Elräkning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elräkning

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
mikebike skrev:
juristen skrev:
64 kwh per månad är ju ungefär vad en kombinerad kyl/frys drar. Lämnar knappt någon marginal för belysning, matlagning eller annat.
Vi bor i hyreslägenhet med nyinstallerat värmegolv i badrummet.
Eftersom jag är sur över att hyresvärden installerat detta mot vår vilja så har jag installerat en energimätare.
Badrummet drog 273 kWh från 27/1 till 25/3.
Vad är termostaten inställd på, samt går den på golvtemp eller lufttemp?

En golvvärmeslinga kan dra sjukt mycket energi om man ställer den på att mäta luften och någon grad mer än resten av termostaterna i huset/lägenheten. Speciellt om den skall värma ett helt betongbjälklag.

Be att få en handdukstork kopplad till centralvärmen, då skulle du kunna sänka termostaten på golvvärmen sedan. https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/ba ... r/p-732032
Golvvärmen reglerar på golvtemperaturen och den är inställd på 28 grader.

"Be att få en handdukstork kopplad till centralvärmen"
-Det var ju en så de tog bort, mot vår vilja! :twisted:

Från och till strular ventilationen och det strömmar ut kalluft i badrummet, då får (golv) värmen jobba för fullt.
För ett par år sedan slutade vattnet cirkulera i handdukstorken/radiatorn i kombination med strejkande ventilation. Då blev det 11 grader varmt i badrummet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elräkning

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Har man uppvärmning som inte går på el så är det klart att elräkningen inte blir så hög. Det intressanta är ju då vad man betalar för uppvärmningen istället. För det är fjärrvärme så är det ju knappast jättebilligt. Och en pelletspanna går inte gratis heller. Det enda som är typ gratis är om man eldar egen ved. Men då är det en massa arbete istället. Jag har svårt att tro att någon av er som har en jätteliten elräkning sitter hemma och fryser.
Helt rätt men även elda med egen ved är ju en kostnad för jag antar att om man äger skog så är tanken att sälja denna.
Men visst man kan se de som en marginell kostnad kanske?

Lite samma resonemang som vissa har med vår sole, de påstår den är gratis men nej de är den ju inte för Jag kan ju sälja de jag inte själv använder och jag har haft en stor investeringskostnad tidigare som ska betalas av även om de var med egna sparade pengar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elräkning

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
Från och till strular ventilationen och det strömmar ut kalluft i badrummet, då får (golv) värmen jobba för fullt.
För ett par år sedan slutade vattnet cirkulera i handdukstorken/radiatorn i kombination med strejkande ventilation. Då blev det 11 grader varmt i badrummet.
Badrummet ska ju dessutom ha frånluft, inte tilluft. Se till att det uppmärksammas nästa gång det är ventilationskontroll.

Vi har också elektrisk golvvärme i badrummet på övervåningen. Har dock aldrig använt den. Dels känns det inte som att den behövs, dels för att jag är snål och all annan värme ingår i månadsavgiften. Värmen från undervåningen och rummen intill + handdukstorken håller värmen bra där inne och golvet är aldrig kallt trots klinkers.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Elräkning

Inlägg av juristen »

Det är då för knasigt. Den här månaden får jag tillbaka nästan 4000 kr istället för att betala elräkning, pga elpriskompensationen för dec-feb. Känner inte direkt att jag har behövt få någon kompensation med ett elpris mellan 1,6-1,1 kr/kwh inkl fasta avgifter, men jag får ändå kompensation med totalt 5500 kr. Min räkning för januaris förbrukning var på 2375 kr och jag får tillbaka 2000 kr. För december var det iaf inte lika orimligt, 3800 kr på räkningen och 2000 kr kompensation. Det är bitterljuvt när regeringens inkompetens gör att man sparar pengar, trots att det inte finns ett behov.

Ni i elområde 3 och 4 hade kunnat få de här pengarna själva tycker jag. I elområde 1 och 2 var priserna ungefär som vanligt, iaf utslaget på en månad. Nu för mars fixade de i alla fall till detta så att endast 3 och 4 får kompensation.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elräkning

Inlägg av dd88 »

Vi kommer skänka vårt bidrag till Ukraina, hoppas att alla som känner att bidraget är felaktigt gör samma sak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elräkning

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Har man uppvärmning som inte går på el så är det klart att elräkningen inte blir så hög. Det intressanta är ju då vad man betalar för uppvärmningen istället. För det är fjärrvärme så är det ju knappast jättebilligt. Och en pelletspanna går inte gratis heller. Det enda som är typ gratis är om man eldar egen ved. Men då är det en massa arbete istället. Jag har svårt att tro att någon av er som har en jätteliten elräkning sitter hemma och fryser.
Helt rätt men även elda med egen ved är ju en kostnad för jag antar att om man äger skog så är tanken att sälja denna.
Men visst man kan se de som en marginell kostnad kanske?

Lite samma resonemang som vissa har med vår sole, de påstår den är gratis men nej de är den ju inte för Jag kan ju sälja de jag inte själv använder och jag har haft en stor investeringskostnad tidigare som ska betalas av även om de var med egna sparade pengar.

Ved kan du få ut från gallring osv. Visst kan man sälja som massaved eller dylikt men det är väl inget större värde i det? Det är ju inte så att man eldar upp värdefulla timmerstockar.

I början på 90-talet så gjorde pappa en deal med det lokala sågverket om att han fick hämta sågspån där som han eldade en flispanna med. Vet inte om han fick hämta gratis eller betala en symbolisk summa. Var dock lite knepigt för sågspån kladdar ihop på ett annat sätt än flis så matarskruven knäcktes och fick svetsas ihop med jämna mellanrum.

Att elda med ved gjorde vi också emellanåt. Är mycket jobb. Mer än man kanske tror som stadsbo.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elräkning

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
Golvvärmen reglerar på golvtemperaturen och den är inställd på 28 grader.

"Be att få en handdukstork kopplad till centralvärmen"
-Det var ju en så de tog bort, mot vår vilja! :twisted:

Från och till strular ventilationen och det strömmar ut kalluft i badrummet, då får (golv) värmen jobba för fullt.
För ett par år sedan slutade vattnet cirkulera i handdukstorken/radiatorn i kombination med strejkande ventilation. Då blev det 11 grader varmt i badrummet.
Okej, det där låter inte riktigt okej - om du måste ha 28 grader i golvet, är som du är inne på, ventilationen inte korrekt. 25 grader borde räcka de flesta dagar inkl en dag som idag när tilluften var nere på någon minusgrad under natten. Och tilluften till badrummet borde komma från andra rum i lägenheten och därmed redan vara uppvärmd.

Och kalla handdukar? What the f0x? Det där måste du ta till hyresnämnden, är ju helt inhumant ;)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elräkning

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
mikebike skrev:
Golvvärmen reglerar på golvtemperaturen och den är inställd på 28 grader.

"Be att få en handdukstork kopplad till centralvärmen"
-Det var ju en så de tog bort, mot vår vilja! :twisted:

Från och till strular ventilationen och det strömmar ut kalluft i badrummet, då får (golv) värmen jobba för fullt.
För ett par år sedan slutade vattnet cirkulera i handdukstorken/radiatorn i kombination med strejkande ventilation. Då blev det 11 grader varmt i badrummet.
Okej, det där låter inte riktigt okej - om du måste ha 28 grader i golvet, är som du är inne på, ventilationen inte korrekt. 25 grader borde räcka de flesta dagar inkl en dag som idag när tilluften var nere på någon minusgrad under natten. Och tilluften till badrummet borde komma från andra rum i lägenheten och därmed redan vara uppvärmd.

Och kalla handdukar? What the f0x? Det där måste du ta till hyresnämnden, är ju helt inhumant ;)
Ja, normalt är ventilen i badrummet en frånluftsventil, men då och då vänder luftriktningen vilket betyder att golvvärmen försöker värma upp hela lägenheten.

Kalla handdukar skiter jag i, men det är inte ok att vi skall betala tusentals kronor per år för uppvärmning bara för att hyresvärden tyckte att det var enklare med elektrisk golvvärme.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elräkning

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Har man uppvärmning som inte går på el så är det klart att elräkningen inte blir så hög. Det intressanta är ju då vad man betalar för uppvärmningen istället. För det är fjärrvärme så är det ju knappast jättebilligt. Och en pelletspanna går inte gratis heller. Det enda som är typ gratis är om man eldar egen ved. Men då är det en massa arbete istället. Jag har svårt att tro att någon av er som har en jätteliten elräkning sitter hemma och fryser.
Helt rätt men även elda med egen ved är ju en kostnad för jag antar att om man äger skog så är tanken att sälja denna.
Men visst man kan se de som en marginell kostnad kanske?

Lite samma resonemang som vissa har med vår sole, de påstår den är gratis men nej de är den ju inte för Jag kan ju sälja de jag inte själv använder och jag har haft en stor investeringskostnad tidigare som ska betalas av även om de var med egna sparade pengar.

Ved kan du få ut från gallring osv. Visst kan man sälja som massaved eller dylikt men det är väl inget större värde i det? Det är ju inte så att man eldar upp värdefulla timmerstockar.

I början på 90-talet så gjorde pappa en deal med det lokala sågverket om att han fick hämta sågspån där som han eldade en flispanna med. Vet inte om han fick hämta gratis eller betala en symbolisk summa. Var dock lite knepigt för sågspån kladdar ihop på ett annat sätt än flis så matarskruven knäcktes och fick svetsas ihop med jämna mellanrum.

Att elda med ved gjorde vi också emellanåt. Är mycket jobb. Mer än man kanske tror som stadsbo.
Jodå jag vet de äe mycket jobb och ja absolut kan man använda dedu gallrar men ja du inser nog också även att där fin sen visst värde även om de är ganska lågt. Arbetstiden är kanske den största biten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar