Ökade nu på $399 så att jag är tillbaka på normalinnehav.
Väldigt svårt att sia om hur länge det dröjer innan marknaden förstår magnituden av detta. Räknar man på vad det innebär att tillverka och sälja produkter för 3TWH 2030 bör Tesla omsätta över 1 svensk biljon dollar när de når dit. Och det utan att räkna med intäkter från eventuell framgång med autonomi.
Bra och pedagogiskt försök att värdera det som presenterades av Tesla Daily här:
Själv tycker jag att Teslas roadmap för att förverkliga skiftet är trovärdig och närmast att likna med en Masterplan pt 3. Kommer självklart bli en del hiccups och saker som tar längre tid än Elon tror, men deras track record för att på det stora hela genomföra vad de föresätter sig är starkt. Inom några år kommer vi antagligen se andra tillverkare kopiera planen rakt av och köpa bolag som Northvolt för att försöka hinna ikapp. Alternativt kommer batteribolagen plötsligt börja reaköpa bilvarumärken på dekis för att ta upp kampen själva.
På kort sikt kan aktien dock säkert sjunka mer. Då ökar jag gärna över normalinnehav för att ha utrymme för framtida swingtrading. I mina ögon slutade aktien vara tillfälligt övervärderad nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.
Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.
Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.
Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?
Linan fungerar, men de har dålig yeild än så länge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ökade nu på $399 så att jag är tillbaka på normalinnehav.
Väldigt svårt att sia om hur länge det dröjer innan marknaden förstår magnituden av detta. Räknar man på vad det innebär att tillverka och sälja produkter för 3TWH 2030 bör Tesla omsätta över 1 svensk biljon dollar när de når dit. Och det utan att räkna med intäkter från eventuell framgång med autonomi.
Bra och pedagogiskt försök att värdera det som presenterades av Tesla Daily här:
Själv tycker jag att Teslas roadmap för att förverkliga skiftet är trovärdig och närmast att likna med en Masterplan pt 3. Kommer självklart bli en del hiccups och saker som tar längre tid än Elon tror, men deras track record för att på det stora hela genomföra vad de föresätter sig är starkt. Inom några år kommer vi antagligen se andra tillverkare kopiera planen rakt av och köpa bolag som Northvolt för att försöka hinna ikapp. Alternativt kommer batteribolagen plötsligt börja reaköpa bilvarumärken på dekis för att ta upp kampen själva.
På kort sikt kan aktien dock säkert sjunka mer. Då ökar jag gärna över normalinnehav för att ha utrymme för framtida swingtrading. I mina ögon slutade aktien vara tillfälligt övervärderad nu.
Bra analys, håller med stenhårt! Att marknaden överreagerar och sänker kursen är ett underbart tillfälle att öka på innehavet i Tesla <3
Såg faktiskt presentationen och tyckte ändå Elon var tydlig med att det finns mycket utvecklingsarbete kvar innan de nya cellerna kan massproduceras. Jag tror att man inte kan vara helt säker på att ”det bara är lite tid kvar” innan cellerna hittar in i nya bilar.
Om Tesla får igång en fungerande tillverkning så kommer nog aktiekursen att vända uppåt igen. Dröjer de för länge så kommer garanterat andra batteritillverkare också med betydande förbättringar i sina batterier. Skillnaden är att Tesla gärna berättar hur bra allt ska bli -snart. Tidsplaner är dock inte Teslas paradgren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Såg faktiskt presentationen och tyckte ändå Elon var tydlig med att det finns mycket utvecklingsarbete kvar innan de nya cellerna kan massproduceras. Jag tror att man inte kan vara helt säker på att ”det bara är lite tid kvar” innan cellerna hittar in i nya bilar.
Om Tesla får igång en fungerande tillverkning så kommer nog aktiekursen att vända uppåt igen. Dröjer de för länge så kommer garanterat andra batteritillverkare också med betydande förbättringar i sina batterier. Skillnaden är att Tesla gärna berättar hur bra allt ska bli -snart. Tidsplaner är dock inte Teslas paradgren.
Nu är jag inte någon försvarare av Teslas aktie kurs som gått upp med 700% senaste året och i princip inte visar någon större vinst stabilt och har ett av världens största börsvärde.
MEN, Tesla måste ju väga allt på guldvåg vad gäller ny teknik. Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?
Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?
Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?
Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
Indirekt säger man väl detta med det man släppte på battery Day, inte inom 12 månader men på några års sikt. Men vi kommer ändå behöva byta bilar under tiden. Sen kommer priserna inte gå ner över en natt heller antar jag utan ticka ner när produktionen blir bättre och billigare. Men även om dom skulle gå ner över en natt vilket verkar orealistiskt, så vet vi inte om det blir om 2år eller 5år, så bilar kommer säljas oavsett.
Jag tror man kommer till ett läge där även tesla behöver börja med modellår eller motsvarande. Det blir rörigt att hålla isär olika status på hårdvara.
Sen kanske man inte kallar det för något så etablerat som modellår men kanske typ model3 2.4...osv
9 av 10 sålda teslor är model 3 ja. Men det står också i artikeln att tesla står för 2/3 av den totala elbilsförsäljningen. Tror jag de menar iaf:
”new data reveals that the Californian electric car maker has outsold the electric sales of all other car makers combined by a factor of two to one in Australia”
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)