Höja bolån för att köpa bil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av jonasl »

Vissa banker har ju med belåningsgrad som en parameter för ränterabatten. Går ju att räkna på rätt enkelt om det är lönt eller inte. Börjar man behöva utöka pantbreven för att kunna lägga bilen i huslånet så känns det som att det kanske inte blir så lönsamt.

Vi har 50% belåningsgrad och har nuvarande bil finansierad hos DnB, kommer göra samma med nästa.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Tellus »

Om man har 60% belåningsgrad verkar man komma ner i lägsta räntan hos landshypotek och skandiabanken, landshypotek 1,12. Skandiabanken 1,13. Sbab 1,39. 1,29 med grönt bolån, hypoteket 1,27

Det som är bra med att utöka eller byta bank är att det automatiskt blir en ny index värdering. Med tanke på prisökningarna på bostäder så får man en lägre belåningsgrad och då lägre ränta automatiskt.
Jag hade tex 3 år fast ränta på 1,08% och 50% belåningsgrad och amorteringsfritt.

Nu när nästan 3 år har gått har indexvärderingen gått upp 32%. Dvs jag kan utöka mitt bolån med 32% och ändå behålla 50% belåningsgrad och amorteringsfritt.
Jag kan låna upp till 60% och behålla samma ränta (1,12 rörligt) men då amortera lite på beloppet mellan 50 och 60%

Jag utökade lånet med 400000kr
Kostnaden blev 261kr/månad (373kr innan ränteavdrag)
Så det är bara hoppas TSLA går upp med minst 261kr per månad :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

Samt att räntan inte går upp (vilket den kommer göra) då räntenivåerna ovan är baserade på tre månader.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Niclas »

Ny indexvärdering och ändring av amortering kan väl tidigast göras efter 5 år?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Tellus »

Niclas skrev:
Ny indexvärdering och ändring av amortering kan väl tidigast göras efter 5 år?
Det gjordes automatiskt nu när jag utökade lånet, knappt 3 år sedan jag band räntan.
När jag bytte från skandiabanken till landshypotek 2019 så blev det också ny värdering, hade då haft lånet ca 2 år hos skandia.

Kanske hos storbankerna och när man är trogen stamkund 5 års straffet gäller
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av juristen »

Tellus skrev:
Niclas skrev:
Ny indexvärdering och ändring av amortering kan väl tidigast göras efter 5 år?
Det gjordes automatiskt nu när jag utökade lånet, knappt 3 år sedan jag band räntan.
När jag bytte från skandiabanken till landshypotek 2019 så blev det också ny värdering, hade då haft lånet ca 2 år hos skandia.

Kanske hos storbankerna och när man är trogen stamkund 5 års straffet gäller
Hos LF fick jag besked att jag kunde göra en ny värdering som påverkar ränta och vad som kan vara topplån/bottenlån innan 5 år, men inte ändra amorteringen förrän efter 5 år. Från tiden för husköpet, alltså.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

juristen skrev:
Hos LF fick jag besked att jag kunde göra en ny värdering som påverkar ränta och vad som kan vara topplån/bottenlån innan 5 år, men inte ändra amorteringen förrän efter 5 år. Från tiden för husköpet, alltså.
Precis, amorteringsgrundande värde kan bara uppdatera var 5e år och det är inget bankerna kan göra något åt, men det gäller bara lån som ursprungligen tagits efter 1 juni 2016. Däremot kan bankerna egna kalkyler för värdet som baserar sig på vilka rabatter man får.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

Jag har lämnat in en ny värdering varje gång jag bytt bolånegivare, har visserligen amorteringsfritt i ett år till pga nybygge.

Antar att det är svårt att tillämpa den regeln om man inte sitter still i samma bank år efter år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Jag har lämnat in en ny värdering varje gång jag bytt bolånegivare, har visserligen amorteringsfritt i ett år till pga nybygge.

Antar att det är svårt att tillämpa den regeln om man inte sitter still i samma bank år efter år.
Men om du inte amorterar så har du ju aldrig uppdaterat ditt amorteringsgrundande värde heller.

Nej regeln är väldigt lätt att tillämpa då man måste lämna in ett amorterinsunderlag på de lånen ifall man byter bank och den nya banken måste gå på det amorteringsgrundande värdet som det innehåller om det inte gått 5 år sedan det värdes fastställdes. Men det gäller som sagt bara för vilka amorteringsregler man omfattas av, för ränterabatter kan bankerna ha vilka regler de känner för.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
juristen skrev:
Hos LF fick jag besked att jag kunde göra en ny värdering som påverkar ränta och vad som kan vara topplån/bottenlån innan 5 år, men inte ändra amorteringen förrän efter 5 år. Från tiden för husköpet, alltså.
Precis, amorteringsgrundande värde kan bara uppdatera var 5e år och det är inget bankerna kan göra något åt, men det gäller bara lån som ursprungligen tagits efter 1 juni 2016. Däremot kan bankerna egna kalkyler för värdet som baserar sig på vilka rabatter man får.
Fel. Finns regelverk som hjälper till att ändra amorteringsgrundande värde innan 5 år. Men huset skall då ha genomgått större förändringar för att detta skall tillämpas. Sen är det ju lite upp till varje bank att tolka detta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:

Fel. Finns regelverk som hjälper till att ändra amorteringsgrundande värde innan 5 år. Men huset skall då ha genomgått större förändringar för att detta skall tillämpas. Sen är det ju lite upp till varje bank att tolka detta.
Ja det är sant, jag förenklade lite för mycket där då jag bara tänkte på fallet som diskuteras i tråden där det handlade om marknadsförändringar. Men det är ändå rätt svårt att uppnå den gränsen, det lättaste sättet är väl att installera bergvärme men annars är det mest saker som att bygga ut huset eller ha köpt ett renoveringsobjekt från början som man gjort om helt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Jag har lämnat in en ny värdering varje gång jag bytt bolånegivare, har visserligen amorteringsfritt i ett år till pga nybygge.

Antar att det är svårt att tillämpa den regeln om man inte sitter still i samma bank år efter år.
Men om du inte amorterar så har du ju aldrig uppdaterat ditt amorteringsgrundande värde heller.

Nej regeln är väldigt lätt att tillämpa då man måste lämna in ett amorterinsunderlag på de lånen ifall man byter bank och den nya banken måste gå på det amorteringsgrundande värdet som det innehåller om det inte gått 5 år sedan det värdes fastställdes. Men det gäller som sagt bara för vilka amorteringsregler man omfattas av, för ränterabatter kan bankerna ha vilka regler de känner för.
Amorteringsgrundade värde sätts, det är bara att man inte betalar amortering. Den dagen huset är fem år så sätts det igång automatiskt så hade inte funkat annars.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Amorteringsgrundade värde sätts, det är bara att man inte betalar amortering. Den dagen huset är fem år så sätts det igång automatiskt så hade inte funkat annars.
Ja, men eftersom amorteringen inte kickar igång förens efter 5 år är det inget som ändras under den tiden, alltså bryter man inte mot reglerna. Men om du istället hade haft ett hus som inte var nybyggt hade man inte fått göra samma sak bara för att man byter bank.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:

Amorteringsgrundade värde sätts, det är bara att man inte betalar amortering. Den dagen huset är fem år så sätts det igång automatiskt så hade inte funkat annars.
Ja, men eftersom amorteringen inte kickar igång förens efter 5 år är det inget som ändras under den tiden, alltså bryter man inte mot reglerna. Men om du istället hade haft ett hus som inte var nybyggt hade man inte fått göra samma sak bara för att man byter bank.
Frågade Stabelo och har det skett en ”avsevärd värdeändring” så räcker det att du har målat om staketet för att du ska få göra en omvärdering, även om värdeökningen i huvudsak är grundad i marknadsvärde.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Niclas »

Jag ringde nyss Stabelo och de sa som min nuvarande bank att amorteringsgrundande värdet gäller 5 år. Bara om man byggt om huset så att tex boarean blivit ändrad, får man göra en ny amorteringsgrundande värdering.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Frågade Stabelo och har det skett en ”avsevärd värdeändring” så räcker det att du har målat om staketet för att du ska få göra en omvärdering, även om värdeökningen i huvudsak är grundad i marknadsvärde.
Om det är deras inställning lär det inte dröja länge innan tillståndet ryker och de inte längre får bedriva sin verksamhet, däremot är det nog snarare så att du pratade med någon som inte hade koll då jag är säker på att de följer reglerna.

Detta skriver de själva om det på sin hemsida:
Ett amorteringsgrundande värde är låst i fem år men kan i vissa undantagsfall omprövas om det har skett en avsevärd värdeförändring som inte kan kopplas till den allmänna prisutvecklingen. Det kan till exempel röra sig om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av kök, badrum eller tillbyggnad av balkong är exempel på renoveringar som inte anses som omfattande nog.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:

Frågade Stabelo och har det skett en ”avsevärd värdeändring” så räcker det att du har målat om staketet för att du ska få göra en omvärdering, även om värdeökningen i huvudsak är grundad i marknadsvärde.
Om det är deras inställning lär det inte dröja länge innan tillståndet ryker och de inte längre får bedriva sin verksamhet, däremot är det nog snarare så att du pratade med någon som inte hade koll då jag är säker på att de följer reglerna.

Detta skriver de själva om det på sin hemsida:
Ett amorteringsgrundande värde är låst i fem år men kan i vissa undantagsfall omprövas om det har skett en avsevärd värdeförändring som inte kan kopplas till den allmänna prisutvecklingen. Det kan till exempel röra sig om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av kök, badrum eller tillbyggnad av balkong är exempel på renoveringar som inte anses som omfattande nog.
Jag skrev ett mail till för att be om ett förtydligande.

Han jag pratade med tidigare var övertygad i sak, då tolkningen av lagen la tyngd på "avsevärd värdeändring" och inte anledning till värdeändring. Sen vi byggde (4 år) så har vi i området sett en värdeökning på 50%, den är ju avsevärd även om inga förändringar har gjorts av bostaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Jag skrev ett mail till för att be om ett förtydligande.

Han jag pratade med tidigare var övertygad i sak, då tolkningen av lagen la tyngd på "avsevärd värdeändring" och inte anledning till värdeändring. Sen vi byggde (4 år) så har vi i området sett en värdeökning på 50%, den är ju avsevärd även om inga förändringar har gjorts av bostaden.
Regeringen håller inte med om att det var där tyngden låg, personen du pratade med har kapat halva meningen.
värderingen av bostaden ska utgå från marknadsvärdet och omvärdering får som tidigast ske vart femte år eller vid avsevärda värdeförändringar som inte beror på den allmänna prisutvecklingen på bostadsmarknaden.
https://www.regeringen.se/artiklar/2016 ... ringskrav/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av dd88 »

Ja han kan mycket väl ha varit fel ute, får se vad dom svarar när det är skriftligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av granlundii »

Här i Finland så kan man inte höja bolån för att köpa bil, eftersom man får skatteavdrag för en del av boräntan men inte för andra lån. Därför måste man ha separata lån. Finns det inte motsvarande regler i Sverige, eller är bankerna bara slappare?

Har alltid varit konfunderad över att detta är så vanligt i Sverige. Men jag klagar inte, här i Finland har vi bland världens lägsta räntor på bolån i stället. Betalar 0.6 % för tillfället.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av Bjelke »

Här är det skatteavdrag för alla räntor rakt av, 30% får man tillbaks...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av granlundii »

Bjelke skrev:
Här är det skatteavdrag för alla räntor rakt av, 30% får man tillbaks...
ok
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av mati »

granlundii skrev:
Här i Finland så kan man inte höja bolån för att köpa bil, eftersom man får skatteavdrag för en del av boräntan men inte för andra lån. Därför måste man ha separata lån. Finns det inte motsvarande regler i Sverige, eller är bankerna bara slappare?

Har alltid varit konfunderad över att detta är så vanligt i Sverige. Men jag klagar inte, här i Finland har vi bland världens lägsta räntor på bolån i stället. Betalar 0.6 % för tillfället.
Och för mig som växte upp i Tyskland är det fortfarande en gåta varför man överhuvudtaget får skatteavdrag för räntor. Det var en smärre chock mig mig när jag insåg att typ hela Sverige lever på lånade pengar och att staten dessutom betalar en del av räntan. :shock:
Olika länder, olika regler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av expat »

mati skrev:
granlundii skrev:
Här i Finland så kan man inte höja bolån för att köpa bil, eftersom man får skatteavdrag för en del av boräntan men inte för andra lån. Därför måste man ha separata lån. Finns det inte motsvarande regler i Sverige, eller är bankerna bara slappare?

Har alltid varit konfunderad över att detta är så vanligt i Sverige. Men jag klagar inte, här i Finland har vi bland världens lägsta räntor på bolån i stället. Betalar 0.6 % för tillfället.
Och för mig som växte upp i Tyskland är det fortfarande en gåta varför man överhuvudtaget får skatteavdrag för räntor. Det var en smärre chock mig mig när jag insåg att typ hela Sverige lever på lånade pengar och att staten dessutom betalar en del av räntan. :shock:
Olika länder, olika regler.
Jag tycker att skall man betala skatt när man får ränta på pengar i banken, så borde man också få dra skatt när man betalar ränta.
Sen hela det här systemet med att sätta sig i en livslång sits med lån är åt helvete fel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Höja bolån för att köpa bil?

Inlägg av mati »

expat skrev:
Sen hela det här systemet med att sätta sig i en livslång sits med lån är åt helvete fel.
Det tycker jag också. Men det beror som sagt på min härkomst, åtminstone delvis. Jag lärde mig redan som barn att man inte ska ha skulder, det är "ofint". Sen får man ju givetvis anpassa sig efter verkligheten, det går ju nästan inte längre att köpa t.ex. en bil utan någon form av lån. Leasing är ju också ett lån egentligen. Fast jag gillar inte det alls. Nu har jag betalat vår e-Golf, och trots att det kanske inte var det mest ekonomiska alternativet, och trots att bilen har blivit momssmittad nu, så känns det faktiskt väldigt skönt.
Alla andra former av lån har jag lyckats hålla mig borta från. Och den dagen jag går i pension vet jag i alla fall att jag har ett hus som är mitt och där varje spik och varje bräda är betald. Och även om min pension blir väldigt fjuttig, vilket jag tyvärr måste utgå ifrån, så kan jag bo kvar här fram tills jag checkar ut för alltid. Den tryggheten värderar jag extremt högt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar