Enligt mitt egna samtal med skatteverket där de kollade vidare internt (och de 4 sista inläggen i denna tråd viewtopic.php?p=694795#p694795 ) kommer en justering mest troligt ske innan den vanliga vårjusteringen.
Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Moderator: Redaktion
- TeslaKotte
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
- Ort: Stockholm
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Jag fick följande mailsvar från Skatteverket.
Därmed skulle problemet med fel FÖRMÅNSVÄRDE vara löst. Dock kvarstår problemet med miljöbilsbonusen som hanteras av Transportstyrelsen, mer om det i separat inlägg.
Min tolkning av det är att Skatteverket kommer revidera ner nybilspriset på ett eller annat sätt (redan innan ny prislista i sommar).Hej,
Tack för ditt mejl.
Vi får många frågor om Tesla och prisändring. Håll utkik i bilförmånsberäkningen om det ev. blir en korrigering och även om det kommer ett ställningstagande med justerade priser på vissa bilmodeller. Ny billista väntas tidigast i juni som det ser ut nu.
Priset som finns för en bil gäller tills nya uppgifter inkommer till Skatteverket. Om priset korrigeras i efterhand så avses med nybilspris det justerade priset och att priset som registrerats från början vara fel. Skatteverket anser i så fall att är det lägre justerade priset ska gälla.
Arbetsgivaren bör i förekommande fall lämna rättade individuppgifter för respektive månad för den anställde och det innebär även omprövning av arbetsgivaravgifterna.
Den skatt som dragits på det högre förmånsvärdet, vid sänkning av förmån, har personen tillgodo och kan även genom en jämkning kompenseras för under innevarande år.
Med vänliga hälsningar
XXX
Därmed skulle problemet med fel FÖRMÅNSVÄRDE vara löst. Dock kvarstår problemet med miljöbilsbonusen som hanteras av Transportstyrelsen, mer om det i separat inlägg.
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
För Transportstyrelsen - och därmed MILJÖBONUSEN ser det lite mörkare ut (eller i vart fall grumligare). Transportstyrelsen skriver följande:
Finns lite olika möjliga tolkningar man kan göra av detta:Vilket nypris gäller för pristaket som har införts?
Avgörande för pristaket är bilens tillverkningsår och det nypris som gällde för bilen i Skatteverkets föreskrifter när den introducerades på den svenska marknaden. Skatteverket justerar ibland nypriset för en viss bilmodell under året men Transportstyrelsen kommer att behålla det först gällande nypriset och inte göra någon uppdatering. Observera att det inte är ditt inköpspris som är avgörande.
Kontroll av nypris sker genom att gå in på Skatteverkets webbsida där de publicerar sina föreskrifter om nybilspriser:
Listor över nybilspriser
- Öppna den första föreskriften för aktuellt tillverkningsår och sök efter din bilmodell. Om modellen finns upptagen i föreskriften har du hittat nypriset som bonusen beräknas utifrån.
- Om modellen saknas i grundföreskriften kan det finnas en ändringsföreskrift där bilmodellen har lagts till. Då gäller det nypriset för beräkning av bonus.
- Antingen som att Transportstyrelsen alltid går på INTRODUKTIONSPRISET för bilen (läs, priset i första prislistan för året), oavsett vad som händer.
- Eller så fastnar man på just ordet INTRODUKTIONSPRIS och faller tillbaka på Skatteverkets definition av just introduktionspris. Skatteverket är tydliga med att om priset ändras kort tid efter ska det uppdateras.
- Eller så försöker man aligna Transportstyrelsens hantering med Skatteverkets, och skiljer mellan a) priser som förändras under året (påverkar inte) och b) rena korrigeringar av tidigare felaktigheter. Där verkar det ju som att Skatteverket kommer förööka få in de nya lägre priserna på ett eller annat sätt.
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Nu är åtminstone XML-filen med nybilspriser för 2023 uppdaterad/korrigerad med de rätta priserna:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
PDF-filen har dock fortfarande de gamla priserna men antar det bara är en tidsfråga innan den korrigeras också för att spegla XML-filen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-12-19
PDF-filen har dock fortfarande de gamla priserna men antar det bara är en tidsfråga innan den korrigeras också för att spegla XML-filen.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Ser dock ut som det BARA gäller bilar tillverkade under 2023. Så man ska nog kolla noga om man tar en bil med ”snabb leverans”. Är den då tillverkad 2022 så blir det ändå höga/gamla förmånsvärdet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Ringde precis till Skatteverket.
De säger att det inte kommer med ett ändringstillägg förrän i maj/juni 2023 trots att e-tjänsten är uppdaterad. Enligt supporten är detta för att se vad det nya förmånsvärde kommer att landa på framöver.
Frågade om bilar tillverkade 2022.
Enligt de kan dessa ägare tillgodoräkna sig det lägre förmånsvärde. Om tex en bil är uthämtad i nov 2022, och lägre förmånsvärde gäller från mars 2023, betalar du det högre beloppet mellan nov och mars, därefter det lägre. Detta ska man ta upp med sin arbetsgivare och detta regleras sedan på deklarationen.
Dela med er gärna om ni har mer info.
De säger att det inte kommer med ett ändringstillägg förrän i maj/juni 2023 trots att e-tjänsten är uppdaterad. Enligt supporten är detta för att se vad det nya förmånsvärde kommer att landa på framöver.
Frågade om bilar tillverkade 2022.
Enligt de kan dessa ägare tillgodoräkna sig det lägre förmånsvärde. Om tex en bil är uthämtad i nov 2022, och lägre förmånsvärde gäller från mars 2023, betalar du det högre beloppet mellan nov och mars, därefter det lägre. Detta ska man ta upp med sin arbetsgivare och detta regleras sedan på deklarationen.
Dela med er gärna om ni har mer info.
Senast redigerad av Wakamuru, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Det där sista är jag helt säker på att du missuppfattat på något sätt. Om bilen är tillverkad 2022 så gäller förmånsvärdet enligt 2022 års tabeller - dvs du räknar ut förmånsvärdet genom att välja tillverkningsår 2022 i Skatteverkets beräkningsverktyg. Det lär inte förändras.Wakamuru skrev: ↑20 jan 2023 10:13Ringde precis till Skatteverket.
De säger att det inte kommer med ett ändringstillägg förrän i maj/juni 2023 trots att e-tjänsten är uppdaterad. Enligt supporten är detta för att se vad det nya förmånsvärde kommer att landa på framöver.
Frågade om bilar tillverkade 2022.
Enligt de kan dessa ägare tillgodoräkna sig det lägre förmånsvärde. Om tex en bil är uthämtad i nov 2022, och lägre förmånsvärde gäller från mars 2023, betalar du det högre beloppet mellan nov och mars, därefter det lägre. Detta ska man ta upp med sin arbetsgivare och detta regleras sedan på deklarationen.
Dela med er gärna om ni har mer info.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
och vad säger du om miljöbonusen danni? Har betalt 629 för bilen, beställt innan 8 november, samt det står 629 i nya listan för skatteverket nu när bilen levereras. Bonus eller inte?danni skrev: ↑20 jan 2023 11:29Det där sista är jag helt säker på att du missuppfattat på något sätt. Om bilen är tillverkad 2022 så gäller förmånsvärdet enligt 2022 års tabeller - dvs du räknar ut förmånsvärdet genom att välja tillverkningsår 2022 i Skatteverkets beräkningsverktyg. Det lär inte förändras.Wakamuru skrev: ↑20 jan 2023 10:13Ringde precis till Skatteverket.
De säger att det inte kommer med ett ändringstillägg förrän i maj/juni 2023 trots att e-tjänsten är uppdaterad. Enligt supporten är detta för att se vad det nya förmånsvärde kommer att landa på framöver.
Frågade om bilar tillverkade 2022.
Enligt de kan dessa ägare tillgodoräkna sig det lägre förmånsvärde. Om tex en bil är uthämtad i nov 2022, och lägre förmånsvärde gäller från mars 2023, betalar du det högre beloppet mellan nov och mars, därefter det lägre. Detta ska man ta upp med sin arbetsgivare och detta regleras sedan på deklarationen.
Dela med er gärna om ni har mer info.
Haft alla 3/Y
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
danni skrev: ↑20 jan 2023 11:29Det där sista är jag helt säker på att du missuppfattat på något sätt. Om bilen är tillverkad 2022 så gäller förmånsvärdet enligt 2022 års tabeller - dvs du räknar ut förmånsvärdet genom att välja tillverkningsår 2022 i Skatteverkets beräkningsverktyg. Det lär inte förändras.Wakamuru skrev: ↑20 jan 2023 10:13Ringde precis till Skatteverket.
De säger att det inte kommer med ett ändringstillägg förrän i maj/juni 2023 trots att e-tjänsten är uppdaterad. Enligt supporten är detta för att se vad det nya förmånsvärde kommer att landa på framöver.
Frågade om bilar tillverkade 2022.
Enligt de kan dessa ägare tillgodoräkna sig det lägre förmånsvärde. Om tex en bil är uthämtad i nov 2022, och lägre förmånsvärde gäller från mars 2023, betalar du det högre beloppet mellan nov och mars, därefter det lägre. Detta ska man ta upp med sin arbetsgivare och detta regleras sedan på deklarationen.
Dela med er gärna om ni har mer info.
Blir inte klok på detta men förstår din tanke och argument. Men pratade med två olika handläggare, vid två olika tillfällen, som vid båda tillfällen frågade vidare sina överordnade och gav samma svar. Vill inte sprida något som ger falsk förhoppning men detta var beskedet jag fick. Kan någon mer ta sig tid till att ringa och fråga kring detta är det mer än välkommet.
Förmånsvärdet på vår tidigare tjänstebil (36 månaders avtal) har förändrats årligen dvs ökat innan den lämnades tillbaka i höstas. Detta kan har vi kunnat följa på lönespecen men arbetsgivaren har gått in och täckt upp den högre månadskostnaden som vi annars hade fått. Tänker att det lägre förmånsvärdet borde följa denna princip. Men som sagt, ingen aning och kan någon mer ringa och fråga är det tacksamt.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Jag har verkligen ingen aning. Det här är en engångsgrej, det har aldrig hänt förr, och de regler och instruktioner som kommit ut känns luddiga som sjutton. Du får kolla med Transportstyrelsen.
Förmånsvärdena ändras i stort sett alltid från år till år. Det kanske hjälper om vi tittar lite på vad som påverkar förmånsvärdena.Wakamuru skrev: ↑20 jan 2023 11:38Blir inte klok på detta men förstår din tanke och argument. Men pratade med två olika handläggare, vid två olika tillfällen, som vid båda tillfällen frågade vidare sina överordnade och gav samma svar. Vill inte sprida något som ger falsk förhoppning men detta var beskedet jag fick. Kan någon mer ta sig tid till att ringa och fråga kring detta är det mer än välkommet.
Förmånsvärdet på vår tidigare tjänstebil (36 månaders avtal) har förändrats årligen dvs ökat innan den lämnades tillbaka i höstas. Detta kan har vi kunnat följa på lönespecen men arbetsgivaren har gått in och täckt upp den högre månadskostnaden som vi annars hade fått. Tänker att det lägre förmånsvärdet borde följa denna princip. Men som sagt, ingen aning och kan någon mer ringa och fråga är det tacksamt.
Först och främst har vi reglerna för hur förmånsvärdet beräknas. De ändras ju titt som tätt. Ibland påverkar den ändringen alla på en gång, som när den gamla nedsättningen för vissa miljöbilar på 16000/10000 kr per år ändrades respektive togs bort. Ibland påverkar det bara bilar registrerade efter ett visst datum, som förra året när man gjorde om förmånsberäkningen för miljöbilar för alla bilar registrerade 1:a juli 2022 och framåt.
Men sen måste vi också titta på själva formeln för att beräkna förmånsvärdet och vilka inparametrar den har. Förmånsvärdet räknas idag ut med hjälp av tre parametrar: förmånsgrundande pris för bilen ifråga, prisbasbelopp, och statslåneräntan. Prisbasbeloppet och statslåneräntan ändras från år till år, och därför måste man alltid i januari räkna ut ett nytt förmånsvärde för inkomståret, även om man inte bytt bil. Det förmånsgrundande priset kollar man upp i Skatteverkets listor över nybilspriser (och lägger på eventuella justeringar på det). Det beror på bilmodell och tillverkningsår.
Det förmånsgrundande priset för en bil tillverkad 2022 (eller 2021, 2020, 2019 osv) ändras inte av att Skatteverket nu ändrar nybilspriset för Model 3 och Y tillverkade 2023. Alltså kan inte någon som har en tillverkad 2022 få lägre förmånsvärde på grund av den ändringen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
danni skrev: ↑20 jan 2023 13:34Jag har verkligen ingen aning. Det här är en engångsgrej, det har aldrig hänt förr, och de regler och instruktioner som kommit ut känns luddiga som sjutton. Du får kolla med Transportstyrelsen.
Förmånsvärdena ändras i stort sett alltid från år till år. Det kanske hjälper om vi tittar lite på vad som påverkar förmånsvärdena.Wakamuru skrev: ↑20 jan 2023 11:38Blir inte klok på detta men förstår din tanke och argument. Men pratade med två olika handläggare, vid två olika tillfällen, som vid båda tillfällen frågade vidare sina överordnade och gav samma svar. Vill inte sprida något som ger falsk förhoppning men detta var beskedet jag fick. Kan någon mer ta sig tid till att ringa och fråga kring detta är det mer än välkommet.
Förmånsvärdet på vår tidigare tjänstebil (36 månaders avtal) har förändrats årligen dvs ökat innan den lämnades tillbaka i höstas. Detta kan har vi kunnat följa på lönespecen men arbetsgivaren har gått in och täckt upp den högre månadskostnaden som vi annars hade fått. Tänker att det lägre förmånsvärdet borde följa denna princip. Men som sagt, ingen aning och kan någon mer ringa och fråga är det tacksamt.
Först och främst har vi reglerna för hur förmånsvärdet beräknas. De ändras ju titt som tätt. Ibland påverkar den ändringen alla på en gång, som när den gamla nedsättningen för vissa miljöbilar på 16000/10000 kr per år ändrades respektive togs bort. Ibland påverkar det bara bilar registrerade efter ett visst datum, som förra året när man gjorde om förmånsberäkningen för miljöbilar för alla bilar registrerade 1:a juli 2022 och framåt.
Men sen måste vi också titta på själva formeln för att beräkna förmånsvärdet och vilka inparametrar den har. Förmånsvärdet räknas idag ut med hjälp av tre parametrar: förmånsgrundande pris för bilen ifråga, prisbasbelopp, och statslåneräntan. Prisbasbeloppet och statslåneräntan ändras från år till år, och därför måste man alltid i januari räkna ut ett nytt förmånsvärde för inkomståret, även om man inte bytt bil. Det förmånsgrundande priset kollar man upp i Skatteverkets listor över nybilspriser (och lägger på eventuella justeringar på det). Det beror på bilmodell och tillverkningsår.
Det förmånsgrundande priset för en bil tillverkad 2022 (eller 2021, 2020, 2019 osv) ändras inte av att Skatteverket nu ändrar nybilspriset för Model 3 och Y tillverkade 2023. Alltså kan inte någon som har en tillverkad 2022 få lägre förmånsvärde på grund av den ändringen.
Då har jag verkligen ingen aning och i så fall är de jag har pratat med inte insatta i detta överhuvudtaget. Om det nu inte handlar om att detta är så extraordinär situation med dessa prissänkningar där de är beredda att göra ett avsteg. När jag ifrågasatte om ett förmånsvärde verkligen kan sänkas drogs parallellen att deta inte är något ovanligt för tex när man kör de 3000 mil i tjänsten som vissa gör.
Den som lever får se men om någon mer pratar med dem får ni gärna dela med er. Tackar för dina utförliga svar oavsett, uppskattat.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Förmånsvärden kan absolut sänkas för att reglerna ändras, för att man kommer över 3000 tjänstemil, eller ifall statslåneräntan och/eller prisbasbeloppet skulle gå ner jämfört med föregående år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Rättelser av Skatteverket nybilsprislista
Nu när Skatteverket varit inne och justerat ner priserna i sina prislistor (XLM- och TXT-versionerna, dock inte PDF-versionen, även deras egen bilförmånskalkylator har uppdaterade priser) så kan jag inte se det på annat sätt än att jag för min beställda M3P är i mål både vad gäller:
Också Transportstyrelsen är supertydlig med vilken prislista man ska kika i för att avgöra nybilspriset. De skriver så här:
Det är just i denna första föreskriften från Skatteverket som det nu förekommer olika priser i prislistor av olika filformat. Transportstyrelsen skriver ingenstans att PDF-versionen skulle vara master, så rimligen måste det stå mig fritt att välja vilket filformat jag vill.
Därmed anser jag att saken är i hamn. Någon som fortfarande tvekar?
- Sänkt förmånsvärde p.g.a. det lägre nybilspriset
- Erhållen miljöbonus på 50 tkr p.g.a. att nybilspriset hamnat under 700 tkr
Också Transportstyrelsen är supertydlig med vilken prislista man ska kika i för att avgöra nybilspriset. De skriver så här:
Öppna den första föreskriften för aktuellt tillverkningsår och sök efter din bilmodell. Om modellen finns upptagen i föreskriften har du hittat nypriset som bonusen beräknas utifrån.
Det är just i denna första föreskriften från Skatteverket som det nu förekommer olika priser i prislistor av olika filformat. Transportstyrelsen skriver ingenstans att PDF-versionen skulle vara master, så rimligen måste det stå mig fritt att välja vilket filformat jag vill.
Därmed anser jag att saken är i hamn. Någon som fortfarande tvekar?