Elon köper 9.2% av Twitter

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Elon har ju kritiserat Twitter för att inte stå upp för yttrandefrihet då plattformen kontinuerligt flaggar konspirationsteorier, antivaccin, qanon och annat foliehattsmaterial, en debatt som spillt över i Sverige där dunderduon Fredrik Hjelm och Sebastian Siemiatkowski vill ha ett betygssystem för journalister.

Nu har Elon gått in och köpt 9.2% av Twitter.

Kan något gott komma ur det här eller är det bara ytterligare ett tecken på att världens tillgångar är för ojämnt fördelade?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av taliz »

Nej, allt Elon gör är dåligt och fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Tack för analysen Taliz, kan du utveckla?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Kan något gott komma ur det här eller är det bara ytterligare ett tecken på att världens tillgångar är för ojämnt fördelade?
Låt oss övergå till kommunism. Fram för ägande av folket!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av Fredrik j »

Elon är ju världens rikaste man. Att han köper 9,2% av alla företag på planeten är bara hans version av en indexfond. :)
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av expat »

dd88 skrev:
Elon har ju kritiserat Twitter för att inte stå upp för yttrandefrihet då plattformen kontinuerligt flaggar konspirationsteorier, antivaccin, qanon och annat foliehattsmaterial, en debatt som spillt över i Sverige där dunderduon Fredrik Hjelm och Sebastian Siemiatkowski vill ha ett betygssystem för journalister.

Nu har Elon gått in och köpt 9.2% av Twitter.

Kan något gott komma ur det här eller är det bara ytterligare ett tecken på att världens tillgångar är för ojämnt fördelade?
Ja du, det är det som är problemet med åsiktsfrihet, folk kan uttrycka sin åsikt :o
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Har ni följt debatten?

Handlar ju inte om att inte få föra fram sin åsikt (givetvis inom rimliga gränser), utan om att ej vetenskapligt fastställd information ska få spridas utan att twitter (eller annan aktör) flaggar inlägget.

Dvs du får skriva ”covidvaccin ger dig cancer”, men twitter flaggar då inlägget som missvisande.

Det ena lägret vill är att den typen av inlägg ska få spridas oemotsagt, dvs utan flagga.

Sen har twitter inte alltid agerat korrekt, eller i tid, och det används som slagpåse för att påvisa att flaggan är olämplig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av LarsL »

Låter farligt! Luktar lite som när Trump skulle startade sin TruthMedia för att få en egen kanal att snacka i.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Sen kan vi lägga till bojkotten av rysk media, Qanon-retorik (”USAs tredje största parti”) och våldsbejakande extremism som använder plattformen för att nå ut.

Twitter har det inte lätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av spacecoin »

Twitter har ju ryckts med i pk-drevet precis som alla andra i Silicon Valley. Jag tycker dom borde tillåta allt som inte är olagligt och sluta agera samvete. Fact-checks räcker med taggning. Att censurera riskerar att bli början på slutet för demokratin.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
Jag tycker dom borde tillåta allt som inte är olagligt och sluta agera samvete. Fact-checks räcker med taggning.
Så vilka lagar ska gälla? Är det Ryska eller Svenska? Får vi kritisera mördandet i Ukraina? Får Ryssarnas troll skriva att det bara är bluff och skådespelare?

Det är inte helt lätt. Någon moral måste tillämpas, ska det vara Elons moral som gäller?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker dom borde tillåta allt som inte är olagligt och sluta agera samvete. Fact-checks räcker med taggning.
Så vilka lagar ska gälla? Är det Ryska eller Svenska? Får vi kritisera mördandet i Ukraina? Får Ryssarnas troll skriva att det bara är bluff och skådespelare?
Det är inte helt lätt. Någon moral måste tillämpas, ska det vara Elons moral som gäller?
Jag tycker INTE man ska tillämpa moral, på samma sätt som att Stortorget i Gävle inte har moral eller tillämpar sådan. Jag tycker yttrandefriheten ska gälla på denna typ av tjänst. Jag är emot censur av alla sorter så det ska inte förekomma. Perma-ban (som man gjorde mot Trump - som jag f ö fullkomligt avskyr) är helt oacceptabelt i en tjänst som Twitter enligt mig.

Jurisdiktion är problematiskt, visst, men om Twitter inte lägger sig i så blir det rimligtvis det svenska rättsväsendet som hanterar anmälan om det är en svensk twittrare.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker dom borde tillåta allt som inte är olagligt och sluta agera samvete. Fact-checks räcker med taggning.
Så vilka lagar ska gälla? Är det Ryska eller Svenska? Får vi kritisera mördandet i Ukraina? Får Ryssarnas troll skriva att det bara är bluff och skådespelare?
Det är inte helt lätt. Någon moral måste tillämpas, ska det vara Elons moral som gäller?
Jag tycker INTE man ska tillämpa moral, på samma sätt som att Stortorget i Gävle inte har moral eller tillämpar sådan. Jag tycker yttrandefriheten ska gälla på denna typ av tjänst. Jag är emot censur av alla sorter så det ska inte förekomma. Perma-ban (som man gjorde mot Trump - som jag f ö fullkomligt avskyr) är helt oacceptabelt i en tjänst som Twitter enligt mig.

Jurisdiktion är problematiskt, visst, men om Twitter inte lägger sig i så blir det rimligtvis det svenska rättsväsendet som hanterar anmälan om det är en svensk twittrare.
spacecoin, det är inte ofta jag håller med dig.
Faktum är att det är rätt sällsynt. :D
Men i det här fallet lyfter jag på hatten och håller med dig fullständigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av LarsL »

Då måste alla Twittrare ha personliga verifierade konton.

Trump borde sitta i fängelse för den statskupp han försökte sig på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av martinot »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker dom borde tillåta allt som inte är olagligt och sluta agera samvete. Fact-checks räcker med taggning.
Så vilka lagar ska gälla? Är det Ryska eller Svenska? Får vi kritisera mördandet i Ukraina? Får Ryssarnas troll skriva att det bara är bluff och skådespelare?
Det är inte helt lätt. Någon moral måste tillämpas, ska det vara Elons moral som gäller?
Jag tycker INTE man ska tillämpa moral, på samma sätt som att Stortorget i Gävle inte har moral eller tillämpar sådan. Jag tycker yttrandefriheten ska gälla på denna typ av tjänst. Jag är emot censur av alla sorter så det ska inte förekomma. Perma-ban (som man gjorde mot Trump - som jag f ö fullkomligt avskyr) är helt oacceptabelt i en tjänst som Twitter enligt mig.

Jurisdiktion är problematiskt, visst, men om Twitter inte lägger sig i så blir det rimligtvis det svenska rättsväsendet som hanterar anmälan om det är en svensk twittrare.
spacecoin, det är inte ofta jag håller med dig.
Faktum är att det är rätt sällsynt. :D
Men i det här fallet lyfter jag på hatten och håller med dig fullständigt.
Hade tänkt att skriva nästan exakt samma sak, men du hann före mig. :)

LarsL skrev:
Då måste alla Twittrare ha personliga verifierade konton.

Trump borde sitta i fängelse för den statskupp han försökte sig på.
Ingen dum idé gällande verifierade konton (det måste ju inte visas publikt vem man är).

Håller även med dig om punkt två.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Dels så är Twitter inte på något sätt skyldiga till att upprätthålla någon typ av yttrandefrihet då det är ett bolag som själva bestämmer vad dom vill ha på sin plattform, samtidigt så finns det problem med att världens största plattform sorterar ut meningsmotståndarna.

Men sen så har vi detta att ta hänsyn till:
15 percent of Americans agree with the QAnon statement that the U.S. government, media and financial worlds “are controlled by a group of Satan-worshipping pedophiles who run a global child sex trafficking operation.
https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1268722

Är det upp till twitter att ge dessa en plattform att sprida sitt hat på? Då föredrar jag nog PK-maffian.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Dels så är Twitter inte på något sätt skyldiga till att upprätthålla någon typ av yttrandefrihet då det är ett bolag som själva bestämmer vad dom vill ha på sin plattform, samtidigt så finns det problem med att världens största plattform sorterar ut meningsmotståndarna.

Men sen så har vi detta att ta hänsyn till:
15 percent of Americans agree with the QAnon statement that the U.S. government, media and financial worlds “are controlled by a group of Satan-worshipping pedophiles who run a global child sex trafficking operation.
https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1268722

Är det upp till twitter att ge dessa en plattform att sprida sitt hat på? Då föredrar jag nog PK-maffian.
Trollen spricker i ljuset.

Att politisera plattformen och banna såna som tycker "fel" får nog tyvärr motsatt effekt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av dd88 »

Nej det vi ser är att dom får svårare att nå ut men att dom fortsätter att växa men inte i samma takt som dom hade gjort på en kommersiell plattform.

Qanon är ju allt annat än en ljusskygg organisation, där potus öppet har stöttat rörelsen flera gånger.

Fakta och vetenskap (eller sunt förnuft för den delen) biter inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:

Trollen spricker i ljuset.

Att politisera plattformen och banna såna som tycker "fel" får nog tyvärr motsatt effekt.
Tyvärr inte utan snarare tvärtom att de växer och blir starkare. Sök på Greta på Twitter tex. Nu påstår trollen att hon ville köpa in Rysk olja och gas… helt sjukt. Men det sprider sig och snart tror de med mindre vett att det är sant.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:

Trollen spricker i ljuset.

Att politisera plattformen och banna såna som tycker "fel" får nog tyvärr motsatt effekt.
Tyvärr inte utan snarare tvärtom att de växer och blir starkare. Sök på Greta på Twitter tex. Nu påstår trollen att hon ville köpa in Rysk olja och gas… helt sjukt. Men det sprider sig och snart tror de med mindre vett att det är sant.
Så "farliga" åsikter ska tystas och "de" ska helst även avhumaniseras genom att kallas troll? Jag gillar inte det.

Men visst, jag har ett projekt på FB där jag blockar alla som raljerar om elbilar i kommentarsfälten. Är uppe i flera hundra nu men ändå dyker det upp fler varje dag. Det är dock mitt val. FB bör inte lägga sig i.

PS. Vem ska förresten ansvara för "moralen"? Hur tror ni den ryska regimen försvarar tystandet av oppositionella röster? Jo just det. Moral...
Nect
elbilist
Inlägg: 1621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av Nect »

Funkar rätt bra med yttrandefrihet på
alla de största plattformarna. Så bra att ett presidentval kan avgöras genom att sprida enorma mängder information från en främmande makt.

Visst släpp allt fritt och oreglerat det blir säkert bra…

Ps. Yttrandefrihet ska vi kämpa för. Men att göra det till ett öppet mål för desinformation är väl inte tanken direkt. Personligt verifierade konton är en bra början. Då kan man åtminstone agera rättsligt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av wannabee »

Nect skrev:
Funkar rätt bra med yttrandefrihet på
alla de största plattformarna. Så bra att ett presidentval kan avgöras genom att sprida enorma mängder information från en främmande makt.

Visst släpp allt fritt och oreglerat det blir säkert bra…

Ps. Yttrandefrihet ska vi kämpa för. Men att göra det till ett öppetmål för desinformation är väl inte tanken direkt.

Inför förra valet så skulle Åkesson intervjuas i SVT innan han intervjuades så visade de en filmsnutt där Emmanuel Macron kommenterade SD

I mina ögon och förhoppningsvis i andras så är ju Macron just en ledare för en främmande makt.

Men tydligen kör man med helt olika måttskalor beroende på vilken främmande makt som är aktuell.

Höjden av hyckleri tycker jag.

Och det verkar bara bli värre och värre för varje dag som går. Elon verkar vara en av väldigt få som sätter yttrandefriheten högt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av Nect »

wannabee skrev:
Nect skrev:
Funkar rätt bra med yttrandefrihet på
alla de största plattformarna. Så bra att ett presidentval kan avgöras genom att sprida enorma mängder information från en främmande makt.

Visst släpp allt fritt och oreglerat det blir säkert bra…

Ps. Yttrandefrihet ska vi kämpa för. Men att göra det till ett öppetmål för desinformation är väl inte tanken direkt.

Inför förra valet så skulle Åkesson intervjuas i SVT innan han intervjuades så visade de en filmsnutt där Emmanuel Macron kommenterade SD

I mina ögon och förhoppningsvis i andras så är ju Macron just en ledare för en främmande makt.

Men tydligen kör man med helt olika måttskalor beroende på vilken främmande makt som är aktuell.

Höjden av hyckleri tycker jag.

Och det verkar bara bli värre och värre för varje dag som går. Elon verkar vara en av väldigt få som sätter yttrandefriheten högt.

Du missar den stora skillnaden… Här var det tydligt VEM som hade en åsikt… Desinformation sprids ofta av främmande makt där den framställs komma från en person inom aktuellt land för att bilda en opinion, där samma informations sprids av väldigt många samtidigt.

Men att blockera/hindra enskilda individer att utrycka sin åsikt är ett brott mot vår grundlag. Såvida åsikten inte är ett brott i sig.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av wannabee »

Nect skrev:
wannabee skrev:
Nect skrev:
Funkar rätt bra med yttrandefrihet på
alla de största plattformarna. Så bra att ett presidentval kan avgöras genom att sprida enorma mängder information från en främmande makt.

Visst släpp allt fritt och oreglerat det blir säkert bra…

Ps. Yttrandefrihet ska vi kämpa för. Men att göra det till ett öppetmål för desinformation är väl inte tanken direkt.

Inför förra valet så skulle Åkesson intervjuas i SVT innan han intervjuades så visade de en filmsnutt där Emmanuel Macron kommenterade SD

I mina ögon och förhoppningsvis i andras så är ju Macron just en ledare för en främmande makt.

Men tydligen kör man med helt olika måttskalor beroende på vilken främmande makt som är aktuell.

Höjden av hyckleri tycker jag.

Och det verkar bara bli värre och värre för varje dag som går. Elon verkar vara en av väldigt få som sätter yttrandefriheten högt.

Du missar den stora skillnaden… Här var det tydligt VEM som hade en åsikt… Desinformation sprids ofta av främmande makt där den framställs komma från en person inom aktuellt land för att bilda en opinion, där samma informations sprids av väldigt många samtidigt.
Desinformation sker ju dagligen i vår massmedia, det är ju inte precis någon slump att alla tidningar tycker exakt samma (att ena sidan är Jesus och den andra djävulen)alltså totalt utan att granska någonting.

Den egna sidan talar alltid sanning och den andra sidan är allt propaganda, bara en galning kan ju tro att det är korrekt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon köper 9.2% av Twitter

Inlägg av Nect »

wannabee skrev:
Nect skrev:
wannabee skrev:
Nect skrev:
Funkar rätt bra med yttrandefrihet på
alla de största plattformarna. Så bra att ett presidentval kan avgöras genom att sprida enorma mängder information från en främmande makt.

Visst släpp allt fritt och oreglerat det blir säkert bra…

Ps. Yttrandefrihet ska vi kämpa för. Men att göra det till ett öppetmål för desinformation är väl inte tanken direkt.

Inför förra valet så skulle Åkesson intervjuas i SVT innan han intervjuades så visade de en filmsnutt där Emmanuel Macron kommenterade SD

I mina ögon och förhoppningsvis i andras så är ju Macron just en ledare för en främmande makt.

Men tydligen kör man med helt olika måttskalor beroende på vilken främmande makt som är aktuell.

Höjden av hyckleri tycker jag.

Och det verkar bara bli värre och värre för varje dag som går. Elon verkar vara en av väldigt få som sätter yttrandefriheten högt.

Du missar den stora skillnaden… Här var det tydligt VEM som hade en åsikt… Desinformation sprids ofta av främmande makt där den framställs komma från en person inom aktuellt land för att bilda en opinion, där samma informations sprids av väldigt många samtidigt.
Desinformation sker ju dagligen i vår massmedia, det är ju inte precis någon slump att alla tidningar tycker exakt samma (att ena sidan är Jesus och den andra djävulen)alltså totalt utan att granska någonting.

Den egna sidan talar alltid sanning och den andra sidan är allt propaganda, bara en galning kan ju tro att det är korrekt.

Om tidningarna skulle sprida desinformation i dess sanna bemärkelse skulle stämningarna hagla från dess motpart.

Vi tycker nog lika i grunden, det jag poängterar är att man ska veta vem som har åsikten. Så kan var och en därefter bilda sin egen uppfattning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar