Egen "laddstation"?
Moderator: Redaktion
Egen "laddstation"?
Hemma jobbar jag lite på att få föreningen att godkänna att sätta upp "vanlig" laddning, dvs troligen blir det vanliga Schuko-uttag. Inga större problem, för där står bilen ofta länge osv.
På jobbet har jag tillgång till 3-fas och kommer troligen ladda här i princip varje dag.
Använder tillfälligt ett vanligt 3-fas uttag i tvätthallen, men vi har bestämt att vi kommer sätta laddmöjligheten på annat ställe.
Enklast är säkert att sätta upp ett vanligt 3-fas uttag, men då känns som att dra i och ur ett sådant varje dag är "bökigt" mot att ha en fast kabel med rätt anslutning direkt in i bilen känns det som jag vill ha en fast lösning.
Billigast är väl kanske helt enkelt att sätta ett 3-fas uttag och köpa en extra UMC och låta denna hänga kvar.
Men då laddningen blir utomhus känns risken för att bli av med kabeln lite "överhängande".
Teslas egna "wallbox" finns väl inte ännu om jag förstår?
Men vilka alternativ finns då? Mest kostnadseffektivt?
Det är "Typ 2" kabel som jag skall ha om jag förstått rätt.
Jag har inte dubbelladdare(eller har inte beställt det så utgår ifrån att jag inte har det...), så 3x16A är väl det som jag kan mata på med, eller finns det andra lösningar som ger mer kräm?
/Jocce
På jobbet har jag tillgång till 3-fas och kommer troligen ladda här i princip varje dag.
Använder tillfälligt ett vanligt 3-fas uttag i tvätthallen, men vi har bestämt att vi kommer sätta laddmöjligheten på annat ställe.
Enklast är säkert att sätta upp ett vanligt 3-fas uttag, men då känns som att dra i och ur ett sådant varje dag är "bökigt" mot att ha en fast kabel med rätt anslutning direkt in i bilen känns det som jag vill ha en fast lösning.
Billigast är väl kanske helt enkelt att sätta ett 3-fas uttag och köpa en extra UMC och låta denna hänga kvar.
Men då laddningen blir utomhus känns risken för att bli av med kabeln lite "överhängande".
Teslas egna "wallbox" finns väl inte ännu om jag förstår?
Men vilka alternativ finns då? Mest kostnadseffektivt?
Det är "Typ 2" kabel som jag skall ha om jag förstått rätt.
Jag har inte dubbelladdare(eller har inte beställt det så utgår ifrån att jag inte har det...), så 3x16A är väl det som jag kan mata på med, eller finns det andra lösningar som ger mer kräm?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Egen "laddstation"?
Om du vill ha mer kräm så är Chademo alternativet och sedan Fast Charger. Det är DC laddning och använder sig inte av bilens laddare. Du kan då få upp till 50kW respektive 60 kW med dessa men priset för dessa ligger väl 10 gånger en Typ 2-laddstation eller bra mycket mer för Fast Charger. Det blir också problem med matningen av ström till dessa. Uppsäkringen för dessa kostar nog en hel del också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Egen "laddstation"?
du har nog en enkelladdare och då är det 16A/ 11kw som gäller och växelström till den (såtillvida du inte skaffar en chademostation eller fastcharger).
den här blev jag tipsad om av en zoe ägare tror jag det var
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
man kan ju plocka bort kontakten och montera fast också kan jag tro (går att ställa ner laddström ifall nån annan bil vill ladda (bil som inte kan ställa själv)).
Det verkar var svårt med dom fasta stationerna som finns att kunna ställa ner laddeffekten direkt i stationerna, vi som har tesla kan ju ställa i bilen, men jag tror att så är det inte på alla elbilar med typ2 kontakter
för 32a laddning är här två andra
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
den senare har jag själv, (visste inte om den med bluetoth finesserna då)
den här blev jag tipsad om av en zoe ägare tror jag det var
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
man kan ju plocka bort kontakten och montera fast också kan jag tro (går att ställa ner laddström ifall nån annan bil vill ladda (bil som inte kan ställa själv)).
Det verkar var svårt med dom fasta stationerna som finns att kunna ställa ner laddeffekten direkt i stationerna, vi som har tesla kan ju ställa i bilen, men jag tror att så är det inte på alla elbilar med typ2 kontakter
för 32a laddning är här två andra
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
den senare har jag själv, (visste inte om den med bluetoth finesserna då)
Re: Egen "laddstation"?
Ja, något åt det hållet är ju det jag nog vill ha!apkungen skrev:Den här kanske?http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... bel-366010
Finns det varianter med två kablar/kontakter? Ifall man i framtiden vill ha möjligheten att ladda två bilar (och då bör den ju kanske reglera själv i "stationen" att den delar upp effekten mellan två bilar om två kopplas in.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Egen "laddstation"?
Den där du länkade till verkade ju utan tvekan vara en smidig och kostnadseffektiv lösning.mickeisol skrev:du har nog en enkelladdare och då är det 16A/ 11kw som gäller och växelström till den (såtillvida du inte skaffar en chademostation eller fastcharger).
den här blev jag tipsad om av en zoe ägare tror jag det var
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
man kan ju plocka bort kontakten och montera fast också kan jag tro (går att ställa ner laddström ifall nån annan bil vill ladda (bil som inte kan ställa själv)).
Det verkar var svårt med dom fasta stationerna som finns att kunna ställa ner laddeffekten direkt i stationerna, vi som har tesla kan ju ställa i bilen, men jag tror att så är det inte på alla elbilar med typ2 kontakter
för 32a laddning är här två andra
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
den senare har jag själv, (visste inte om den med bluetoth finesserna då)
Dock "Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning! "
Känns väl sådär om den står ute när det spöregnar?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Egen "laddstation"?
Inte vad jag känner till i dagsläget.Jocce skrev:Ja, något åt det hållet är ju det jag nog vill ha!apkungen skrev:Den här kanske?http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... bel-366010
Finns det varianter med två kablar/kontakter? Ifall man i framtiden vill ha möjligheten att ladda två bilar (och då bör den ju kanske reglera själv i "stationen" att den delar upp effekten mellan två bilar om två kopplas in.
/Jocce
Man skulle vilja ha något smart men inte ens till köpcentra o liknande har tillgång till det. Fortum m.fl. Jobbar på just den där självregleringen så att 22kW skickas ut om en bil kopplas in och kanske bara 3,6Kw om fler kopplas in.
Re: Egen "laddstation"?
Kostnadsmässigt just nu känns det lite som det kanske blir ett vanligt 3-fas uttag och en extra UMC.
Kanske ett "lås" så att man låser fast UMCn när man lämnar den där... (och kanske en arbetsbrytare för att slå av strömmen då UMCn nog inte mår så bra om den ligger helt löst med strömmen inkopplad...)
Även om det vore trevligt / lyxigt med en egen Typ2 i fast stolpe...men merkostnaden känns inte riktigt värt det...
/Jocce
Kanske ett "lås" så att man låser fast UMCn när man lämnar den där... (och kanske en arbetsbrytare för att slå av strömmen då UMCn nog inte mår så bra om den ligger helt löst med strömmen inkopplad...)
Även om det vore trevligt / lyxigt med en egen Typ2 i fast stolpe...men merkostnaden känns inte riktigt värt det...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Egen "laddstation"?
Ett låsbart skåp o ha den i, var min tanke, finns en tråd nånstans om de, med bilder. Blir väl de vad det lider.
Tills dess så kanske de blir ett hängelås runt kabeln o en vajer fastskruvad i väggen.
/Sony Z3 Dual
Tills dess så kanske de blir ett hängelås runt kabeln o en vajer fastskruvad i väggen.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Egen "laddstation"?
Charge storm har en produkt som klarar lastbalanserning och två 32A laddpunkter. WiFi och mobilapp styrning.Jocce skrev:Ja, något åt det hållet är ju det jag nog vill ha!apkungen skrev:Den här kanske?http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... bel-366010
Finns det varianter med två kablar/kontakter? Ifall man i framtiden vill ha möjligheten att ladda två bilar (och då bör den ju kanske reglera själv i "stationen" att den delar upp effekten mellan två bilar om två kopplas in.
/Jocce
http://chargestorm.se/produkter/grid-co ... lansering/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Egen "laddstation"?
Jag tror att det räcker med att skruva fast kabeln, på båda sidor om UMCn. Skruvklammer i metall borde göra ett tillräckligt stöldskydd, sedan kan du alltid använda någon ovanlig skruv alt borra sönder efter fastdragning.
Re: Egen "laddstation"?
På mitt andra boende (är inte där nu, så kan inte ta nån bild) har jag låtit sätta upp ett låsbart trefasuttag med strömbrytare. Det går inte att sätta i kabeln när strömmen är på (har dock inte testat att ta loss den i det läget) och inte att sätta på strömmen utan kabeln i. Vredet har öglor för hänglås. Tyvärr vet jag inte vad typen heter eller var elektrikern fått tag i den. Men det finns!
Fast det låser förstås bara adaptern i så fall, själva UMC kanske ändå går att stjäla? Jag brukar alltid stoppa in den i trunken när jag kör iväg. ("Hemma" sitter uttaget inne i garaget.)

Fast det låser förstås bara adaptern i så fall, själva UMC kanske ändå går att stjäla? Jag brukar alltid stoppa in den i trunken när jag kör iväg. ("Hemma" sitter uttaget inne i garaget.)
Re: Egen "laddstation"?
drakbane skrev:Ett låsbart skåp o ha den i, var min tanke, finns en tråd nånstans om de, med bilder. Blir väl de vad det lider.
Tills dess så kanske de blir ett hängelås runt kabeln o en vajer fastskruvad i väggen.
/Sony Z3 Dual
Vore intressant att se, kan du länka till tråden om du hittar den?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Egen "laddstation"?
Snilleblixt: Leta fram fakturan! Men ... där står inte mer detaljerat än "Uttag 416-6 blockerat" 1500 spänn + moms. Kanske till någon hjälp ändå?Lessmog skrev:På mitt andra boende (är inte där nu, så kan inte ta nån bild) har jag låtit sätta upp ett låsbart trefasuttag med strömbrytare. Det går inte att sätta i kabeln när strömmen är på (har dock inte testat att ta loss den i det läget) och inte att sätta på strömmen utan kabeln i. Vredet har öglor för hänglås. Tyvärr vet jag inte vad typen heter eller var elektrikern fått tag i den. Men det finns!![]()
Fast det låser förstås bara adaptern i så fall, själva UMC kanske ändå går att stjäla? Jag brukar alltid stoppa in den i trunken när jag kör iväg. ("Hemma" sitter uttaget inne i garaget.)
Re: Egen "laddstation"?
Kolla på malmbergs elektriska artikelnummer 1951121, det skulle kunna fungera. Den är låsbar och billig.
Ett dyrare alternativ är att gå in på: Ladduttag.se
Ett dyrare alternativ är att gå in på: Ladduttag.se
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Egen "laddstation"?
Jag har en box från Garo med säkringar och både CEE- och schukouttag, med en lucka som går att låsa med nyckel, med en gummilist så den kan låsa om hela sladden med kontakt och adapter. En sån här: http://www.garo.se/eluttag-bil/program- ... -p-likalas
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utan
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utan
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Egen "laddstation"?
... utan att aptera en sprängladdning?danni skrev:Jag har en box från Garo med säkringar och både CEE- och schukouttag, med en lucka som går att låsa med nyckel, med en gummilist så den kan låsa om hela sladden med kontakt och adapter. En sån här: http://www.garo.se/eluttag-bil/program- ... -p-likalas
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utan

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Egen "laddstation"?
Haha, titta, jag glömde skriva klart den meningenLessmog skrev:... utan att aptera en sprängladdning?danni skrev:Jag har en box från Garo med säkringar och både CEE- och schukouttag, med en lucka som går att låsa med nyckel, med en gummilist så den kan låsa om hela sladden med kontakt och adapter. En sån här: http://www.garo.se/eluttag-bil/program- ... -p-likalas
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utan

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Egen "laddstation"?
Ahh, jag trodde meningen skulle sluta med ...viagra.danni skrev:Haha, titta, jag glömde skriva klart den meningenLessmog skrev:... utan att aptera en sprängladdning?danni skrev:Jag har en box från Garo med säkringar och både CEE- och schukouttag, med en lucka som går att låsa med nyckel, med en gummilist så den kan låsa om hela sladden med kontakt och adapter. En sån här: http://www.garo.se/eluttag-bil/program- ... -p-likalas
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utanUtan nyckeln, såklart! Låset på den är totalt meningslöst.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Egen "laddstation"?
Än är jag inte 40, så sånt behöver jag inte hålla på medSvenssons skrev:Ahh, jag trodde meningen skulle sluta med ...viagra.danni skrev:Haha, titta, jag glömde skriva klart den meningenLessmog skrev:... utan att aptera en sprängladdning?danni skrev:Jag har en box från Garo med säkringar och både CEE- och schukouttag, med en lucka som går att låsa med nyckel, med en gummilist så den kan låsa om hela sladden med kontakt och adapter. En sån här: http://www.garo.se/eluttag-bil/program- ... -p-likalas
Det finns bara ett problem... Låset är så kasst att det räcker med att rycka lite i luckan för att få upp den utanUtan nyckeln, såklart! Låset på den är totalt meningslöst.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Egen "laddstation"?
Jag har gjort precis som du beskriver; köpt en extra UMC som har fått hänga framme. Tyvärr så tål den inte att vara utomhus när du inte laddar. Det blir kondens i den. Så efter att ha fått byta åtskilliga så beställer jag nu en keba. Blir billigare än att hålla på att köpa UMC....