Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

mikaELbil
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av mikaELbil »

Jerker skrev: 06 jul 2023 09:05
OK, nu gick jag in och kontrollerade förbrukningen igen. Och nu är (det mesta av) den här oförklarliga förbrukningen borta!

Vattenfall har alltså redovisat fel. Men fortfarande ligger en mindre förbrukning (5 kWh) som inte har någon förklaring kvar. Den skedde mellan 22 och 00 en av kvällarna när vi var borta och det finns fortfarande ingen förbrukare inkopplad som kan dra så mycket (2,5 kW).
Har du en varmvattenberedare som går på el? Den brukar väl en gång i veckan köra upp temperaturen för att motverka Legionella-bakterier? Även om det är en luft/vatten pump så går el in och kör upp temperaturen i varmvattenberedaren.
Ett förslag bara.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Fredrik j »

mikaELbil skrev: 06 jul 2023 09:33
Jerker skrev: 06 jul 2023 09:05
OK, nu gick jag in och kontrollerade förbrukningen igen. Och nu är (det mesta av) den här oförklarliga förbrukningen borta!

Vattenfall har alltså redovisat fel. Men fortfarande ligger en mindre förbrukning (5 kWh) som inte har någon förklaring kvar. Den skedde mellan 22 och 00 en av kvällarna när vi var borta och det finns fortfarande ingen förbrukare inkopplad som kan dra så mycket (2,5 kW).
Har du en varmvattenberedare som går på el? Den brukar väl en gång i veckan köra upp temperaturen för att motverka Legionella-bakterier? Även om det är en luft/vatten pump så går el in och kör upp temperaturen i varmvattenberedaren.
Ett förslag bara.
Även en avstängd värmepump kan ibland momentant sätta igång elvärmen för att vara redo om du plötsligt vill slå på den. Kanske finns det nån nedre tempgräns för detta som underskreds där mitt i natten?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av jonasl »

Det var min första tanke. Brukar du ladda nattetid så gissar de antagligen på att du kommer göra det tills de får in korrekta siffror. Osnyggt tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av jonasl »

Dafro skrev: 05 jul 2023 21:14
Vet inte vad evse är men gissar på 11 kW laddare. Har inte alla elbilsägare en laddare som går på trefas i bagaget eller frunken, jag skulle då inte köra utan, även 3 fas kabel på 20 m ser jag som självklart. Men nej det var inte jag
De flesta bilar får man antingen enfas eller ingen alls. Du (och jag) tillhör en minoritet helt enkelt.

EVSE är en förkortning som ibland används för laddutrustningen som behövs för att använda bilens inbyggda laddare. Kanske mera förr än nu, men säger man "trefasladdare" blir man påhoppad av bland annat @mike för att det är fel eftersom laddaren sitter i bilen :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Jerker »

mikaELbil skrev: 06 jul 2023 09:33
Jerker skrev: 06 jul 2023 09:05
OK, nu gick jag in och kontrollerade förbrukningen igen. Och nu är (det mesta av) den här oförklarliga förbrukningen borta!

Vattenfall har alltså redovisat fel. Men fortfarande ligger en mindre förbrukning (5 kWh) som inte har någon förklaring kvar. Den skedde mellan 22 och 00 en av kvällarna när vi var borta och det finns fortfarande ingen förbrukare inkopplad som kan dra så mycket (2,5 kW).
Har du en varmvattenberedare som går på el? Den brukar väl en gång i veckan köra upp temperaturen för att motverka Legionella-bakterier? Även om det är en luft/vatten pump så går el in och kör upp temperaturen i varmvattenberedaren.
Ett förslag bara.
Varmvattenberedarens kontakt (1-fas) var urdragen. Jag har den på timer som kör bara på natten och denna vecka tyckte vi inte att de behövde stå och dra ström. Jag har en luft/vatten VP men den är avslagen. Den är inkopplad eftersom den startar cirkulationspumpen nån minut per dygn för att den inte ska kärva ihop.
Fredrik j skrev: 06 jul 2023 09:37
Även en avstängd värmepump kan ibland momentant sätta igång elvärmen för att vara redo om du plötsligt vill slå på den. Kanske finns det nån nedre tempgräns för detta som underskreds där mitt i natten?
Den är en väldigt enkel luft/vatten VP från Jula som inte har några som helst finesser. Den har stått avslagen sedan maj och det har varit ett par strömavbrott och då ställer den om sina gränser på nån fabriksinställning som säger att den ska slå på om det går under 25 grader, och det är det ju för det mesta. Och detta bara om jag har slagit på den. Nu står den i standby, så att alltså cirkulationspumpen går en gång/dygn, och panelen visar inomhustemperatur och vad pumpen ska försöka uppnå. Men nej, den går inte igång utan att jag manuellt slagit på den. Men nästa gång vi åker bort så ska jag se till att även den är urdragen.

Den enda förbrukaren förutom ett kylskåp och två frysskåp är cirkulationspumpen till poolen som är inställd på att gå mellan 00 och 05. Så mellan 22 och 00 gick en förbrukare som drog max på en 10A-säkring.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Leo »

Som jag skrev har varit med om alla möjliga (och omöjliga) felredovisningar men det mesta brukar rätta till sig inom 1-2 dagar.

MEN i vissa fall saknas viss statistik för alltid för viss timmar/dag då ”approximerar” de förbrukningen under den tidsperioden istället. (Har för mig att de skriver om det på sin hemsida)

De har ju mätvärden före/efter den saknade perioden. I det stora hela har enstaka såna felaktiga tidssatta förbrukningar i regel lite betydelse.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Jerker »

Leo skrev: 06 jul 2023 10:23
Som jag skrev har varit med om alla möjliga (och omöjliga) felredovisningar men det mesta brukar rätta till sig inom 1-2 dagar.

MEN i vissa fall saknas viss statistik för alltid för viss timmar/dag då ”approximerar” de förbrukningen under den tidsperioden istället. (Har för mig att de skriver om det på sin hemsida)

De har ju mätvärden före/efter den saknade perioden. I det stora hela har enstaka såna felaktiga tidssatta förbrukningar i regel lite betydelse.
Jag har ju timmätning sedan december och har kollat varje dag och fört statistik över solcellerna, förbrukning och försäljning och har noterat att VF ibland släpar med redovisningen några dagar. De har också ett stående meddelande på hemsidan att "vissa kunder upplever just nu fel i redovisningen av förbrukning" men det är inget jag har noterat, bara att de ibland släpar flera dagar. Så uppdateras det plötsligt och de är ikapp (med visning fram till för två dagar sedan).

När jag nu skulle kolla i måndags (vi kom hem på söndagen) så saknades redovisning för onsdag-lördag. Den visades först på tisdagen och det var då jag hade de här siffrorna.

Ja, egentligen borde jag väl inte vara förvånad att VF inte har visat rätt förbrukning. Jag får nog sätta mig och gå igenom det senaste halvåret och dubbelkolla allt det jag lagt in i mitt Excelark...
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av slugger75 »

Det var ju bra i alla fall att ingen stöld av el verkar ha skett.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10897
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 06 jul 2023 10:22
mikaELbil skrev: 06 jul 2023 09:33
Jerker skrev: 06 jul 2023 09:05
OK, nu gick jag in och kontrollerade förbrukningen igen. Och nu är (det mesta av) den här oförklarliga förbrukningen borta!

Vattenfall har alltså redovisat fel. Men fortfarande ligger en mindre förbrukning (5 kWh) som inte har någon förklaring kvar. Den skedde mellan 22 och 00 en av kvällarna när vi var borta och det finns fortfarande ingen förbrukare inkopplad som kan dra så mycket (2,5 kW).
Har du en varmvattenberedare som går på el? Den brukar väl en gång i veckan köra upp temperaturen för att motverka Legionella-bakterier? Även om det är en luft/vatten pump så går el in och kör upp temperaturen i varmvattenberedaren.
Ett förslag bara.
Varmvattenberedarens kontakt (1-fas) var urdragen. Jag har den på timer som kör bara på natten och denna vecka tyckte vi inte att de behövde stå och dra ström. Jag har en luft/vatten VP men den är avslagen. Den är inkopplad eftersom den startar cirkulationspumpen nån minut per dygn för att den inte ska kärva ihop.
Fredrik j skrev: 06 jul 2023 09:37
Även en avstängd värmepump kan ibland momentant sätta igång elvärmen för att vara redo om du plötsligt vill slå på den. Kanske finns det nån nedre tempgräns för detta som underskreds där mitt i natten?
Den är en väldigt enkel luft/vatten VP från Jula som inte har några som helst finesser. Den har stått avslagen sedan maj och det har varit ett par strömavbrott och då ställer den om sina gränser på nån fabriksinställning som säger att den ska slå på om det går under 25 grader, och det är det ju för det mesta. Och detta bara om jag har slagit på den. Nu står den i standby, så att alltså cirkulationspumpen går en gång/dygn, och panelen visar inomhustemperatur och vad pumpen ska försöka uppnå. Men nej, den går inte igång utan att jag manuellt slagit på den. Men nästa gång vi åker bort så ska jag se till att även den är urdragen.

Den enda förbrukaren förutom ett kylskåp och två frysskåp är cirkulationspumpen till poolen som är inställd på att gå mellan 00 och 05. Så mellan 22 och 00 gick en förbrukare som drog max på en 10A-säkring.
Precis det scenariot jag läste om på byggahus.se (om jag minns rätt). Värmepump som startade förvärmning när den stod i standby. Det var visserligen en luft/luft.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev: 06 jul 2023 09:56
Dafro skrev: 05 jul 2023 21:14
Vet inte vad evse är men gissar på 11 kW laddare. Har inte alla elbilsägare en laddare som går på trefas i bagaget eller frunken, jag skulle då inte köra utan, även 3 fas kabel på 20 m ser jag som självklart. Men nej det var inte jag
De flesta bilar får man antingen enfas eller ingen alls. Du (och jag) tillhör en minoritet helt enkelt.

EVSE är en förkortning som ibland används för laddutrustningen som behövs för att använda bilens inbyggda laddare. Kanske mera förr än nu, men säger man "trefasladdare" blir man påhoppad av bland annat @mike för att det är fel eftersom laddaren sitter i bilen :-)
Fick bråka lite för att få med trefas till min IX, annars hade jag köpt den själv.

Jag vet att man inte får säga laddare, därför gör jag det. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 06 jul 2023 20:29
jonasl skrev: 06 jul 2023 09:56
Dafro skrev: 05 jul 2023 21:14
Vet inte vad evse är men gissar på 11 kW laddare. Har inte alla elbilsägare en laddare som går på trefas i bagaget eller frunken, jag skulle då inte köra utan, även 3 fas kabel på 20 m ser jag som självklart. Men nej det var inte jag
De flesta bilar får man antingen enfas eller ingen alls. Du (och jag) tillhör en minoritet helt enkelt.

EVSE är en förkortning som ibland används för laddutrustningen som behövs för att använda bilens inbyggda laddare. Kanske mera förr än nu, men säger man "trefasladdare" blir man påhoppad av bland annat @mike för att det är fel eftersom laddaren sitter i bilen :-)
Fick bråka lite för att få med trefas till min IX, annars hade jag köpt den själv.

Jag vet att man inte får säga laddare, därför gör jag det. :D
Jag har också en trefas. Kan inte tänka mig att ha nåt annat.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 06 jul 2023 21:29
Dafro skrev: 06 jul 2023 20:29
jonasl skrev: 06 jul 2023 09:56
Dafro skrev: 05 jul 2023 21:14
Vet inte vad evse är men gissar på 11 kW laddare. Har inte alla elbilsägare en laddare som går på trefas i bagaget eller frunken, jag skulle då inte köra utan, även 3 fas kabel på 20 m ser jag som självklart. Men nej det var inte jag
De flesta bilar får man antingen enfas eller ingen alls. Du (och jag) tillhör en minoritet helt enkelt.

EVSE är en förkortning som ibland används för laddutrustningen som behövs för att använda bilens inbyggda laddare. Kanske mera förr än nu, men säger man "trefasladdare" blir man påhoppad av bland annat @mike för att det är fel eftersom laddaren sitter i bilen :-)
Fick bråka lite för att få med trefas till min IX, annars hade jag köpt den själv.

Jag vet att man inte får säga laddare, därför gör jag det. :D
Jag har också en trefas. Kan inte tänka mig att ha nåt annat.
Till en laddhybrid räcker det ju men inte till en elbil, tycker jag.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4928
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev: 06 jul 2023 21:29
Dafro skrev: 06 jul 2023 20:29
jonasl skrev: 06 jul 2023 09:56
Dafro skrev: 05 jul 2023 21:14
Vet inte vad evse är men gissar på 11 kW laddare. Har inte alla elbilsägare en laddare som går på trefas i bagaget eller frunken, jag skulle då inte köra utan, även 3 fas kabel på 20 m ser jag som självklart. Men nej det var inte jag
De flesta bilar får man antingen enfas eller ingen alls. Du (och jag) tillhör en minoritet helt enkelt.

EVSE är en förkortning som ibland används för laddutrustningen som behövs för att använda bilens inbyggda laddare. Kanske mera förr än nu, men säger man "trefasladdare" blir man påhoppad av bland annat @mike för att det är fel eftersom laddaren sitter i bilen :-)
Fick bråka lite för att få med trefas till min IX, annars hade jag köpt den själv.

Jag vet att man inte får säga laddare, därför gör jag det. :D
Jag har också en trefas. Kan inte tänka mig att ha nåt annat.
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av jonasl »

chaffis75 skrev: 07 jul 2023 19:03
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
Har några ställen vi brukar åka till och vara på där det är väldigt praktiskt att kunna ladda på plats och hade blivit väldigt mycket meck att behöva göra på annat vis. Tyvärr bara ett av dem som har trefasmöjlighet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Jerker »


chaffis75 skrev:
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
Jag sköter min hemmaladdning med min 3-fas"laddare". Så utan den hade det varit betydligt besvärligare. Och jag har ibland haft glädje av den vid andra tillfällen också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4928
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev: 07 jul 2023 22:31
chaffis75 skrev:
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
Jag sköter min hemmaladdning med min 3-fas"laddare". Så utan den hade det varit betydligt besvärligare. Och jag har ibland haft glädje av den vid andra tillfällen också.
Såklart bygger typ 2 på att man har en fast laddbox hemma vilket jag tror en majoritet av elbilsägare har idag eftersom de ändå inte ingår 3 fas eav till någon ny bil (vad jag känner till). Men ja undantag i ens behov finns alltid.

Fördelen med en laddbox är ju att jag faktiskt lätt låser den elektroniskt så ingen kan ladda utan tillåtelse. Vi hade faktiskt ett fall i vår stuga (som ofta kan stå tom såklart) där vi såg i appen att en bil var kopplad dock fattade hen nog inte att den vägrade ge ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10928
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eltjuvar - alltså människor!

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev: 08 jul 2023 13:44
Jerker skrev: 07 jul 2023 22:31
chaffis75 skrev:
Själv har jag bara en typ 2 sladd i bilen och har inte saknat något annat på de 2.5 år jag kört denna bilen.
Jag sköter min hemmaladdning med min 3-fas"laddare". Så utan den hade det varit betydligt besvärligare. Och jag har ibland haft glädje av den vid andra tillfällen också.
Såklart bygger typ 2 på att man har en fast laddbox hemma vilket jag tror en majoritet av elbilsägare har idag eftersom de ändå inte ingår 3 fas eav till någon ny bil (vad jag känner till). Men ja undantag i ens behov finns alltid.

Fördelen med en laddbox är ju att jag faktiskt lätt låser den elektroniskt så ingen kan ladda utan tillåtelse. Vi hade faktiskt ett fall i vår stuga (som ofta kan stå tom såklart) där vi såg i appen att en bil var kopplad dock fattade hen nog inte att den vägrade ge ström.
Jag vet att jag är en sån person som alltid tänker lite längre än många andra när jag ska skaffa mig nåt. När jag skaffade min första elbil 2016, Zoe, så undersökte jag vad slags EVSE som följde med och när jag hörde att det var en enfas så såg jag till att få den ersatt med en trefas. Sen dess har jag haft en sån i mina elbilar. Laddbox hemma fick jag för knappt ett år sedan, men så har vi ju också två elbilar.

Om man inte har nån EVSE i bilen så tänker man inte på att kolla möjligheten att ladda med den heller och då känner man givetvis att man inte har nån användning för den heller. Men när den ligger där så dyker det ibland upp trevliga möjligheter att använda den. Och just nu har vi ett andra hus på 18 mils avstånd och där finns ett trefasuttag, så den används flitigt.

I flera år, innan mina bröder skaffade elbil och jag besökte dem, så kunde jag ladda hemma hos dem tack vare denna. Då slapp man stanna två mil innan ankomst för att ladda upp bilen; det gjorde jag istället på natten på resmålet. Nu har båda både elbil och laddbox.

Tack vare att man kan ladda allt från 1-fas 6A till 3-fas 16A så har man en flexibilitet som gör den oslagbar. En händelse, på Zoe-tiden, gjorde att jag kände mig oerhört tacksam över att ha en sån i bilen. Jag hade ställt min bil vid en OK-mack och Macdonalds (Klinga) där det fanns en DC-laddare när jag samåkte vidare med ett par andra personer. Jag hade planerat att ladda där när vi kom tillbaka innan jag åkte hem igen. Bilen var i princip urladdad. Men, jag glömde både min plånbok och min mobil i den andra bilen. Så jag kunde inte ladda på DC-laddaren. Och ingen personal på platsen kunde eller var villig att hjälpa mig. Så jag chansade och åkte in till Norrköping på de sista elektronerna till en Statoil där jag visste att det fanns ett 3-fasuttag. Tyvärr hade den precis stängt och 3-fasuttaget saknade spänning. Så jag stånkade upp några meter till Scandichotellet intill och där fanns det parkeringsplatser med motorvärmaruttag och en lucka var öppen. Så jag kopplade in mig på det och gick in i lobbyn och förklarade min situation och fick deras välsignelse. Dessutom kunde jag låna en telefon och ringa hem till in fru, som varit med den kvällen och åkte hem i egen bil när jag stod kvar utan plånbok och mobil, så jag kunde förklara situationen för henne. Det tog en stund att ladda upp tillräckligt för att komma de 3 milen hem, men det funkade!

Så jag vill inte vara utan min flexibla EVSE!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Inlägg av jonasl »

Det ett extra mått av trygghet, helt klart. Har en gammal trefas Tesla-UMC men de har ju lite rykte om sig att vara av tveksam kvalite så jag låter enfasladdaren som kom med bilen ligga där också. Tar jag ur den lär jag ju behöva den :)

Skulle gärna byta bort original 7-meters 32A trefaskabeln mot en 3-4 meter 16A trefaskabel för övrigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7647
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 08 jul 2023 15:29
Det ett extra mått av trygghet, helt klart. Har en gammal trefas Tesla-UMC men de har ju lite rykte om sig att vara av tveksam kvalite så jag låter enfasladdaren som kom med bilen ligga där också. Tar jag ur den lär jag ju behöva den :)

Skulle gärna byta bort original 7-meters 32A trefaskabeln mot en 3-4 meter 16A trefaskabel för övrigt.
Det är bara att köpa en till kabel, jag använder min 7-meters ganska ofta. På laddstolpar utefter gatan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Inlägg av jonasl »

Det blir inte många gånger per år, inte värt att lägga massa tusenlappar på även om det vore bra de gångerna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7647
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 08 jul 2023 20:14
Det blir inte många gånger per år, inte värt att lägga massa tusenlappar på även om det vore bra de gångerna.
Det beror ju på vilka förutsättningar man har. Min närmaste laddstolpe kräver en lång kabel om man parkerar innan stolpen.
20220522_144229.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Eltjuvar - (ingen elstöld, Vattenfall visade fel)

Inlägg av jonasl »

Jo, såklart. Hade jag mest laddat ur hade det varit annat. Hemma har jag skaffat en 10 meter lång 16A kabel med Teslaknapp från Metron. Den räcker så att bilen kan stå ut och ladda men hänger normalt sett den räcker lagom när bilen står i garaget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar