Varför är Teslas kunder så otroligt toleranta?
Moderator: Redaktion
Re: Varför är Teslas kunder så otroligt toleranta?
Jag uppfattar ett skifte hos Tesla som företag i oktober 2014 i och med lanseringen av D and A. Innan detta var Tesla ett företag som "överlevererade" och kändes nytänkande och spännande och ärligt.
Efter lanseringen av dual motor och autopilot hände ett antal saker:
1. Man införde sk "1-foot rollout" i 0-100 tiderna. Utan att deklarera detta på hemsidan.
2. Lansering av P85D med 700 hk sades det, idag står det klart att den endast lämnar ca 550 hk.
3. Man uppgav att D skulle resultera i längre räckvidd än RWD.
4. Man lanserade autopilot, tog betalt för det. Ett år senare ses inga spår av AP i Sverige. Kommer det öht komma?
5. Man började lansera priserna på hemsidan med 100.000kr avdrag för fiktiva besparingar.
6. Senare togs sportfjädringen bort på P85D, utan att meddela detta till kunder eller Teslas egna försäljare.
7. P85D slutade också levereras med bredare däck bak och utan Michelin, utan att meddela kunder.
Känslan man får är att Teslas företagsstrategi ändrades markant hösten 2014, i mitt tycke till det sämre och oseriöst. Självklart är det fortfarande samma underbara bil, det är inte det det handlar om. Men förtroendet för företaget Tesla har naggats i kanten ordentligt, man litar helt enkelt inte vad Tesla, och ffa Elon Musk säger längre.
Som någon nämnde är Tesla ett lotteri. Har man tur blir man ju glad, men man kan ju lika gärna ha otur och missa kommande uppdateringar som ingen vet något om ska komma.
1. Man införde sk "1-foot rollout" i 0-100 tiderna. Utan att deklarera detta på hemsidan.
2. Lansering av P85D med 700 hk sades det, idag står det klart att den endast lämnar ca 550 hk.
4. Man lanserade autopilot, tog betalt för det. Ett år senare ses inga spår av AP i Sverige. Kommer det öht komma?
5. Man började lansera priserna på hemsidan med 100.000kr avdrag för fiktiva besparingar.
6. Senare togs sportfjädringen bort på P85D, utan att meddela detta till kunder eller Teslas egna försäljare.
7. P85D slutade också levereras med bredare däck bak och utan Michelin, utan att meddela kunder.
Känslan man får är att Teslas företagsstrategi ändrades markant hösten 2014, i mitt tycke till det sämre och oseriöst. Självklart är det fortfarande samma underbara bil, det är inte det det handlar om. Men förtroendet för företaget Tesla har naggats i kanten ordentligt, man litar helt enkelt inte vad Tesla, och ffa Elon Musk säger längre.
Som någon nämnde är Tesla ett lotteri. Har man tur blir man ju glad, men man kan ju lika gärna ha otur och missa kommande uppdateringar som ingen vet något om ska komma.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tomten Elon kanske har fått hjärnblödning på äldre dar pga av alla sina hårimplantage? Nä, det blir nog inge mer Tesla för mig.Niclas skrev:Jag uppfattar ett skifte hos Tesla som företag i oktober 2014 i och med lanseringen av D and A. Innan detta var Tesla ett företag som "överlevererade" och kändes nytänkande och spännande och ärligt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Håller med. Innan dess överlevererade bilen - mer kraft än lovad i dynobänk, snabbare till 100 än lovat, mm.
Jag tror tyvärr det var då PR- och ekonomiavdelningarna övertog makten från ingenjörerna i företaget
Jag tror tyvärr det var då PR- och ekonomiavdelningarna övertog makten från ingenjörerna i företaget

Vad skall du köpa istället? Finns inga alternativ ännu! Bara en massa konceptjunk...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Som vanligt. Ytterst få företag som kan hålla dessa byråkrater i schack. Men å andra sidan. Finns inget bättre.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Med kunder som Niclas och datadoktorn behöver tesla inga konkurrenter eller fiender.
Grabbar - Vi vet allt det där - varför är det så viktigt att lyfta fram massa negativt om tesla och p85d gång på gång. Vi fattade vad ni tyckte första gången. Vad jag minns äger ni inte ens p85d.
Kan ni inte tagga ner? Varför kacka i eget bo. Det är varken intressant, ny information eller upplyftande läsning. Prova att göra något annat ett tag. Gå ut och spring, gå på bio med partnern eller kör insanestarts. Gör något som ni blir glada av.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grabbar - Vi vet allt det där - varför är det så viktigt att lyfta fram massa negativt om tesla och p85d gång på gång. Vi fattade vad ni tyckte första gången. Vad jag minns äger ni inte ens p85d.
Kan ni inte tagga ner? Varför kacka i eget bo. Det är varken intressant, ny information eller upplyftande läsning. Prova att göra något annat ett tag. Gå ut och spring, gå på bio med partnern eller kör insanestarts. Gör något som ni blir glada av.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Ja, det är den stora frågan. Har min Tesla i 2 år till och med lite tur då så kanske Porsche har nåt att erbjuda. Annars får jag väl köpa en el-cykel på biltema så längehybris skrev:Vad skall du köpa istället? Finns inga alternativ ännu! Bara en massa konceptjunk...

- Datordoktorn
- Teslaägare
Tycker Niclas inlägg ovan var klockrent. Jag tycker ju också att produkten är fantastisk och banbrytande på många sätt. Men det känns som att Tesla utnyttjar faktumet att de är ensamma i sin nisch av bilar. Från att ha gett mer än de utlovat har de blivit lata och bekväma. Lite ovarsamma med sanningshalten i kundkommunikationerna.
Ungefär som när en löpare leder så stort på upploppet att de slutar springa.
Och de har straffat sig förr, både för idrottare och företag.
Och Niclas, när jag sålt min bil är jag fortfarande spekulant på din!
Ungefär som när en löpare leder så stort på upploppet att de slutar springa.
Och de har straffat sig förr, både för idrottare och företag.
Och Niclas, när jag sålt min bil är jag fortfarande spekulant på din!

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
I min jakt på ny andrabil innan model 3 var jag inne på Audi för att titta på A3 e-tron som går hela tre mil på el. Dyr för vad man får. Audisäljaren vart superintresserad när han insåg vilken bilmjag äger. Han berättade att den käkar av deras A7/S7/RS7 försäljning. Han provsatt bilen och erkände att den är världens coolaste bil just nu...
Samma på BMW. Trots den nya i8an de hade. Körde en sväng med BMW säljaren och han var helt lyrisk. Samma kommentar. Världens idag coolaste bil!
Kul att få det från dem!
De Teslaägare som klagar över nyare modeller är av någon lustig anledning ägare av äldre modell. Vet inte hur många missnöjda P85D ägare vi har här på forumet. Jag är skitnöjd med bilen och otroligt glad att jag uppgraderade direkt. Men jag repeterar inte den diskussionen igen då alla vet det redan.
Ja vi är nog toleranta men det beror på att det är så mycket tyngre pros än det är cons. Det går alltid att hitta saker att klaga på om man vill. Jag växlade primärt bil pgr av dualdrive. Dag och natt mot det jag hade innan på alla sätt. Jag trodde inte det gick att få bättre men jag hade fel. Skall jag gnälla om teoretiska diskussioner om 700hk trots att jag drar sportmotorcyklar vid rödljuset? Att laddluckan inte stämger sig automatiskt? Spela bara roll nör bilen kör in och ut i garaget själv med ormladdare... Ok jag har sportfjödringen, PS2 och 265 så kanske gör mig mindre gnällig. Liksom fakta att en ny bil med min spec nu kostar 300K SEK mer. Andra kanske har rätten att vara gnälligare?
Jag håller dock med om att Tesla förbättra informationen vid ändringar och se till att vi får det vi förväntar oss vid order! skumma extraavtal etc. Finns saker att klaga på utan tvekan. En del av utmaningen kan nog vara att utan alternativ kan de bli sämre utan att de säljer färre bilar. Vi som har nerdkoll på bilarna blir nog mer och mer en minoritet. Dvs detaljerna är viktiga för sekten men kanske inte lika viktiga för commodityköparen. Med fler äkta elbilar av Teslamått kommer de tvingas skärpa sig!
Samma på BMW. Trots den nya i8an de hade. Körde en sväng med BMW säljaren och han var helt lyrisk. Samma kommentar. Världens idag coolaste bil!
Kul att få det från dem!
De Teslaägare som klagar över nyare modeller är av någon lustig anledning ägare av äldre modell. Vet inte hur många missnöjda P85D ägare vi har här på forumet. Jag är skitnöjd med bilen och otroligt glad att jag uppgraderade direkt. Men jag repeterar inte den diskussionen igen då alla vet det redan.
Ja vi är nog toleranta men det beror på att det är så mycket tyngre pros än det är cons. Det går alltid att hitta saker att klaga på om man vill. Jag växlade primärt bil pgr av dualdrive. Dag och natt mot det jag hade innan på alla sätt. Jag trodde inte det gick att få bättre men jag hade fel. Skall jag gnälla om teoretiska diskussioner om 700hk trots att jag drar sportmotorcyklar vid rödljuset? Att laddluckan inte stämger sig automatiskt? Spela bara roll nör bilen kör in och ut i garaget själv med ormladdare... Ok jag har sportfjödringen, PS2 och 265 så kanske gör mig mindre gnällig. Liksom fakta att en ny bil med min spec nu kostar 300K SEK mer. Andra kanske har rätten att vara gnälligare?
Jag håller dock med om att Tesla förbättra informationen vid ändringar och se till att vi får det vi förväntar oss vid order! skumma extraavtal etc. Finns saker att klaga på utan tvekan. En del av utmaningen kan nog vara att utan alternativ kan de bli sämre utan att de säljer färre bilar. Vi som har nerdkoll på bilarna blir nog mer och mer en minoritet. Dvs detaljerna är viktiga för sekten men kanske inte lika viktiga för commodityköparen. Med fler äkta elbilar av Teslamått kommer de tvingas skärpa sig!
+1 hybris
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Elmotorcyklar finns det ju en del av. Verkar riktigt coola!Rich-hard skrev:Ja, det är den stora frågan. Har min Tesla i 2 år till och med lite tur då så kanske Porsche har nåt att erbjuda. Annars får jag väl köpa en el-cykel på biltema så längehybris skrev:Vad skall du köpa istället? Finns inga alternativ ännu! Bara en massa konceptjunk...

Har en bekant som har en Elmotorcykel. Det är nästan ännu häftigare att denna är knäpp tyst än att våra bilar är dethybris skrev:Elmotorcyklar finns det ju en del av. Verkar riktigt coola!Rich-hard skrev:Ja, det är den stora frågan. Har min Tesla i 2 år till och med lite tur då så kanske Porsche har nåt att erbjuda. Annars får jag väl köpa en el-cykel på biltema så längehybris skrev:Vad skall du köpa istället? Finns inga alternativ ännu! Bara en massa konceptjunk...

Borde inte alla elmotorcyklar tvingas installera denna?
hybris skrev:Borde inte alla elmotorcyklar tvingas installera denna?
Jo det lir nog lag på det. Annars kommer ju alla blinda bli påkörda direkt.
Man kan ju sätta på bilen med.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vadå, vi är väl inte så otroligt toleranta? Vi är ju retade till vansinne:

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Inte och läxa upp dem! Eller så kan vi skicka våra 3% missnöjda till Peder. 

Du säljer Tesla till Audi/BMW-säljarna menar du? Det måste vara jobbigt att vara fossilbilssäljare nu, undrar hur snacket går i deras fikarumhybris skrev:Audisäljaren vart superintresserad när han insåg vilken bilmjag äger. Han berättade att den käkar av deras A7/S7/RS7 försäljning. Han provsatt bilen och erkände att den är världens coolaste bil just nu...

Skoda Enyaq 85x 2025
Nyttigt för Tesla att inte bara få lovord. Tjänar nog på sikt att få lite pisk för en del missar dom har gjort.danni skrev:Vadå, vi är väl inte så otroligt toleranta? Vi är ju retade till vansinne:
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Har också precis köpt andrabil. Fascinerande när Mercedes-säljaren följer med ut på parkeringen och kollar på Teslanironjack skrev:Du säljer Tesla till Audi/BMW-säljarna menar du? Det måste vara jobbigt att vara fossilbilssäljare nu, undrar hur snacket går i deras fikarum

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Jag lät honom köra...pegs skrev:Har också precis köpt andrabil. Fascinerande när Mercedes-säljaren följer med ut på parkeringen och kollar på Teslanironjack skrev:Du säljer Tesla till Audi/BMW-säljarna menar du? Det måste vara jobbigt att vara fossilbilssäljare nu, undrar hur snacket går i deras fikarum

danni skrev:Vadå, vi är väl inte så otroligt toleranta? Vi är ju retade till vansinne:
Aah dom har förmodligen bara sett ett av hybris inlägg och sen råkat kolla på hans profilbild.

Du skulle kanske uppdatera din signatur från "Totally insane Tesla" till:hybris skrev:
Totally insane!!! And I also have a Tesla.

Eller kanske till och med. Nästa bil: Model X
Jag kan hålla med till viss del. När jag köpte bilen i juli i år trodde jag att Autopiloten i stort sett bara skulle uppdateras och det var att tanka ner den. Nu har jag snart 1500 mil utan Autopilot och det är sjukt irriterande att en utlovad sak inte ges ut när den finns. Tar det för lång tid skeppar jag över bilen i container från Rotterdam till Florida och uppdaterar v7.0 och skickar hem den.
Lite skavanker och kvalitetsmissar kan jag leva med. Att köra Tesla är speciellt. Följ ELECTRICRIDE på Instagram!
Lite skavanker och kvalitetsmissar kan jag leva med. Att köra Tesla är speciellt. Följ ELECTRICRIDE på Instagram!
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/