Inga bromsar efter start

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av mahulkp »

leiflodde skrev:
Idag hände precis samma sak igen efter start kunde trycka pedalen helt i botten och inte mycket bromskraft kvar kanske 10-20%, ca 3 plus grader.

Efter lite pumpande 20-30 ggr funkade det igen tur det är service dags imorgon.
Det du beskriver har inget med motionering av bromsskivor pga beläggning att göra. Du har uppenbarligen ett allvarligt fel i själva bromssystemet så jag skulle inte använda bilen utan att få det åtgärdat. I värsta fall tappar du bromsverkan i hög fart när du som bäst behöver den. Ta en bärgare till SC och se till att få en lånebil tills att de hittat och åtgärdat felet!
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Gustafsson »

Fick samma fel idag för första gången, lång resa i bl.a. snö å slask igår, allt OK. Skulle backa ut från parkeringen idag. Bromsarna tog extremt dåligt, fick trycka VÄLDIGT hårt på pedalen för att inte backa in i grannens staket. Motionerade sedan bromsarna, och allteftersom blev de bättre, men först efter 7-8 tvärbromsningar funkade de helt normalt igen.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Alx »

Jag körde till ett köpcentrum idag med parkering inomhus i uppvärmt garage, ca 1 timme efter ankomst var det dags att åka igen, skulle precis som Gustafsson backa ut från rutan men bromsarna tog extremt dåligt! Blir servicecenter imorgon!
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av jjmaskin »

jag har haft samma med som leiflodde det är bara när bilen har stått över natten och i princip inga bromsar alls pumpa några gånger sedan köra om bromsa hårt så är det fint sedan. blev efter tvätt igår senast. har regen på låg och mycket last i bilen så mina bromsar har fått jobba mycket innan. det var plusgrader sist och minus 10 förra gången
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Ghia64 »

Igår hände detta även mig. Bilen stod still i två timmar, och när jag skulle åka så gick pedalen väldigt långt ner och i det närmaste noll i bromskraft. Upptäcker det givetvis i nedförsbacke så det var lite otrevligt... :?

Kör Regen low under vintern, så bromsarna får lite motion iaf.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Gustafsson »

Yngve skrev:
Vanligt fel på dom flesta bilmodeller med skivbromsar ( finns ju i stort sett bara i dag ) vid ogynnsam väderlek ( hög luftfuktighet )
eller efter tvätt, speciellt om bilen stå en stund t.ex. över natten.
Anledningen är en "hinna" som stör bromsfriktionen, lite beroende på material i skivor och belägg.
Har haft många bilar med skivbromsar, men aldrig känts som detta. Kändes som när servofunktionen inte funkar, men det är ju svårt att veta. Påminde om att bromsa med avslagen motor i en ICE, Skall kollas med SC idag i vart fall! En hinna kan säkert kännas ungefär likadant, men det som talar emot det är att bromsarna fungerade klanderfritt kvällen innan. Dock verkade motion vara "the drug of choice" för att fixa problemet.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Strandnet
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2014 23:12
Ort: Borlänge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Strandnet »

hybris skrev:
Bromsa? För fegisar!
Anpassa körningen och titta på vägen och motrulla ner farten. Ex i uppförsbacke Bild Men ja bromsa är för fegisar Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av mikl »

Har samma problem, dykt upp ett par gånger tidigare, råkade ut för det tre gånger i går då det var allmänt blött ute. känns som bromsarna nästan fjädrar eller som någon skrev att bromsservon inte fungerar. Försvinner dock om man trycker till bromsen ordentligt några gånger.
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Yngve skrev:
Vanligt fel på dom flesta bilmodeller med skivbromsar ( finns ju i stort sett bara i dag ) vid ogynnsam väderlek ( hög luftfuktighet )
eller efter tvätt, speciellt om bilen stå en stund t.ex. över natten.
Anledningen är en "hinna" som stör bromsfriktionen, lite beroende på material i skivor och belägg.
Har haft många bilar med skivbromsar, men aldrig känts som detta. Kändes som när servofunktionen inte funkar, men det är ju svårt att veta. Påminde om att bromsa med avslagen motor i en ICE, Skall kollas med SC idag i vart fall! En hinna kan säkert kännas ungefär likadant, men det som talar emot det är att bromsarna fungerade klanderfritt kvällen innan. Dock verkade motion vara "the drug of choice" för att fixa problemet.
/70D
Håller med. Detta har absolut med servot att göra. Oljiga skivor påverkar inte känslan i pedalen så.

I mitt fall handlar det om inbromsning i 3km/h på väg ut från gårdsplanen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Bjelke »

Hur ser det ut på andra forum?
Detta börjar kännas som ett "känt" problem (och inte "bara jag" som jag först trodde i somras), och om det är så
kan det bli den grövsta rubriken i Teslas historia om dom inte fixar det (pax för att inte bli den som ordnar rubriken på det riktigt jobbiga sättet! hade
tänkt leva några år till lixom).
Har någon utan AP-utrusning råkat ut för detta? Det var ju iom det som dom bytte ut till elektromekaniska bromsarna och jag är ff övertygad om
att det är där felet sitter.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Haglund »

Detta är ett vanligt problem som "alla" biltillverkare brottas med. Särskilt på tunga bilar med stora bromsar (vilket Teslan verkligen är). Jag har märkt av det både i Teslan och i andra bilar.

Problemet grundar sig i att om man vill ha bromsbelägg som inte tappar sin förmåga vid höga temperaturer så gör de det i stället vid låga temperaturer (förenklat). Racingbelägg är värdelösa innan de är uppvärmda och samma sak händer här, om än i mindre utsträckning. Andra tillverkare har löst det på olika sätt. En del med att ha jättestora bromsar med mjuka belägg (så de bettar bra vid låga temperaturer och ändå inte blir så varma när de körs hårt), en del genom att hävda att "det är så" och någon (läs Mercedes) genom att bromsarna läggs an lite lite emellanåt för att temperaturen i beläggen inte skall understiga en viss temperatur och då tappa verkningsgrad.

Just den senare lösningen kanske inte är så kul för Tesla. Att man lägger an bromsarna lite lite emellanåt gör nog inte så mycket på bränsleförbrukningen i en SL 63 AMG, men i en Tesla så är det nog inte så önskvärt. Det som möjligtvis kan göras är att byta till mjukare belägg (som också slits fortare), men återigen så kan man gissa att klimatet vid bilens ursprung har viss inverkan på utvecklingsarbetet hos en så liten och ung biltillverkare som Tesla.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Perry »

Detta hände nu mig med i morse när jag skulle till jobbet. Väldigt läskig känsla, framförallt eftersom det uppenbarligen är svårt att förutse. Är det någon som har några förslag på hur man ska agera när detta faktiskt händer? Är det bara att fortsätta trampa på bromsen för kung och fosterland eller ska jag ta med mig ett ankare att kasta ut?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av bylund »

Att hålla in parkeringsbromsknappen är nödbromsen. Den lär bromsa hårt och svårkontrollerat, men bra att tänka på att den finns. Jag har inte testat den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Haglund skrev:
Detta är ett vanligt problem som "alla" biltillverkare brottas med. Särskilt på tunga bilar med stora bromsar (vilket Teslan verkligen är). Jag har märkt av det både i Teslan och i andra bilar.
Nej, det du beskriver är ett annat fenomen.

Nu är ju inte jag någon professionell test/räserförare, men(!), jag har haft/kört en hel del olika bilar - oftast inspirerat/aktivt. Allt från Fiat 126:or, Golf VR6, Pontiac Fiero, Pontiac Firebird 71:a med 454:a, Mitsubishi Evo6, Porsche 930 turbo, Plymouth Valiant, Jaguar XJR, Porshce GT3 996/997 samt Lupo 3L (så klen motor att vakuumet inte räcker, så den hade extra vakuumpump för bromsservot), Dodge Durango 98:a med bromsproblem osv.

Jag vet hur det känns i pedalen när bromsvätskan kokat, när vakuumet försvinner pga överladdning (läskigt moment i Evo'n efter en lång kurva på ställ på asfalt med panikbromsning i utgången och enbart ena framhjulet låser sig, 15 år sedan men minns det som igår) eller före/efter bromsrenovering på tunga bilar eller när bromsarna bara gått varma eller är nya och inte har ruggats in ordentligt eller på en stor jänkare med enbart ena bromskretsen kvar.

Det som händer är något med bromsservot/pedalen. Något av ett mellanting av kokad bromsvätska och vakuumförlust, alternativt/i kombination med att man tappat ena bromskretsen. Pedalen "tar emot" något längre ner, men väldigt stumt - flexar inte alls "normalt" och man får ta i rätt hårt för att få bilen att bromsa in.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Perry skrev:
Detta hände nu mig med i morse när jag skulle till jobbet. Väldigt läskig känsla, framförallt eftersom det uppenbarligen är svårt att förutse. Är det någon som har några förslag på hur man ska agera när detta faktiskt händer? Är det bara att fortsätta trampa på bromsen för kung och fosterland eller ska jag ta med mig ett ankare att kasta ut?
Sikta på något billigt!?

Trycka riktigt hårt har fungerat för mig. Se till att inte ha stolen allt för långt bak så du inte når hela vägen ner.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Bjelke »

Jag försöker numera ALLTID att provbromsa före första eventuella ställe där man vet att man kommer att behöva bromsarna, dvs så snart man kan direkt
när man åker iväg, vet inte hur det blir för dom som tex har en lutande garageuppfart :(
Andra gången för mig var efter ca 700meter och framme vid den stora genomfartsleden i Bollnäs norrut och det kom en lastbil... styrde in på en cykelbana
(samtidigt som jag tryckte allt jag kunde på bromsen) och fick stopp på bilen efter 10-20meter...
(Första gången blev det "bara" ett litet besök nära kanten på rondellen och ett hyffsat "coolt" breställ men då var det ingen trafik där iaf.)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av +46 »

På beskrivningarna så tycker jag också att det låter som det är ett fel som hänger ihop med bromsservon. Peppar, peppar så har jag ännu inte råkat ut för det på Teslan. Däremot hade jag det problemet på min Cadillac när den var nästan ny. Ofta hände det när man startade bilen. Var motorn kall och hade förhöjd tomgångsvarv så var det bara att ta i för kung och fosterland för att hålla bilen still när man petade i driven eller backen. Inte speciellt roligt vid de tillfällen när man skulle ut ur en trång parkeringsficka. Hade bilen inne flera ggr utan att de kunde fixa problemet. Först när de bytte servon så blev allt bra igen och det har aldrig hänt sedan dess.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av leiflodde »

Samma fel imorse och nu på service.

Men fick en cool lånebil...
rps20160125_113613.jpg
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Alx »

leiflodde skrev:
Samma fel imorse och nu på service.

Men fick en cool lånebil...
lyckades service återskapa felet? Eller gick de på det du beskrev?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Samma fel imorse och nu på service.

Men fick en cool lånebil...
Perfekt nu när det är plusgrader och snön smält bort!

(Var säker på att bromsarna fungerar bara...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Haglund »

dstr skrev:
Haglund skrev:
Detta är ett vanligt problem som "alla" biltillverkare brottas med. Särskilt på tunga bilar med stora bromsar (vilket Teslan verkligen är). Jag har märkt av det både i Teslan och i andra bilar.
Nej, det du beskriver är ett annat fenomen.

Nu är ju inte jag någon professionell test/räserförare, men(!), jag har haft/kört en hel del olika bilar - oftast inspirerat/aktivt. Allt från Fiat 126:or, Golf VR6, Pontiac Fiero, Pontiac Firebird 71:a med 454:a, Mitsubishi Evo6, Porsche 930 turbo, Plymouth Valiant, Jaguar XJR, Porshce GT3 996/997 samt Lupo 3L (så klen motor att vakuumet inte räcker, så den hade extra vakuumpump för bromsservot), Dodge Durango 98:a med bromsproblem osv.

Jag vet hur det känns i pedalen när bromsvätskan kokat, när vakuumet försvinner pga överladdning (läskigt moment i Evo'n efter en lång kurva på ställ på asfalt med panikbromsning i utgången och enbart ena framhjulet låser sig, 15 år sedan men minns det som igår) eller före/efter bromsrenovering på tunga bilar eller när bromsarna bara gått varma eller är nya och inte har ruggats in ordentligt eller på en stor jänkare med enbart ena bromskretsen kvar.

Det som händer är något med bromsservot/pedalen. Något av ett mellanting av kokad bromsvätska och vakuumförlust, alternativt/i kombination med att man tappat ena bromskretsen. Pedalen "tar emot" något längre ner, men väldigt stumt - flexar inte alls "normalt" och man får ta i rätt hårt för att få bilen att bromsa in.
Intressant! Jag har också upplevt en hel del överhettade/tveksamt fungerande bromsar och fenomenet som jag var med om på Teslan tycker jag personligen kändes som samma problem som var exempelvis på min E-klass jag hade innan Teslan. Förmodligen finns det då två problem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Peter Karlskrona »

Samma fenomen hände imorse vid första inbromsningen ( +2), tryckte bromsen väldigt hårt på bromsen för att få stopp på bilen
Nästa bromsning var OK

Tror dock det är kopplat till beläggningar på bromsskiva eller belägg , kan uppleva samma sak efter tvätt ibland
Har haft både MB E63 och 997Turbo med keramiska skivor och känner igen upplevelsen , dock aldrig så kraftigt som jag upplever det i denna bilen
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Peter Karlskrona skrev:
Samma fenomen hände imorse vid första inbromsningen ( +2), tryckte bromsen väldigt hårt på bromsen för att få stopp på bilen
Nästa bromsning var OK

Tror dock det är kopplat till beläggningar på bromsskiva eller belägg , kan uppleva samma sak efter tvätt ibland
Har haft både MB E63 och 997Turbo med keramiska skivor och känner igen upplevelsen , dock aldrig så kraftigt som jag upplever det i denna bilen
Dålig bromsverkan efter tvätt brukar jag ha, speciellt på MB GL'en. Karaktären i pedalen är dock alltid densamma.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av leiflodde »

I mitt kunde de inte återskapa något men justering samt byte av skivor klossar bromskjöld så skall de förhoppningsvis funka.

Iallafall bra service i GBG de påpekade småfel som jag ej märkt men som skulle fixas till senare.
Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 maj 2015 00:52
Ort: Everöd

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av hbborr »

Fick vara med om samma otäcka känsla i kväll på väg hem från jobbet. Kört 300m, små bromsat när jag skulle ut från jobbet, drog iväg mot närmaste T-kors och ska bromsa för att svänga, inget händer! Kändes som om det var luft i bromsarna och inte förrän man i panik står med båda fötterna på pedalen så låser sig till sist hjulen. Detta är inte rätt! Och dessutom livsfarligt! Som tur var så kom det ingen annan i korsningen denna gången! Jag har jobbat med bilar i 15 år och så här ska det inte vara enl mig. Det har inget att göra med att det är blött,slaskigt eller kallt. Pedalen tar kraftigt mycket lägre ner än den ska när detta händer. Som någon skrev känns som om man tappat en krets. Ngt är fel! Blir att ringa Tesla imrn!
Skriv svar