Däckslitage

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndyEngel
Teslaägare

Däckslitage

Inlägg av AndyEngel »

Bytte precis till vinterdäck på min 85D efter ca 2000 mil. Däckkillen påpekade att det inte är mycket kvar av sommardäcken (original Michelin 19 tum). Lite förvånad då jag inte kört speciellt hårt med bilen. Någon med liknande erfarenheter? Har aldrig behövt byta sommardäck efter en säsong på någon annan bil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Däckslitage

Inlägg av Pontus »

Inte själv efter 1300 mil på mina original 19" men däremot så sa dom på en däcksverkstad att däcken på Teslabilarna slits hårt, då gällde det däremot de tvåhjulsdrivna bilarna. Dock skickade jag mina gamla däck då jag tänkte byta fälgar till sommaren ändå men tror det var 5mm+ kvar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
Dock skickade jag mina gamla däck då jag tänkte byta fälgar till sommaren ändå men tror det var 5mm+ kvar.
Jag kan inte låta bli att fundera på vart du "skickade" dina lätt beggade däck... :?

För övrigt så är väl de flesta D-ägare väldigt nöjda med gummislitaget. Att de bakhjulsdrivna sliter bakdäck är ju inget konstigt om de inte sitter på en Schippol-taxi... :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

P85 bakhjulsdriven och slitaget var 1-1,5mm på drygt 800mil. Inte mycket att bråka om de såg ut som nya också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Ett halvt ton mer i vikt än de flesta andra jämförbara bilar, kanske spelar roll. Hade en XC90 (samma vikt som mod S). Slet betydligt mer däck än mina Subaro Forrester,vikt 1600 kg.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Kört 2500 mil med P85+ på rwd med michelin ps2 och har hälften kvar bak.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Däckslitage
Inläggav Teslaägare MEL » 17 jun 2015 22:54

I veckan har jag bytt mina utslitna bakdäck; PS2 21" (265/35). Var nära redan när sommardäcken åkte på tidigare i år men bestämde mig då för att köra denna säsong ut. En spik i ena däcket gjorde dock att jag bytte redan nu. Jag har kört knappt 3000 mil, men endast dryga 2000 på sommardäcken. P85+ från senhöst 2013, kör med 3.2 bar i däcken, inte kört på bana men hyfsat aktiv vardagskörning.

Samtidigt är framdäcken i princip i nyskick. Ska bli intressant att få rapporter från P85D - ingen vild gissning att fyrhjulsdriften leder till mindre (jämnare) slitage...
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Nu glömde jag mäta gummit vid leverans. Någon som vet djupet på Michelin ps3?
Tror inte det är mer 5 mm kvar efter 1900mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

HelectriC skrev:
verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Man mäter däckdjup på alla (baserar "alla" på de fyra olika märken jag kört senaste åren :D ) märken, när bilen är på service.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BigDaddyT skrev:
HelectriC skrev:
Man mäter däckdjup på alla (baserar "alla" på de fyra olika märken jag kört senaste åren :D ) märken, när bilen är på service.
fast jag hade inte bilen på service och ändå mätte dom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

HelectriC skrev:
BigDaddyT skrev:
HelectriC skrev:
Jag menade verkstad rent allmänt, det förstod du väl :-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BigDaddyT skrev:
HelectriC skrev:

?? du menar att så fort bilen är på en verkstad så mäter personalen däckdjupet? varför det? hej, jag har fel på radion. ok, vänta, vi ska bara mäta däcksdjupet :o
Model 3-24/Polestar 3-24
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Vet du inte att däcksdjupet påverkar radiomottagaren?
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

HelectriC skrev:
BigDaddyT skrev:
HelectriC skrev:

?? du menar att så fort bilen är på en verkstad så mäter personalen däckdjupet? varför det? hej, jag har fel på radion. ok, vänta, vi ska bara mäta däcksdjupet :o
Ha ha, men faktiskt både på BMW, Mazda och Mini har jag fått någon form av standard verkstadsrapport där de fyllt i däckdjup och lite andra grejer de har kollat t.ex. spolarvätska.
Fick bland annat detta när jag var inne och fick GPS:en aktiverad i Mazdan, där står även om de har upptäckt några synliga skador i lacken, lampor osv.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag har en 85D som bara har körts landsväg/motorväg. Bytte nu efter 3400 mil. Finns en dryg millimeter kvar så inget man slänger på i början av april med risk för snö och is nån månad till.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

BigDaddyT skrev:
HelectriC skrev:

Ha ha, men faktiskt både på BMW, Mazda och Mini har jag fått någon form av standard verkstadsrapport där de fyllt i däckdjup och lite andra grejer de har kollat t.ex. spolarvätska.
Fick bland annat detta när jag var inne och fick GPS:en aktiverad i Mazdan, där står även om de har upptäckt några synliga skador i lacken, lampor osv.
Jag funderar lite på vad verkstaden ser som vinst med att meddela däcksdjupet? Är det för lågt, så lär de flesta beställa däck från sin lokala däckleverantör och inte från märkesverstaden, så merförsäljning är det ju knappast som lockar. Att helt enkelt bara erbjuda lite extra service är ju schysst, men varför? För att det är en enkel aktivitet, som dom tror att kunderna sätter stort pris på? Aningen diffust för mig men ok, det kanske är kutym i branschen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Jag har en 85D som bara har körts landsväg/motorväg. Bytte nu efter 3400 mil. Finns en dryg millimeter kvar så inget man slänger på i början av april med risk för snö och is nån månad till.
Ungefär samma som här.
Bytte efter 3500 mil och däcken var nästan slut blir nya till nästa säsong.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kollade däckspriser på "däckonline". Michelin Primacy 3 kostar 2425kr st. 4 st inkl omläggnig =ca 10000 kr som räcker i bästa fall 4000 mil. Det innebär en milkostnad av 2,50 kr! Inte riktigt som en standardbil (205/55 R16) som drar däck för knappt en krona... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Kollade däckspriser på "däckonline". Michelin Primacy 3 kostar 2425kr st. 4 st inkl omläggnig =ca 10000 kr som räcker i bästa fall 4000 mil. Det innebär en milkostnad av 2,50 kr! Inte riktigt som en standardbil (205/55 R16) som drar däck för knappt en krona... :roll:
Det är en del pengar men det är billigt i sammanhanget då bilar i samma prisklass har dyrare däck som standard

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Jag kommer ihåg första generationens Volvo S60 som min far hade. Ca 220Hk på framhjulen. Vinterdäcken, 17" Vredestain gick slut på 1500mil. Där snackar vi dyra däcksmil. Det beror nog väldigt på vad man jämför, vilken typ av däck och vilken typ bil. Min förra Volvo XC70 bytte jag inte däck nån gång under fyra år och 8000mil. Det var många lagliga millimeter kvar när den såldes.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar