Takbox
Moderator: Redaktion
Takbox
Ska skaffa en ny takbox till min Tesla model S. Har en Packline som säkert är 10 år gammal. Nu passar den inte för att avståndet mellan bärarmarna är för stort. Skickade ett mail till Thule som skriver att de inte har någon box för större avstånd än 950 mm. Om jag inte minns fel ligger avståndet från framkant främre bärarm till bakkant bake bärarm på 1000 mm. Har inte bärarmarna monterade och har därför inte kunnat kontrollera. Ni som testat olika boxar. Vilka passar?
Re: Takbox
Sondell har en Thule. Med reservation att avståndet mellan bågarna har ändrats längs vägen på Model S, men det har jag inte läst något om.
http://tesla.sondell.biz/?p=339
http://tesla.sondell.biz/?p=339
Tesla M3 AWD
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Köpte flow, och den passar
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
Ja.bullen skrev:Har alla ni Teslas egna takräcke?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Är också i begrepp att skaffa en box. Några fler ni testat och kan rekommendera?
Model S 90D Obsidian Black
Hur går det att öppna bakluckan? För mig tar den i, har Dynamic 900 och thules räcke. Nya fästpunkter visserligen då bilen är ny.Minken skrev:Thule Dynamic 900L passar fint!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2016 Model S 75
- Tars
- Teslaägare
Du kan ställa in dödläget genom att trycka en gång där du vill att den ska stanna, sen håller du in knappen tills den piper till.Jensa skrev:Hur går det att öppna bakluckan? För mig tar den i, har Dynamic 900 och thules räcke. Nya fästpunkter visserligen då bilen är ny.Minken skrev:Thule Dynamic 900L passar fint!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har för mig i alls fall att man gör så.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk

Jag köpte Thule. Då passer alla mina gamla kajakfästen. Jag gillade inte Teslas dubbeldäckare!bullen skrev:Har alla ni Teslas egna takräcke?
Notera att det viner rejält med fäste på. Jag lägger skidorna inne I bilen och har räcke när jag är på skidorten.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Går det öppna takluckan med thules räcke på eller riskerar man göra sönder taket då? Är det någon skillnad mot Teslas i den aspekten?lem skrev:Jag köpte Thule. Då passer alla mina gamla kajakfästen. Jag gillade inte Teslas dubbeldäckare!bullen skrev:Har alla ni Teslas egna takräcke?
Notera att det viner rejält med fäste på. Jag lägger skidorna inne I bilen och har räcke när jag är på skidorten.
Thule hade problem med sina räcken....DSV skrev:Går det öppna takluckan med thules räcke på eller riskerar man göra sönder taket då? Är det någon skillnad mot Teslas i den aspekten?lem skrev:Jag köpte Thule. Då passer alla mina gamla kajakfästen. Jag gillade inte Teslas dubbeldäckare!bullen skrev:Har alla ni Teslas egna takräcke?
De gjorde ett nytt som provades flera ggr på min bil innan den blev färdig ( den nya takluckan )
Thule säger att man inte ska öppna luckan med räcke på för att det är mycket som spelar in om det faktiskt funkar eller inte
Infästningar i taket på olika bilar sitter inte på exakt samma ställe vilket medför att bara för att mitt tak inte slår in så är det inte säker att dit inte gör det
Sen kan det vara lasten som är i vägen
För att sammanfatta
Om du har plats att öppna taklucka i Vent så är du en bit på vägen den går nämligen upp innan den skjuts bakåt
Sen kommer vi till nästa problem och det är att luckan kommer genom och mellan det bakre räcket här får man se upp tar kanten i kan det gå åt pipan oavsett om det är teslas eller thule räcke så öppna en bit i taget och säkerställ att det går hela vägen lämpligt vis direkt efter att du monterat räcket så vet du
Och kom ihåg bara för att det funkade sist när du satt dit räcke betyder inte det går utan att kolla nästa gång så mitt råd är kolla varje gång du sätter upp räcket för att vara på den säkra sidan
Min uppfattning är att takluckan täcks inte av glas försäkringen utan av vagnskadan så det kan bli dyrt att vara oförsiktig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Någon som vet om frigången är bättre eller sämre med whispbar?
Egentligen inte så att jag har något behov att köra med luckan öppen och skidor på taket men jag har lyckats öppna luckan av misstag (är det senaste använda funktionen på tumhjulet så räcker det med att trycka en gång på det för att luckan ska gå i vent-läget) och vill ogärna att det ska bli ett allt för dyrt felklick om det nu går att förbättra oddsen genom "rätt" val av takräcke. Generellt tycker jag thule har funkat bättre än andra räcken jag brottats med på tidigare bilar så därför är de favorit trots jag inte har några andra thuletillbehör som det ska passa till.
Egentligen inte så att jag har något behov att köra med luckan öppen och skidor på taket men jag har lyckats öppna luckan av misstag (är det senaste använda funktionen på tumhjulet så räcker det med att trycka en gång på det för att luckan ska gå i vent-läget) och vill ogärna att det ska bli ett allt för dyrt felklick om det nu går att förbättra oddsen genom "rätt" val av takräcke. Generellt tycker jag thule har funkat bättre än andra räcken jag brottats med på tidigare bilar så därför är de favorit trots jag inte har några andra thuletillbehör som det ska passa till.
Med Whispbar går det bra att öppna luckan. Det förutsätter såklart att boxen eller annat på taket inte är i vägen.
Med min Packline box och T-spårfästen är det inga problem.
Med min Packline box och T-spårfästen är det inga problem.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Då får man väl valet vad man vill visa för info på högra sidan av instrumentpanelen?MangeT skrev:Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Japp,DSV skrev:Då får man väl valet vad man vill visa för info på högra sidan av instrumentpanelen?MangeT skrev:Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.
Man ska trycka in meny-knappen under högra hjulet på ratten. Sen kan man välja funktion på hjulet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tars
- Teslaägare
Har haft båda takräcken, och nu köpte jag thules. Tycker det är som natt och dag. Thule känns bra mycket som en kvalitetsprodukt.

Fast en kort tryckning på hjulet tar mig väl fortfarande till senaste använda funktionen från menyn? I i mitt fall brukar det vara senaste använda kontakter eller öppning av takluckan.Nicke Nyfiken skrev:Japp,DSV skrev:Då får man väl valet vad man vill visa för info på högra sidan av instrumentpanelen?MangeT skrev:Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.
Man ska trycka in meny-knappen under högra hjulet på ratten. Sen kan man välja funktion på hjulet.
Ja det har varit mitt intryck också när jag jämfört thule mot något annat. Blev lite avskräckt när jag såg hur många delar whispbaren bestod av, gav mig lite biltema flashbacks.Tars skrev:Har haft båda takräcken, och nu köpte jag thules. Tycker det är som natt och dag. Thule känns bra mycket som en kvalitetsprodukt.
Thules går att öppna lucka med ( den senaste varianten till bilar med nya luckan) man bör dock prova först under kontrolerade förhållanden vi vet alla hur bra passform våra bilar har:) det skiljer nog lite mellan bilarna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag missförstår dig tydligen för jag förstår inte problemet längreDSV skrev:Fast en kort tryckning på hjulet tar mig väl fortfarande till senaste använda funktionen från menyn? I i mitt fall brukar det vara senaste använda kontakter eller öppning av takluckan.Nicke Nyfiken skrev:Japp,DSV skrev:Då får man väl valet vad man vill visa för info på högra sidan av instrumentpanelen?MangeT skrev:Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.

Om du låter bli att ha öppning/stängning som funktion på rullhjulet så kommer ju inte takluckan att öppnas om du trycker eller snurrar på rullhjulet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tror vi har lite olika sätt att se på menyknappen och tumhjulet.Nicke Nyfiken skrev:Jag missförstår dig tydligen för jag förstår inte problemet längreDSV skrev:Fast en kort tryckning på hjulet tar mig väl fortfarande till senaste använda funktionen från menyn? I i mitt fall brukar det vara senaste använda kontakter eller öppning av takluckan.Nicke Nyfiken skrev:Japp,DSV skrev:Då får man väl valet vad man vill visa för info på högra sidan av instrumentpanelen?MangeT skrev:Tror att om du vill ändra funktion på hjulet behöver du hålla hjulet intryckt tills valmöjligheten att byta dyker upp.
Man ska trycka in meny-knappen under högra hjulet på ratten. Sen kan man välja funktion på hjulet.![]()
Om du låter bli att ha öppning/stängning som funktion på rullhjulet så kommer ju inte takluckan att öppnas om du trycker eller snurrar på rullhjulet.
Du ser menyknappen som en inställning för vilken funktion tumhjulet ska ha?
Jag använder menyknappen som ett sätt att komma åt olika funktioner, dvs ska jag ringa någon så går jag in på menyknappen och väljer antingen kontakter eller senaste slagna nummer. Ska jag öppna luckan går jag också in på menyknappen och väljer taklucka. För de funktionerna tycker jag det oftast är enklare att göra så än gå via huvudskärmen och trodde det var så det var tänkt att användas. Får dock bieffekten att jag ibland blir överraskad av tumhjulets funktion....
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Kommunikation är inte alltid enkelt.DSV skrev:Tror vi har lite olika sätt att se på menyknappen och tumhjulet.
Jag använder menyknappen som ett sätt att komma åt olika funktioner, dvs ska jag ringa någon så går jag in på menyknappen och väljer antingen kontakter eller senaste slagna nummer. Ska jag öppna luckan går jag också in på menyknappen och väljer taklucka. För de funktionerna tycker jag det oftast är enklare att göra så än gå via huvudskärmen och trodde det var så det var tänkt att användas. Får dock bieffekten att jag ibland blir överraskad av tumhjulets funktion....

Vi använder nog Meny och tumhjulet på samma sätt, tror jag. Men jag förstår nog inte vad problemet är.

Jag uppfattade det som att du var rädd att råka komma åt tumhjulet av misstag och på så sätt ofrivilligt öppna takluckan när takräcket är monterat.
Men för att kunna öppna takluckan med tumhjulet, måste just takluckan vara vald i menyn. Eller hur?
Om du då väljer t ex Display i samband med att du sätter dit takräcket så kan du inte av misstag plötsligt öppna takluckan för att du råkar kommer åt tumhjulet. Då måste du först trycka Meny och med tumhjulet skrolla till taklucka och sedan bekräfta ditt val genom att trycka ner tumhjulet, innan du kan öppna takluckan. Och det händer inte av misstag utan är en aktiv handling i flera steg.
Men som sagt, jag har nog missuppfattat grundproblemet.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Aha, nu tror jag polletten trillade nerNicke Nyfiken skrev:Kommunikation är inte alltid enkelt.DSV skrev:Tror vi har lite olika sätt att se på menyknappen och tumhjulet.
Jag använder menyknappen som ett sätt att komma åt olika funktioner, dvs ska jag ringa någon så går jag in på menyknappen och väljer antingen kontakter eller senaste slagna nummer. Ska jag öppna luckan går jag också in på menyknappen och väljer taklucka. För de funktionerna tycker jag det oftast är enklare att göra så än gå via huvudskärmen och trodde det var så det var tänkt att användas. Får dock bieffekten att jag ibland blir överraskad av tumhjulets funktion....![]()
Vi använder nog Meny och tumhjulet på samma sätt, tror jag. Men jag förstår nog inte vad problemet är.![]()
Jag uppfattade det som att du var rädd att råka komma åt tumhjulet av misstag och på så sätt ofrivilligt öppna takluckan när takräcket är monterat.
Men för att kunna öppna takluckan med tumhjulet, måste just takluckan vara vald i menyn. Eller hur?
Om du då väljer t ex Display i samband med att du sätter dit takräcket så kan du inte av misstag plötsligt öppna takluckan för att du råkar kommer åt tumhjulet. Då måste du först trycka Meny och med tumhjulet skrolla till taklucka och sedan bekräfta ditt val genom att trycka ner tumhjulet, innan du kan öppna takluckan. Och det händer inte av misstag utan är en aktiv handling i flera steg.
Men som sagt, jag har nog missuppfattat grundproblemet.

Ja om jag i samband med monteringen av takräcket ser till att bläddra fram vilken funktion som helst utom takluckan så torde risken vara minimal att jag åter aktivt väljer att öppna den med räcket på. Samtidigt vet jag inte om jag litar på mig själv att komma ihåg det när jag sätter på räcket.
Är inte helt vän med hur funktionerna byts för tumhjulet, händer lite för ofta att jag överraskar mig själv med vad jag senast gjort så jag istället för att stänga luckan råkar ringa en kollega osv. Hade hellre kunnat ställa in den till en fast funktion.