chaffis75 skrev: ↑08 jul 2023 13:44
Jerker skrev: ↑07 jul 2023 22:31
chaffis75 skrev:
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
Jag sköter min hemmaladdning med min 3-fas"laddare". Så utan den hade det varit betydligt besvärligare. Och jag har ibland haft glädje av den vid andra tillfällen också.
Såklart bygger typ 2 på att man har en fast laddbox hemma vilket jag tror en majoritet av elbilsägare har idag eftersom de ändå inte ingår 3 fas eav till någon ny bil (vad jag känner till). Men ja undantag i ens behov finns alltid.
Fördelen med en laddbox är ju att jag faktiskt lätt låser den elektroniskt så ingen kan ladda utan tillåtelse. Vi hade faktiskt ett fall i vår stuga (som ofta kan stå tom såklart) där vi såg i appen att en bil var kopplad dock fattade hen nog inte att den vägrade ge ström.
Jag vet att jag är en sån person som alltid tänker lite längre än många andra när jag ska skaffa mig nåt. När jag skaffade min första elbil 2016, Zoe, så undersökte jag vad slags EVSE som följde med och när jag hörde att det var en enfas så såg jag till att få den ersatt med en trefas. Sen dess har jag haft en sån i mina elbilar. Laddbox hemma fick jag för knappt ett år sedan, men så har vi ju också två elbilar.
Om man inte har nån EVSE i bilen så tänker man inte på att kolla möjligheten att ladda med den heller och då känner man givetvis att man inte har nån användning för den heller. Men när den ligger där så dyker det ibland upp trevliga möjligheter att använda den. Och just nu har vi ett andra hus på 18 mils avstånd och där finns ett trefasuttag, så den används flitigt.
I flera år, innan mina bröder skaffade elbil och jag besökte dem, så kunde jag ladda hemma hos dem tack vare denna. Då slapp man stanna två mil innan ankomst för att ladda upp bilen; det gjorde jag istället på natten på resmålet. Nu har båda både elbil och laddbox.
Tack vare att man kan ladda allt från 1-fas 6A till 3-fas 16A så har man en flexibilitet som gör den oslagbar. En händelse, på Zoe-tiden, gjorde att jag kände mig oerhört tacksam över att ha en sån i bilen. Jag hade ställt min bil vid en OK-mack och Macdonalds (Klinga) där det fanns en DC-laddare när jag samåkte vidare med ett par andra personer. Jag hade planerat att ladda där när vi kom tillbaka innan jag åkte hem igen. Bilen var i princip urladdad. Men, jag glömde både min plånbok och min mobil i den andra bilen. Så jag kunde inte ladda på DC-laddaren. Och ingen personal på platsen kunde eller var villig att hjälpa mig. Så jag chansade och åkte in till Norrköping på de sista elektronerna till en Statoil där jag visste att det fanns ett 3-fasuttag. Tyvärr hade den precis stängt och 3-fasuttaget saknade spänning. Så jag stånkade upp några meter till Scandichotellet intill och där fanns det parkeringsplatser med motorvärmaruttag och en lucka var öppen. Så jag kopplade in mig på det och gick in i lobbyn och förklarade min situation och fick deras välsignelse. Dessutom kunde jag låna en telefon och ringa hem till in fru, som varit med den kvällen och åkte hem i egen bil när jag stod kvar utan plånbok och mobil, så jag kunde förklara situationen för henne. Det tog en stund att ladda upp tillräckligt för att komma de 3 milen hem, men det funkade!
Så jag vill inte vara utan min flexibla EVSE!