Klickande ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 apr 2023 20:18

Klickande ljud

Inlägg av dingdingworld »

Hej hej,

Plockade ut min MY för ett par dagar sedan och har noterat att när jag står stilla och skall smyga igång så klickar det i gaspedalen samt att det hörs ett klick. Detta sker varje gång jag stannar släpper pedalen och sedan någon sek senare åker iväg, alltså inte direkt när bilen stannat och jag trycker på gasen igen. Är det andra som har detta och skall det verkligen vara så? För mig känns det konstigt att ha detta klickande ljud och vibration i pedalen.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Klickande ljud

Inlägg av vampyren »

Lämna tillbaka bilen! Tesla behöver få många sådana tillbaka så de höjer kvalitetskontrollen. Det är för många som låter det gå...
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Klickande ljud

Inlägg av macksie »

Skulle kunna vara parkeringsbromsen, eller mer rätt ((H) Hold) funktionen som släpper.

Kolla om klicket kommer samtidigt som den lilla symbolen i displayen slocknar.
Du hittar den på vänsterkanten ett H med en cirkel runt inom parentes
MYP
X90d
Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 apr 2023 20:18

Re: Klickande ljud

Inlägg av dingdingworld »

macksie skrev: 07 maj 2023 22:18
Skulle kunna vara parkeringsbromsen, eller mer rätt ((H) Hold) funktionen som släpper.

Kolla om klicket kommer samtidigt som den lilla symbolen i displayen slocknar.
Du hittar den på vänsterkanten ett H med en cirkel runt inom parentes
Jag tänkte på det också, eller rättare sagt det känns som det är det för håller jag foten lätt på gaspedalen så känner jag att den klickar till om än väldigt lite nästan omärkbart och sedan när jag smyger igång så kommer det hårdare klicket håller jag nere gaspedalen lite dock så att bilen står stilla men p-broms verkar inte kicka in så sker inte klicket.
Men även om det är parkeringsbromsen eller ”hold” har andra tesla ägare detta? Jag har gjort ett service ärende får se vad de säger.
Användarvisningsbild
Lindehammar
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 mar 2022 08:03

Re: Klickande ljud

Inlägg av Lindehammar »

Jag har för mig att jag noterade nått liknande när bilen var helt ny. Nu drygt ett år senare så hör jag inget sånt längre.
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Klickande ljud

Inlägg av Vincent90 »

Hur gick det med ärendet? Jag har likadant ljud på min.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Klickande ljud

Inlägg av Tymrev »

Har också samma på min Model Y RWD. Tror det är helt normalt. Antagligen nåt system som kickar igång. Nåt med klimatanläggningen kanske? För att förtydliga så händer det bara mig ca 10 sekunder efter man kört iväg med bilen efter den stått still. Vid stopp under körning kan jag inte minnas att jag känner/hör det.
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: Klickande ljud

Inlägg av paan006 »

När jag hämtade min så hade jag inte det ljudet eller kände av något i min MY men någon timme senare efter jag bytt hjul till 21” så kom det, jag trodde det var hjulen som tog emot och det kändes i gaspedalen upp till 15 km. Men det upphörde efter ca 10-15 min och har fortfarande inte fått tillbaka det.
Skriv svar