1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Moderator: Redaktion
1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Som rubriken lyder så kör jag endast ca 1-3 mil dagligen för det mesta
Ska jag alltid ha laddningen på 80% eller vad är bäst för batteriet?
Jag stoppar alltid i laddkablen när jag kommer hem
Har MS+ 2021
Ska jag alltid ha laddningen på 80% eller vad är bäst för batteriet?
Jag stoppar alltid i laddkablen när jag kommer hem
Har MS+ 2021
2021 MS+
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Desto närmre 50% desto bättre. Jag hade ställt den på 60%. Om du orkar komma ihåg att ladda upp den när du ska på längre resa.Dannte0 skrev:Som rubriken lyder så kör jag endast ca 1-3 mil dagligen för det mesta
Ska jag alltid ha laddningen på 80% eller vad är bäst för batteriet?
Jag stoppar alltid i laddkablen när jag kommer hem
Har MS+ 2021
Model Y LR
Model S 100D -18
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Med en MS+ har du ju lika lång räckvidd som en MS 85 redan med 60% laddning, så detta blir mest en akademisk fråga. De nya batterierna har ju förbättrad kemi med bättre motståndskraft mot degradering. Kopplar du i varje dag som Tesla rekommenderar skulle jag nog gissa att 70% är rätt OK. Jag kör med 80-90% i min 100D beroende på månens inverkan på norrskenet...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Jeg kjører 70% og har gjort det med alle mine biler (nå 3 Ms og 1 M3). Nesten nesten ingen degradering etter 3 år.
Lader hvis mulig med 400V og maks 6 kW hjemme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lader hvis mulig med 400V og maks 6 kW hjemme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Ok så 70% rekommenderar ni
Jag laddar 9kw nu men om det är bättre med 6kw så kan jag ställa ner amperen?
Jag laddar 9kw nu men om det är bättre med 6kw så kan jag ställa ner amperen?
2021 MS+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Skillnaden mellan 9kW och 6kW är nog marginell för batteriet men 9kW har möjligen något
bättre effektivitet (laddarens verkningsgrad)
bättre effektivitet (laddarens verkningsgrad)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8131
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Det talas ju också om att man för balanseringen skall ladda till olika nivåer.
Det bästa kanske är att alltså variera laddnivå dagligen, t.ex. 50-70% till vardags, och någon gång per månad upp till 90-100% strax innan avfärd.
Nu är vi dock på verklig nördnivå, det går nog i princip lika bra att ladda till 70% alla dagar och 100% inför långresa.
/fth
Det bästa kanske är att alltså variera laddnivå dagligen, t.ex. 50-70% till vardags, och någon gång per månad upp till 90-100% strax innan avfärd.
Nu är vi dock på verklig nördnivå, det går nog i princip lika bra att ladda till 70% alla dagar och 100% inför långresa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8131
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Ja, jag tycker mig också minnas att någon gjorde en jämförelse av laddförluster vid AC-laddning för ett par år sedan och kom fram till att det var en rejäl skillnad, och att 11 kW var effektivast.Bjelke skrev:Skillnaden mellan 9kW och 6kW är nog marginell för batteriet men 9kW har möjligen något bättre effektivitet (laddarens verkningsgrad)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Jag laddar alltid till 90%.
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Skilladen mellan 100% och 90% är MYCKET större än skillnaden mellan 90% och 80%. Och den är i sin tur större än 80% till 70%. Således så ska man vara medveten om att vinsterna minskar, men hade jag varit dig hade jag satt på 70%, om jag visste om att det inte kommer dyka upp någon paniklångresa eller att jag riskerar glömma sätta upp gränsen in för en långresa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Helt korrekt!fth skrev:Det talas ju också om att man för balanseringen skall ladda till olika nivåer.
Det bästa kanske är att alltså variera laddnivå dagligen, t.ex. 50-70% till vardags, och någon gång per månad upp till 90-100% strax innan avfärd.
Nu är vi dock på verklig nördnivå, det går nog i princip lika bra att ladda till 70% alla dagar och 100% inför långresa.
/fth
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Det vill säga trefas 230V 9A. Elbilar laddar inte mellan faserna i 400V utan mellan fas och nolla på 230V.Dannte0 skrev:Tack alla få bli 70% på 400v 6kw
Många tack
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Ang balansering så må man i perioder slå av Sentry-mode ettersom aktiv sentry forhindrer balanseringen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Så för att balansera ska man ladda till ca 95 %, sedan slå av Sentry och låta den stå i flera timmar (hur många?)... och sedan helst köra några mil då den inte ska stå för länge med (nästan) fullt batteri.
Det är jobbigt att vara elbilsägare.
Det är jobbigt att vara elbilsägare.

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Alltså, man kan vara pedantisk, eller så låter man bilen sköta det själv. Balansering sker konstant och oavsett procentnivå, men kalibrering kan behövas om ens BMS (batteriets hjärna) blir förvirrad och "tappar räkningen".kenjon skrev:Så för att balansera ska man ladda till ca 95 %, sedan slå av Sentry och låta den stå i flera timmar (hur många?)... och sedan helst köra några mil då den inte ska stå för länge med (nästan) fullt batteri.
Det är jobbigt att vara elbilsägare.
Och det är knappast något som hör till vardagen. Liknar snarare i så fall med hur ofta man gör en rekond av bilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Gränsen mellan pedantisk och neurotisk kan vara hårfin....
Det går fint att bara tuta å köra också.
Det går fint att bara tuta å köra också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Kurva över relativt batterislitage beroende på SOC. Temperaturen påverkar också.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.
Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.
Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Vore kul med en referens till kurvan. Teslas batterier närmar sig ju 160 000 mil numera, och temperaturkontrollen är väldigt bra ända sedan Roadstern.AAKEE skrev:Kurva över relativt batterislitage beroende på SOC. Temperaturen påverkar också.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.
Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Man ska se den termperaturkurvan som hur bra batteriet mår när det lagras, inte när det används. När vi pratar om vilken laddningsnivå vi ska välja för dagligt bruk är det lagringen(storage stress) som är att tänka på, förutom att ha tillräckligt med ström för den dagliga driften.Gustafsson skrev:Vore kul med en referens till kurvan. Teslas batterier närmar sig ju 160 000 mil numera, och temperaturkontrollen är väldigt bra ända sedan Roadstern.
När det gäller temperaturhantering under drift kan vi räkna med att Tesla har löst detta på ’state of the art-nivå’.
Sparar en del som .pdfer. Ska se om jag hittar igen det, men räknas med att det stämmer rätt bra. Är ju dock en generell beskrivning för elfordon.
Är man intresserad finns hur mycket som helst att läsa:
https://res.mdpi.com/d_attachment/energ ... -03295.pdf
Det är dock int en bild utan 20 sidor forskning som i realiteten kommer fram till ungefär samma sak som bilden i fråga.
Dessa är intressanta och lättlästa:
https://batteryuniversity.com/index.php ... _batteries
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteriesIn terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 249356.pdf
Läser man på lite så inser man att Svenska miljöinstitutet (IVL) som gjorde en hel värdelös utredning för några år sedan hade en massa fel. Mer fel än rätt. Bland annat rekommenderade de att man skulle köpa så litet batteri som möjligt.
Köper man en bil med ett litet batteri kommer man alltid tvingas ladda detta fullt, vilket kortar livslängden.
Ett litet batteri kommer att utsättas för en högre C-last( 1C = man belastar batteriet så det tar slut på en timme). Vi vet att en lägre belastning räöknat i C är bra för batteriets livslängd = stort batteri i samma fordon ökar livslängden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Denna, från batteryuniversity i länk ovan visar state of charge och hur mycket man laddar ur batteriet varje cykel. Det ser rätt klart ut att 75-25% är mycket bättre än 100-40%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/porta ... rofile.pdf
Också intressant.
Och https://www.mdpi.com/2313-0105/6/1/6/htm vilken bilden är ifrån visar ganska tydligt hur temperatur, SOC, DOD påverkar. Det stämmer överens med bilden i mitt ursprungsinlägg.
Också intressant.
Och https://www.mdpi.com/2313-0105/6/1/6/htm vilken bilden är ifrån visar ganska tydligt hur temperatur, SOC, DOD påverkar. Det stämmer överens med bilden i mitt ursprungsinlägg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Blev många svar men hittade en som jag tyckte var riktigt bra:
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
[Edit]Nytt försök.
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
[Edit]Nytt försök.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Det står bara Bild!AAKEE skrev:Blev många svar men hittade en som jag tyckte var riktigt bra:
Du får nog redigera lite -- kanske ändra från img till url? Länken syns när jag citerar här men renderar inte alls.