopiloter har nått samma nivå redan nu.

Buller
Är en mycket viktig faktor i premiumsegmentet och i låga farter är S extremt tyst givetvis. Men i högre farter kommer för mycket lågfrekvent däcksbuller från Arachnid hjulen genom dubbelglaset och isoleringen. Det finns säkert någon som har db siffror som motbevisar mig, men det är inte bara ljudstyrka utan även frekvens som ger totalintrycket av bullret. Det är för högt och för tröttsamt för en premiumbil.

Ingen vinkar längre
Kan tyckas givet då det nu finns så många Teslor på vägarna. Men 2016 när jag tog ut min första S var det något särskilt och mycket nydanande. Det var nästan som att åka rymdskepp. Vi vinkade vid möten och folk stirrade verkligen efter en passerande Tesla. För den diskrete är det en dröm och det kan tyckas banalt och posörigt men betalar man 1 – 2 MSEK för en bil är det innerst inne kul om någon tittar på den och reagerar lite – det sker inte längre (vem vinkar åt en taxi :o).

Support
Den var magisk tidigare och löste alla tänkbara problem uthålligt och direkt. Nu senast satt jag 30 min i kö bara för att få prata med en rookie som berättade att man kan resetta genom att trycka ned båda knapparna på ratten :o Köerna för reparationer och hanteringen på verkstaden har blivit en mycket sämre upplevelse än tidigare både avseende väntetider och kompetens. Och utleverans av en skitig bil på grusplanen i Södertälje kan till och med tända av den som har ett Tesla T tatuerat på röven.


För att balansera kritiken är accelerationen superb, likaså laddningsnätet och bagageutrymmet. Programvaran, OTA uppdateringar och användargränssnittet med dess integrationen av mobiltelefon och kartor mm är fortfarande absolut bäst i klassen.

Sammanfattningsvis är jag kluven till nya S på ett sätt som jag inte var till mina förra. Mycket av de punkter jag ogillar med S är helt irrelevanta för 3 och Y som riktar sig till en annan publik utanför premiumklassen. Model 3 och Y är bland de absolut bästa valen i sina klasser. Men Tesla håller på att bli bilmarknadens H&M eller Ford – mycket pang för pengarna men ingen kvalitet. Då funkar helt enkelt inte premiummodeller som S längre i varumärkesplattformen.

Model S kick-startade elbilsboomen men är på väg att bli omsprungen av utvecklingen inom premiesegmentet som går framåt i rasande takt och det är kul. Det skall bli spännande att testa nya BMW i5 med ögonstyrning, KIA EV GT med driftläge och nya Zeekr 001. Vem vet vad som hamnar i garaget nästa gång – det blir inte en till S tyvärr.
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

:?:
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
Magic with S is gone
Har kört X lika länge som du kört S. Hade en Raven innan jag fick Plaid i December och har nu kört 1500 mil ungefär.

Tittade runt en hel del innan bytet för det hade varit kul prova något annat efter så många år. Nu skiljer sig X en del från S i och med att det inte finns så många alternativ i den storleken. Plaiden har löst de issues jag hade med Raven, dvs delvis dålig kvalitetskänslan och inte riktigt premium.

Så jag håller inte med när det gäller X. Där finns en magi som saknas i de andra bilar jag provade. Jag var till exempel förbannad på mjukvaran och tusen knappar i EQS Suv efter fem minuters körning. Då hjälpte det inte mig att Mercan var lite tystare.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

kallekula skrev: 23 jul 2023 08:43
:?:
Rennwagen skrev: 22 jul 2023 10:42
Magic with S is gone
Har kört X lika länge som du kört S. Hade en Raven innan jag fick Plaid i December och har nu kört 1500 mil ungefär.

Tittade runt en hel del innan bytet för det hade varit kul prova något annat efter så många år. Nu skiljer sig X en del från S i och med att det inte finns så många alternativ i den storleken. Plaiden har löst de issues jag hade med Raven, dvs delvis dålig kvalitetskänslan och inte riktigt premium.

Så jag håller inte med när det gäller X. Där finns en magi som saknas i de andra bilar jag provade. Jag var till exempel förbannad på mjukvaran och tusen knappar i EQS Suv efter fem minuters körning. Då hjälpte det inte mig att Mercan var lite tystare.
Sorry, postade kanske under fel tråd då jag helt utelämnat X i mitt resonemang och saknar erfarenhet av den. Kul att du är nöjd :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »



Model S (LR) och Plaid snarlik räckvidd. Kul att man inte kompromissar något med effektivitet samtidigt som man har snabbaste bilen i världen 8-)
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

dave skrev: 04 aug 2023 20:24


Model S (LR) och Plaid snarlik räckvidd. Kul att man inte kompromissar något med effektivitet samtidigt som man har snabbaste bilen i världen 8-)
Man kan nog säga att dom har identisk räckvidd med tanke på att plaid inte hade kapslarna på.
Plaid väger 100kg mer, så i stadstrafik blir den lite törstigare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Vad är det som smäller i Plejden när den står parkerad? Händer flera gånger per kväll när vi sitter utomhus och njuter av sommarkvällarna. Det låter riktigt högt, som att någon slår en golfboll stenhårt i plåten. Detta hände inte på min förra 21:a så jag gissar själv på något megarelä till värmepumpen/styrningen av värmen på något vis, men någon kanske vet bättre?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 07 aug 2023 23:27
Vad är det som smäller i Plejden när den står parkerad? Händer flera gånger per kväll när vi sitter utomhus och njuter av sommarkvällarna. Det låter riktigt högt, som att någon slår en golfboll stenhårt i plåten. Detta hände inte på min förra 21:a så jag gissar själv på något megarelä till värmepumpen/styrningen av värmen på något vis, men någon kanske vet bättre?
Det låter som du beskriver kontaktorerna, reläna som kopplar in HV-batteriet.

Kör du någon tredjepartsprogramvara som väcker bilen?

Min väcks väldigt sällan, ungegär lila sällan som min M3P men det låter som du beskriver.
Lite tydligare smäll i Plaiden än i M3P:n.

Bild från teslafi där man kan se när bilen är vaken och sover. Här stod bilen på jobbet, jag har vart ut till bilen några ggr under veckan så den andra vskenperioden kan ha vart jag som väckte den genom att låsa upp/öppna dörr.
IMG_4648.jpeg
När bilen sover, vilket ska vara det vanliga om man inte kör sentry eller laddar då ska den även vara tyst.

Här är en annan dag, sjusovaren sov hela dagen:
IMG_4649.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 08 aug 2023 00:05

Det låter som du beskriver kontaktorerna, reläna som kopplar in HV-batteriet.

Kör du någon tredjepartsprogramvara som väcker bilen?
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 08 aug 2023 14:56
AAKEE skrev: 08 aug 2023 00:05

Det låter som du beskriver kontaktorerna, reläna som kopplar in HV-batteriet.

Kör du någon tredjepartsprogramvara som väcker bilen?
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
Låter ju grymt troligt att sån snikladdking som går av och på kan orsaka det.

Jag skulle tänka mig för innan jag hade något som väckte bilen ofta, tex sån laddning.
Ska man ha bilen längre än batterigarantin skapar man nog en ökad risk för att en kontaktor ger upp om den får jobba många fler ggr per dygn/mil än normalt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 08 aug 2023 14:56

Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Fick 2023.26.7 idag.
Fastnade dock med Steam (efter jag testat det nya vanliga spelen) som jag ej testat så mycket förut.
Vad det något av detta som blivit sämre med HW4?
IMG_9829.jpeg
IMG_9828.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 09 aug 2023 22:31

Vad det något av detta som blivit sämre med HW4?
Nej, det tror jag inte. Inte i S/X.

”Vi” har 16Gb RAM, och Ehhhrrr…256Gb ”hårddisk”?

Jag gick en fråga om att avdela av USB-minnet till Steam när jag formaterade det. Så det ska finnas möjlighet med mer plats om det inte räcker som det är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 08 aug 2023 23:16
bjornnilsson skrev: 08 aug 2023 14:56

Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?
Blev ingen längre utekväll igår men ikväll så spenderade vi några timmar på uteplatsen och lånebilen (Model 3) smällde minsann till den också! Inte lika högt men med samma läte. Sladden i. Undrar om det inte kan vara värmepumpen ändå. Min MS-21 lät som sagt inte på samma sätt vad jag minns.

Men jag ska som sagt testa att stå med laddsladden utdragen snarast möjligt någon kväll och se vad som händer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 10 aug 2023 22:55
AAKEE skrev: 08 aug 2023 23:16
bjornnilsson skrev: 08 aug 2023 14:56

Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?
Blev ingen längre utekväll igår men ikväll så spenderade vi några timmar på uteplatsen och lånebilen (Model 3) smällde minsann till den också! Inte lika högt men med samma läte. Sladden i. Undrar om det inte kan vara värmepumpen ändå. Min MS-21 lät som sagt inte på samma sätt vad jag minns.

Men jag ska som sagt testa att stå med laddsladden utdragen snarast möjligt någon kväll och se vad som händer.
Kontaktorerna smäller skarpare i S än 3, så jag lägget min slant på det.
(Kom ihåg att man kanska inte vill sluta ut dem).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Kontaktorn smäller högt på plaid
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Lånebilen (ej värmepump visade det sig) återlämnad och Plejden hemma på uppfarten igen. Smäller dock rejält även utan laddsladd instoppad. Hört två rejäla smällar under kvällen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2186
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Kontaktorn smäller högt på plaid
Verkligen skillnad. Kontaktorn på gamla X100D lät som en viskning i jämförelse.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar