Citroën e-jumpy
Moderator: Redaktion
Citroën e-jumpy
Vi har på test köpt en e-Jumpy 50kWh till en firma jag har. Vi kör sedan innan mest Jumpyn i det bolaget (måleri).
Vi är dock inte helt nöjda med range på den. Är det någon mer som har köpt dessa och vad är era erfarenheter och är det någon som vet hur mycket av de 50kWh man kan använda?
I dagsläget kör killen som har den 10-12 mil och då har han bara 20% kvar och det är nu när det är +10 grader... Jag har dock inte analyserat saker som förvärmning mm.
Vi är dock inte helt nöjda med range på den. Är det någon mer som har köpt dessa och vad är era erfarenheter och är det någon som vet hur mycket av de 50kWh man kan använda?
I dagsläget kör killen som har den 10-12 mil och då har han bara 20% kvar och det är nu när det är +10 grader... Jag har dock inte analyserat saker som förvärmning mm.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Citroën e-jumpy
Kanske läge att analysera hur hans högra ben fungerar... Svårt att få till en förbrukning på ca 400 Wh/km med en sån.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Citroën e-jumpy
Fast det var väl inte svar på frågan? Men han kör det Max 100km/h, AC på lägsta läge...lator skrev:Kanske läge att analysera hur hans högra ben fungerar... Svårt att få till en förbrukning på ca 400 Wh/km med en sån.
Har du en själv och vet? Själv tror jag det är betydligt mindre användbart batteri och ev något skumt med mjukvaran.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Citroën e-jumpy
Kan det vara mycket motorvägskörning?
Testa 90 kmh och se om det gör skillnad.
Det ska vara 45 kWh som kan användas i den med lilla batteriet.
Testa 90 kmh och se om det gör skillnad.
Det ska vara 45 kWh som kan användas i den med lilla batteriet.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Citroën e-jumpy
Nej, jag har ingen själv men kan vi anta att det sitter samma typ av batteri i denna som en Peugeot 208? I så fall så bör det vara ca 45 kWh tillgängligt.johan_w skrev:Fast det var väl inte svar på frågan? Men han kör det Max 100km/h, AC på lägsta läge...
Har du en själv och vet? Själv tror jag det är betydligt mindre användbart batteri och ev något skumt med mjukvaran.
Det handlar ju mycket om var man kör också. Många start och stopp (trafikljus) och hur mycket går i 100 km/h? AC drar så lite att det inte spelar någon större roll.
Du har inte provat den själv? Vad får han för förbrukningssiffror? Den ska ju gå cirka 20 mil enligt WLTP så rimligen bör man ju komma typ 16 mil vid normal körning. Ni kanske ska titta på en med det större batteriet...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Citroën e-jumpy
Jag har kört den men inga långa sträckor.
Han har kört 100-110 och lite 70 och med rena vägar. Tror den har 230km i körcykel, bör komma lite längre. Vi skall testa med lite förvärmning mm.
Han har kört 100-110 och lite 70 och med rena vägar. Tror den har 230km i körcykel, bör komma lite längre. Vi skall testa med lite förvärmning mm.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Citroën e-jumpy
Den har troligen högt luftmotstånd, så att sänka farten kan göra underverk på räckvidden.
Kolla även däcktrycket, och höj det lite över rekommenderat värde.
Batteriet kanske är lite obalanserat och behöver laddas i och ur helt några gånger.
Kolla även däcktrycket, och höj det lite över rekommenderat värde.
Batteriet kanske är lite obalanserat och behöver laddas i och ur helt några gånger.
Re: Citroën e-jumpy
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Re: Citroën e-jumpy
Tack! Du kan ha rätt där, lite sådant tänker jag kan vara nu. Och infon om 45kwh var bra, letade men hittade inte.Off Grid Byggaren skrev:Den har troligen högt luftmotstånd, så att sänka farten kan göra underverk på räckvidden.
Kolla även däcktrycket, och höj det lite över rekommenderat värde.
Batteriet kanske är lite obalanserat och behöver laddas i och ur helt några gånger.
Har bett honom kolla förbrukning per dag ett tag och notera väder, förvärmning mm för att få lite mer kött på benen!
Är det så pass dåligt som vi upplever nu får det nog bli 75kwh sedan för att funka för oss trots ca 60000kr skillnad!
Re: Citroën e-jumpy
I de som säljs nu är det med, någon typ av premiär utrustning och rätt välutrustade. Vi gav 390’ innan premie, 75kwh kostade oss 450’ efter lite rabatter!Xeik skrev:Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Trevlig bil, dock lite för begränsad range (än..). Får se om vi kan kräma ur 2-3 mil till. Det är ju dessutom efter vintern nu..
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Citroën e-jumpy
Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.Xeik skrev:Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Re: Citroën e-jumpy
Stämmer, ingen tungdragare direktOff Grid Byggaren skrev:Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.Xeik skrev:Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.
Re: Citroën e-jumpy
Tack för svaren! Känns som en bra kandidat för mig framöver då. Jag klarar mig med den dragvikten och rangen.johan_w skrev:Stämmer, ingen tungdragare direktOff Grid Byggaren skrev:Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.Xeik skrev:Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.
Skulle ni tycka att ni behöver sälja pga rangen, så får ni höra av er
Re: Citroën e-jumpy
Kan ju vara så att vi går upp till 75:an! Dock bör vi vänta in premien först. Dumt att bränna denXeik skrev:Tack för svaren! Känns som en bra kandidat för mig framöver då. Jag klarar mig med den dragvikten och rangen.johan_w skrev:Stämmer, ingen tungdragare direktOff Grid Byggaren skrev:Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.Xeik skrev:Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.
Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.
Skulle ni tycka att ni behöver sälja pga rangen, så får ni höra av er
Re: Citroën e-jumpy
Bilen har 1000 kg dragvikt om föraren har B96 eller BE-körkort. Annars är det, som med alla lite tyngre bilar, max 750 kg som gäller.
Jag lånade in peugeots motsvarighet i vintras. Färddatorn räknade fram 3,5 kWh per mil. Det var runt 10 minusgrader hela veckan som vi hade den.
Jag lånade in peugeots motsvarighet i vintras. Färddatorn räknade fram 3,5 kWh per mil. Det var runt 10 minusgrader hela veckan som vi hade den.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Citroën e-jumpy
Ja det stämmer, så med 1 ton på släpkärran och 858 kg i bilen är det ju rätt skaplig lastförmåga trots allt.
Med 75 kWh batteriet bör det ju kunna bli en antal mils körning utan några problem.
När batteriet i framtiden innehåller 100 kWh, och väger lite mindre, borde dessa skåpbilar bli väldigt populära med runt 1 tons lastförmåga.
Med 75 kWh batteriet bör det ju kunna bli en antal mils körning utan några problem.
När batteriet i framtiden innehåller 100 kWh, och väger lite mindre, borde dessa skåpbilar bli väldigt populära med runt 1 tons lastförmåga.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Citroën e-jumpy
Provkörde 75 kWh, och blandad körning motorväg ca 60% så kom jag 22 mil. Och då va det 15-18 grader ute.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r