Bilens tillkortakommanden

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5589
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Unia skrev: 10 jun 2023 17:12
Jamen köp ett annat bilmärke?
Det är väl inte det som diskuteras här utan MY tillkortakommanden.
Å andra sidan har väl de flesta bilar tillkortakommanden... Audi A6 Avant finns ju t.ex. inte som ren elbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av George_Westinghouse »

Unia skrev: 10 jun 2023 17:12
Jamen köp ett annat bilmärke?
Det är väl inte det som diskuteras här utan MY tillkortakommanden.
Du har helt rätt, ber ödmjukast om ursäkt för mina inlägg.
Återkoppla gärna när eller om du hittar en felfri bil.
My rwd
beställd 230325
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av jonasl »

Gå in och läs i facebookgrupperna för ID4/5 och Ioniq 5 och sammanställ en lista över problem som påtalas där så blir du ungefär lika "mörkrädd". Det finns helt klart bilar med problem men det mesta du listar är inte sådant för 99% av oss ägare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av George_Westinghouse »

jonasl skrev: 10 jun 2023 17:26
Gå in och läs i facebookgrupperna för ID4/5 och Ioniq 5 och sammanställ en lista över problem som påtalas där så blir du ungefär lika "mörkrädd". Det finns helt klart bilar med problem men det mesta du listar är inte sådant för 99% av oss ägare.
Jag gillar gnället över stolarna, provkör man en bil som inte rumpan får plats i är det väl bara att välja ett annat märke.
Det är en makalös kul och underhållande bil att köra.
My rwd
beställd 230325
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av George_Westinghouse »

George_Westinghouse skrev: 10 jun 2023 17:32
jonasl skrev: 10 jun 2023 17:26
Gå in och läs i facebookgrupperna för ID4/5 och Ioniq 5 och sammanställ en lista över problem som påtalas där så blir du ungefär lika "mörkrädd". Det finns helt klart bilar med problem men det mesta du listar är inte sådant för 99% av oss ägare.
Jag gillar gnället över stolarna, provkör man en bil som inte rumpan får plats i är det väl bara att välja ett annat märke.
Det är en makalös kul och underhållande bil att köra.
Ägt många bilar över åren men ingen bil har gjort mig lika glad som teslan gör.
My rwd
beställd 230325
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.


- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?


+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket



Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
SÄTEN
Jag tycker dom är sköna, men provkör själv givetvis om du kan (eller åk och va ”låtsasintresserad” av en 23’a och provkör beggad).

AUTOPILOT
Jag har inte kört i mörker men i hårt regn och i direkt stark motsol med låg sol. Fick då ghost brake kanske var 10-15e mil. Då bromsade bilen in ett par km/h i max en sekund.. alla är olika känsliga. För mig har inte varit ett problem.

TORKARE
Funkar lika bra som i ID4 för mig, har aldrig gått på utan att det regnat, och jag skulle nog vilja säga att hastigheten på torkarna ställs in bättre än ID4s regnsensor till och med.

LJUDNIVÅ
Hade ID4 med panoglas (vilket ger extra ljudisolering). Den var knäpptyst, Y definivt men högljudd, saknar tystnaden lite men overall var det många fler saker jag störde mig på i ID4.

FJÄDRING
Ja den är hårdare än andra bilar, gillar den dock av någon anledning. Provkör.

LACK
Bara kört 600 mil, inga problem än dock. Har vit. Tror svart har skapat flest problem.
Vår bil var nytvättad vid upphämtning.

SÄTEN
Ja det blir varmare än i tygsäten, kan leva med det. Aldrig haft läder/skinn.

SENSORER
Tesla vision funkar fint för mig. Återigen proca själv. Många på forum är här för att klaga och är på ett bilforum för att dom älskar bilar, dvs är mycket petigare än genomsnittlige förare.

KVALITETSBRISTER
Är detta verkligen ett problem? Vad jag förstått var det för några år sen. Inget skrammel i min Y eller mina vänners 2022’or
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Geesy »

Uppskattar verkligen er som lämnat utförliga svar!

Verkar som att vissa i tråden tar det personligt och det är ju synd, det var inte meningen. Jag ville med tråden belysa de saker som får mig att tvivla på model y och samla in mer synpunkter från fler ägare eftersom de som klagar normalt är de som syns mest
Användarvisningsbild
tobiasbl
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tobias65666

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av tobiasbl »

Har fått byta 2 framrutor på kort tid pga stenskott som spräckt dem, enligt ryds bilglas så har de väldigt många byten på model Y pga tunn ruta?
- Tobias
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av George_Westinghouse »

tobiasbl skrev: 10 jun 2023 22:01
Har fått byta 2 framrutor på kort tid pga stenskott som spräckt dem, enligt ryds bilglas så har de väldigt många byten på model Y pga tunn ruta?
Sveriges mest sålda bil…,
My rwd
beställd 230325
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Oscar11 »

tobiasbl skrev: 10 jun 2023 22:01
Har fått byta 2 framrutor på kort tid pga stenskott som spräckt dem, enligt ryds bilglas så har de väldigt många byten på model Y pga tunn ruta?
Jag har bytt 7 vindrutor på mina 3 senaste bilar. Inga teslor…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av macksie »

Ta det faktum att många tar det personligt som något positivt.
Vi är en skara dedikerade, vokala bilägare.

Tillåt mig ändra din plus lista till hur jag hade skrivit den.

+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)


Vad jag menar är att också användarmönster av bilen kan spela stor roll.
Jag kommer göra slut på min 8000mil/8år garanti på ett och ett halvt år.
Jag kör långt, längre än medel-tesla ägaren.
Det gör att jag kan ha översyn med allt det som står på din minuslista.

Åkte senast igår 100 mil på en dag med bilen.
Att rulla in till Mantorp supercharger, Ta en av de 34 platser som är lediga. Koppla in bilen. Och den börjar ladda direkt. Inom nån minut från det jag parkerat har jag över 200kW i laddeffekt. Inte en enda gång behövde jag ta upp mobilen, eller ett kreditkort, eller starta bankid, eller ringa nåt servicenummer. Det bara fungerar.
För mig trumfar det alla de saker du listar under minus.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av bjelkeman »

Körde 99% autopilot Stockholm - Oslo tur och retur. Det är inte så dåligt som många säger enligt mig. Använder autopilot varje gång jag kör. Inte perfekt. Men bra nog för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Unia
Inlägg: 69
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Unia »

bjelkeman
Körde 99% autopilot Stockholm - Oslo tur och retur. Det är inte så dåligt som många säger enligt mig. Använder autopilot varje gång jag kör. Inte perfekt. Men bra nog för mig.
Har du vanlig AP eller Uppgraderad med bl.a Adaptiv farthållare? Fungerar Smart Summon och Auto-parkering funktionerna eller är dessa fortfarande avstängda?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Dafro »

macksie skrev: 10 jun 2023 23:28
Ta det faktum att många tar det personligt som något positivt.
Vi är en skara dedikerade, vokala bilägare.

Tillåt mig ändra din plus lista till hur jag hade skrivit den.

+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)


Vad jag menar är att också användarmönster av bilen kan spela stor roll.
Jag kommer göra slut på min 8000mil/8år garanti på ett och ett halvt år.
Jag kör långt, längre än medel-tesla ägaren.
Det gör att jag kan ha översyn med allt det som står på din minuslista.

Åkte senast igår 100 mil på en dag med bilen.
Att rulla in till Mantorp supercharger, Ta en av de 34 platser som är lediga. Koppla in bilen. Och den börjar ladda direkt. Inom nån minut från det jag parkerat har jag över 200kW i laddeffekt. Inte en enda gång behövde jag ta upp mobilen, eller ett kreditkort, eller starta bankid, eller ringa nåt servicenummer. Det bara fungerar.
För mig trumfar det alla de saker du listar under minus.
Håller med dig, men man behöver ju inte gå i försvar för det utan bara försöka vara saklig.

Jag väljer att inte säga något om bilen, mer än jag har kommit fram till att den är inget för mig.

Men kör man så mycket som du gör så förstår jag att laddnätverket är viktigt men borde ju främst vara om man har behov av att använda dom stationer som inte ör öppna för alla och visst är det smidigt men att ta fram teslas app och starta laddningen ser jag inte som något stort problem, är ju jobbigare att stoppa i sladden.

Laddnätverket var teslas USP, innan dom öppnade upp.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
sockip77
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2023 04:38

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av sockip77 »

Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.


- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?


+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket



Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Jag skulle provköra om jag var du - smaken är ju varierande när det gäller bilar.

Jag hämtade själv en Y LR för 10 dagar sedan som nya familjebilen. Summa summarum så är jag otroligt imponerad - det känns som Tesla ligger 10 år före övriga biltillverkare när det gäller digitalisering och barnen älskar den.

Jag var själv mest orolig för dålig passning och ljudisolering som jag upplevt på tidigare Tesla, men här verkar man ha lyft sig åtminstone på mitt ex. Sätena upplever jag som väldigt sköna, men det är ju högst personligt. Parkeringshjälpen tycker jag fungerar väl även fram, dock är den väldigt feg. Övriga minus har jag inte upplevt…

Lycka till!
Tesla Model Y LR '23
MG ZS EV ’21
Nissan Leaf ’17
Toyota Prius Plug-in ’13
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5542
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Gustafsson »

Unia skrev: 10 jun 2023 23:42
bjelkeman
Körde 99% autopilot Stockholm - Oslo tur och retur. Det är inte så dåligt som många säger enligt mig. Använder autopilot varje gång jag kör. Inte perfekt. Men bra nog för mig.
Har du vanlig AP eller Uppgraderad med bl.a Adaptiv farthållare? Fungerar Smart Summon och Auto-parkering funktionerna eller är dessa fortfarande avstängda?
Nu har ju jag S, men det är väl samma på Y, dvs adaptiv farthållare finns utan att man behöver uppgradera något. Finns ingen anledning att lägga pengar på vare sig uppgraderad AP eller FSD ännu. Summon är vingklippt och FSD finns inte kort sagt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Geesy »

Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.

Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.

https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI



Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5542
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Gustafsson »

Geesy skrev: 11 jun 2023 09:26
Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.

Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.

https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI



Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Ap fungerade ju inte med radar heller, finns flera beskrivna olyckor där bilar kört in i stillastående fordon utan att bromsa. jag tycker farthållaren fungerar bra, men det finns inget sätt att veta om bilen använder radarn eller bara true vision numera ( på S}
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Geesy »

Gustafsson skrev: 11 jun 2023 09:40
Geesy skrev: 11 jun 2023 09:26
Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.

Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.

https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI



Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Ap fungerade ju inte med radar heller, finns flera beskrivna olyckor där bilar kört in i stillastående fordon utan att bromsa. jag tycker farthållaren fungerar bra, men det finns inget sätt att veta om bilen använder radarn eller bara true vision numera ( på S}
Tesla borde ha lättare att skapa en lösning som är mer tillförlitlig med radar. Inget system går att lita på till hundra procent som jag skrev, men min upplevelse av adaptiva farthållare är helt felfri över tusentals mil med andra bilmärken
Senast redigerad av Geesy, redigerad totalt 1 gånger.
fredrik_wendt
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 jun 2019 00:41
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av fredrik_wendt »

Wow, den listan är nästan identisk! Jämför med den jag och frugan skrev ned efter att ha hyrt en MYLR 2021 i över ett dygn (via MoveAbout.se). Tar upp det jag vill nyansera bilden av, samt det du inte tagit upp.


Vi körde Göteborg - Skövde med två vuxna och tre barn/ungdomar (11, 14, 15) och tillbaka dagen efter. Vi loopade sträckan vid Alingsås-Vårgårda där motorvägen mycket liknar stora sträckor vi ska åka genom Europa. Med vår Volvo V60 (2018 D4 Inscription med div tillägg som HUD t ex) har vi ofta legat 130-160 långa sträckor när trafiken varit gles och vägen fin.


+- Ljudnivå

Jag har känsliga öron (lindrig Menieres syndrom). Vidare stör jag mig grymt på ev hörbara vibrationer/skrammel och brus.

I den MYLR 2021 vi körde, kom mycket ljud från hjulhusen bak. Vi hade lite last i bagageutrymmet och ingen hatthylla.

* Ljudprofilen, dvs vilka frekvenser som är starkare jfr med andra (tänk histogram) är klart annorlunda än vad vi är vana vid från Volvos. Har ingen egen mätning, det planerar jag dock.

* Ljudvolymen är marginellt högre i Teslan, enligt både min Google Nexus 7 med appen Buller från Arbetsmiljöverket och frugans iPhone med liknande app. Vi mätte vid 110, 120 och 140 km/h, under ca 20-30 sekunder. Mikrofonen/telefonen horisontellt, öronhöjd, baksätet, riktad framåt/bakåt.

(Under 100 är ljudnivån så låg att det gör varken från eller till.)

140 km/h, Volvo vs Tesla

Framåt: 70.0 vs 70.8
Bakåt: 71.7 vs 71.4
Hjulhus: 76.3 vs 73.3

120 km/h, Volvo vs Tesla

Framåt: 69.3 vs 69.1
Bakåt: 69.4 vs 70.1
Hjulhus: (mättes ej) vs 74.8

Till Volvons fördel var det lite mer packning i bagageutrymmet, en resväska. Båda hade samma tomma hundbur, kuddar och filtar och div löst. Två ryggsäckar låg baktill i Volvon, men låg i kupén i Teslan pga 15-ish cm större utrymme till framsätena samt grymt bättre utrymme vid fötter.

De tre som reser bak, kommer ha det bättre, dock med en annan ljudprofil som jag är något orolig för.


- Car Play & Android Auto

Jag kör detta väldigt mycket och Tesla suger här. Kommer bli klart steg bakåt. Nedan funkar inte längre och kommer saknas:
- Waze-varningar som "en lastbil står på vänster sida om vägen om 1 km"
- notiser från andra källor än SMS (Messenger, Elements, ...)
- "ring min bror"
- "skicka sms till min fru"


+ Autosteer (Volvo kallar det Pilot Assist)

Teslan navigerade oväntat bekymmersfritt genom långa passager med vägarbete där det saknades vägmarkeringar, endast koner visade körbar väg. Volvon har inte en chans.

Motorväg
Utmed motorvägen har Volvon varit fullständigt pålitlig i flera 100 mil genom Europa. Under de knappt 10 mil Vi körde upplevde vi inga spökbromsningar eller liknande.
Båda stänger av vid 140 pga samma lagkrav.

Småstadstrafik
Körde inte så mycket tyvärr.

Adaptiv farthållare
Vi tycker de är likvärdiga. Möjligen lite fördel för Teslan i ett den accelererar något jämnare uppåt medans Volvo brukar vara ganska aggressiv att komma upp till satt hastighet. Detta handlar mer om åkkomfort för de som är passagerare. Som förare som håller i ratt blir du mer en fråga om vad en trivs med i sin planering av körning.


- Parkeringshjälp, 360 eller Bird's eye view

Teslan som vi körde hade ultraljudsensorer vilka hjälpte till bra framåt. Bakåt användes kamera.

Volvons 360 eller Bird's eye view är klart trevligt för att enkelt placera sig i en parkeringsruta. Här ligger Tesla i lä eftersom det inte finns någon hårdvara, dvs kamera som visar utrymmet precis framför motorhuven. Så länge det inte sitter en kamera där fram kommer sikten vara begränsad den sista biten, vilket är den som är intressant. Volvo vinner alla dagar, vilket stör mig. Vi har parkering i tight garage, kommer bli dagligt irritationsmoment.


- Vägassistans, service

Volvo har en knapp i taket, Volvo On Call. Svarar på allt, t ex "bilen hittar inte trådlösa nyckeln, hur ska jag köra nu" och vid viltolycka.

Mål: hjälp vid vägen inom 45 minuter
Om fel inte kan avhjälpas vid verkstad inom 4 timmar, välj på: hotell för 1200 per person och natt; hemresa för max 7500 per person; gratis hyrbil i liknande storlek som din Volvo.
Hela Europa.

Jag har läst Länsförsäkringars villkor - så kass i jämförelse. Ska läsa 90 sidorna TryggHansa skickade, som är 2000 kr dyrare per år.


+- Lastutrymme

Vår hundbur går in lika smidigt. Utrymmena under luckorna bak är extra jfr med Volvon.
Volvons lastnät som kan spännas upp till taket saknas ur trafiksäkerhetssynpunkt. Var skönt att kunna "säkra" filtar och kuddar som vi förvarade på insynsskydd/hatthyllan. De lösningar jag sett till Tesla begränsar baksätets lutning. Vi kommer visa ha olika då jag slår i huvudet i maxläge bakåt.

+- Sätena

Förare: Jag blev ungefär lika svettig/varm/fuktig vid långt pass i båda bilarna. Upplever enklare att styra ventilationen i Volvon, som förare dessutom utan att ta blicken från vägen. I Volvon kan baksätet styra allt själva.

Baksätet: märkbart bredare totalt, mindre axelskav mellan de tre där bak. Skönt att kunna luta ryggstödet, fantastiskt större benutrymme, enklare att fixa sovställning med kuddar utmed dörren. Något mindre skålning, kortare lårstöd i Teslan.

(Känns ju udda med sätesvärme på mittplats, men ingen regnsensor, eller kamera som ger 360. Inte min prioritering.)



Sammanfattning

Vi räknar med 1000-1500 lägre bränslekostnader per månad.

Tydligt bättre reskomfort för de tre som sitter i baksätet 30-35 timmar (en väg) genom Europa.

Vi gamblar kring: ljud, laddning vs tankning genom Europa där vi mest åker för att komma fram (optimerade tid i bil över bränsleåtgång, vi åt ofta i rullande bil (läs: McDrive eller motsvarande).

Kommer sakna 360/parkeringsstöd, Apple Car & Android Auto.

(Som lätt naiv/blåögd systemutvecklare tilltalas jag av OTA och möjlighet att rapportera varje gång Autosteer inte presterar bra.)

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

MYLR 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3346
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Niklas Z »

Jag har visserligen en Model 3, inte en Model Y och dessutom fyller min bil tre år om drygt tre månader, så mina förutsättningar är lite annorlunda, men flera av de punkter som tas upp i trådstarten är sådana som också brukar framföras när Model 3 diskuteras. I och med att TS ställde en ganska öppen fråga i slutet av sitt första inlägg väljer jag att lista mina synpunkter.

Nackdelar som TS anger:

Säten Jag sitter riktigt bra i sätena. Kanske att jag satt ännu bättre i de BMW sportstolar jag hade i min föregående bil, men den skillnaden är i så fall marginell. Tydligen har Tesla ändrat sätena sedan dess. Under de korta turer jag gjort i nyare Tesla har jag inte upplevt några problem, men det är tänkbart att det skulle kunna uppdagas problem med nyare säten efter flera timmars körning. Trots allt, i nuläget upplever jag stolarna som en klar fördel, eftersom jag sitter så bra i min bil.

Autopilot Jag tycker den är irriterande och skulle gärna ha en "dum" farthållare i stället. Jag behöver inte adaptiviteten. Jag vill ha farthållare för att kunna vila högerbenet vid långfärd på motorväg eller landsväg. Det klarar en "dum" farthållare tillräckligt bra. Trots autopilotens brister tycker jag det är en överdrift att kalla den trafikfarlig. Dock använder jag den sällan och autopiloten var inget nämnvärt skäl för mig när jag valde bil. Den dagen det finns bilar som klarar äkta level 5 då är jag intresserad. Allt däremellan är tämligen ointressant för mig.

Ljudnivå Teslan är ganska genomsnittlig vad gäller ljudnivå. Jag kommer från BMW 3-serie (sedan, inte Touring som brukar bullra mer) och det är ungefär samma ljudnivå. Jag har provat BMW i4 och den är tystare, men inte jättemycket. Andra elbilar jag kört är inte tystare än Model 3, förutom den Audi E-Tron jag körde. Den sistnämnda (ursprungliga E-Tron, skodd med däck i maximal komfortdimension) var betydligt tystare än Model 3. Där kan man verkligen tala om skillnad.
Det ska dock sägas att jag kör med lägre lufttryck i däcken än vad Tesla rekommenderar. Det sänker ljudnivån lite. Jag har också gjort några extra ljudämpningsinsatser, men det är ingen stor effekt av dem.
Tesla har uppgraderat ljudisoleringen, så en Model 3 2023 är tystare än min 2020, men steget till en Audi E-Tron är alltjämt stort.
Jag har dock inte provkört t ex Mercedes elbilar, som jag misstänker är väldigt tystgående.

Fjädring Ja, fjädringen på min bil är för stum i stadstrafik. den fungerar däremot bra på landsväg och motorväg. Den BMW jag hade före Teslan hade adaptivt chassi. Jämfört med det är helt klart Teslan ett steg bakåt. Dock ska sägas att även i detta avseende är 2023 Model 3 förbättrad.

Blästring Jag har stänkskydd på min bil, så det har inte varit ett stort problem under de dryga 6000 mil jag kört bilen.

Skitig bil vid hämtning Det fanns smutsfläckar i inredningen. Dessa åtgärdades efter att jag påpekat bristerna. Över huvud taget är proceduren vid hämtning ganska torftig, men för min del är det en engångshändelse, som väger väldigt lätt jämfört med det vardagliga användandet av bilen. Men jag, det har varit trevligare att hämta ut nya BMW, det medger jag.

Svettiga säten Inte det minsta problem för mig. Jag har vita säten och de blir inte särskilt varma när bilen står i solen heta sommardagar. Jag tycker sätena är sköna, både vad gäller material att sitta på och utformningen.

Parkeringssensorer fram Min bil har det så jag passar på den punkten.

Kvalitetsbrister "within spec" I mitt fall har jag en sådan upplevelse. Laddluckan linjerar dåligt. När jag påtalade det fick jag "within spec" som svar. OK, den fungerar utan problem, men trist att se ändå. Jag har inga problem med skrammel. Däremot behöver dörrlisterna smörjas då och då för inte gneka och knarra. Så var det dock med min förra BMW också.


Fördelar som TS anger:

Pris samt räckvidd/energieffektivitet Ja, det finns inget annat som ger samma totalkombination av räckvidd, laddhastighet och förbrukning till lika bra pris. För mig är det mycket viktiga egenskaper, som trumfar det mesta. Jag åker ofta på bilsemestrar. Det har blivit fem bilsemestrar utomlands på de senaste 23 månaderna.

Utrustningsnivå Ja, det är ett plus, men en del av standardutrustningen skulle jag inte valt till om jag i stället köpt en Audi/BMW/Mercedes, så det är inte ett jätteplus.

Rymlig Jag behöver ingen rymlig bil, därför kör jag hellre Model 3 än Model Y.

Bra ljud Ja, det är viktigt för mig. Dock har jag i tidigare bilar byggt om ljudanläggningen, så det har gått att lösa ändå. Men Teslan är så pass bra att jag inte orkar börja titta på uppgradering av ljudsystemet, fast det finns utrymme för förbättring.

Infotainmentsystemet Ingen viktig aspekt när jag väljer bil.

Laddnätverket Jag laddar rätt ofta på Tesla SuC, men nyttjar även många andra laddoperatörers stationer. Men visst är det bekvämt att bara stanna vid laddstolpen, plugga in kabeln och gå därifrån. Kombinationen av Teslas laddstationer och Teslas bilar är suveränt bekväm och dessutom väldigt pålitlig. Helt klart ett plus.


Sen kan jag lägga till en fördel som väger tungt för mig. Jag är inbiten BMW-ägare och har haft 7 3-seriebilar på raken innan jag köpte Teslan. Ett starkt argument för BMW 3-serie har varit körglädjen. Jag har alltid haft det motorstarkaste alternativet, förutom M3. Jag har lagt många varv på räserbanor med mina BMW och de har fungerat utmärkt. Jag har gillat balansen, feedbacken, precisionen som varit så bra. Självklart är riktiga sportbilar ännu bättre på detta, men vi pratar här om en bil som fungerar utmärkt i vardagen och ändå ställer upp på avancerad körning. Min Model 3 Long Range är inte riktigt lika bra som mina tidigare BMW vid "maximum attack", troligen en följd av att den väger cirka 400 kg mer och att fjädringen inte är lika sofistikerad. MEN, Teslan är faktiskt roligare att köra i alla lägen utom "maximum attack". Då är dess balans, direkta instyrning, direkta men ändå precisa gasrespons fördelar som gör den roligare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av agehall »

Geesy skrev: 11 jun 2023 09:26
Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.

Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.

https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI



Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Och jag kan säga att Teslas AP (uppgraderad till FSD) är den överlägset bästa farthållare (elder kalla det vad du vill) jag kört med. Den har sina brister, men är absolut inte så dålig som en del här framställer den som.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av OfarligTesla »

Angående ljudnivån så är det som allt annat beroende på vad man jämför med och beroende på en persons hörsel. Tycker min fars Model Y är typ som min Model 3 var angående ljudnivå och ligger på samma nivå som en XC60 från 2020 som också finns i familjen. Märkte ingen stor skillnad på min Model 3 och en BMW 3-serie ICE från 2021 heller. Det är alltså inte hemskt högljutt men tyskarna har satsat lite extra på ljudisoleringen för sina elbilar.

Jämför jag mot min i4 eller bilar som E-tron/EQE/iX är det däremot inte ens nära, då är Model 3/Y markant mer högljudd både i vindljud och däckljud. Frun uttryckte det som att hon nu i i4:an kan lyssna på podcasts/musik och det låter som om hon satt hemma och inte i bilen. Önskar att Tesla satsade lite mer på ljudisoleringen, hade gärna kört en Model S eller liknande igen men skillnaden mot i4:an är för stor för att ignorera när vi väl vant oss vid tystheten.
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av ModelYLars »

Som sagt ingen bil är perfekt, vi har haft vår MY i 2 mån nu (En RWD). Gick från en XC60 -17.

Nackdelar enligt mig (så klart jämförande mot XC60):
1. Inga USS. Litar inte på Vision. Men ingeting som jag får och stör mig på
2. Baksätet är rymligt men sätet uppfattar jag som för kort, ger lite dåligt stöd för benen
3. Farthållaren med kameran fungerar sämre än radar, ett par spökbromsningar hittills. En kunde gått rätt illa för jag hade precis kört om en annan bil och var på väg in hans fil. Men för det mesta är den utan anmärkning.
4. Synd att Matrix-strålkastarna inte är adaptiva utan slår av hela helljuset vid automatiken. Inga som blinkar på mig så det fungerar annars bra. Vi väntar på en ny mjukvara :D
5. Regnsensor. Denna stör mig mest. Mkt sämre än en "vanlig" optisk. Det som händer är att det kommer insekter på rutan, torkarna tar inte bort dessa och kameran tror att det är regn. Så torkarna börjar slå även om det är snustort på rutan. Autoläget går inte heller att stänga om du kör med farthållaren... Det innebär att du måste rengöra rutan eller gasa själv.
6. Handtagen suger men man lär sig med tiden
7. Lite svettigt i stolarna men kommer från tygsäten så vet inte om detta även gäller bilar med riktigt skinn?
8. Stötig! Gillar du att glida fram, sök vidare :)

Fördelar:
Skulle säga att resten är fördelar. Känns som en väldigt kompetent elbil, ljusår bättre än andra märken jag provkört innan som har känts som halvdana kompromisser. Vi är väldigt nöjda överlag med bilen och kan definitivt rekommendera den! Är lite orolig inför vintern med bakljusdrift och regeneringen men det tar vi då. Skrammel och annat som det pratas om känns vi inte vid alls, den känns väldigt "solid".
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av max001 »

agehall skrev: 11 jun 2023 10:27
Geesy skrev: 11 jun 2023 09:26
Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.

Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.

https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI



Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Och jag kan säga att Teslas AP (uppgraderad till FSD) är den överlägset bästa farthållare (elder kalla det vad du vill) jag kört med. Den har sina brister, men är absolut inte så dålig som en del här framställer den som.
Fast till den extra kostnaden som inte följer köparen? Tesla borde börja med prenumerationsmodell även här i Europa.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Skriv svar