https://teslamag.de/news/tesla-chef-ene ... cher-36500Den institutionella investeraren som inte nämndes med namn kanske inte ville veta exakt: om de nya 4680-cellerna från Tesla var mindre benägna att självladda än andra och därför är bättre lämpade för långvarig lagring var en fråga som han ställde i telefonkonferensen läste upp affärssiffrorna under första kvartalet i år. VD Elon Musk roade sig över uttrycket "vampyrförlust" som användes. Och sedan började han med en lång energidegression som bara hade att göra med frågan i början. Uppdatering: Tesla har tydligen redan implementerat några av uttalandena i den - se längst ner.
Solkraft i kärnkraftsskala
Först gav en annan deltagare från Tesla ett kort svar att vampyrproblemet definitivt inte är något idag; Självurladdningen av bra litiumjonceller är mindre än 0,001 procent per dag.
Ingen självurladdning?
Moderator: Redaktion
Ingen självurladdning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ingen självurladdning?
Självurladdning i bilarna har inget att göra med att batterierna skulla självurladda som ett gammalt NiMH batteri utan att bilen konstant drar el för olika system i bilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ingen självurladdning?
Ett problem som främst Tesla verkar drabbas av.Teslaspolen skrev:Självurladdning i bilarna har inget att göra med att batterierna skulla självurladda som ett gammalt NiMH batteri utan att bilen konstant drar el för olika system i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen självurladdning?
Gäller egentligen bara S/X och verkar ha att göra med att de går in och balanserar cellerna mer aggresivt. 3an har typ ingen självurladdning t.ex., skulle tro att de nya S/X är liknande.mati skrev:Ett problem som främst Tesla verkar drabbas av.
Re: Ingen självurladdning?
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Blir under 0,5% per dygn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ingen självurladdning?
Lite som typ "hål i tanken på en ICE"Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen självurladdning?
Det var väl när den stod utomhus och det var kallt? Att värma batteriet är inte självurladdning, annars är det väldigt högt för en 3a. Min drar max 1% per vecka om den står i garaget.Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Re: Ingen självurladdning?
Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen självurladdning?
Jag har ju en MS. Tror den luras lite.mati skrev:Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.
Har jag exempelvis 185km i räckvidd när jag parkerar bilen på vintern.
Så en timme senare kan den stå på 180km.
Så den drar av direkt vad som förväntas vara en kallstart.
Alternativet skulle ju vara att visa 185km men ha hög förbrukning innan man får upp värmen.
Men visst har den vampiredrain, dock inte så högt som man kan tro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ingen självurladdning?
Enda gång då hög hastighet ger lägre bränsleförbrukning.Dexter skrev:Lite som typ "hål i tanken på en ICE"Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Re: Ingen självurladdning?
Min S tappar i princip ingenting när Sentry är avslaget så antar att det funkar annorlunda på nya bilar eller så är det individuella skillnader igen..mati skrev:Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.Zalman3 skrev:Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.