Rapport efter en månad med Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Rapport efter en månad med Tesla

Inlägg av Toja »

Jag har följt Tesla i många år, men tyckte att det funkar inte vid långkörning.
I somras upptäckte jag att det fanns Supercharger installerade längs vägarna.
Så i somras testkörde jag en Tesla och var fast direkt.

I augusti beställde jag och fick leverans 26 november.
Nu när jag kört i nästan en månad så vill man bara vara ute och köra hela dagarna.
Drivlinan är enormt följsam. Regen (gaspedalen) är som en förlängning av kroppen och bilen reagerar direkt på både gas och broms.
Ja, när man släpper regen så känns det som man bromsar ordentligt.
Det känns som jag plötsligt hoppat 20 år in i framtiden.
Jag har en kompis som kör Ferrari och Porsche, men han tyckte drivlinan i Teslan var mycket bättre.

Häromdagen körde jag frugans Golf TSI 160 Automat. som jag tyckte var rätt pigg förut.
Nu när man trycker på gasen tycker jag det tar evigheter för bilen att reagera, speciellt om den ska växla ner.

Har man väl börjat köra elbil så känns det så självklart. Jag kommer aldrig köpa en ICE bil igen.

Det har skrivits mycket om småfel som Teslan haft, men en ny biltillverkare får man räkna med en det barnsjukdomar.
Även fler är vad en ny modell hos en gammal tillverkare. Men än så länge är min bil felfri.

Framtiden är redan här.
Dessutom om du har tex en Volvo XC 60 med lite godis som förmånsbil, så är kostnaden ungefär lika både privat som för företaget som en 85D
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Rapport efter en månad med Tesla

Inlägg av Martinen »

Kan bara hålla med
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Martinen skrev:
Kan bara hålla med
Barn + fru sover. Funderar på om jag "behöver" åka till affären :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Håller helt med.

Om man kör en ice-bil idag känns det som om man hamnat i medeltiden.
Vad tänkte de med när de byggde bilar för i tiden. Och med förr i tiden menar jag 2015 om man inte är Tesla...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elektrokungen skrev:
Martinen skrev:
Kan bara hålla med
:D känner igen det där.
Man hittar ursäkter att åka nånstans.
Kommer man inte på nån ursäkt, så kan man alltid säga att man ska hämta nått i bilen och bara sätta sig en stund. 8-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

JonasH skrev:
Håller helt med.

Om man kör en ice-bil idag känns det som om man hamnat i medeltiden.
Vad tänkte de med när de byggde bilar för i tiden. Och med förr i tiden menar jag 2015 om man inte är Tesla...
Nått som irriterar mig riktigt mycket är hur långt dom hade kunnat komma i utvecklingen om inte oljeindustrin mm motverkat utvecklingen.
Redan på 90 talet hade dom tagit fram elbilar med räckvidd motsvarande typ leaf mm. Istället för att satsa på detta så lades det ner trots alla pengar dom lagt på utveckling.
Tänk om dom istället satsat på detta. Då hade världen sett annorlunda ut idag.

Det kanke till och med hade varit så att Tesla inte hade funnits. När Tesla i så fall startades så hade dom andra redan hade möjlighet att vara mycket mer utvecklade än dom är idag.
Dom hade i alla fall inte haft det övertaget som dom har idag.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Martinen skrev:
Elektrokungen skrev:
Martinen skrev:
Kan bara hålla med
:D känner igen det där.
Man hittar ursäkter att åka nånstans.
Kommer man inte på nån ursäkt, så kan man alltid säga att man ska hämta nått i bilen och bara sätta sig en stund. 8-)
har hänt flertalet tillfällen under de 3 veckor jag haft bilen att man bara sutit och njutit kvar i bilen efter man kommit hem. Den är varm, bekväm att sitta i. ljudet är sanslöst bra och då har jag ändå bara standardljudet...man kan pilla med inställningar eller läsa manualen. eller varför inte knappa in i långväga resmål och se hur lång tid det skulle ta att ta sig dit...dream on :-)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kul att du är nöjd. Jag dock mindre nöjd då totalt missförstod rubriken, jag tänkte att tv (Rapport) hade gjort någon test :) ibland är man dum
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

matsm skrev:
har hänt flertalet tillfällen under de 3 veckor jag haft bilen att man bara sutit och njutit kvar i bilen efter man kommit hem. Den är varm, bekväm att sitta i. ljudet är sanslöst bra och då har jag ändå bara standardljudet...man kan pilla med inställningar eller läsa manualen. eller varför inte knappa in i långväga resmål och se hur lång tid det skulle ta att ta sig dit...dream on :-)
Check på den.
Händer fortfarande. Jävligt mysigt att bara sitta i den och fundera.
Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare

Inlägg av Johannes »

Martinen skrev:
Kan bara hålla med
+1
MC Röd S85D.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fortfarande efter ett år så tar man onödiga turer. Skulle nu till Tallinn och bildäcket på färjorna från Stockholm var fullbokade. Åkte då till Åbo istället, körde till Helsingfors och tog färjan därifrån. Det rationella hade väl varit att inte ta med sig bilen i det läget :). Men det är ju så kul.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
Martinen skrev:
Kan bara hålla med
Mitt våtrumssilikon var slut igår. Jag jag kände mig bara tvuuuuuungen att borra lite hål i badrummet. Högprio, kunde inte vänta. Tur att de har silikon på Ica Maxi :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

När man går såhär i väntans tider (trolig lev slutet januari) suger man åt sej ALLT på dehär sidorna! Tyvärr suger man väl i sej mest från de stackarna som fått måndagsexemplar. Och undrar vad faan man hoppat på egentligen. Jag menar en mille är ju ändå en mille. Då är det hugnesamt att läsa en sån här tråd. Med lyriska lovord och allt bara bra. Alldeles särskilt dom som haft Tesla ett bra tag (martinen m fl)utan dom :) där massa problemen som några tycks haft och har!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

Jag har haft min sen 15 juni, hunnit med 4800mil och laddat hemma för 3000kr, bara det säger allt..
Enda gången jag fått åka till Service center var i Amsterdam efter ett inbrott i bilen och få få en sönderslagna ruta fixad.. tog 20 min så jag han knappt dricka ur kaffet, vilken service.
Nää.. dax att åka en sväng, har lite abstinens ;)

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag ignorerar alla småfel, skriver dom på en lista i mobilen, som jag sen tar upp med SC när det är dags för service. Har inget intresse att gå och bli sur över småsaker i vardagen. Men det är klart hade jag haft problem som gör att bilen inte får att köra, så hade det nog varit annorlunda.

Bilen har inga nämnvärda problem efter 1600mil sedan mars i år. Grym bil alla kategorier!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar