Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av CrazyGang »

Tänker att den här tråden kan ägnas åt spekulation, lösa påståenden och framförallt hårda fakta kring hur elhandelsbolagen prissätter elen vi köper av dem och vilka underliggande avgifter som finns. Allt för att bättre förstå vad vi som konsumenter betalar för och om/hur prissättningen skiljer sig mellan bolagen.

Som startvärde har jag knåpat ihop följande översikt utifrån bästa förmåga.

Om vi ska sammanfatta prisstrukturen hos elhandelsbolagen utifrån vad som är känt just nu blir det väl:

- Fast månadsavgift
- Spotpris från Nordpool
- Elhandelsbolagets påslag på spotpris
- Balansavgifter
- Kostnad för elhandelscertifikat
- Elhandelskostnad
- Kostnad för "bra miljöval", "svanen" etc
- Moms

Från mitt elhandelsbolag Jämtkraft har jag fått följande specifikation över tillkommande avgifter utöver spotpriset:


Påslag
4.2 öre/kWh

FastAvgift
40 SEK.SEK

Jämtpris.Privat.Kredittidsavgift.SE2
0.6882 öre/kWh

FastAvgift.Lokalprisrabatt
-16 SEK.SEK

Påslag.Lokalprisrabatt
-3 öre/kWh

Miljöel.Förnyelsebar
7.6 öre/kWh

NP.Transaktionsavgift.Förbrukning
0.0515 öre/kWh

eSett.Förbrukningsavgift
1.3437 öre/kWh

Elcertifikat.2a.Jämtpris
0.2 öre/kWh

eSett.Balansavgift.SE2
0.45 öre/kWh

eSett.Effektavgift
0.1224 öre/kWh

Summa 10,4558 öre/kWh varav kostnaden för miljöel är 73%, övriga avgifter är 27%. Detta avser alltså elhandelsbolagets kostnader, inte nätbolagets.

Ordet är fritt!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av mickeisol »

Och då fortsätter jag med vad man kan förvänta sig ifall man har Jämtkraft och rörlig debitering timme för timme
utifrån senaste fakturan


timspotpris+
3,4 öre påslag
-3 öre lokalrabatt (ifall man bor inom ägarkommunerna östersund åre krokom)
10,09 öre övriga avgifter och pålagor

samt
månadsavgift
40 kr
-16kr lokalrabatt
+ moms
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av mickeisol »

Och fortsätter med senaste skelleftekraft fakturan
timme för timme spotpris

spotpris +
6 öre
0,6 öre elcertifikat avgift
månadsavgift 36 kr

för dom som har en tesla avdrag 154kr (i tre år)

+ moms på detta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10924
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av Jerker »

Efter att ha bytt elmätare 1/12 så blev Vattenfall som leverantör och Skellefteå Kraft som min elleverantör utan uppgifter om min förbrukning i över två månader och jag fick inga fakturor heller. Nu är mätaren registrerad i Vattenfalls system och allt är igång igen. Då bestämde jag mig för att tills vidare sälja min el till Skekraft och behålla dem som leverantörer. Så jag tecknade ett avtal med dem om att de ska köpa min solcellsel.

Nu fick jag fakturan från Skekraft för dec-januari. Jag tittade på specen och då har det dykt upp en ny post: Avgift för ursprungsmärkt el. Den fanns inte förut under de dryga tre år som jag har haft dem som leverantörer. För december (som avtalet om att de ska köpa min el gäller retroaktivt ifrån) var den på 2,9 öre och för januari 7 öre.

Jag ska kontakta dem och fråga hur det kommer sig att den posten plötsligt har dykt upp. Jag läste igenom det avtal som jag fick om att de ska köpa el men i det står inget om att jag samtidigt måste köpa ursprungsmärkt el. Det är inget som jag har något emot, men jag tycker ändå att jag på något vis borde ha blivit upplyst om det.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev: 20 feb 2023 08:36
Efter att ha bytt elmätare 1/12 så blev Vattenfall som leverantör och Skellefteå Kraft som min elleverantör utan uppgifter om min förbrukning i över två månader och jag fick inga fakturor heller. Nu är mätaren registrerad i Vattenfalls system och allt är igång igen. Då bestämde jag mig för att tills vidare sälja min el till Skekraft och behålla dem som leverantörer. Så jag tecknade ett avtal med dem om att de ska köpa min solcellsel.

Nu fick jag fakturan från Skekraft för dec-januari. Jag tittade på specen och då har det dykt upp en ny post: Avgift för ursprungsmärkt el. Den fanns inte förut under de dryga tre år som jag har haft dem som leverantörer. För december (som avtalet om att de ska köpa min el gäller retroaktivt ifrån) var den på 2,9 öre och för januari 7 öre.

Jag ska kontakta dem och fråga hur det kommer sig att den posten plötsligt har dykt upp. Jag läste igenom det avtal som jag fick om att de ska köpa el men i det står inget om att jag samtidigt måste köpa ursprungsmärkt el. Det är inget som jag har något emot, men jag tycker ändå att jag på något vis borde ha blivit upplyst om det.
Ja det är bedrövligt, jag trodde man kunde lita på dom.
Att bara lägga på avgifter utan att komma överrens är ju ett otyg.
Uppenbarligen måste man ta och fixa batterier.
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av Lund »

Kraftringen (månadsavläsning) SE4 i januari:
Moms är inte inräknat (tillkommer på 25%)

Elnät:
- Fast avgift: 336kr
- Elöverföring: 19,6öre/kWh
- Energiskatt: 39,2öre/kWh

Elhandel:
- Rörligt elpris: 123,46öre/kWh
- Påslag: 3,9öre/kWh
- El från orten: 1öre/kWh
- Månadsavgift: 36kr/mån
Senast redigerad av Lund, redigerad totalt 2 gång.
BomodelY
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2022 16:21

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av BomodelY »

Hej !
Bra tråd.
Det är nästan omöjligt att se och jämföra historiska priser mellan elbolagen.
Betalade 1.10 per kwh hos tibber i januari med moms.
Skriv gärna om era priser är med eller utan moms.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag hade gått in på www.energimarknadsbyran.se och valt att titta på elpriser och elnät.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4925
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av chaffis75 »

Lund skrev: 20 feb 2023 19:56
Kraftringen (månadsavläsning) SE4 i januari:
Moms är inte inräknat (tillkommer på 25%)

Elnät:
- Fast avgift: 336kr
- Elöverföring: 19,6öre/kWh
- Energiskatt: 39,2öre/kWh

Elhandel:
- Rörligt elpris: 123,46öre/kWh
- Påslag: 3,9öre/kWh
- El från orten: 1öre/kWh
- Månadsavgift: 36kr/mån
Vad är detta för avgift? El från orten
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av Lund »

chaffis75 skrev: 21 feb 2023 11:46
Lund skrev: 20 feb 2023 19:56
Kraftringen (månadsavläsning) SE4 i januari:
Moms är inte inräknat (tillkommer på 25%)

Elnät:
- Fast avgift: 336kr
- Elöverföring: 19,6öre/kWh
- Energiskatt: 39,2öre/kWh

Elhandel:
- Rörligt elpris: 123,46öre/kWh
- Påslag: 3,9öre/kWh
- El från orten: 1öre/kWh
- Månadsavgift: 36kr/mån
Vad är detta för avgift? El från orten
Det är ett tillägg där Kraftringen garanterar att elen är närproducerad.

El från trakten är ett elhandelsavtal för dig med extra höga miljökrav. Med El från trakten kan du som kund välja förnybar el som producerats lokalt i Skåne, från biomassa, vind och sol. Den största anläggningen är vårt bioeldade kraftvärmeverk i Örtofta, bara någon kilometer utanför Eslöv. Här har vi stenkoll på produktionsprocessen som uteslutande sker med förnybara och återvunna bränslen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tråden för att hjälpas åt att förstå elhandelsbolagens priser och avgifter

Inlägg av Leo »

Nu handlade trådstarten om Elhandelsbolagen med observera att utöver elhandelsbolagets kostnad, (t ex Tibber) så tillkommer sen nätägarens RÖRLIGA kostnader. Där du heller inte kan byta nätägaren utan du har den du har.

ENERGISKATT
Nätbolaget är den som sedan 1/1-2018 debiterar ut energiskatten som numera sen årsskiftet är 49öre/kWh. (Längst i norr 37 öre/kWh)

RÖRLIG ÖVERFÖRINGSAVGIFT
Dessutom tar många NÄT-bolag sen en RÖRLIG överföringsavgift. Samt att den dessutom kan VARIERA om man har månadsrörligt eller timdebitering. Se exempel nedan från de tre största som har ca 50% av elnätet i Sverige

Ellevio (fd Fortum)
Månadsdebitering rörlig överföringsavgift =30 öre/kWh
Timdebitering rörlig överföringsavgift Högpristid 70 öre/kWh (06-22 vardagar 1/11-31/3)
Timdebitering rörlig överföringsavgift Lågpristid 12 öre/kWh övrig tid än ovan

Vattenfall
Månadsdebitering rörlig överföringsavgift =30,5 öre/kWh
Timdebitering rörlig överföringsavgift Högpristid 60 öre/kWh (06-22 vardagar 1/11-31/3)
Timdebitering rörlig överföringsavgift Lågpristid 18 öre/kWh övrig tid än ovan

EON
Rörlig överföringsavgift prisområde Stockholm=18,55 öre/kWh
Rörlig överföringsavgift prisområde SYD =26,45 öre/kWh
EON är enligt vissa källor på väg att inför liknande prisstruktur som Ellevio/Vattenfall

EFFEKTAVGIFT
Sen har vissa nätägare börjat med effektavgifter där man betalar en extra kostnad beroende på t ex de tre högsta utnyttjad momentana effekt-timmarna under en viss månad. T ex Göteborgs Energi som tar 36,25 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW. Där kostnaden beräknas på medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn. Utöver det tar just Göteborgs Energi 25,5 öre/kWh i rörlig elöverföringsavgift.

ATT FUNDERA PÅ
Tänker då t ex ett Hushåll som förbrukar kanske 20000kWh inkl elbil. Man har tidgare haft vanligt rörligt månadspris. Man har Ellevio som nätägare och byter nu till timdebitering och köper el via Tibber. Sen styr man elbilsladdning på 4000kWh till när det är billigast under dygnet. De kvarvarande 16000 kWh (Värme, varmvatten, hushållsel osv) förbrukas fortfarande som vanligt när respektive elförbrukare behöver det under dygnet. Elbilen kanske delvis laddas dagtid för spotpriset är lågt. MEN med tanke på Ellevios rörliga överföringsavgift 70 öre/kWh vid högpristid vardagar vintertid OCH övriga förbrukare som kör på dagtid som vanligt så kanske det i slutändan inte blev den "billiga elbilsladdningen" man hade tänkt sig. Inte helt lätt att räkna/analysera vad som är mest förmånligt i slutändan. Där många enbart fokuserar på hur elräkningen från Tibber ser ut och glömmer att analysera att räkningen från nätägaren kanske samtidigt förändras när man byter till timdebitering.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar